Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från Tesla

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Så vad är det som imponerar med Audis batterier?
Vad är det som gör dem så mycket bättre än Teslas?
Laddkurvan är väl det som står ut positivt. Sen tycker jag det är anmärkningsvärt hur Tesla har begränsat laddhastigheten på många bilar. Det bådar inte gott. Visst kanske Audi får göra samma sak en dag men det vet vi ju inte.

Vad tycker du det är som gör Teslas batterier bättre än konkurrenternas?
Tycker jag att Teslas batterier är bättre än konkurrenternas? Var har du fått det ifrån?

Du har dragit slutsatsen att Teslas batterier är sämre än konkurenterna och att Audis batterier imponerar. Jag motsäger inte din första slutsats, men att imponeras av ett batteri enbart för dess laddkurva när det är nytt, verkar naivt. Vi vet ingenting om Audis batterier gällande laddkurva i framtiden, vilket är det du kritiserar Tesla för.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:

Om "alla" förstod det, varför lanserade de inte produkter med det samtidigt, eller helst före, Tesla?

Om något så visar det hur "dumt" i3ans system är, som inte kan justera sig dynamiskt baserat på hur bilen använts.

Jag tror nog Leaf-ägare som nu har max 5 mils räckvidd är mer besvikna. Vi kommer också närmaste åren få se mer besvikna kunder till konkurrenterna. När det blir uppenbart för folk att deras elbilar inte funkar så bra på långresa kommer det leda till dåligt andrahandsvärde.

Gissa varför jag köpte en 3a och inte en S...

BMW i3 är väl hyfsat samtida med Model S?

Justera sig? Det var en fin omskrivning för försämra sig. ;)

Jaså, så S bör man inte köpa? Jag för min del vill inte ha en bullrig sedan som familjebil. Den är för liten för oss. Dessutom är den rätt ful.

Varför drar du upp Nissan Leaf igen?
Är den? Kom ju år efter, med pyttelitet batteri.

Vill du hellre ha en statisk fantasisiffra än något som i närmaste mån speglar verkligheten?

Det var du som drog upp ekonomin. En S är en väldigt dyr bil som bara lönar sig för ett fåtal. En 3a däremot lönar sig för väldigt många.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Varför gör inte Teslas bilar det då?
Och varför jämför du en bil med 400hk mot en med 800hk?

Ja långt över 100kg. Nånstans runt 25-30% vill jag minnas. Det är extremt IMO.

Varför försvarar du överhuvudtaget något du inte är intresserad av?
Vad gör inte Teslas bilar? Drar mycket i stadstrafik? Allt är relativt. Tesla har byggt Model S och X i aluminium för att spara vikt. Det har inte Audi gjort. Så mycket skiljer det väl inte i förbrukning?

Sorry, såg inte att det var Performance.

Ja, varför ska man försöka vara objektiv... :roll:
Verdi

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Credde skrev:
taliz skrev:
Varför försvarar du överhuvudtaget något du inte är intresserad av?
Kanske för att det finns andra som kan se utöver Tesla skylten på ratten... Världen är inte Tesla-färgad.
Jo, det är den.
Det är som att sitta med en iPhone år 2010, men argumentera för Nokia.

För dig är den kanske det. Men du är långt ifrån objektiv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Credde skrev:
taliz skrev:
Varför försvarar du överhuvudtaget något du inte är intresserad av?
Kanske för att det finns andra som kan se utöver Tesla skylten på ratten... Världen är inte Tesla-färgad.
Jo, det är den.
Det är som att sitta med en iPhone år 2010, men argumentera för Nokia.

För dig är den kanske det. Men du är långt ifrån objektiv.
Jaså? Tom världens största biltillverkare, där Audi ingår, har ju erkänt att det är Tesla som leder utvecklingen nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:

Är den? Kom ju år efter, med pyttelitet batteri.

Vill du hellre ha en statisk fantasisiffra än något som i närmaste mån speglar verkligheten?

Det var du som drog upp ekonomin. En S är en väldigt dyr bil som bara lönar sig för ett fåtal. En 3a däremot lönar sig för väldigt många.
Året efter är hyfsat nära enligt mig. Tror knappast BMW kom på att de skulle ha batterikylning när Model S kom. Utvecklingstiden på en bil är lite längre än så. :)

Statisk siffra? Jag laddar heller med 150 kW ända upp till 80% SOC än ser laddstyrkan falla under 100 kW redan vid 50% SOC. Exakt hur det görs bryr jag mig mindre om.

Mitt ganska extrema prisfall beror ju på Teslas sänkning förra våren i mångt och mycket. Tycker fortfarande det var dåligt gjort. Inget som skapar någon direkt känsla av lojalitet hos mig iaf.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av [JM] »

Eftersom tråden redan spårat ur så spär jag på OT :D
Ni har säkert sett denna fil från Tesla Björn där han jämför de olika bilarna och batterierna.


Vid ca 10 min in i filmen så får man den enda relevanta siffran. Laddad räckvidd som funktion av tid vid laddaren.
Där ser man att Audi Etron och Tesla Model X är ganska jämna. Dvs att kunna ladda som Etron gör hjälper bara till att väga upp dess högre förbrukning. Jämfört med MX.
Man kan alltså säga att Etron är på typ samma prestanda nivå som MX som introducerades för några år sen. Dvs knappast superimponerande men inte heller dåligt. En annan lösning på samma problem bara.

Ska bli mkt intressant att se om han jämför Model Y med Model X senare. Dom lär ju ha liknande luftmotstånd och då borde vi kunna få se vad de nyare batterierna i MY och värmepump mm verkligen gör för skillnad.
Verdi

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
Eftersom tråden redan spårat ur så spär jag på OT :D
Ni har säkert sett denna fil från Tesla Björn där han jämför de olika bilarna och batterierna.


Vid ca 10 min in i filmen så får man den enda relevanta siffran. Laddad räckvidd som funktion av tid vid laddaren.
Där ser man att Audi Etron och Tesla Model X är ganska jämna. Dvs att kunna ladda som Etron gör hjälper bara till att väga upp dess högre förbrukning. Jämfört med MX.
Man kan alltså säga att Etron är på typ samma prestanda nivå som MX som introducerades för några år sen. Dvs knappast superimponerande men inte heller dåligt. En annan lösning på samma problem bara.

Ska bli mkt intressant att se om han jämför Model Y med Model X senare. Dom lär ju ha liknande luftmotstånd och då borde vi kunna få se vad de nyare batterierna i MY och värmepump mm verkligen gör för skillnad.
Som jag redan skrivit. Det är inte batteriets fel att det sitter i en SUV med högt luftmotstånd. Cd är mycket högre med 0.28 än för till och med Model X med 0.24. Dock har väl Model X något större frontarea skulle jag tro.

https://cleantechnica.com/2019/05/30/ja ... disasters/

Model Y kommer ha ett mycket lägre luftmotstånd med 0.23 Cd och en mycket mindre frontarea eftersom den är både smalare och lägre än Model X.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:

Är den? Kom ju år efter, med pyttelitet batteri.

Vill du hellre ha en statisk fantasisiffra än något som i närmaste mån speglar verkligheten?

Det var du som drog upp ekonomin. En S är en väldigt dyr bil som bara lönar sig för ett fåtal. En 3a däremot lönar sig för väldigt många.
Året efter är hyfsat nära enligt mig. Tror knappast BMW kom på att de skulle ha batterikylning när Model S kom. Utvecklingstiden på en bil är lite längre än så. :)

Statisk siffra? Jag laddar heller med 150 kW ända upp till 80% SOC än ser laddstyrkan falla under 100 kW redan vid 50% SOC. Exakt hur det görs bryr jag mig mindre om.

Mitt ganska extrema prisfall beror ju på Teslas sänkning förra våren i mångt och mycket. Tycker fortfarande det var dåligt gjort. Inget som skapar någon direkt känsla av lojalitet hos mig iaf.
Men du bryr dig mindre om att 80% inte är 80% utan snarare ca 60%?
För mig är det en solklar marknadsföringsbluff de dragit till med, klassiskt VW. Egentligen inte förvånande att så många sväljer det, de har ju lyckats dupera sina kunder i decennier.

För skoj skull kanske Tesla kunde skapa ett étron-mode där de låser batteriet till samma kort range, och visar hur snabbt det går att ladda till 80%(som egentligen då är kanske 40-50%).

Du verkar ha svårt att bestämma dig. Ena dagen klagar du på höga priser. Andra dagen, när de gått ner, så klagar du på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Är den? Kom ju år efter, med pyttelitet batteri.

Vill du hellre ha en statisk fantasisiffra än något som i närmaste mån speglar verkligheten?

Det var du som drog upp ekonomin. En S är en väldigt dyr bil som bara lönar sig för ett fåtal. En 3a däremot lönar sig för väldigt många.
Året efter är hyfsat nära enligt mig. Tror knappast BMW kom på att de skulle ha batterikylning när Model S kom. Utvecklingstiden på en bil är lite längre än så. :)

Statisk siffra? Jag laddar heller med 150 kW ända upp till 80% SOC än ser laddstyrkan falla under 100 kW redan vid 50% SOC. Exakt hur det görs bryr jag mig mindre om.

Mitt ganska extrema prisfall beror ju på Teslas sänkning förra våren i mångt och mycket. Tycker fortfarande det var dåligt gjort. Inget som skapar någon direkt känsla av lojalitet hos mig iaf.
Men du bryr dig mindre om att 80% inte är 80% utan snarare ca 60%?
För mig är det en solklar marknadsföringsbluff de dragit till med, klassiskt VW. Egentligen inte förvånande att så många sväljer det, de har ju lyckats dupera sina kunder i decennier.

För skoj skull kanske Tesla kunde skapa ett étron-mode där de låser batteriet till samma kort range, och visar hur snabbt det går att ladda till 80%(som egentligen då är kanske 40-50%).

Du verkar ha svårt att bestämma dig. Ena dagen klagar du på höga priser. Andra dagen, när de gått ner, så klagar du på det.

Tesla har släppt flera modeller med mjukvarulåst batteri. Så stor buffert har de nog inte att 80% är 40%. Tror du på det själv eller?

Skippa det där jävla etron-fjanteriet förresten. Är du 12 år?

Jag gillar inte att göra dåliga bilaffärer. Gör du? Tesla skiter uppenbarligen i oss äldre kunder. Varför ska jag då vara lojal?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från Tesla

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Är den? Kom ju år efter, med pyttelitet batteri.

Vill du hellre ha en statisk fantasisiffra än något som i närmaste mån speglar verkligheten?

Det var du som drog upp ekonomin. En S är en väldigt dyr bil som bara lönar sig för ett fåtal. En 3a däremot lönar sig för väldigt många.
Året efter är hyfsat nära enligt mig. Tror knappast BMW kom på att de skulle ha batterikylning när Model S kom. Utvecklingstiden på en bil är lite längre än så. :)

Statisk siffra? Jag laddar heller med 150 kW ända upp till 80% SOC än ser laddstyrkan falla under 100 kW redan vid 50% SOC. Exakt hur det görs bryr jag mig mindre om.

Mitt ganska extrema prisfall beror ju på Teslas sänkning förra våren i mångt och mycket. Tycker fortfarande det var dåligt gjort. Inget som skapar någon direkt känsla av lojalitet hos mig iaf.
Men du bryr dig mindre om att 80% inte är 80% utan snarare ca 60%?
För mig är det en solklar marknadsföringsbluff de dragit till med, klassiskt VW. Egentligen inte förvånande att så många sväljer det, de har ju lyckats dupera sina kunder i decennier.

För skoj skull kanske Tesla kunde skapa ett étron-mode där de låser batteriet till samma kort range, och visar hur snabbt det går att ladda till 80%(som egentligen då är kanske 40-50%).

Du verkar ha svårt att bestämma dig. Ena dagen klagar du på höga priser. Andra dagen, när de gått ner, så klagar du på det.

Tesla har släppt flera modeller med mjukvarulåst batteri. Så stor buffert har de nog inte att 80% är 40%. Tror du på det själv eller?

Skippa det där jävla etron-fjanteriet förresten. Är du 12 år?

Jag gillar inte att göra dåliga bilaffärer. Gör du? Tesla skiter uppenbarligen i oss äldre kunder. Varför ska jag då vara lojal?
Läs igen. Jag säger att 80% snarare är ca 60% på en étron, dvs när den laddat till 80% enligt displayen har den faktiskt bara laddat ca 60%.
Tesla skulle kunna nå samma range med 40-50%, dvs de skulle på samma sätt kunna visa 80% vid 40-50% för att dupera sina kunder och visa att de "laddar snabbt med flat laddkurva".

Roligt att min iPads rättstavning av étron retar dig. Bild

Gör dom? På vilket sätt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Är den? Kom ju år efter, med pyttelitet batteri.

Vill du hellre ha en statisk fantasisiffra än något som i närmaste mån speglar verkligheten?

Det var du som drog upp ekonomin. En S är en väldigt dyr bil som bara lönar sig för ett fåtal. En 3a däremot lönar sig för väldigt många.
Året efter är hyfsat nära enligt mig. Tror knappast BMW kom på att de skulle ha batterikylning när Model S kom. Utvecklingstiden på en bil är lite längre än så. :)

Statisk siffra? Jag laddar heller med 150 kW ända upp till 80% SOC än ser laddstyrkan falla under 100 kW redan vid 50% SOC. Exakt hur det görs bryr jag mig mindre om.

Mitt ganska extrema prisfall beror ju på Teslas sänkning förra våren i mångt och mycket. Tycker fortfarande det var dåligt gjort. Inget som skapar någon direkt känsla av lojalitet hos mig iaf.
Men du bryr dig mindre om att 80% inte är 80% utan snarare ca 60%?
För mig är det en solklar marknadsföringsbluff de dragit till med, klassiskt VW. Egentligen inte förvånande att så många sväljer det, de har ju lyckats dupera sina kunder i decennier.

För skoj skull kanske Tesla kunde skapa ett étron-mode där de låser batteriet till samma kort range, och visar hur snabbt det går att ladda till 80%(som egentligen då är kanske 40-50%).

Du verkar ha svårt att bestämma dig. Ena dagen klagar du på höga priser. Andra dagen, när de gått ner, så klagar du på det.

Tesla har släppt flera modeller med mjukvarulåst batteri. Så stor buffert har de nog inte att 80% är 40%. Tror du på det själv eller?

Skippa det där jävla etron-fjanteriet förresten. Är du 12 år?

Jag gillar inte att göra dåliga bilaffärer. Gör du? Tesla skiter uppenbarligen i oss äldre kunder. Varför ska jag då vara lojal?
Läs igen. Jag säger att 80% snarare är ca 60% på en étron, dvs när den laddat till 80% enligt displayen har den faktiskt bara laddat ca 60%.
Tesla skulle kunna nå samma range med 40-50%, dvs de skulle på samma sätt kunna visa 80% vid 40-50% för att dupera sina kunder och visa att de "laddar snabbt med flat laddkurva".

Roligt att min iPads rättstavning av étron retar dig. Bild

Gör dom? På vilket sätt?

Nu är jag trött på det här. Loggar ut nu. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av taliz »

Förresten, i3 kom väl sisådär 5 år efter Tesla roadster?
Batterierna byggs väl heller inte av BMW, utan av Samsung.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5565
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:


Nu är jag trött på det här. Loggar ut nu. :)
Fattar inte du orkar, knappt jag orkar läsa allt.

Tyvärr är här en del på forumet som har väldigt svårt att vara objektiva. Jag gillar att du alltid är objektiv och har vettiga tankar. Att sedan vissa bara ser en sida av myntet här på forumet är tråkigt men kanske inte mycket man kan göra åt de. Tyvärr har detta förstört en hel del vettiga diskutioner här på forumet.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:


Nu är jag trött på det här. Loggar ut nu. :)
Fattar inte du orkar, knappt jag orkar läsa allt.

Tyvärr är här en del på forumet som har väldigt svårt att vara objektiva. Jag gillar att du alltid är objektiv och har vettiga tankar. Att sedan vissa bara ser en sida av myntet här på forumet är tråkigt men kanske inte mycket man kan göra åt de. Tyvärr har detta förstört en hel del vettiga diskutioner här på forumet.
Du insinuerar alltså att Verdi är mer "objektiv" än mig. Kan inte du förklara varför du anser det?
Min uppfattning är att du, och flera andra icke ägare, för det mesta instämmer med de som framför kritik mot Tesla, nästan oavsett vad det gäller. Tvärtom sker väldigt sällan.
Ni råkar alltså, i min mening, vara raka motsatsen till objektiva.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5565
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Verdi skrev:


Nu är jag trött på det här. Loggar ut nu. :)
Fattar inte du orkar, knappt jag orkar läsa allt.

Tyvärr är här en del på forumet som har väldigt svårt att vara objektiva. Jag gillar att du alltid är objektiv och har vettiga tankar. Att sedan vissa bara ser en sida av myntet här på forumet är tråkigt men kanske inte mycket man kan göra åt de. Tyvärr har detta förstört en hel del vettiga diskutioner här på forumet.
Du insinuerar alltså att Verdi är mer "objektiv" än mig. Kan inte du förklara varför du anser det?
Min uppfattning är att du, och flera andra icke ägare, för det mesta instämmer med de som framför kritik mot Tesla, nästan oavsett vad det gäller. Tvärtom sker väldigt sällan.
Ni råkar alltså, i min mening, vara raka motsatsen till objektiva.
Nej
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Verdi skrev:


Nu är jag trött på det här. Loggar ut nu. :)
Fattar inte du orkar, knappt jag orkar läsa allt.

Tyvärr är här en del på forumet som har väldigt svårt att vara objektiva. Jag gillar att du alltid är objektiv och har vettiga tankar. Att sedan vissa bara ser en sida av myntet här på forumet är tråkigt men kanske inte mycket man kan göra åt de. Tyvärr har detta förstört en hel del vettiga diskutioner här på forumet.
Du insinuerar alltså att Verdi är mer "objektiv" än mig. Kan inte du förklara varför du anser det?
Min uppfattning är att du, och flera andra icke ägare, för det mesta instämmer med de som framför kritik mot Tesla, nästan oavsett vad det gäller. Tvärtom sker väldigt sällan.
Ni råkar alltså, i min mening, vara raka motsatsen till objektiva.
Nej
Jag misstänkte det. BildBild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5565
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Verdi skrev:


Nu är jag trött på det här. Loggar ut nu. :)
Fattar inte du orkar, knappt jag orkar läsa allt.

Tyvärr är här en del på forumet som har väldigt svårt att vara objektiva. Jag gillar att du alltid är objektiv och har vettiga tankar. Att sedan vissa bara ser en sida av myntet här på forumet är tråkigt men kanske inte mycket man kan göra åt de. Tyvärr har detta förstört en hel del vettiga diskutioner här på forumet.
Du insinuerar alltså att Verdi är mer "objektiv" än mig. Kan inte du förklara varför du anser det?
Min uppfattning är att du, och flera andra icke ägare, för det mesta instämmer med de som framför kritik mot Tesla, nästan oavsett vad det gäller. Tvärtom sker väldigt sällan.
Ni råkar alltså, i min mening, vara raka motsatsen till objektiva.
Nej
Jag misstänkte det. BildBild
Ok.. Ska vara tydligare, nej jag tänker inte förklara för jag vet att de kommer inte leds någon vart ändå..
Ja lite tydligare men antagligen kommer du tolka även detta på någon konstigt sätt..

Bara ett bevis till på att vissa trådar blir så tråkiga att läsa.. Jag ursäktar mig till alla andra att jag ens svarade på detta meddelande och är med att göra tråden tråkig.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar