Prisförändring pga Corona

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
Erfarenhet behöver dock inte betyda att bilarna blir bra, här ett exempel från Volvo med flera problem inkluderat att panelen i efterhand är uppsågad för att dragkroken ska få plats.

Så ja, Tesla behöver verkligen se över kvalitén men i början av nya serier så är Tesla knappast själv om att ha problem. Vi får hoppas att de förbättrar sig och att de tar lärdom från deras nuvarande produktion när de börjar producera i Europa.

https://teknikensvarld.se/volvo-har-kva ... em-332330/
Volvos dragkrokar eftermonterades hos återförsäljaren.
Problemen som beskrivs i artikeln är exempel på sånt som drabbar nya modeller och t.o.m. i redan befintliga, intrimmade fabriker. Med ny fabrik och ny produkt kan det bli ännu värre. Pratade inte Elon om att europatillverkade model Y skulle ha färre karossdetaljer? Det främjar ju inte passningar.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

mastodontfilmsmats skrev:
Killgissar att de just nu växer för fort och inte hinner utbilda personalen ordentligt innan, utan gör det "live" istället. Risken blir då att det blir "det duger"-betyg när det skall tryckas igenom 5000 bilar den här veckan, och 5250 bilar nästa vecka, utan att fler hinner/får anställas.

Lite skumt dock att det varit en issue hela tiden. Tyder på inkompetens, och/eller helt enkelt dåliga specar...

edit: de kanske kör tum istället för mm när de specar toleranser :lol:

edit 2: Nu när dollarn sjunkit 10-15% vore det snajsigt om model3-priset sjönk motsvarande med 75kSEK.. 8-)
Och Model Y, jag kollar in nästan varje dag i hopp om att jag kan lägga till FSD "gratis".
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Var ju nån som testade och tyckte att Kina 3an var bättre hopbyggd, nån som sett fler såna tester,

Ingen jänkebil är speciellt bra hopskruvad GM Fremont var ju riktigt kass innan Toyota kom in i bilden, NUMMI som den hette under den tiden, sen la Toyota ner fabriken och fortsatte med sina fabriker i kentucky mississippi och texas bl.a,
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Tycker du verkligen att det här är stor förändring till det bättre? Här pratar vi om en bil som kostar över 700 000kr.
Själva kvaliteten i form av driftsäkerhet är väl kanske inte så farligt dålig men just det här med passning av paneler o dyl tycker jag är anmärkningsvärt. Inte ens Dacia har såna problem. Är det på grund av att det är så man gör i USA?

Städade ur bilen nu och baksätet på höger sida kändes som att det satt lite löst, hatthyllan känns som den är gjord av en gammal skokartong, en bakdörr sitter inte "flush" med bilsidan, instrumentpanelen sitter lite halvlöst osv. Finns massor av sånt där som jag försöker att inte tänka på för då måste jag lägga ut bilen på blocket. :D

Mycket blir dock förlåtet tack vare drivlinan och prestandan. Men som sagt, att bilen är lite smäckig, dåligt ljudisolerad osv tar bort en del av glädjen för min del. Varför gjorde de inte bilen lika välbyggd som en E-klass eller dyl? Det är helt obegripligt. Även om Tesla inte byggt bilar så länge så kan de anställa folk som har byggt bilar länge och jobbat på märken med höga krav. Det är ju trots allt människor som konstruerar och bygger bilarna. Inte företaget Tesla i sig.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

12man skrev:
Var ju nån som testade och tyckte att Kina 3an var bättre hopbyggd, nån som sett fler såna tester,

Ingen jänkebil är speciellt bra hopskruvad GM Fremont var ju riktigt kass innan Toyota kom in i bilden, NUMMI som den hette under den tiden, sen la Toyota ner fabriken och fortsatte med sina fabriker i kentucky mississippi och texas bl.a,
Visst bygger BMW en del bilar i USA? Någon som har koll på ifall dom har liknande kvalitetsproblem? Det är förvisso inte en "jänkebil" men, men.
Verdi

Inlägg av Verdi »

M3apan skrev:
12man skrev:

Visst bygger BMW en del bilar i USA? Någon som har koll på ifall dom har liknande kvalitetsproblem? Det är förvisso inte en "jänkebil" men, men.
De bygger X3, X4, X5, X6 och X7 i Spartanburg, South Carolina. Var lite snack om det förr. Att det var bättre med en renrasig BMW byggd i typ Dingolfing... Men nu tror jag ingen tänker på det.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
M3apan skrev:
12man skrev:

De bygger X3, X4, X5, X6 och X7 i Spartanburg, South Carolina. Var lite snack om det förr. Att det var bättre med en renrasig BMW byggd i typ Dingolfing... Men nu tror jag ingen tänker på det.
Volvo S60 byggs i USA och man kan inte se så mycket slarv på den.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror det har mer att göra var bilen är konstruerad än var monteringsmaskinerna finns rent fysiskt. Karosspassning är väl klassisk ”fossilbilskunskap” kan man tro. Sån där kunskap som inte längre behövs...
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Jag tror det har mer att göra var bilen är konstruerad än var monteringsmaskinerna finns rent fysiskt. Karosspassning är väl klassisk ”fossilbilskunskap” kan man tro. Sån där kunskap som inte längre behövs...
Inte säkert det heller. I Finland byggde man alla Lada bilar till EU och Saab byggde sina cabbar där också för att man ansåg Finska arbetare som noggrannare.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Inte säkert det heller. I Finland byggde man alla Lada bilar till EU och Saab byggde sina cabbar där också för att man ansåg Finska arbetare som noggrannare.
Min Porsche Cayman är byggd hos Valmet i Finland. Man var/är duktiga på att bygga små serier av mycket olika bilar i samma process.
Men man konstruerade inga bilar hos Valmet. Det var legotillverkning.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Min Porsche Cayman är byggd hos Valmet i Finland. Man var/är duktiga på att bygga små serier av mycket olika bilar i samma process.
Ja skrev byggde inte konstruerade :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Ja skrev byggde inte konstruerade :)
Nej det var det jag som skrev.
Skriv svar