Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 08 mar 2020 07:51
Tror knappast de tog bort viss interiörbelysning för att de hade problem att få tag på LEDs, handlar nog bara om att spara in ören.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Nenad_Antic skrev:Har sen i måndags en Model 3 SR+ och under denna korta tid så kan jag säga att jag är mer
än nöjd med den, trots att innan jag fick den bara har kört M3 LR. Just nu har det regnat sen jag fick den så jag
har inte provat väghållningen och accelerationen ännu.
1. Räckvidden är mindre på SR+ än LR.
Försök att ta fram ditt körmönster och se hur ofta du behöver den längre räckvidden
Hur ofta kör du mer än 30 mil per dag?
Vart kan jag ladda bilen på mina typiska långresor (prova Abetterroutplaner), där får du
fram hur mycket tid du kommer behöva för att ladda bilen på en långtur.
2. Stereon är lite sämre i SR+ än LR.
Klart mycket bättre än vad jag har haft tidigare i mina bilar och då har jag varit supernöjd med ljudet i dom
3. SR+ har bara bakhjulsdrift och bara 325 hk
Drygt 1 sekund mer för 100 000 kr i prisskillnad.... och 5.6 sekunder är fortfarande snabbare än dom flesta bilarna.
Tesla har fantastiskt bra elektronik som styr upp bilen på vinterväglag, resten beror på hur duktig du är på att hantera bilen på halt väglag.
4. Saknas viss interiörbelysning i SR+ jämfört med LR
Finns 3-part med alla olika färger m.m. på bla Wish för några 100 lappar
5. Om du vill ha 4G i bilen och kunna titta på bla Netflix i bilen kommer det att kosta ca 10 dollar/månaden för en SR+
(gratis just nu) när dom inför det i Sverige. På en LR kommer det kosta från år 2.
Som det ser ut nu kommer jag ta en tur till Kroatien via Bosnien som inte har någon laddinfrastruktur alls i sommar med min SR+ bara för att bevisa för mig själv att det går lika bra att resa med en SR+ som med en LR... hoppas bara min sambo tycker likadant
R2_m3 skrev:På min SR+ från augusti -19 finns lysena för de lyser när man stigen in i bilen men slocknar direkt. Kanske kommer som betald uppgradering ngn gång
LarsL skrev:Mina dimljus funkar eller funkade när jag testade sist. Det är ju inget man använder ändå i Sverige.
R2_m3 skrev:På min SR+ från augusti -19 finns lysena för de lyser när man stigen in i bilen men slocknar direkt. Kanske kommer som betald uppgradering ngn gång
NiLe skrev:Kul med din planerade roadtrip! Vågar man hoppas på ett inlägg när du gjort den så vi andra får se hur det gått? Jag hämtar min SR+ imorgon, är så taggad![]()
nesse11 skrev:Hej R2_m3.
Var det så för dig också att du inte fick möjlighet att provköra sr+ när du köpte den utan bara lr?
Hur upplever du sr+ jämfört med lr prestandamässigt?
Du får skicka reg.nr på Audin till någon med en P så att ordningen återställs.tor-ake skrev:Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.
Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.
Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.
Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.
Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?
Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
Det var inte en Audi e-tron då?tor-ake skrev:Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.
Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.
Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.
Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.
Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?
Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
Kostar inget att vara SR+ snabb så varför inte?Mickep skrev:Detta är bara intressant för bilar i det högre prissegmentet. Och där är prestandan allt.
5 sekunder är inte dåligt alls.
Model 3 sr+ är enda en bil för runt halvmiljonen.
Där skall det vara prestanda.
Men vilka andra bryr sig? En elbil för 300 kkr. Hur snabbt bör en sådan vara vid rödljusen när en BMW dyker upp?
Va nog inte en e-tron. Jag hamnade bredvid en Audi e-tron vid ett rödljus med min SR+ en gång, va en äldre herre i Audin som inte alls såg ut som han va intresserad av ett rejs. Men jag tänkte jag trycker pedalen i botten när det blir grönt så får vi se. Den äldre herren gjorde detsamma, kan nog säga att vi startade exakt lika, men sen slirade jag lite på några vita streck och halkade bak en halv billängd. Antar att han klarade dom bättre med fyrhjulsdrift. Sen låg jag en halv billängd (min front vid hans förardörr) efter honom konstant ända tills båda filer gick ihop till 1 så jag var tvungen att sakta ner och smita in bakom honomchpaulin skrev:Det var inte en Audi e-tron då?tor-ake skrev:Hände en jättekonstig grej precis nu ikväll.
Bredvid mig vid ett rödljus på Sveavägen i Sthlm rullade upp en gigantisk Audi Q7, okänt vilken modellbeteckning, men den såg sportig ut med gigantiska fälgar. Någonting med körstilen sade mig att föraren ville mäta snopp, så jag satte bilen i "Hold" och hade foten på gasen när det blev grönt.
Trots att jag har den långsammaste Teslan som går att köpa har det inte på ett år hänt att någon fossilbil hunnit väsentligt före iväg från ett rödljus. Inte för att jag anstränger mig (bilen) utan för att det bara är så.
Så icke denna gång. Audin fullständigt förnedrar 3an, den drar iväg flera billängder på ett litet kick och eftersom det är allmän väg så släpper vi båda på accelerationspedalen efter bara några sekunder, jag läste "något över" hastighetsgräns på mätaren, då var Q7:an redan långt före.
Lite misstänkt var att den inte brölade högljutt som tyska prestandabilar brukar göra när man accelererar, kan där ha funnits en elmotor av något slag?
Jaja hursomhelst, vill bara poängtera att detta hade givetvis inte hänt om jag hade haft en trea med en induktionsmotor där fram. Det var precis i början, där SR+:ens enda motor, reluktansmotorn har begränsat vridmoment som Audin kunde få ett försprång.
600hk, var hittar du det? 470hk verkar mer rimligt. https://insideevs.com/reviews/401474/te ... ance-dyno/taliz skrev:Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).
Från Scan my Tesla.oscfor skrev:600hk, var hittar du det? 470hk verkar mer rimligt. https://insideevs.com/reviews/401474/te ... ance-dyno/taliz skrev:Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).