Sida 3 av 3
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 10:08
av Goran Broman
Vad finns det för teorier om priser? Om det kommer en större uppdatering den 22 september, blir det då också högre priser för det nya, tro? Eller har man lyckats minska produktionskostnaderna och satsar på högre marknadsvolym hellre än att ta ut högre marginal per bil, och att priserna alltså blir de samma eller kanske t.o.m. lägre? Ingen vet förstås (förutom Teslas inre krets), men vad tror ni?
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 11:39
av taliz
Vore konstigt om det inte blev högre priser. Lägre priser skulle motivera mycket större försäljning, och det har man inte produktionskapacitet för.
Min gissning är att man tar ett kliv upp för att definiera S och X som tydligare ledare inom premium elbilar.
Mer range, mer prestanda, snabbare laddning och mer gadgets.
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 12:48
av OfarligTesla
Skulle gissa på något förhöjda priser i USD om det blir en stor uppdatering, sen betyder ju det nödvändigtvis inte att de höjs i SEK med tanke på nuvarande växelkurs. Konkurrensen tätnar så man vill nog inte prisa ut sig, en eventuell ”plaid” version lär kosta en bra slant extra dock.
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 13:07
av Froslee
Goran Broman skrev:Vad finns det för teorier om priser? Om det kommer en större uppdatering den 22 september, blir det då också högre priser för det nya, tro? Eller har man lyckats minska produktionskostnaderna och satsar på högre marknadsvolym hellre än att ta ut högre marginal per bil, och att priserna alltså blir de samma eller kanske t.o.m. lägre? Ingen vet förstås (förutom Teslas inre krets), men vad tror ni?
Jag tror på exakt samma pris som nuvarande +/- något obefinntligt och så klart betydligt dyrare Plaid version.
Nuvarande prissänkningen har precis gjorts - den kommer de inte chockhöja igen någon månad senare.
Tesla har velat sänka prisen på S och den nya blir troligen billigare att producera än den nuvarande. Den senaste prissänkningen är inte bara en rea av den nuvarande utan även qtt mjuklanda generelt lägre priser på S och X. Tesla vinner inget på att ha en tokdyr lyxsedan som bara säljer 5% av vad 3 säljer.
Detta är ren gissning / chansning...
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 17:38
av PappaS
Utan att var så värst påläst om Tesla historiskt. Har ju liggande beställning så har bara läst lite senaste månaderna innan beställning (och lite mer nu efter beställning).
Men eftersom det fortfarande finns en efterfrågan på S/X så borde man ha en lösning för billigare produktion med ungefär samma pris och så klart en liten extra ”grej” som skapar ett ”måste ha” behov. Ny design/inredning eller räckvidd som tidigare inlägg nämnt.
Är själv kluven om jag ska avbeställa eller hoppas på att min beställning i början på Juli gör att jag får en ”ny”
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 18:53
av Zalman3
OfarligTesla skrev:Skulle gissa på något förhöjda priser i USD om det blir en stor uppdatering, sen betyder ju det nödvändigtvis inte att de höjs i SEK med tanke på nuvarande växelkurs. Konkurrensen tätnar så man vill nog inte prisa ut sig, en eventuell ”plaid” version lär kosta en bra slant extra dock.
Tror att Plaid värstingen kanske kostar ca 1,5 miljoner.
Med 120kWh batteri och +250kW laddning och en bättre varvtid på Nurburgring är ändå billigt om man jämför med en Porsche Taycan för 2 miljoner.
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 19:22
av Jordad
Vad jag tror:
Tesla har dåliga lager och dålig försäljning av S/X just nu pga att fabriken var stängd i 7 veckor. Om en refresh av S/X presenteras på så kommer den antagligen inte bygga på nya batterier. Tesla kommer inte försaka 8gwh med 18650 från Japan. Det har man inte råd med. En refresh av S/X kommer vara prestandauppgradering, ny inredning och mindre yttre detaljer.
Alternativet är att Panasonic bygger om linorna i Japan till 2170 och Panasonic har faktiskt sagt tidigare hur lätt det är att göra just det. Om Tesla väljer det alternativet så kan det komma en större uppdatering av S/X som helt bygger på nya batterier. Det är dock mindre troligt. Tesla behöver framförallt mängder av 2170 just nu till andra produkter. S/X har redan fått uppgraderad laddhastighet med 18650. Varför ska Tesla byta ut dem då? Att uppgradera laddhastigheten känns inte som något man gör precis innan man ska försaka hela produktionen.
Det man kommer presentera på battery day är antagligen nya uppgraderade 2170 som är nära produktion och de kommer gå till nya produkter som Semi och Cybertruck. Man kan säkert också presentera framtida planer på andra former av celler och pack.
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 20:52
av OfarligTesla
Jordad skrev:Vad jag tror:
Tesla har dåliga lager och dålig försäljning av S/X just nu pga att fabriken var stängd i 7 veckor. Om en refresh av S/X presenteras på så kommer den antagligen inte bygga på nya batterier. Tesla kommer inte försaka 8gwh med 18650 från Japan. Det har man inte råd med. En refresh av S/X kommer vara prestandauppgradering, ny inredning och mindre yttre detaljer.
Alternativet är att Panasonic bygger om linorna i Japan till 2170 och Panasonic har faktiskt sagt tidigare hur lätt det är att göra just det. Om Tesla väljer det alternativet så kan det komma en större uppdatering av S/X som helt bygger på nya batterier. Det är dock mindre troligt. Tesla behöver framförallt mängder av 2170 just nu till andra produkter. S/X har redan fått uppgraderad laddhastighet med 18650. Varför ska Tesla byta ut dem då? Att uppgradera laddhastigheten känns inte som något man gör precis innan man ska försaka hela produktionen.
Det man kommer presentera på battery day är antagligen nya uppgraderade 2170 som är nära produktion och de kommer gå till nya produkter som Semi och Cybertruck. Man kan säkert också presentera framtida planer på andra former av celler och pack.
Att man har kvar formfaktorn 18650 behöver ju inte betyda att batterierna är samma. De kan göra förändringar både i kemin och resten av batteripacket men ha kvar samma storlek på de individuella cellerna.
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 20:58
av vigge50
OfarligTesla skrev:Jordad skrev:Vad jag tror:
Tesla har dåliga lager och dålig försäljning av S/X just nu pga att fabriken var stängd i 7 veckor. Om en refresh av S/X presenteras på så kommer den antagligen inte bygga på nya batterier. Tesla kommer inte försaka 8gwh med 18650 från Japan. Det har man inte råd med. En refresh av S/X kommer vara prestandauppgradering, ny inredning och mindre yttre detaljer.
Alternativet är att Panasonic bygger om linorna i Japan till 2170 och Panasonic har faktiskt sagt tidigare hur lätt det är att göra just det. Om Tesla väljer det alternativet så kan det komma en större uppdatering av S/X som helt bygger på nya batterier. Det är dock mindre troligt. Tesla behöver framförallt mängder av 2170 just nu till andra produkter. S/X har redan fått uppgraderad laddhastighet med 18650. Varför ska Tesla byta ut dem då? Att uppgradera laddhastigheten känns inte som något man gör precis innan man ska försaka hela produktionen.
Det man kommer presentera på battery day är antagligen nya uppgraderade 2170 som är nära produktion och de kommer gå till nya produkter som Semi och Cybertruck. Man kan säkert också presentera framtida planer på andra former av celler och pack.
Att man har kvar formfaktorn 18650 behöver ju inte betyda att batterierna är samma. De kan göra förändringar både i kemin och resten av batteripacket men ha kvar samma storlek på de individuella cellerna.
Spekulationerna har ju dock varit att Tesla sätter upp egna produktionslinjer. Kommer de be Panasonic tillverka de nya batterierna de tagit fram eller tänker de ta hand om produktionen själv?
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 21:40
av Jordad
OfarligTesla skrev:
Att man har kvar formfaktorn 18650 behöver ju inte betyda att batterierna är samma. De kan göra förändringar både i kemin och resten av batteripacket men ha kvar samma storlek på de individuella cellerna.
Ja många av de förbättringar som Panasonic och Tesla gjort på 2170 säger Elon att de också använder i Japan. Chefen på Panasonic talade för ett tag sedan om att de kunde öka cellernas prestanda med 20% framöver. Den förbättringen kanske inte alls har med battery day att göra utan det är sådant som Panasonic och Tesla har forskat fram tillsammans för den existerande produktionen.
Att senare S/X tål högre laddeffekt kan säkert delvis bero på utvecklade celler.
Re: nyare lättare S
Postat: 06 aug 2020 21:58
av taliz
Blir intressant att se vad för format Teslas egna celler får.
Ryktades väl om 40650, vilket ju i teorin skulle få plats utan större ändring av arkitekturen.
Re: nyare lättare S
Postat: 07 aug 2020 06:41
av Bjelke
Jordad skrev:OfarligTesla skrev:
Att man har kvar formfaktorn 18650 behöver ju inte betyda att batterierna är samma. De kan göra förändringar både i kemin och resten av batteripacket men ha kvar samma storlek på de individuella cellerna.
Ja många av de förbättringar som Panasonic och Tesla gjort på 2170 säger Elon att de också använder i Japan. Chefen på Panasonic talade för ett tag sedan om att de kunde öka cellernas prestanda med 20% framöver. Den förbättringen kanske inte alls har med battery day att göra utan det är sådant som Panasonic och Tesla har forskat fram tillsammans för den existerande produktionen.
Att senare S/X tål högre laddeffekt kan säkert delvis bero på utvecklade celler.
Man kan ju undra om dom nu verkligen tål högre laddeffekt... inte ens det största batteriet idag (100kWh)
tål den effekt som Tesla påstår, uppenbarligen... dvs inte högre än den effekt vi fick för flera år sedan nu (1,5C typ)
Jag tror dom mest jagar kostnad och Koboltfritt (och kanske energitäthet), vilket är bra i sig såklart

Re: nyare lättare S
Postat: 07 aug 2020 19:07
av Curik
Ja, jag har då aldrig sett laddhastigheter över 130 kW på min några månader gamla S.
Re: nyare lättare S
Postat: 08 aug 2020 09:22
av Goran Broman
Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
Re: nyare lättare S
Postat: 08 aug 2020 09:30
av Svenssons
Goran Broman skrev:Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
Jag tror det precis som allt annat går mot Max - Mega - Ultra istället för small, medium, large.
På Tesla kan det komma Long Range - Performance - Plaid eller så skippar de Long Range och kör med endast Performance och Plaid. Tror inte de kommer att sänka priset på Performance till Long Range on de gör detta dock. Model S och X är de dyrare premiumbilarna och kommer så vara.
Re: nyare lättare S
Postat: 08 aug 2020 09:42
av [JM]
taliz skrev:Blir intressant att se vad för format Teslas egna celler får.
Ryktades väl om 40650, vilket ju i teorin skulle få plats utan större ändring av arkitekturen.
Om dom får till torrelektrolyten i kombination med tab-less så kan mkt väl 40650 eller 40700 vara på tal.
Är det någon som vet hur mkt själva cell-tillverkningsutrustingen påverkas av en större dimension?
Dvs säg att man producerar X antal 18650 celler per timme idag. Kan man vidmakthålla samma takt med X (st/h) , 40650 så ökar ju linans kapacitet om man räknar producerade kWh batterikapacitet per timme.
Re: nyare lättare S
Postat: 09 aug 2020 11:06
av Froslee
Svenssons skrev:Goran Broman skrev:Mycket intressant diskussion. Gällande priser alltså ett betydligt högre pris för plaid jämfört med dagens performance. Men tror ni det kommer att finnas kvar ett alternativ med prestanda ungefär som dagens performance (med vissa andra förändringar) till ungefär dagens pris?
Jag tror det precis som allt annat går mot Max - Mega - Ultra istället för small, medium, large.
På Tesla kan det komma Long Range - Performance - Plaid eller så skippar de Long Range och kör med endast Performance och Plaid. Tror inte de kommer att sänka priset på Performance till Long Range on de gör detta dock. Model S och X är de dyrare premiumbilarna och kommer så vara.
Enig i första mening men tror inte på att instegs S blir peformance till ett högre pris. Om de slopar long range måste de sänka priset på performance. Prisskillnaden mellan S och 3 är fortfarande stor nog till att folk som egentligen behöver platsen i S ändå väljer 3. Idag säljer S för lite. Gör de en ny bättre S som sedan blir dyrare har Tesla inte kommit någonvart. Då säljer de bara sämre. De kommer inte prissätta utifrån Taycan utan satsar på att få upp volym. Annars kunde de lika gärna sluta göra S. Instegspriset på en ny S kommer vara under millionen även framöver.
som alltid bara eb gissning så klart....