Rejält höjda priser?
Moderator: Redaktion
Re: Rejält höjda priser?
Säkert bara en ny ekonom på någon lite högre position som ska visa hur mycket pengar han kan bidra med till Tesla utan att tänka på något annat. I denna gissning ingår alla mina egoistiska, förutfattade och historiska tankar jag har dvs en ren killgissning 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Inte så ovanligt när ett företag mognar och transformeras från innovativation och ingenjörsstyre till ekonom-styrd utveckling.Pontus skrev:Säkert bara en ny ekonom på någon lite högre position som ska visa hur mycket pengar han kan bidra med till Tesla utan att tänka på något annat. I denna gissning ingår alla mina egoistiska, förutfattade och historiska tankar jag har dvs en ren killgissning
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
En del lyckas streta emot meningslösa eller till och med skadliga prishöjningar, vad kostar en varmkorv på IKEA?mans71 skrev:Inte så ovanligt när ett företag mognar och transformeras från innovativation och ingenjörsstyre till ekonom-styrd utveckling.Pontus skrev:Säkert bara en ny ekonom på någon lite högre position som ska visa hur mycket pengar han kan bidra med till Tesla utan att tänka på något annat. I denna gissning ingår alla mina egoistiska, förutfattade och historiska tankar jag har dvs en ren killgissning
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Korv och korv!Svenssons skrev:En del lyckas streta emot meningslösa eller till och med skadliga prishöjningar, vad kostar en varmkorv på IKEA?mans71 skrev:Inte så ovanligt när ett företag mognar och transformeras från innovativation och ingenjörsstyre till ekonom-styrd utveckling.Pontus skrev:Säkert bara en ny ekonom på någon lite högre position som ska visa hur mycket pengar han kan bidra med till Tesla utan att tänka på något annat. I denna gissning ingår alla mina egoistiska, förutfattade och historiska tankar jag har dvs en ren killgissning
Model Y LR.
Model S70D
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Nu har jag det! Det är en Corona-åtgärd ju!
Tesla vill minska trängsel vid laddarna...

Tesla vill minska trängsel vid laddarna...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja, IKEA korven och Supercharger priser ganska lika. De är en symbol för hur billigt det är. Blir Supercharger ”svindyrt” som Ionity så påverkar det inte mig särskilt mycket, precis som korven. Men det är symboliskt viktigt så jag inte längre kommer kunna säga att det är i princip fritt att åka Tesla.Svenssons skrev:En del lyckas streta emot meningslösa eller till och med skadliga prishöjningar, vad kostar en varmkorv på IKEA?mans71 skrev:Inte så ovanligt när ett företag mognar och transformeras från innovativation och ingenjörsstyre till ekonom-styrd utveckling.Pontus skrev:Säkert bara en ny ekonom på någon lite högre position som ska visa hur mycket pengar han kan bidra med till Tesla utan att tänka på något annat. I denna gissning ingår alla mina egoistiska, förutfattade och historiska tankar jag har dvs en ren killgissning
Är det på fler ställen som priset höjts?
Det var ju inte direkt oväntat, då det inte är gratis med säkring och effekt.
Jag skulle föreslå opinionsbildning så det blir reglerat att laddning skall få samma förutsättning som industrin.
Det var ju inte direkt oväntat, då det inte är gratis med säkring och effekt.
Jag skulle föreslå opinionsbildning så det blir reglerat att laddning skall få samma förutsättning som industrin.
-
- elbilist
Det är 26 mil mellan Peking och Lagan. Kommer man inte så långt på ”en tank” så kanske många väljer att ladda 30% isf 70% för att spara 50 spänn i Ödeshög.LasseTM skrev:Man kan ju oftast planera bort Ödeshög men det är ju knappast optimalt, speciellt inte om man åker från Stockholm och ska söderut.
Man har för mycket batteri kvar för att stanna i Norrköping och för att sedan klara sig till Lagan får man ju nästan ladda fullt.
Simsalabim så har marknadskrafterna tagit bort mycket kö.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Har den globala uppvärmningen gått så pass långt att Jorden krympt så mycket?!heldiggrisen skrev:Det är 26 mil mellan Peking och Lagan. Kommer man inte så långt på ”en tank” så kanske många väljer att ladda 30% isf 70% för att spara 50 spänn i Ödeshög.LasseTM skrev:Man kan ju oftast planera bort Ödeshög men det är ju knappast optimalt, speciellt inte om man åker från Stockholm och ska söderut.
Man har för mycket batteri kvar för att stanna i Norrköping och för att sedan klara sig till Lagan får man ju nästan ladda fullt.
Simsalabim så har marknadskrafterna tagit bort mycket kö.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
-
- elbilist
SeriöstTeslaspolen skrev:Har den globala uppvärmningen gått så pass långt att Jorden krympt så mycket?!heldiggrisen skrev:Det är 26 mil mellan Peking och Lagan. Kommer man inte så långt på ”en tank” så kanske många väljer att ladda 30% isf 70% för att spara 50 spänn i Ödeshög.LasseTM skrev:Man kan ju oftast planera bort Ödeshög men det är ju knappast optimalt, speciellt inte om man åker från Stockholm och ska söderut.
Simsalabim så har marknadskrafterna tagit bort mycket kö.![]()

-
- elbilist
Det skulle i så fall bli tvärtom, varmare saker blir större.Teslaspolen skrev:Har den globala uppvärmningen gått så pass långt att Jorden krympt så mycket?!heldiggrisen skrev:Det är 26 mil mellan Peking och Lagan. Kommer man inte så långt på ”en tank” så kanske många väljer att ladda 30% isf 70% för att spara 50 spänn i Ödeshög.LasseTM skrev:Man kan ju oftast planera bort Ödeshög men det är ju knappast optimalt, speciellt inte om man åker från Stockholm och ska söderut.
Simsalabim så har marknadskrafterna tagit bort mycket kö.![]()
Man förstår ju att det kostar en hel del att driva alla SuC, men just frihetskänslan av att enkelt kunna stanna och ladda snabbt för att dra vidare och kunna göra det över hela Europa ser jag som en av de största fördelarna Tesla har.
Jag har inte använt SuC ofta och det är lite som det skrevs ovan att just känslan är guld värt.
Jag kommer aldrig betala 77.000 eller vad det nu kostar för FSD, men jag hade lätt kunnat betala 30.000 för fri SuC. Sen hade jag säkert inte bränt upp det, men just känslan och när man ändå ska pytsa en miljon när man köper bilen så vad är 30.000 extra?
Jag har ju fri SuC just nu och är överlycklig för det. Men nästa bil kommer ju garanterat inte ha det
Jag har inte använt SuC ofta och det är lite som det skrevs ovan att just känslan är guld värt.
Jag kommer aldrig betala 77.000 eller vad det nu kostar för FSD, men jag hade lätt kunnat betala 30.000 för fri SuC. Sen hade jag säkert inte bränt upp det, men just känslan och när man ändå ska pytsa en miljon när man köper bilen så vad är 30.000 extra?
Jag har ju fri SuC just nu och är överlycklig för det. Men nästa bil kommer ju garanterat inte ha det

Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Kan bara hålla med.MarcusC skrev:
men jag hade lätt kunnat betala 30.000 för fri SuC. Sen hade jag säkert inte bränt upp det, men just känslan och när man ändå ska pytsa en miljon när man köper bilen så vad är 30.000 extra?
Jag har ju fri SuC just nu och är överlycklig för det.
Just känslan med fri SuC är mycket bra.
Bara en sån sak som nu igår när det spöregnar.
Att bara hoppa ur bilen, stoppa i sladden och in i bilen igen på 3s är jättebra!
Jag har laddat ca 22.000 kWh på SuC.
Med ett pris på 3kr per kWh hade det kostat mig 66.000 kr.
Så för mig hade det varit affär att betala 60.000 kr extra för fri SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- sven-labil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ola13743
Fast de som tankar bensin får ett tak 

Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
sven-labil skrev:Fast de som tankar bensin får ett tak

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons skrev:sven-labil skrev:Fast de som tankar bensin får ett tak
Planerar Tesla alltså att bygga tak på fler stationer? Vore riktigt trevligt.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Då kan de passa på och sätta solceller på taket.Banane skrev:Svenssons skrev:sven-labil skrev:Fast de som tankar bensin får ett tak
På mitt jobb byggde man två laddplatser för några år sedan. Bredvid satte man upp 2 kvm solceller, som dessutom skuggades av husen omkring mer än halva dygnet.

En ren symbolhandling alltså...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
"Måste" var kanske lite för starkt ord, men Ödeshög är ju för alla som är på väg till/från Stockholm (sannolikt en tämligen stor andel av Tesla-resenärer på E4) så är ju Ödeshög närmast optimalt placerad.Banane skrev:Inte längre. Men det är definitivt en populär station.fth skrev:Alla som färdas på E4 måste ju i princip stanna i Ödeshög, det är också det enda stället i Sverige där jag har upplevt något som liknar trängsel på SuC.
Tesla kanske testar differentierade taxor för att se om det går att minska trängseln?
/fth
Det är definitivt anledningen till differentierade priser dock. Genom att höja priset under de mest populära timmarna så vill de minska trängseln. Skicka en signal till de som kan att välja andra tider.
Att det kommer just nu beror antagligen på höstlovet.
Jag kör t.ex. Sthlm-Malmö ibland med min X90, då är ju Norrköping alldeles för nära och Lagan alldeles för långt borta.
Nu har ju jag fri SuC, men hade jag inte det så skulle nog dessa priser få snålvargen i mig att välja Norrköping-Lagan istf Ödeshög, så för mig skulle denna åtgärd alltså fungera

Då skulle man ju dessutom slippa Dinners/Mc/BK i Ödeshög, det är ju inte världens roligaste SuC precis

Nu kan det väl också vara så att detta är just ett test av en ny väldigt dynamisk prismodell, där priset åker upp och ned runt lov och högtider?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Ödeshög har sånt läge att den är svår att att unvika. Om vi pratar om riktiga förhållanden, d.v.s. lite batteridegradring, större fälgar, fukt på vägbanan, kanske lastad bil, laglig hastighet +5-10%, lite vind samt start med 80-90% så blir Ödeshög nästan omöjlig att undvika om man kör E4.
Stockholm - söderut. Norrköping är för tidigt. Man vill inte ladda med 40-50% batteri kvar. Direkt till Ulricehamn kanske går med LR en fin dag, men dom flesta vill ta en paus ändå. Kvar är Ödeshög.
Göteborg - norrut. Ulricehamn är för tidigt. Man vill inte ladda med 50-60% batteri kvar. Direkt till Norrköping kanske går med LR en fin dag, men dom flesta vill ta en paus ändå. Kvar är Ödeshög.
Danmark/skåne - norrut. Har man laddat i Markaryd så är Ödeshög mer eller mindre enda alternativ om man inte laddat 95% i 55 minuter och så att man tar sig till direkt Norrköping på reserven. Har man laddat i Toftaholm så behövs ca 70% för att nå Norrköping utan stopp. Jag personligen laddar sällan mer än 60-65%. Både Toftaholm och Norrköping ligger lite avsides från E4, så Ödeshög lockar nog mer i dom flesta fall.
Ödeshög är redan idag mer eller mindre på kapacitetstaket dagtid på helgerna. Dom senaste gångerna jag passerat där har 11-12-13-14 (av 14) stall varit upptagna. Iofs är omsättningen stor och eventuella köer betas av snabbt, men även nya bilar levereras i snabbt tempo. Helt klart är att fler laddare behövs i närområdet. Jag hade gärna sett Gränna och Vaggeryd som skulle ge en stor avlastning.
Stockholm - söderut. Norrköping är för tidigt. Man vill inte ladda med 40-50% batteri kvar. Direkt till Ulricehamn kanske går med LR en fin dag, men dom flesta vill ta en paus ändå. Kvar är Ödeshög.
Göteborg - norrut. Ulricehamn är för tidigt. Man vill inte ladda med 50-60% batteri kvar. Direkt till Norrköping kanske går med LR en fin dag, men dom flesta vill ta en paus ändå. Kvar är Ödeshög.
Danmark/skåne - norrut. Har man laddat i Markaryd så är Ödeshög mer eller mindre enda alternativ om man inte laddat 95% i 55 minuter och så att man tar sig till direkt Norrköping på reserven. Har man laddat i Toftaholm så behövs ca 70% för att nå Norrköping utan stopp. Jag personligen laddar sällan mer än 60-65%. Både Toftaholm och Norrköping ligger lite avsides från E4, så Ödeshög lockar nog mer i dom flesta fall.
Ödeshög är redan idag mer eller mindre på kapacitetstaket dagtid på helgerna. Dom senaste gångerna jag passerat där har 11-12-13-14 (av 14) stall varit upptagna. Iofs är omsättningen stor och eventuella köer betas av snabbt, men även nya bilar levereras i snabbt tempo. Helt klart är att fler laddare behövs i närområdet. Jag hade gärna sett Gränna och Vaggeryd som skulle ge en stor avlastning.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ladda 15 minuter i Norrköping och en halvtimme i Ulricehamn funkar bra, men Ödeshög är så mycket trevligare än Ulricehamn om man vill äta eller fika.
Volvo PV 544 Special 1963
- EnTraktor
- Teslaägare
Solcellstaket i Köge ger mindre än 50 kW, dom räcker alltså inte ens till en laddare. Så ren symbolhandling ja.mikebike skrev:Då kan de passa på och sätta solceller på taket.Banane skrev:Svenssons skrev:sven-labil skrev:Fast de som tankar bensin får ett tak
På mitt jobb byggde man två laddplatser för några år sedan. Bredvid satte man upp 2 kvm solceller, som dessutom skuggades av husen omkring mer än halva dygnet.![]()
En ren symbolhandling alltså...
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- EnTraktor
- Teslaägare
Helt sjukt att man kalkylerar kostnaden för sitt bilägande för en laddare som man kanske laddar på 2 gånger per år. 95% av laddningen görs hemma för ca 1 kr/kWh.point1 skrev:Helt sjukt dyrt, min Model 3 ligger på kring 270-320 Wh/km när jag åker på långresa eftersom jag endast åker på långresa när jag har cyklar med mig på kroken eller med takbox på skidresa. Detta skulle innebära en milkostnad kring 14 kr. Då tror jag faktiskt att det kan vara värt att för mig fundera på om jag inte ska gå tillbaka till diesel, eftersom jag ändå inte har möjlighet att ladda hemma eftersom Solna stad vägrar installera några laddstolpar på kommunens parkeringar.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre