Sida 3 av 5
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 dec 2020 08:07
av Robertrimmevik
mati skrev:Om (!) AUDI/VW harför avsikt att sänka laddhastigheten efter för många snabbladdningar så har de väl troligen redan programmerat in detta i bilarna. Det krävs ju inte OTA för det. Porsche säger ju att man ska hålla sig till 50kW-laddning till vardags om man inte vill riskera strypta batterier. Så nånting finns väl där i bakgrunden.
Samtidigt kommer de säkerligen inte heller skruva upp laddhastigheten på gamla bilar, så som Tesla har gjort, och som enligt min bestämda uppfattning har varit en utlösande faktor till nerfningen som strax därefter infördes.
Då blir ionitys abonnemangslösning än mer ologisk. Laddar man mycket på ionity så att det är lönt med ett abonnemang, ja då riskerar man att få strypta batterier.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 dec 2020 08:37
av KnightRider
Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 dec 2020 09:06
av PapaD
Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 dec 2020 11:13
av KnightRider
PapaD skrev:Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll.
https://www.teslafi.com
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 dec 2020 12:31
av Robertrimmevik
KnightRider skrev:Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
F20F4E84-4508-4332-8FB0-5A9631E9B021.jpeg
Snittet stämmer ju inte överens med dina data, så då är väll förvärmning medräknat också. Grymt imponerad av dina vintersiffror med takbox. Så synd att den inte finns med dragkrok. Grymt praktisk bil i övrigt.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 dec 2020 12:33
av Robertrimmevik
KnightRider skrev:PapaD skrev:Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll.
https://www.teslafi.com
Antar att TeslaFi inte fungerar med E-tron.

Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 dec 2020 12:45
av macky
Robertrimmevik skrev:KnightRider skrev:PapaD skrev:Vad coolt att ha så specifik data! Får du det ur bilen, eller hur gör du?
Jag använder tjänsten TeslaFi. Men det finns ingen historik i bilen så om du ansluter dig nu så börjar det från noll.
https://www.teslafi.com
Antar att TeslaFi inte fungerar med E-tron.

Du kan exportera från appen iallafall.

Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 dec 2020 12:59
av themax
Robertrimmevik skrev:
Antar att TeslaFi inte fungerar med E-tron.

Tronity funkar med e-tron. Och jag föredrar det framför TeslaFi (data i EU och hela tiden nya tjänster, bland annat koppling till ABRP).
https://tronity.io/home/nRQy98ryj
(Disclaimer: referrallänk som ger dig och mig gratismånad. Du kan gå in på tronity.io om du inte vill använda länken)
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 dec 2020 14:10
av KnightRider
Robertrimmevik skrev:KnightRider skrev:Tesla Model S Long Range (Raven) oktober 2019 som nu gått 3400 mil. 19” originalfälgar både på sommar och dubbfria vinterdäck. Under vintern satt takbox på mest hela tiden. Snittet sedan start ligger just nu på 224 Wh/km.
Bilagan F20F4E84-4508-4332-8FB0-5A9631E9B021.jpeg finns inte längre
Snittet stämmer ju inte överens med dina data, så då är väll förvärmning medräknat också. Grymt imponerad av dina vintersiffror med takbox. Så synd att den inte finns med dragkrok. Grymt praktisk bil i övrigt.
Ja jag fick nog bara med resor över 10 km i den statistiken. Här är motsvarande siffror för minst 1 km. Men visst är det så att laddförluster inte är medräknade, enbart all förbrukning när bilen är frånkopplad från laddning.
Vi åkte bl.a. ner till Österrike på sportlovet och låg mellan 130-150 på Autobahn med takbox.
Här är den 29 februari som var hemresan från Österrike.
Min bror har en e-tron och de är verkligen fina. Men vi har lägenhet i Zell am See och åker mycket dit så då var Tesla givet för oss. Det är verkligen supersmidigt och jag har även fri SuC.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 19 dec 2020 13:44
av BrooklynS
Real world statistics. Norrbotten sedan ny. Några hundra mil med släpvagn, mestadels landsväg.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 19 dec 2020 17:09
av Remuz
Stockholm sedan mars 2020
Sett över livstid inkl förluster och allt är det 249 dock
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 19 dec 2020 21:18
av fth
Remuz skrev:Stockholm sedan mars 2020
Sett över livstid inkl förluster och allt är det 249 dock
F-n vad ni kör, det är ju vad jag har som "livstidsförbrukning" med min X
/fth
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 06 jan 2021 17:43
av Robertrimmevik
Resa med öppet långsläp med två skotrar.
Audi e-tron 55:
-18 grader i snitt
3.2 bar i alla däck, 19"
20 grader i bilen i snitt
Vindstilla
Halva sträckan bar väg, resterande skrovlig.
80 km/h
25 mil och 250 höjdmeter nerför
Fullpackad bil och 5 pers
Snitt 3.81 kWh/mil
Blev nervöst sista 7 milen då jag snålade på Bee inför de sista 10 milen. Trodde 3 mil var en god säkerhetsmarginal. Efter några mil hade utetempen sjunkit till -24 grader och vi hade bara 18km till godo. Hade också några mil tidigare gett ungdomarna lite mer värme i baksätet då jag trodde det var lungt.
Fick stänga av värmen bak och köra 75km/h sista 5 milen.
Vi kom hem i -22 grader och 4% kvar.
Den lilla säkerhetsmarginalen kommer jag aldrig mer ha i sträng vinterkyla.
Men på det hela tycker jag att det var en imponerande låg förbrukning. Man får ge E-tron att det är en bra dragbil och speciellt på vintern.

Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 06 jan 2021 17:47
av Bjelke
Spännande värre

Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 06 jan 2021 22:38
av Off Grid Byggaren
Robertrimmevik skrev:Resa med öppet långsläp med två skotrar.
Audi e-tron 55:
-18 grader i snitt
3.2 bar i alla däck, 19"
20 grader i bilen i snitt
Vindstilla
Halva sträckan bar väg, resterande skrovlig.
80 km/h
25 mil och 250 höjdmeter nerför
Fullpackad bil och 5 pers
Snitt 3.81 kWh/mil
Blev nervöst sista 7 milen då jag snålade på Bee inför de sista 10 milen. Trodde 3 mil var en god säkerhetsmarginal. Efter några mil hade utetempen sjunkit till -24 grader och vi hade bara 18km till godo. Hade också några mil tidigare gett ungdomarna lite mer värme i baksätet då jag trodde det var lungt.
Fick stänga av värmen bak och köra 75km/h sista 5 milen.
Vi kom hem i -22 grader och 4% kvar.
Den lilla säkerhetsmarginalen kommer jag aldrig mer ha i sträng vinterkyla.
Men på det hela tycker jag att det var en imponerande låg förbrukning. Man får ge E-tron att det är en bra dragbil och speciellt på vintern.

Märker du stor skillnad om det är 2 minus eller 22 minus?
Tänkte om värmepumpen inte är så effektiv i sträng kyla så går elvärmen in istället och drar en hel del?
Hur tycker du Quattrosystemet funkar?
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 07 jan 2021 00:59
av Robertrimmevik
Off Grid Byggaren skrev:Robertrimmevik skrev:Resa med öppet långsläp med två skotrar.
Audi e-tron 55:
-18 grader i snitt
3.2 bar i alla däck, 19"
20 grader i bilen i snitt
Vindstilla
Halva sträckan bar väg, resterande skrovlig.
80 km/h
25 mil och 250 höjdmeter nerför
Fullpackad bil och 5 pers
Snitt 3.81 kWh/mil
Blev nervöst sista 7 milen då jag snålade på Bee inför de sista 10 milen. Trodde 3 mil var en god säkerhetsmarginal. Efter några mil hade utetempen sjunkit till -24 grader och vi hade bara 18km till godo. Hade också några mil tidigare gett ungdomarna lite mer värme i baksätet då jag trodde det var lungt.
Fick stänga av värmen bak och köra 75km/h sista 5 milen.
Vi kom hem i -22 grader och 4% kvar.
Den lilla säkerhetsmarginalen kommer jag aldrig mer ha i sträng vinterkyla.
Men på det hela tycker jag att det var en imponerande låg förbrukning. Man får ge E-tron att det är en bra dragbil och speciellt på vintern.

Märker du stor skillnad om det är 2 minus eller 22 minus?
Tänkte om värmepumpen inte är så effektiv i sträng kyla så går elvärmen in istället och drar en hel del?
Hur tycker du Quattrosystemet funkar?
Jag fick den här känslan när jag åkte ner. Vi startade på -12 grader(känslan var där 0,1 kWh/mil extra) efter 8 mil blev det runt -18(tyckte det steg ca 0,1 kWh/mil) efter ytterligare 8 mil blev det runt -23( tyckte det steg ca 0,1 kWh/mil)
Så min känsla är att -2 till -22 skiljer ungefär 0,3 till 0,4 kWh/mil och att kurvan inte är linjär utan ökar lite mer ju kallare det blir. Så -35 är nog ingen lek.(behåll täckbyxor på)
Quattrosystemet känns stabilt. Märker knappt att man har släp på. A6 allroad som jag hade innan kändes dock mindre hal när man sladdar och leker. Men det blir väll så med SUV och 700kg mer.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 jan 2021 10:35
av BEV[e-Rage]
Snubblade över denna ADAC test (14/8-20) av förbrukning, laddförluster och räckvidd:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/t ... adac-test/
- IONIQ går som vanligt snålast
- Tesla kommer som vanligt längst
- ZOE 50 fick relativt höga laddförluster men det framgår inte om övriga bilar laddats med AC eller DC.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 jan 2021 15:04
av miksch
Det som er spennende her er at tyskerne har et sterkt fokus på forbruk ettersom strøm koster veldig mye i Tyskland.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 10 jan 2021 20:20
av mati
miksch skrev:Det som er spennende her er at tyskerne har et sterkt fokus på forbruk ettersom strøm koster veldig mye i Tyskland.
Ja, ändå så är de ganska dåliga på att bygga snåla elbilar.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 11 jan 2021 17:22
av miksch
mati skrev:miksch skrev:Det som er spennende her er at tyskerne har et sterkt fokus på forbruk ettersom strøm koster veldig mye i Tyskland.
Ja, ändå så är de ganska dåliga på att bygga snåla elbilar.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 12 jan 2021 09:11
av CrazyGang
Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.
-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.
Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 16 jan 2021 09:52
av miksch
CrazyGang skrev:Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.
-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.
Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
Det hørtes ganske bra ut. Her har du full pakke. Det er kaldt, fullpakket bil, boks bakpå og snø på veien samt ganske god hastighet.
Imponerende lavt forbruk for ditt oppsett.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 16 jan 2021 10:25
av Robertrimmevik
miksch skrev:CrazyGang skrev:Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.
-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.
Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
Det hørtes ganske bra ut. Her har du full pakke. Det er kaldt, fullpakket bil, boks bakpå og snø på veien samt ganske god hastighet.
Imponerende lavt forbruk for ditt oppsett.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ingen uppgift på väglaget. Det är stor skillnad på torr, slät isig väg och skrovlig väg med snö.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 16 jan 2021 11:35
av Elix747
Har snittat 2,2 kWh/mil på vintersemester med takbox. Senaste 105 milen var det mellan +2 och -12, större delen var det nederbörd i varierat från kraftigt regn till snöfall och modd på vägen, kört inom +/-10 efter hastighetsskyltar (mycket 80 eller 100 väg), med 19 grader i kupén och 18” utan Aero. M3LR ger mig då drygt 30 mil med lite degradering.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Postat: 17 jan 2021 19:37
av Robertrimmevik
Elix747 skrev:Har snittat 2,2 kWh/mil på vintersemester med takbox. Senaste 105 milen var det mellan +2 och -12, större delen var det nederbörd i varierat från kraftigt regn till snöfall och modd på vägen, kört inom +/-10 efter hastighetsskyltar (mycket 80 eller 100 väg), med 19 grader i kupén och 18” utan Aero. M3LR ger mig då drygt 30 mil med lite degradering.
Ungefär samma räckvidd som e-tron 55 fast utan takbox då.