Sida 3 av 3
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 13:44
av Off Grid Byggaren
TiborBlomhall skrev:Off Grid Byggaren skrev:
Det priset gäller för 50 kW-laddare.
Håller på med 6 stycken 150 kW laddare på en godsterminal nu, verkar hamna på cirka 2 miljoner per laddstation inklusive ny elnätsanslutning och markarbeten.
Då är det inne på egen tomtmark. Ska de stå publikt tillkommer markarrende eller kanske köp av tomtmark också.
Priset för inköp av elenergin hamnar på cirka 2:- per kWh räknat på att 750 kWh per dags laddas. Skulle väl motsvara 15-20 elbilskunder per dag.
Bilagan Elpriser.JPG finns inte längre
Mycket intressant!
Kopplar ni in dem på högspänningsnätet via egen transformatorstation?
Berätta mer!
Planen från början var att ha en högspänningsanslutning med egen transformatorkiosk inne på tomtmarken. (Beräkningen är gjord på detta.)
Men nu har Ellevio i Stockholm även öppnat för privata fastighetsägare att ansluta med deras nya smart laddabonnemang för lågspänning L0,4SL. Vi har även prutat ned till fyra 150 kW laddare. Behövs fler laddplatser framöver får det bli två sådana här elnätsanslutningar.
https://energiforsk.se/media/27908/albi ... dgator.pdf
Då bygger elnätsägaren Ellevio elnätet ändra fram till anslutningsplintarna på laddstationerna. Detta abonnemang var ursprungligen tänkt för laddgator.
En uppoffring som måste göras med detta, är att elnätsägaren får gå in och strypa ned laddningen vid hög effektbrist i Stockholm, något som kan inträffa vid enstaka kyliga vinterdagar.
En mindre belöning i sänkt elnätsavgift kommer då.
Så här kommer vi att bygga upp det på inne på terminalen:
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 14:53
av Fredrik j
taliz skrev:Vad kostar bensinpumpar, nedgrävda tankar och övrig infrastruktur?
Gissar på att det inte är mkt billigare än en snabbladdare. Vill minnas det klagades mkt på hur dyrt det var när det kom krav på att alla mackar skulle ha minst en pump för E85.
Dessutom bör priserna på snabbladdare sjunka snabbt nu iom massproduktion.
Hursomhelst är det inte 35kr/l för bensin på ena stället, 57kr/l på nästa eller 14kr/l på tredje. Alla ligger inom ca 10% skillnad.
Så bör det bli för snabbladdning också.
Bensinpumpar och deras infrastruktur betalas av intäkter från försäljning. Att en mack inte kan ta 57kr/liter beror ju på konkurrens.
Varför skulle en mack inte kunna nöja sig med samma vinst på en laddstation som på en bensinpump?
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 15:00
av Niklas Z
taliz skrev:Niklas Z skrev:taliz skrev:Vad kostar bensinpumpar, nedgrävda tankar och övrig infrastruktur?
Gissar på att det inte är mkt billigare än en snabbladdare. Vill minnas det klagades mkt på hur dyrt det var när det kom krav på att alla mackar skulle ha minst en pump för E85.
Dessutom bör priserna på snabbladdare sjunka snabbt nu iom massproduktion.
I Sverige förbrukas ungefär 9 miljoner kubikmeter bensin och diesel per år och det finns cirka 2600 stationer. Det ger ungefär 9000 liter per dag och station. Med aktuellt pris så innebär det intäkter på en bra bit över 100000 per dygn och station. Om det laddas 100 kWh per dygn på en laddstation så blir det bara 1000 kr per dygn med en taxa på 10 kr/kWh, vilket ju är väldigt högt.
I den konsumtionen av diesel ovan ingår dock även tunga fordon och de har många gånger andra sätt att fylla upp, men siffrorna ger ändå en grov uppfattning om skillnaden i omsättning.
Uhm, hur räknar du nu? Tror du bensin/diesel är gratis för mackägaren?
Om man kunde kamma hem så mkt pengar per dygn hade alla velat etablera automatmack.
Snarare kostar den nästan vad de säljer den för, marginalen är pytteliten.
Jag tror verkligen inte att bensin eller diesel är gratis för mackägaren, inte minst med tanke på att större delen av priset är skatt. Vad jag vill lyfta fram är att fasta kostnader är en mycket mindre del för bensin/diesel, jämfört med laddstationer. Den dagen betydligt fler elbilar laddar på laddstationer kommer de fasta kostnaderna att minska i andel av priset. För bensin/diesel är det redan den rådande situationen, eftersom det finns runt 5 miljoner sådana fordon, som inte har något annat alternativ än att tanka på någon av dessa cirka 2600 stationer. Så länge det endast finns ett litet antal elbilar – och dessa huvudsakligen laddar hemma – kommer de fasta kostnaderna för en laddstation att utgöra en besvärande stor andel av de total kostnaderna.
Jag skulle faktiskt gärna se att staten med skattepengar gick in och byggde och drev laddstationer. Det kommer att kosta, men skulle skynda på omställningen till eldrift.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 15:11
av nek0
Niklas Z skrev:taliz skrev:Niklas Z skrev:taliz skrev:Vad kostar bensinpumpar, nedgrävda tankar och övrig infrastruktur?
Gissar på att det inte är mkt billigare än en snabbladdare. Vill minnas det klagades mkt på hur dyrt det var när det kom krav på att alla mackar skulle ha minst en pump för E85.
Dessutom bör priserna på snabbladdare sjunka snabbt nu iom massproduktion.
I Sverige förbrukas ungefär 9 miljoner kubikmeter bensin och diesel per år och det finns cirka 2600 stationer. Det ger ungefär 9000 liter per dag och station. Med aktuellt pris så innebär det intäkter på en bra bit över 100000 per dygn och station. Om det laddas 100 kWh per dygn på en laddstation så blir det bara 1000 kr per dygn med en taxa på 10 kr/kWh, vilket ju är väldigt högt.
I den konsumtionen av diesel ovan ingår dock även tunga fordon och de har många gånger andra sätt att fylla upp, men siffrorna ger ändå en grov uppfattning om skillnaden i omsättning.
Uhm, hur räknar du nu? Tror du bensin/diesel är gratis för mackägaren?
Om man kunde kamma hem så mkt pengar per dygn hade alla velat etablera automatmack.
Snarare kostar den nästan vad de säljer den för, marginalen är pytteliten.
Jag tror verkligen inte att bensin eller diesel är gratis för mackägaren, inte minst med tanke på att större delen av priset är skatt. Vad jag vill lyfta fram är att fasta kostnader är en mycket mindre del för bensin/diesel, jämfört med laddstationer. Den dagen betydligt fler elbilar laddar på laddstationer kommer de fasta kostnaderna att minska i andel av priset. För bensin/diesel är det redan den rådande situationen, eftersom det finns runt 5 miljoner sådana fordon, som inte har något annat alternativ än att tanka på någon av dessa cirka 2600 stationer. Så länge det endast finns ett litet antal elbilar – och dessa huvudsakligen laddar hemma – kommer de fasta kostnaderna för en laddstation att utgöra en besvärande stor andel av de total kostnaderna.
Jag skulle faktiskt gärna se att staten med skattepengar gick in och byggde och drev laddstationer. Det kommer att kosta, men skulle skynda på omställningen till eldrift.
Varför kan inte VW, Ford och de andra bygga laddstationer till sina bilar? Tror inte att de är fattigare än Tesla. Hade de varit beroende av elbils försäljning hade de säkert byggt sina laddstationer. Nu vill de bromsa omställningen så länge det är bara möjligt och det gör de genom att starta ett gemensamt företag som ser till att man inte säljer för många elbilar. Det verkar fungera bra för de.
e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 15:26
av taliz
Fredrik j skrev:taliz skrev:Vad kostar bensinpumpar, nedgrävda tankar och övrig infrastruktur?
Gissar på att det inte är mkt billigare än en snabbladdare. Vill minnas det klagades mkt på hur dyrt det var när det kom krav på att alla mackar skulle ha minst en pump för E85.
Dessutom bör priserna på snabbladdare sjunka snabbt nu iom massproduktion.
Hursomhelst är det inte 35kr/l för bensin på ena stället, 57kr/l på nästa eller 14kr/l på tredje. Alla ligger inom ca 10% skillnad.
Så bör det bli för snabbladdning också.
Bensinpumpar och deras infrastruktur betalas av intäkter från försäljning. Att en mack inte kan ta 57kr/liter beror ju på konkurrens.
Varför skulle en mack inte kunna nöja sig med samma vinst på en laddstation som på en bensinpump?
Precis, det behövs konkurrens och det ser vi ju faktiskt allt mer av.
Du såg ju Off Grid Byggarens kalkyl ovan, kostnaden skulle hamna runt 2kr/kwh för 150kw-laddare. 6,5kr/kwh är väldigt långt från det. Dvs runt 70% av priset skulle vara för att täcka kostnaderna för infrastrukturen och ge rimlig vinst. Så mycket mer kostar den faktiskt inte jämfört med bensinpumpar som sagt. Med samma marginal skulle literpriset på bensin & diesel ligga runt 30kr/l.
Visst kan man försöka försvara det genom lägre initial volym, men det funkar ju bara om man faktiskt får åtminstone den mängd kunder man räknar med. Även i Norrlands inland är det ingen som betalar 30kr/l oavsett om det är 20 mil till nästa mack.
Det kommer bli väldigt många snabbladdare som samlar damm närmaste åren med dessa priser. Man kan undra hur de som tagit fram kalkylerna tänkt. Testar de marknaden bara? Kanske. Vi ser ju många justeringar av prismodellerna.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 15:47
av Fredrik j
taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Vad kostar bensinpumpar, nedgrävda tankar och övrig infrastruktur?
Gissar på att det inte är mkt billigare än en snabbladdare. Vill minnas det klagades mkt på hur dyrt det var när det kom krav på att alla mackar skulle ha minst en pump för E85.
Dessutom bör priserna på snabbladdare sjunka snabbt nu iom massproduktion.
Hursomhelst är det inte 35kr/l för bensin på ena stället, 57kr/l på nästa eller 14kr/l på tredje. Alla ligger inom ca 10% skillnad.
Så bör det bli för snabbladdning också.
Bensinpumpar och deras infrastruktur betalas av intäkter från försäljning. Att en mack inte kan ta 57kr/liter beror ju på konkurrens.
Varför skulle en mack inte kunna nöja sig med samma vinst på en laddstation som på en bensinpump?
Precis, det behövs konkurrens och det ser vi ju faktiskt allt mer av.
Du såg ju Off Grid Byggarens kalkyl ovan, kostnaden skulle hamna runt 2kr/kwh för 150kw-laddare. 6,5kr/kwh är väldigt långt från det. Dvs runt 70% av priset skulle vara för att täcka kostnaderna för infrastrukturen och ge rimlig vinst. Så mycket mer kostar den faktiskt inte jämfört med bensinpumpar som sagt. Med samma marginal skulle literpriset på bensin & diesel ligga runt 30kr/l.
Visst kan man försöka försvara det genom lägre initial volym, men det funkar ju bara om man faktiskt får åtminstone den mängd kunder man räknar med. Även i Norrlands inland är det ingen som betalar 30kr/l oavsett om det är 20 mil till nästa mack.
Det kommer bli väldigt många snabbladdare som samlar damm närmaste åren med dessa priser. Man kan undra hur de som tagit fram kalkylerna tänkt. Testar de marknaden bara? Kanske. Vi ser ju många justeringar av prismodellerna.
Man letar väl efter gränsen för vad kunderna är beredda att betala.
Jämför med kostnaden för ett mobilsamtal. Från att ha varit en viktig faktor i val av abonnemang är det idag helt ointressant.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 15:56
av Niklas Z
nek0 skrev:Niklas Z skrev:taliz skrev:Niklas Z skrev:taliz skrev:Vad kostar bensinpumpar, nedgrävda tankar och övrig infrastruktur?
Gissar på att det inte är mkt billigare än en snabbladdare. Vill minnas det klagades mkt på hur dyrt det var när det kom krav på att alla mackar skulle ha minst en pump för E85.
Dessutom bör priserna på snabbladdare sjunka snabbt nu iom massproduktion.
I Sverige förbrukas ungefär 9 miljoner kubikmeter bensin och diesel per år och det finns cirka 2600 stationer. Det ger ungefär 9000 liter per dag och station. Med aktuellt pris så innebär det intäkter på en bra bit över 100000 per dygn och station. Om det laddas 100 kWh per dygn på en laddstation så blir det bara 1000 kr per dygn med en taxa på 10 kr/kWh, vilket ju är väldigt högt.
I den konsumtionen av diesel ovan ingår dock även tunga fordon och de har många gånger andra sätt att fylla upp, men siffrorna ger ändå en grov uppfattning om skillnaden i omsättning.
Uhm, hur räknar du nu? Tror du bensin/diesel är gratis för mackägaren?
Om man kunde kamma hem så mkt pengar per dygn hade alla velat etablera automatmack.
Snarare kostar den nästan vad de säljer den för, marginalen är pytteliten.
Jag tror verkligen inte att bensin eller diesel är gratis för mackägaren, inte minst med tanke på att större delen av priset är skatt. Vad jag vill lyfta fram är att fasta kostnader är en mycket mindre del för bensin/diesel, jämfört med laddstationer. Den dagen betydligt fler elbilar laddar på laddstationer kommer de fasta kostnaderna att minska i andel av priset. För bensin/diesel är det redan den rådande situationen, eftersom det finns runt 5 miljoner sådana fordon, som inte har något annat alternativ än att tanka på någon av dessa cirka 2600 stationer. Så länge det endast finns ett litet antal elbilar – och dessa huvudsakligen laddar hemma – kommer de fasta kostnaderna för en laddstation att utgöra en besvärande stor andel av de total kostnaderna.
Jag skulle faktiskt gärna se att staten med skattepengar gick in och byggde och drev laddstationer. Det kommer att kosta, men skulle skynda på omställningen till eldrift.
Varför kan inte VW, Ford och de andra bygga laddstationer till sina bilar? Tror inte att de är fattigare än Tesla. Hade de varit beroende av elbils försäljning hade de säkert byggt sina laddstationer. Nu vill de bromsa omställningen så länge det är bara möjligt och det gör de genom att starta ett gemensamt företag som ser till att man inte säljer för många elbilar. Det verkar fungera bra för de.
Jag tycker Tesla har gjort helt rätt som byggt ett eget laddnätverk och jag tycker att de andra tillverkarna borde göra samma sak, eller samarbeta med Tesla. Men eftersom de, precis som du skriver, inte vill sälja elbilar, så kommer det inte att hända i rimlig närtid. Därav min tanke om ett statligt nätverk. Men det kommer väl inte att hända heller, så det spelar kanske ingen roll. Under tiden kan Tesla fortsätt dominera marknaden för elbilar lämpade för långfärd. Visserligen tycker jag att Tesla förtjänar alla framgångar, men det vore bättre för planeten om alla ställde om till elbilsproduktion snabbt och inte lät Tesla ensamma stå för merparten av de goda initiativen.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 16:48
av mati
4dy skrev:
Vilka svenska intressen är det som "fördröjer" utvecklingen? Om stora länder som Tyskland inte gör det menar jag. Är det Volvo?
Jag vet inte. Jag skrev det bara som ett svar på tidigare inlägg där det spekulerades om Audi eller andra tillverkare avsikligt sätter orimligt höga priser på sina egna laddabonnemang. Och tanken ligger väl nära till hands när man ser vad laddning med e-tron charging service kostar, jämfört med andra laddkort. Det är bara Ionity som kostar mindre. Allt annat kostar mer. Mycket mer. Så mycket mer att det är helt orimligt att använda tjänsten. Jag har den inte ens aktiverad.
I Tyskland gäller generellt helt andra priser, men för Audis kunder är det likadant överallt, alltså som här i Sverige.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 22:18
av vigge50
taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Vad kostar bensinpumpar, nedgrävda tankar och övrig infrastruktur?
Gissar på att det inte är mkt billigare än en snabbladdare. Vill minnas det klagades mkt på hur dyrt det var när det kom krav på att alla mackar skulle ha minst en pump för E85.
Dessutom bör priserna på snabbladdare sjunka snabbt nu iom massproduktion.
Hursomhelst är det inte 35kr/l för bensin på ena stället, 57kr/l på nästa eller 14kr/l på tredje. Alla ligger inom ca 10% skillnad.
Så bör det bli för snabbladdning också.
Bensinpumpar och deras infrastruktur betalas av intäkter från försäljning. Att en mack inte kan ta 57kr/liter beror ju på konkurrens.
Varför skulle en mack inte kunna nöja sig med samma vinst på en laddstation som på en bensinpump?
Precis, det behövs konkurrens och det ser vi ju faktiskt allt mer av.
Du såg ju Off Grid Byggarens kalkyl ovan, kostnaden skulle hamna runt 2kr/kwh för 150kw-laddare. 6,5kr/kwh är väldigt långt från det. Dvs runt 70% av priset skulle vara för att täcka kostnaderna för infrastrukturen och ge rimlig vinst. Så mycket mer kostar den faktiskt inte jämfört med bensinpumpar som sagt. Med samma marginal skulle literpriset på bensin & diesel ligga runt 30kr/l.
Visst kan man försöka försvara det genom lägre initial volym, men det funkar ju bara om man faktiskt får åtminstone den mängd kunder man räknar med. Även i Norrlands inland är det ingen som betalar 30kr/l oavsett om det är 20 mil till nästa mack.
Det kommer bli väldigt många snabbladdare som samlar damm närmaste åren med dessa priser. Man kan undra hur de som tagit fram kalkylerna tänkt. Testar de marknaden bara? Kanske. Vi ser ju många justeringar av prismodellerna.
Men du kan ju inte jämföra 70% marginal mot en bensinmack eftersom volymerna är galet mycket större. Så de små procenten som är på bensin blir mycket pengar i slutändan. Får vi upp försäljningen av elbilar och därmed levererad energi från snabbladdarna så kommer priset med största sannolikhet gå ner men än så länge är volymerna små och därmed blir de fasta kostnaderna väldigt stora per levererad kWh.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 22:24
av Fredrik j
vigge50 skrev: Med sammkommer priset med största sannolikhet gå ner men än så länge är volymerna små och därmed blir de fasta kostnaderna väldigt stora per levererad kWh.
Utom för tesla då som finansierar alltihop med ett litet påslag på priset. Är det 10000kr? Tror jag har sett det någonstans.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 06 jun 2020 22:40
av Jerker
Fredrik j skrev:vigge50 skrev: Med sammkommer priset med största sannolikhet gå ner men än så länge är volymerna små och därmed blir de fasta kostnaderna väldigt stora per levererad kWh.
Utom för tesla då som finansierar alltihop med ett litet påslag på priset. Är det 10000kr? Tror jag har sett det någonstans.
20000:-
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 07 jun 2020 00:28
av Mickep
Det var en nyhet i dagarna att tyskland tvingar alla bensinstationer att sätta upp laddare.
Ponera att 2-3 kr/kwH räcker. Hur lång är avskrivningstiden? (Är det för att avsätta kostnaden)
Skulle ett sådant krav flyga i sverige. (liknande krav har funnits tidigare, se etanolen). Vilken anslutning har mackarna i sverige, finns det utrymme för snabbladdare?
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 07 jun 2020 00:34
av Fredrik j
Mickep skrev:Det var en nyhet i dagarna att tyskland tvingar alla bensinstationer att sätta upp laddare.
Ponera att 2-3 kr/kwH räcker. Hur lång är avskrivningstiden? (Är det för att avsätta kostnaden)
Skulle ett sådant krav flyga i sverige. (liknande krav har funnits tidigare, se etanolen). Vilken anslutning har mackarna i sverige, finns det utrymme för snabbladdare?
Antar att det inte blir så bra att ha bensinpump och laddstation precis intill varandra så en del mackar får ju ett utrymmesproblem rent fysiskt.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 07 jun 2020 08:17
av mati
Fredrik j skrev:Mickep skrev:Det var en nyhet i dagarna att tyskland tvingar alla bensinstationer att sätta upp laddare.
Ponera att 2-3 kr/kwH räcker. Hur lång är avskrivningstiden? (Är det för att avsätta kostnaden)
Skulle ett sådant krav flyga i sverige. (liknande krav har funnits tidigare, se etanolen). Vilken anslutning har mackarna i sverige, finns det utrymme för snabbladdare?
Antar att det inte blir så bra att ha bensinpump och laddstation precis intill varandra så en del mackar får ju ett utrymmesproblem rent fysiskt.
Jag läste inte nyheten själv, men jag gissar att det inte nödvändigtvis handlar om snabbladdare, utan att kravet avser laddning rent generellt. En vanlig typ2 laddstolpe räcker troligen för att uppfylla kravet.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 07 jun 2020 08:29
av Off Grid Byggaren
Många av bensinmackarna har väldigt klena elnätsanslutningar. Det kan vara precis att den räcker för driva biltvätten och livsmedelskyla. Finns ingen extra kapacitet.
Ska några 150 kW laddare installeras krävs ny anslutning till elnätet. Lokalnäten har inte heller kapacitet på många håll.
Detta innebär mycket höga anslutningskostnader och kan ta 2-3 år att få leverans.
Kanske en 25 kW DC-laddare med effektövervakning på hela macken kan fungera på vissa platser. Men många mackar har inte mer än 35 A huvudsäkring så där går det inte alls.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 07 jun 2020 10:52
av mati
Jag hittar inte källan eller deltaljerna till Reuters nyhet om kravet på laddning på varje bensinmack i Tyskland . Men precis som Off Gridd Byggaren säger så är det knappast möjligt för alla bensinmackar att installera en snabbladdare. Nu finns visserligen i princip inga automatstationer i Tyskland, mackarna är alltid lite större än så, men samtidigt ligger de inte sällan mitt i samhällena, i små byar, insprängda bland bostäder, långt ifrån industrier som kanske ändå skulle haft lite kraftigare matning. Det är tämligen uteslutet att varje mack har kapacitet för elbilsladdning som är värt namnet. Det kan alltså bara handla om destinationsladdning. Hur mycket nytta en sådan laddstolpe gör låter jag vara osagt. Men risken är ju stor att ingen använder den, och i så fall innebär ett sådant krav bara en onödig kostnad för bensinstationerna vilket i sin tur knappast bidrar till en ökad acceptans.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 07 jun 2020 10:54
av Fredrik j
Troligen skulle det ha större påverkan på elbilsgförsäljningen om man lagstiftar om att alla nybyggda parkeringsplatser måste ha laddstation. Eller åtminstone vara förberedd för installation. Skrämmande att det byggs nya parkeringsgarage utan idag.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 07 jun 2020 11:10
av Off Grid Byggaren
Fredrik j skrev:Troligen skulle det ha större påverkan på elbilsgförsäljningen om man lagstiftar om att alla nybyggda parkeringsplatser måste ha laddstation. Eller åtminstone vara förberedd för installation. Skrämmande att det byggs nya parkeringsgarage utan idag.
Det är redan krav enligt BBR boverkets byggregler att 10 % av P-platserna vid nybyggen ska ha laddboxar.
Och vad jag har sett så installeras detta på många håll.
Jag har elbesiktigat ett tiotal bostadsprojekt senaste året, alla har laddplatser.
Men ingen verkar använda dem, kanske på grund av hög prissättning.
Eller att alla pengarna går till boendet så bil är inte alls aktuellt, som med hyra på 24 000:- per månad i Djurgårdsstaden, för en större hyresrätt hos allmännyttan.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 07 jun 2020 12:14
av taliz
Kommer väl krav nu att det skall vara förberett för att ALLA platser skall kunna få laddning också. Rör för kablage måste läggas i förväg.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 07 jun 2020 12:22
av bylund
Jerker skrev:Fredrik j skrev:vigge50 skrev: Med sammkommer priset med största sannolikhet gå ner men än så länge är volymerna små och därmed blir de fasta kostnaderna väldigt stora per levererad kWh.
Utom för tesla då som finansierar alltihop med ett litet påslag på priset. Är det 10000kr? Tror jag har sett det någonstans.
20000:-
Det bygger mest på ett antagande, då det kostade 20 000 kr extra att får superladdning aktiverat på ur-Model S 60. Dock har mig veterligen Tesla aldrig bekräftat att det är så det fungerar.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Postat: 07 jun 2020 13:10
av Fredrik j
Off Grid Byggaren skrev:Fredrik j skrev:Troligen skulle det ha större påverkan på elbilsgförsäljningen om man lagstiftar om att alla nybyggda parkeringsplatser måste ha laddstation. Eller åtminstone vara förberedd för installation. Skrämmande att det byggs nya parkeringsgarage utan idag.
Det är redan krav enligt BBR boverkets byggregler att 10 % av P-platserna vid nybyggen ska ha laddboxar.
Och vad jag har sett så installeras detta på många håll.
Jag har elbesiktigat ett tiotal bostadsprojekt senaste året, alla har laddplatser.
Men ingen verkar använda dem, kanske på grund av hög prissättning.
Eller att alla pengarna går till boendet så bil är inte alls aktuellt, som med hyra på 24 000:- per månad i Djurgårdsstaden, för en större hyresrätt hos allmännyttan.
10% är ju ingenting, speciellt som många nybyggda bostäder inte ens har parkeringsplatser till alla lägenheter. I framtiden ska vi ju inte ha bil. Eller rättare sagt, i framtiden ska jag ha bil men inte alla andra tycks vara en vanlig åsikt. Tror epoken kommer minnas i framtiden när parkering med laddning är självklart.