Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av ellerstrom »

Fredrik j skrev:
ellerstrom skrev:
Jag är absolut den förste att hålla med om att hela den svenska statsapparaten kan effektiviseras otroligt mycket och att regeringens uppgift bör vara: att tillhandahålla de tjänster invånarna efterfrågar till minsta möjliga kostnad, givet kravspecifikationen från desamma.

Oavsett om man håller med i OECD:s statistik eller inte (dålig input ger ju som bekant dålig output) så är en effektivisering av vården inget man löser under nuvarande pandemi.
En del statistik är svår att jämföra, men spenderade kronor per capita och antalet vårdplatser är ganska tydligt. OECD pekar delvis på en del orsaker. Kommunaliserad äldrevård och läkare som sysslar med mycket administration.
Återigen håller jag med om att vården i Sverige kan och bör effektiviseras. Och då inte för att vi nödvändigtvis ska spara pengar, men det beror som sagt på vilken vård vi vill ha och vad vi bedömer att den får kosta.

Men även om effektiviseringen av vården bör ske kontinuerligt så ser jag inte hur den kan hjälpa i det läge som eventuellt kan inträffa i Sverige pga corona. Skulle det bli kris i vården så tror jag inte att vi har hunnit få ut någon nämnvärd hjälp av detta arbete, dels då vårt utgångsläge ser ut som det gör och dels att åtgärder som dessa brukar ta lång tid att genomföra. Men jag har mer än gärna fel, både om eventuell risk för spridning av Corona (och effekterna av detta) och hur snabbt vi kan effektivisera vården och göra den bättre.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mans71 skrev:
Själv har jag varit väldigt kritisk till varför man inte tar krafttag så att smittan isoleras och försvinner t.ex. genom att stänga skolor osv.

Igår talade jag med någon med insiderinformation om varför man agerar som man gör i Sverige. Den enkla sanningen är att man vill att befolkningen ska bli smittad, men det kan man inte stå i TV och säga.

För de allra flesta innebär corona bara en enkel förkylning och har den effekten att när den är över är man immun och kan inte sprida smittan vidare.

Skulle man stänga ner t.ex. skolor skulle en redan ansträngda vård klappa ihop. Hela strategin bygger på att lagom många sjukfall inträffar så att man har tid att vårda de svårt sjuka.

Jag var också kritisk till att så få testas, då får man ju väldigt konstig statistik. Även det finns det en enkel förklaring till, det finns inga hemma-test. Det kräver vårdpersonal och resurserna används till att vårda svårt sjuka istället för att testa relativt sett friska personer med en liten förkylning.

Rätt spännande när man i ett samtal totalt kan vända och helt byta åsikt genom rätt argument :)
Jag har också läst och hört det där men i mina öron låter det som en usel lösning.

Blir alla smittade så får vi ju en ännu extremare situation än Italien. En situation där sjukvården är än mer överbelastad och där ännu fler kommer väljas ut som de som måste dö...

Italiens andel döda är nära 5%. Sydkoreas ungefär en tiondel av det. Vad landar vi på om sjukvården är än mer överbelastad än Italiens? 10%? Kör vi vidare som vanligt kommer ju en stor del av dessa fall komma ungefär samtidigt, det tar trots allt bara 5 dagar i snitt till sjukdomen bryter ut.

För mig låter det inte omöjligt att vi får flera hundra tusen dödsfall med den policyn. Förstår inte alls resonemanget.

Tragiskt nog kommer vi ju aldrig göra något så drastiskt som Kina gjort. Intressant om hur de hanterade det:
https://twitter.com/MaddowBlog/status/1 ... 88512?s=20
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

För att kunna få en tillförlitlig procentsiffra för dödsfall måste man ju veta antalet corona-smittade vilket ju är omöjligt. Mörkertalet i amtal smittade är troligtvis stort.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Olle Karlström, utredare på Effekt och säkerhet på Läkemedelsverket och infektionsläkare på Karolinska, ger oss en lägesbild av Coronaviruset och hur vi bör tänka för att tillsammans hjälpas åt att förhindra smittspridningen.
Sjukdomssymptomen är milda för den absoluta majoriteten
Det faktum att spridningen av SARS-CoV-2 går så snabbt gör att flertalet som smittas borde ha milda symptom, och nu vet vi att så är fallet. De siffror på ”antalet smittade” och antalet döda som rapporterats dagligen på nyheterna är väldigt missvisande. I Wuhan där det hela startade kan man utgå ifrån att en mycket stor del av befolkningen (11 miljoner) är smittad, inte 80.000 som man uppger i nyheter; man har bara testat de med svårare symptom. Kanske har 3-4 miljoner smittats där, snarare. Antalet avlidna stämmer nog däremot ganska väl.

Wuhan är en tätbefolkad storstad, och min bild är att generationsboende är vanligt i Kina, dvs mormor/morfar bor tillsammans med barn och barnbarn. Ett effektivt sätt för snabb spridning till riskgrupperna, det vill säga de äldre.

Detta styrks av det vi hittills sett på Karolinska sjukhuset, där jag arbetar på infektionskliniken halva min arbetstid. Initialt uppmanades personer med luftvägssymtom som kommit hem från riskområde (framför allt Italien) att testa sig. Av de cirka 250 personer som testat sig positivt har i stort sett alla haft vanliga förkylningssymtom, eller symtom som vid lättare influensa. Av dessa har i stort sett ingen behövt läggas in av medicinska skäl i samband med testning, och av de som skickats hem för karantän har i stort sett ingen senare behövt söka vård på grund av svårare symptom.

Våra svenska data, som är hämtade ”från botten” av pyramiden som vi ser bilder från i Kina och Italien, visar att sjukdomssymptomen är väldigt milda för den absoluta majoriteten. Den stora majoriteten av de som fått svår sjukdom, och avlidit, i Kina och Italien, är gamla (80+) och oftast med viss grundsjuklighet.

Det är därför viktigt att förstå att kommande året kommer en stor andel av svenska befolkningen att ha fått smittan, de flesta utan att de märkt det annat som en vanlig förkylning. Det finns inget sätt att förhindra detta. En liten andel kommer att få svår sjukdom, och i stort kommer det att gälla de gamla och sjuka. Barn har inte drabbats av svår sjukdom trots att de säkerligen blivit smittade i hög grad utomlands i Kina och Italien.

Stanna hemma om du är sjuk
Alla uppmaningar och åtgärder som görs nu har ett enda syfte: att få spridningen (som kommer att ske) att gå i långsammare takt så att den lilla andel personer som blir svårt sjuka kan tas omhand på ett bra sätt inom vården, och inte kommer in i för stort antal under kort tid.

Många är nu rädda att själva bli smittade med bilderna från Italien på näthinnan, och stannar hemma av denna anledning. Det är förståeligt, men fel tänkt. Vi skall fortsätta gå till jobbet, men gå hem när vi känner oss förkylda.

Barnen skall, åtminstone nu, gå till skolan, men vara hemma när de är förkylda. Då skall man inte heller gå till annat/affären och smitta där istället. Allt i solidaritet med de äldre sjuka, av nämnda skäl. Farmor/farfar eller mormor och morfar skall inte ta hand om barnen.

I Italien har spridningen säkerligen varit igång betydligt längre än vad som uppgivits, och spridning skedde tidigt (utan att man förstod det) även bland sjukvårdspersonal och på sjukhus. De åtgärder som görs nu i Italien har sannolikt liten påverkan på det fortsatta förloppet. Även här bor folk tätare än i Sverige, man umgås på barer, caféer och närheten till den äldre generationen kan nog vara annorlunda än i Sverige. Vårt glesa land, där våra äldre sköter sig själva eller bor inom omsorgsboende kan kanske vara till vår fördel den här gången, så länge omsorgspersonalen bara arbetar om de är friska.

Vad tror du är det mest effektiva sättet att förhindra smitta just nu?
Inte vara på arbete och skola om man är förkyld, och då är det Netflix som gäller – inte leka med kompisar hemma, eller slinka förbi ICA.
Vänta till och med två dagar efter att du känner dig frisk innan du återgår till arbete eller skickar barn till skolan.
Tvätta händerna när man kommer till jobbet, när man skall äta, och när man kommit hem från jobbet.
Undvika att träffas om man är förkylda. Vanligt sunt förnuft.
Man skall inte undvika att gå till jobbet, träffa vänner och leva som vanligt så länge man inte har såna besvär. Små barnbarn kanske skall säga hej till mormor via Skype snarare än att man träffas inomhus.
Ta chansen att börja cykla och gå till arbetet – det är toppen av fler skäl.

Det är viktigt att förstå, att den avancerade skyddsutrustning som används nu på infektionsklinikerna är till för att förhindra att smitta tar sig via personal till avdelning och andra patienter, inte för att skydda personalen i sig. Vi kommer i lika hög andel som andra att bli smittade. På ICA, bussen eller nåt annat ställe där vi plockar upp våra förkylningar.

En medarbetare är konstaterad smittad på LV, behöver jag vara orolig för att gå till jobbet?
Självklart inte, och jag hoppas att beskrivningen ovan gör det begripligt. Observera att sjukvården nu ändrar sina provtagningsrekommendationer. Vi kommer bara att ta prover vid medicinska skäl till det. Det vill säga precis som vi brukar ta prover vid luftvägsinfektion, vid ställningstagande till behandling för eventuell lunginflammation och vid inläggning på sjukhus.

Sjukvård/omvårdnadspersonal kommer att testas redan vid förkylningssymptom, för att i möjligaste mån hålla bort viruset från omsorgsboenden och sjukhus, där riskgrupperna för svår sjukdom finns.

Skulle du själv resa utomlands just nu?
Nej, nu kommer ju svenska våren. Hörde första bofinken idag. Och det är nog tråkigt att åka utomlands i detta nu, med den påverkan på allt som råder. Men smittan, den kommer att rulla på även hemma. Långsamt om vi hjälps åt.

Vad är egentligen Covid-19?
Familjen Coronavirus (CoV) finns sedan länge i människa. Det finns ett flertal olika stammar och Coronavirus utgör en andel av de virus som ger oss vanlig förkylning. På senare tid har för människan tre nya Corona-stammar tagit sig över till människa från djurriket, virus som vi inte har någon immunitet mot.

2002 var det en mindre epidemi med Corona där sjukdomen benämdes SARS (Severe Acute Respitatory Syndrome) i fr.a. Kina, men även bl.a. Kanada hade ett antal fall. Detta virus, som kallas SARS-CoV, gav svåra symptom hos en stor andel av de som blev sjuka, och mortaliteten var hög. Viruset dog ut – ett virus som ger så svåra symptom sprids sällan effektivt i befolkningen (man går inte runt och smittar det i form av vanlig förkylning).

2012 kom nästa coronavirus, med ursprung i Saudiarabien. Smittkällan var kameler. Detta virus orsakar uttalad luftvägssjukdom, och människa-människa smitta har varit sparsamt förekommande, och egentliga utbrott har inte skett. Sjukdomstillståndet kallades MERS (Middle East Respiratory Syndrome) och viruset kallas MERS-CoV.

Nu har vi det tredje viruset här, där viruset benämns severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2), och sjukdomen ”COVID-19” (COrona Viral Disease). Spridningen är helt annorlunda, och bilden har blivit väldigt skrämmande, med bilder från kaos i Kina och Italien. Sjukdomsbilden med de tidigare två virusen har förstås ökat oron. Den kliniska bilden är för den absoluta majoriteten helt annorlunda än för de andra två, oftast med symptom som vanlig övre luftvägsinfektion, men där en liten andel, framför allt äldre, får uttalad lungpåverkan.
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Inlägg av krabbe »

bylund skrev:
krabbe skrev:
Hej Alla

En information får dom som tänker att körer igenom Danmark på vägen hem / eller på
Semester.

Gränserna blir stänkt imorgon kl 12.00 och om man inte är dansk medborgare,
bor eller jobbar i Danmark, får man inte komma in i landet.

Därför hitta andra lösningar.
Jag vet att tråden handlar om andra saker, men för att svara på ursprungsinlägget så är det ok att passera landet på väg hem till Sverige.
Politiet skrev:
Hvad er anerkendelsesværdige formål?

Personer, der krydser den danske grænse for at komme hjem, f.eks. svenskere, der har været på ferie i udlandet, vil blive anset for at have et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale.

När dom frågade justitieministern i Danmark och rigspolitichefen, då sa dom att svenskar och nordmän inte fick passare, (dansk/ tyska) gränsa. Men lästa också det den andre information, som värker våra personer som kommer til Kastrup flygplats och som skola med bil / tåg hem.

Vår tvär inte våra helt tydligen.

Men man får 100% säkert inte lov att åka från Sverige - mot Danmark.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
För att kunna få en tillförlitlig procentsiffra för dödsfall måste man ju veta antalet corona-smittade vilket ju är omöjligt. Mörkertalet i amtal smittade är troligtvis stort.
Ja det är en bra poäng. Men även i länder som Sydkorea och där de testat extremt flitigt har man ju landat uppåt en procent. Lägg då till ett scenario med totalhaveri i sjukvården på det....

Hur man än vrider och vänder på det så borde det handla om 10.000-tals döda om man låter alla få smittan ungefär samtidigt. 10.000 är ju bara en promille av befolkningen.

Edit: Trodde Kina hade låg dödlighet, men är uppe på nästan 4%. Italien ca 7%. Bara Sydkorea ligger under 1%.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Edit: Trodde Kina hade låg dödlighet, men är uppe på nästan 4%. Italien ca 7%. Bara Sydkorea ligger under 1%.
Vilket ju kan förklaras med andelen testade.

Det är ju vansinne att dra sjukvårdsresurser på att göra testar på folk som inte behöver vård. Bara en sådan åtgärd skulle kunna få sjukvården att haverera totalt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:

Det är ju vansinne att dra sjukvårdsresurser på att göra testar på folk som inte behöver vård. Bara en sådan åtgärd skulle kunna få sjukvården att haverera totalt.
Ja, som jag skrev (angående andelen).

Testerna borde vi gjort som i Kina med helt nyuppsatta kliniker för detta. Nu kommer ju aldrig det hända tyvärr och därför vore näst bästa lösningen i mina ögon att vi stannar hemma.

Att låta alla smittas ungefär samtidigt måste vara den överlägset sämsta lösningen. En "lösning" enbart Sverige verkar tro på.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:

Testerna borde vi gjort som i Kina med helt nyuppsatta kliniker för detta. Nu kommer ju aldrig det hända tyvärr och därför vore näst bästa lösningen i mina ögon att vi stannar hemma.

Att låta alla smittas ungefär samtidigt måste vara den överlägset sämsta lösningen. En "lösning" enbart Sverige verkar tro på.
Men visst kan vi ta ett eget ansvar? Jag är försiktig med handhygien i vanliga fall men blivit snäppet noggrannare nu. Som ett exempel torkar jag av mobilen flera gånger om dagen nu mot någon gång i veckan tidigare. Undviker folksamlingar. Undvikt kollektivtrafik i ännu högre utsträckning. I det närmaste isolerat min 87-åriga svärmor som inte bör lämna sin lägenhet just nu. Vi ser till att hon har allt hon behöver.
Måste vi ha myndigheternas hjälp i allt?
Danska beslutet med stängda gränser handlar ju om signalpolitik och att visa handlingskraft. Förstår fortfarande inte vad dom vill uppnå. Typiskt att dom ser det som ett hot utifrån. Tydligen är det bara turister som smittar, inte om man jobbar.

När det gäller dödstal får man komma ihåg att dödligheten i befolkningen normalt ligger runt 1% i genomsnitt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:

Men visst kan vi ta ett eget ansvar? Jag är försiktig med handhygien i vanliga fall men blivit snäppet noggrannare nu. Som ett exempel torkar jag av mobilen flera gånger om dagen nu mot någon gång i veckan tidigare. Undviker folksamlingar. Undvikt kollektivtrafik i ännu högre utsträckning. I det närmaste isolerat min 87-åriga svärmor som inte bör lämna sin lägenhet just nu. Vi ser till att hon har allt hon behöver.
Måste vi ha myndigheternas hjälp i allt?
Danska beslutet med stängda gränser handlar ju om signalpolitik och att visa handlingskraft. Förstår fortfarande inte vad dom vill uppnå. Typiskt att dom ser det som ett hot utifrån. Tydligen är det bara turister som smittar, inte om man jobbar.

När det gäller dödstal får man komma ihåg att dödligheten i befolkningen normalt ligger runt 1% i genomsnitt.
Ja, för mig är det egna ansvaret att hålla familjen hemma så mycket som det går i och med att vi har den möjligheten. Men redan innan anpassade man såklart handhygien osv.

Får som sagt inte alls ihop tanken att låta alla barn gå i skola/dagis om man vill att alla ska smittas men under utdragen tid. Går alla på dagis/skola kommer det ju ske snabbt.

Dödligheten kommer såklart ovanpå all övrig dödlighet. 1% som du nämner är ju på årsbasis. För Corona är det på 2-3 veckor...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Testerna borde vi gjort som i Kina med helt nyuppsatta kliniker för detta.
Varför slösa pengar och mänskliga resurser på det? I mina ögon låter det bara dumt i det här läget. Har du feber, hosta och halsont så stannar du hemma, behövs ingen provtagning för det. Resurserna kan istället användas till de som verkligen behöver vården.

Detta gäller borde också gälla annars också! Jag blir chockad över hur ofta och lättvindigt folk springer till läkaren. De sitter i akuten och smittar andra när de bara borde ligga i sängen och vila.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vi som är ett så myndighetsberoende folk i övrigt borde ju ställa högre tilltro till att skolan kan få ungarna att tvätta händerna på ett bättre sätt än grannen.
1% av hela befolkningen avlider varje år. Det blir ca 2000 personer i veckan. Vad menar du har hänt på 2-3veckor?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
Testerna borde vi gjort som i Kina med helt nyuppsatta kliniker för detta.
Varför slösa pengar och mänskliga resurser på det? I mina ögon låter det bara dumt i det här läget. Har du feber, hosta och halsont så stannar du hemma, behövs ingen provtagning för det. Resurserna kan istället användas till de som verkligen behöver vården.

Detta gäller borde också gälla annars också! Jag blir chockad över hur ofta och lättvindigt folk springer till läkaren. De sitter i akuten och smittar andra när de bara borde ligga i sängen och vila.
Slösa pengar? Har svårt att se ett effektivare sätt att använda pengar för att rädda 1000-tals liv.

Ditt andra stycke håller jag helt med om.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Vi som är ett så myndighetsberoende folk i övrigt borde ju ställa högre tilltro till att skolan kan få ungarna att tvätta händerna på ett bättre sätt än grannen.
1% av hela befolkningen avlider varje år. Det blir ca 2000 personer i veckan. Vad menar du har hänt på 2-3veckor?
Är tyvärr helt orealistiskt att tro att dagisbarn skulle nysa i armvecket och aldrig i närheten av varandra... Handtvätt visst, men spridningen kommer ändå vara väldigt stor.

2-3 veckor från smitta till död gällande Corona (vill jag minnas). Vet inte på vilket sätt du tycker vår normala dödlighet är relevant, allt vi diskuterar gällande Corona är ju dödlighet utöver den normala dödligheten (bortsett då från de ca 0,05% som skulle dött utan smittan under 2-3 veckor).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Slösa pengar? Har svårt att se ett effektivare sätt att använda pengar för att rädda 1000-tals liv.

På vilket sätt räddar du liv genom att testa folk? De kommer ju inte bli friska för det. Kunskapen att de har Coronaviruset kommer inte ge dem något alls. Om du är smittad så kommer du ju bara bli hemskickad om du i övrigt är frisk.

Vi bör använda de resurserna som går åt till onödiga provtagningar till att vårda de som behöver vård istället. Om det ska byggas sjukhus så ska det vara intensivvårdsplatser åt dem som riskerar att dö, inte för att stressade 40 åringar ska veta om de är smittade eller inte.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Är det någon som läst något konkret gällande att viruset ska fortsätta leva "för alltid" som svenska myndigheter verkar anta? Det jag har läst är att många forskare tror att sommaren skulle kunna döda det. Vi vet ju också att tex Indien varit väldigt förskonat trots trängsel och dålig hygien. Känns ju troligt att det beror på värme, sol och fuktighet.

Men man kanske antar att det alltid kommer finnas regioner där det lever vidare. Någon som vet?

Är man 100% säker på att det lever vidare så är det ju iaf rimligare att "låta" alla bli sjuka och immuna, även om jag fortfarande inte förstår fördelen med att låta det ske snabbt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
2-3 veckor från smitta till död gällande Corona (vill jag minnas).
Jag förstår att du är orolig och du kanske har en underliggande sjukdom. Men för en normal frisk man i 40 års ålder är det liksom inte 2-3 veckor från smitta till död, chansen är väldigt stor att det bara blir som en vanlig influensa för den gruppen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:

På vilket sätt räddar du liv genom att testa folk? De kommer ju inte bli friska för det. Kunskapen att de har Coronaviruset kommer inte ge dem något alls. Om du är smittad så kommer du ju bara bli hemskickad om du i övrigt är frisk.

Vi bör använda de resurserna som går åt till onödiga provtagningar till att vårda de som behöver vård istället. Om det ska byggas sjukhus så ska det vara intensivvårdsplatser åt dem som riskerar att dö, inte för att stressade 40 åringar ska veta om de är smittade eller inte.
För att förhindra smittspridningen såklart. Något man verkar lyckats exceptionellt bra med i både Kina och Sydkorea, men faktiskt även Turkiet. Gör man inte det får man den situation Italien haft med resurser som inte alls räcker till och massor av dödsfall som hade räddats om man haft färre drabbade eller mer/bättre resurser.

Verkar som du fortfarande inte läst den ingående artikeln. Gör det, den är extremt läsvärd:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... d3d9cd99ca

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
2-3 veckor från smitta till död gällande Corona (vill jag minnas).
Jag förstår att du är orolig och du kanske har en underliggande sjukdom. Men för en normal frisk man i 40 års ålder är det liksom inte 2-3 veckor från smitta till död, chansen är väldigt stor att det bara blir som en vanlig influensa för den gruppen.
Är inte alls orolig för mig personligen. Är oroad för vårt samhälle.

För de som dör av viruset så tar det vad jag läst i snitt drygt 2 veckor. Dock är dödligheten mycket lägre för unga.

Kanske skiljer sig mellan åldersgrupper men det är ju ganska ointressant, detta var en rent statistisk diskussion appropå de 1% som dör per år normalt som Fredrik nämnde.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Är det någon som läst något konkret gällande att viruset ska fortsätta leva "för alltid" som svenska myndigheter verkar anta? Det jag har läst är att många forskare tror att sommaren skulle kunna döda det. Vi vet ju också att tex Indien varit väldigt förskonat trots trängsel och dålig hygien. Känns ju troligt att det beror på värme, sol och fuktighet.

Men man kanske antar att det alltid kommer finnas regioner där det lever vidare. Någon som vet?

Är man 100% säker på att det lever vidare så är det ju iaf rimligare att "låta" alla bli sjuka och immuna, även om jag fortfarande inte förstår fördelen med att låta det ske snabbt.
Viruset i sig kommer så klart överleva så länge det finns värdar som inte är immuna. Taktiken att låta oss friska bli smittade medan man skyddar riskgrupper blir som ett naturlig vaccinationsprogrammet för befolkningen. Viruset kommer inte kunna överleva i samhället om en stor andel av befolkningen är immuna och på det sättet skyddar vi utsatta grupper i framtiden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Det bästa du kan göra för samhället då är att bli smittad och ta dig igenom dessa två veckor och sedan gå ut och göra nytta igen. Du kommer då inte längre att vara en smittspridare och skulle i teorin kunna hjälpa till med vård av riskgrupper som inte ska utsättas för viruset.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:

Viruset i sig kommer så klart överleva så länge det finns värdar som inte är immuna. Taktiken att låta oss friska bli smittade medan man skyddar riskgrupper blir som ett naturlig vaccinationsprogrammet för befolkningen. Viruset kommer inte kunna överleva i samhället om en stor andel av befolkningen är immuna och på det sättet skyddar vi utsatta grupper i framtiden.
Det är som sagt ingen självklarhet eftersom massor av andra virus dött ut. Var nyfiken om någon läst något vetenskapligt gällande just Covid-19.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Är tyvärr helt orealistiskt att tro att dagisbarn skulle nysa i armvecket och aldrig i närheten av varandra... Handtvätt visst, men spridningen kommer ändå vara väldigt stor.

2-3 veckor från smitta till död gällande Corona (vill jag minnas). Vet inte på vilket sätt du tycker vår normala dödlighet är relevant, allt vi diskuterar gällande Corona är ju dödlighet utöver den normala dödligheten (bortsett då från de ca 0,05% som skulle dött utan smittan under 2-3 veckor).
Klart den normala dödligheten spelar roll. Dödligheten i corona räknas i procent av antalet smittade, inte i relation till normal dödlighet. Det finns inget sätt att veta när dom som dör i corona annars skulle dött. Det blir ju bara spekulation. När året är slut får man sammanställa statistiken och se om dödstalen ökat. Sveriges två dödsfall hittills hade förmodligen levt längre utan smittan vilket ju verkligen inte ska förringas. Det var ju någons anhörig. Men statistiskt spelar det ingen roll om patienten dör av corona eller av organsvikt om en månad. I ditt sätt att läsa statistik hamnar dessa två som offer för corona.

Vi har ju fall där fullt friska människor drabbas av mördarbakterier och avlider. Om corona resulterade i något liknande skulle jag i panik isolerat mig.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
Det bästa du kan göra för samhället då är att bli smittad och ta dig igenom dessa två veckor och sedan gå ut och göra nytta igen. Du kommer då inte längre att vara en smittspridare och skulle i teorin kunna hjälpa till med vård av riskgrupper som inte ska utsättas för viruset.
Nej. Läs artikeln. Att få en snabb okontrollerad spridning är som sagt det värsta som kan hända. Då blir det ännu extremare än Italien som sagt.

Går du ut och blir smittad så kommer du sedan under många dagar gå omkring och sprida smittan vidare. Kanske kommer du inte ens märka att du är smittad och därmed sprida den mycket längre än så...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Det är som sagt ingen självklarhet eftersom massor av andra virus dött ut. Var nyfiken om någon läst något vetenskapligt gällande just Covid-19.
Har du exempel på det?

De flesta virus tvingas mutera för att en stor del av befolkningen har blivit immuna. Dessa varianter kallas för säsongsinfluensa och det kommer denna Corona version också att ingå i kommande år. Fördelen är ju då att det är lättare att hinna utveckla säkra vaccin för dessa muteringar då de är rätt lika tidigare versioner.
Skriv svar