Sida 3 av 4

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 20:55
av taliz
nek0 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".
Laddas inte kinesiska bilar?
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Jodå, deras konkurrensfördel är istället låga priser.
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 21:38
av mati
taliz skrev:
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 21:41
av Fredrik j
taliz skrev:
nek0 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Då trodde man ju också att Ionity kan bli en bra konkurrent (eller ett komplement) till Tesla. ..
Marknaden vill ha fossilbilar i många år framöver, det uttalandet har man ju hört från diverse biltillverkare. De kommer nog se till att det förblir så. Men det är inte den utvecklingen jag hade hoppats på.
Vill man lämna över elbilsmarknaden till Tesla samt kinesiska tillverkare som nu kommer till Europa (BYD, Nio, MG..) och tillverka laddhybrider i 10 år till så är det valfritt. Jag är inte så säker på att det är det man vill. Men att man (VW mfl) tycker att det är bättre om någon annan står för notan för snabbladdarna förstår jag. Därav också Ionitys "misslyckande".
Laddas inte kinesiska bilar?
Börjar inte kineserna bygga laddnätverk säljer de inga bilar heller.'
Ionitys mål är att fördröja omställningen tills de gamla drakarna kan bygga elbilarna utan förlust.
Jodå, deras konkurrensfördel är istället låga priser.
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Tror vi inte att dom oftast rullar som andrabilar ganska nära hemmet och inte är förstahandsvalet när familjen ska på resa?

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 21:44
av Laban
Fredrik j skrev:
Tror vi inte att dom oftast rullar som andrabilar ganska nära hemmet och inte är förstahandsvalet när familjen ska på resa?
Sannolikt. Eller förstabil för de som sällan kör längre sträckor. Och det är nog en ganska stor del av köparna.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 21:45
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.
Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 21:46
av Fredrik j
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.
Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
Men då blir dom ju inget hot mot premiumtyskarna...

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 21:56
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.
Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
Men då blir dom ju inget hot mot premiumtyskarna...
Det beror på hur kunderna värderar framdriften.
Man är nog inte så sugen på en premiumtysk med avgasmotor om några år.
Jag tror de kommer få strypa ner sina modellprogram avsevärt.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 22:16
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Kia har ju inga problem att sälja sina plastiga budgetbilar trots avsaknad av laddnätverk.
Dessa "plastiga budgetbilar", som du kallar dem, är kanske så populära eftersom de i själva verket är riktigt bra och alldeles lagom.
Ja uppenbarligen har de sitt klientel, och samma kan nog tänkas vara intresserade av kineserna.
Vill man bara ha en praktisk bil och inte bryr sig om hur tråkig den är så...
Men då blir dom ju inget hot mot premiumtyskarna...
Det beror på hur kunderna värderar framdriften.
Man är nog inte så sugen på en premiumtysk med avgasmotor om några år.
Jag tror de kommer få strypa ner sina modellprogram avsevärt.
Givetvis inte. Man väntar på deras elmodeller. Eller köper ett annat märke som kan leverera vad man vill ha. Att det blir en kines i lågprissegmentet känns ju osannolikt.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 22:49
av taliz
Fredrik j skrev:

Givetvis inte. Man väntar på deras elmodeller. Eller köper ett annat märke som kan leverera vad man vill ha. Att det blir en kines i lågprissegmentet känns ju osannolikt.
Att man väntar eller väljer ett annat märke är ju själva hotet.
Det behövs inte mkt för att de skall gå back och till slut gå omkull.
Deras största hopp är nog EU-stöd. Men hittills ser det ju ut som EU bara kommer stödja elbilar, så det blir nog en del konkurser till slut.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 23:02
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Givetvis inte. Man väntar på deras elmodeller. Eller köper ett annat märke som kan leverera vad man vill ha. Att det blir en kines i lågprissegmentet känns ju osannolikt.
Att man väntar eller väljer ett annat märke är ju själva hotet.
Det behövs inte mkt för att de skall gå back och till slut gå omkull.
Deras största hopp är nog EU-stöd. Men hittills ser det ju ut som EU bara kommer stödja elbilar, så det blir nog en del konkurser till slut.
Det blir det säkert.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 23:17
av Jerker
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 23:29
av Bruno
Laban skrev:
”De” har ju gjort precis det. Gått samman alltså. Ionity -> BMW, Mercedes, VW, Hyundai, Ford. Kanske var nån mer också. Inga småspelare direkt. Var en stor optimism här gällande Ionity för inte så länge sedan. Den optimismen har nu bytts ut mot ”staten måste hjälpa till”.
Plus att de får bidrag från EU...

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 00:00
av Fredrik j
Jerker skrev:
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Har inte sett någon statistik där men skulle tro att en mycket stor majoritet av nybilsköpare bor i villa.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 00:44
av taliz
Jerker skrev:
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Tror varken eller är någon flaskhals. Båda kommer lösas allt eftersom bilparken byts ut.
Redan nu byggs det laddstolpar vid så gott som samtliga nybyggen, och väldigt många brf och samfälligheter har antingen redan satt upp eller dragit igång projekt för att göra det.
Det kommer ta många år innan alla kan ladda hemma, men det kommer ta många år att byta bilparken också.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 06:53
av mati
Jag kör ju en så kallad "premiumtysk" för tillfället. För mig är det absolut inte uteslutet att min nästa bil blir en Kia eller en Hyundai eller liknande. Fixar de en elbil med vettig dragkrok så ser jag inga som helst hinder varför man inte skulle köpa en sådan. Är man inte märkestrogen så spelar det väl ingen som helst roll.
Kineserna är också helt klart attraktiva, bara de får till en bra serviceorganisation osv. Rent tekniskt är det säkerligen inget fel på dessa bilar. Förmodligen är de inte sämre än de flesta andra elbilar, fast till ett mycket lägre pris. Och som sagt, märkesloggan är helt ointressant för mig.
Det är väl som med mobilerna. Jag har kört med min kinesiska "budgettelefon" i flera år nu och jag är supernöjd med den. Jag ser inte varför man skulle vilja betala mer.
Det är väl just de märkestrogna kunderna som de traditionella (tyska) biltillverkarna hoppas på. Antagligen finns det rätt många sådana tyvärr.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 07:06
av Jerker
taliz skrev:
Jerker skrev:
Den stora flaskhalsen i laddnätverket är nog inte snabbladdningen för långfärder utan hemmaladdning för lägenhetsboende. Det kommer att bli den stora utmaningen att lösa.
Tror varken eller är någon flaskhals. Båda kommer lösas allt eftersom bilparken byts ut.
Redan nu byggs det laddstolpar vid så gott som samtliga nybyggen, och väldigt många brf och samfälligheter har antingen redan satt upp eller dragit igång projekt för att göra det.
Det kommer ta många år innan alla kan ladda hemma, men det kommer ta många år att byta bilparken också.
Har flera bekanta som bor i lägenhet som skulle vilja byta till elbil nu genast men förhindras av det eftersom de inte kan få laddmöjlighet där de bor. De slåss med hyresvärden men det är kalla handen. När det byggs nytt så är det visserligen krav på att en viss procent av platserna ska ha laddplats men den stora majoriteten av parkeringsplatser är redan byggda och där finns det inte, som det finns i Norge, nån lag som tvingar hyresvärden att installera laddboxar om nån ber om det. Så det finns mycket att göra där. Dessutom är det många som bor i lägenhet som har sin bil på gatan och det kommer att ta tid att bygga ut en infrastrukur som ger laddplatser på gatorna i städerna.

Så nog är bristen på destinations/hemmaladdning i städerna en flaskhals, alltid.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 07:18
av mati
Jerker skrev:
Så nog är bristen på destinations/hemmaladdning i städerna en flaskhals, alltid.
Precis. Och då har Sverige ändå en fördel eftersom man åtminstone i vissa delar av landet har ett motorvärmaruttag vid nästan varje parkeringsplats. Jag tror att utbyggnaden av gatuladdning kommer bli en mycket svårare uppgift att lösa än utbyggnaden av snabbladdarnätet.
Det kommer alltid vara svårare för lägenhetsbor att ladda bilen på hemmaplan och troligen kommer man fortsätta ungefär på samma vis som idag, dvs istället för att tanka bilen en gång i veckan så åker man till snabbladdaren. Eller så skaffar man ingen elbil.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 11:56
av taliz
I Stockholm har man nu rätt många "laddgator", och många parkeringshus har också laddare.
Är inget raketkirugi att sätta upp.
Ökar behovet så installeras fler.
Just Norge är ju ett bra exempel på att det går att lösa. Var tredje bil i Oslo är nu laddbar, dvs inte bara var tredje sålda utan bokstavligen var tredje bil.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 12:49
av Jerker
taliz skrev:
I Stockholm har man nu rätt många "laddgator", och många parkeringshus har också laddare.
"Rätt många" är ju milt sagt en stor överdrift. Vissa parkeringshus har ju faktiskt satt upp rätt många laddare, men då kan parkeringsavgiften vara så dyr att man ska ha en bra anledning till att stå där för att tycka att det är värt det.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 13:42
av taliz
Jerker skrev:
taliz skrev:
I Stockholm har man nu rätt många "laddgator", och många parkeringshus har också laddare.
"Rätt många" är ju milt sagt en stor överdrift. Vissa parkeringshus har ju faktiskt satt upp rätt många laddare, men då kan parkeringsavgiften vara så dyr att man ska ha en bra anledning till att stå där för att tycka att det är värt det.
Jaså? Jag skulle nog säga att de är åtminstone fyrsiffrigt i antal nu i Sthlm city.
Tittar man på nyttjandegraden så är det som mest 2-3 använda av 9 på en laddgata, många är tomma eller har bara någon enstaka plats använd.
Dvs det finns betydligt fler laddare än det finns bilar som nyttjar dem.

Det är inte billigt att parkera i city, med det är ju samma oavsett om man kör avgasbil eller elbil.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 14:04
av Mickep
Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 09 jul 2020 14:11
av Pontus
M3apan skrev:
TiborBlomhall skrev:

På ALSET laddare kan alla elbilar med CCS kontakt ladda. Teslor laddar där fortfarande för 2.56 kr per kWh, andra elbilar kan skaffa konto för 5.12 kr per kWh.
ALSET priset borde logiskt sett ligga på 6.52 per kWh :lol:
Eller 65.2 kr per kWh

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 10 jul 2020 18:30
av A76
Mickep skrev:
Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.
Varför skulle laddningen vara utanför Polestars kontroll? De har ju samma möjlighet som Tesla att bygga sitt eget laddnätverk om de ansett att det varit avgörande. Tyvärr har de inte förstått att det faktiskt är rätt avgörande trots allt. Jag tror de tänkt något i stil med att eftersom inte de andra ”premium”-tillverkarna heller har ett eget laddnätverk så behöver inte vi heller, det får andra sköta om. Och visst det kostar ju en slant att bygga ett eget.
Är rätt imponerad av P2 på många sätt men kommer inte välja annat än Tesla förrän det finns något som rimligen kan konkurrera med Suc.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 10 jul 2020 18:35
av Verdi
A76 skrev:
Mickep skrev:
Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.
Varför skulle laddningen vara utanför Polestars kontroll? De har ju samma möjlighet som Tesla att bygga sitt eget laddnätverk om de ansett att det varit avgörande. Tyvärr har de inte förstått att det faktiskt är rätt avgörande trots allt. Jag tror de tänkt något i stil med att eftersom inte de andra ”premium”-tillverkarna heller har ett eget laddnätverk så behöver inte vi heller, det får andra sköta om. Och visst det kostar ju en slant att bygga ett eget.
Är rätt imponerad av P2 på många sätt men kommer inte välja annat än Tesla förrän det finns något som rimligen kan konkurrera med Suc.
Det är ju tyvärr så att alla andra elbilar förutom Tesla är helt ointressanta för min del så länge det inte finns ett bra nätverk.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 10 jul 2020 18:39
av nek0
Verdi skrev:
A76 skrev:
Mickep skrev:
Vet inte om det är talande men i desperation att försöka hitta fel på bilen, så var det en som skadeglatt deklarerade att den hittat ett misstag, en smalare del på bagageluckan, bara för att senare nedslagen av att andra bilägare också har samma design på sin. Nu verkar det mesta handla om laddningen, något som egentligen är utanför polestars kontroll.
Varför skulle laddningen vara utanför Polestars kontroll? De har ju samma möjlighet som Tesla att bygga sitt eget laddnätverk om de ansett att det varit avgörande. Tyvärr har de inte förstått att det faktiskt är rätt avgörande trots allt. Jag tror de tänkt något i stil med att eftersom inte de andra ”premium”-tillverkarna heller har ett eget laddnätverk så behöver inte vi heller, det får andra sköta om. Och visst det kostar ju en slant att bygga ett eget.
Är rätt imponerad av P2 på många sätt men kommer inte välja annat än Tesla förrän det finns något som rimligen kan konkurrera med Suc.
Det är ju tyvärr så att alla andra elbilar förutom Tesla är helt ointressanta för min del så länge det inte finns ett bra nätverk.
Varför ska de bry sig om laddningen? Så länge de kan sälja flera bilar än de klarar av att tillverka behöver de inte bry sig om något.