Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 19 apr 2020 14:37
It is not the fart that kills, it is the smell ...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://teslaclubsweden.se/forum/
Ingen måste använda Mobileyes teknik. Här är hela stycket:LarsL skrev:Vem skulle annars lobba för att alla bilar ska använda Mobileyes teknik? Tesla?
Det är alltså fritt fram att göra som Tesla och bara använda kartdatabas.Europaparlamentet skrev:c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om
hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken och signaler,
på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor, eller
bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.
Och hur bra fungerar det?BjornS skrev:Ingen måste använda Mobileyes teknik. Här är hela stycket:LarsL skrev:Vem skulle annars lobba för att alla bilar ska använda Mobileyes teknik? Tesla?
Det är alltså fritt fram att göra som Tesla och bara använda kartdatabas.Europaparlamentet skrev:c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om
hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken och signaler,
på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor, eller
bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.
Det blir spännande med alla felaktiga kartor. Såg igår att TomTom visar fel hastighet på väg 132 runt Aneby. På de 25 åren jag bodde i Aneby har det aldrig varit 60 km/h där men i TomTom senaste kartan är detBjornS skrev:Ingen måste använda Mobileyes teknik. Här är hela stycket:LarsL skrev:Vem skulle annars lobba för att alla bilar ska använda Mobileyes teknik? Tesla?
Det är alltså fritt fram att göra som Tesla och bara använda kartdatabas.Europaparlamentet skrev:c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om
hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken och signaler,
på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor, eller
bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.
Länk till dokumentet: https://data.consilium.europa.eu/doc/do ... df#page=37
Som sagts tidigare i tråden står det Tesla fritt fram att använda det officiella datat istället för sina egna påhitt. Att Tesla inte vill är inte samma sak som att det inte går.Nicke Nyfiken skrev:Och hur bra fungerar det?BjornS skrev:Det är alltså fritt fram att göra som Tesla och bara använda kartdatabas.
Inte bara första april utan om man helt enkelt själv vill påverka trafikens hastighet.Svenssons skrev:Blir roligt att se hur många som fixar fram 30-skyltar och sätter upp dessa på vissa vägar 2023-04-01...
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.Fredrik j skrev:Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?taliz skrev:Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.Fredrik j skrev:Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Åker hellre i min vw -54 än med kollektivtrafiken. Nåja, kanske inte på vintern då...12man skrev:Kan man inte locka över folk till kollektivtrafiken, så kan man alltid försämra alternativet så löser det sig.
HenrikC skrev:Nästa logiska steg lär väl bli en begränsning av accelerationen också. En lämplig gräns kanske är max 4 m/s², eller vad säger ni?
Ja, det är ju det jag säger.Fredrik j skrev:Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?taliz skrev:Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.Fredrik j skrev:Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.taliz skrev:Ja, det är ju det jag säger.Fredrik j skrev:Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?taliz skrev:Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.Fredrik j skrev:Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.
Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
Man kan köra alla(?) dagens bilar utan att ta på sig säkerhetsbälte.Fredrik j skrev:Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.taliz skrev:Ja, det är ju det jag säger.Fredrik j skrev:Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?taliz skrev:Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.Fredrik j skrev:Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.
Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
Det här är ju något annat.
taliz skrev:Man kan köra alla(?) dagens bilar utan att ta på sig säkerhetsbälte.Fredrik j skrev:Jag tror man helt glömt bort vad kunderna (väljarna) tycker här. Visst finns det en del snusförnuftiga som tycker det är bra att även alla andra ska ligga i samma hastighet som dom själva gjort i flera år stirrandes på trafiksäkerhetsmätaren. Kanske tycker dom det är skönt att slippa stirra på den och ändå tro att dom rullar runt där och sparar liv.taliz skrev:Ja, det är ju det jag säger.Fredrik j skrev:
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.
Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
Låt mig gissa att bilarna inblandade i olyckor där hastigheten innan olycka spelat en avgörande roll har haft plingandet i kupen strax innan.
Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.
Det här är ju något annat.
Tror dock lagen kräver att bilen skall pling-plonga då(?). I början gjorde dom ju inte det.
Antagligen blir det typ samma här, systemet aktiveras som default och man inför pling-plong om det deaktiveras.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.JFAH skrev:Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?LarsL skrev:Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.JFAH skrev:Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.