Re: Rätt utrustning ?
Postat: 08 aug 2015 13:43
Den blå är 32A, vanlig i Norge. Finns ingen 16A blå hos Tesla som jag förstår det. (Dvs den man brukar se på Campingplatser och båthamnar)
Det har du rätt i, 16A är precis likadan men lite mindre. Jag hade fel.Leo skrev:Den blå är 32A, vanlig i Norge. Finns ingen 16A blå hos Tesla som jag förstår det. (Dvs den man brukar se på Campingplatser och båthamnar)
Vet inte om jag håller med dig.....matbl skrev:Inga problem alls med bakhjulsdriven Tesla och vinter. Antisladdsystemet är mycket bra och ser till att det i stort sett aldrig släpper mer än vad det hade gjort på en fyr eller framhjulsdriven bil.
Fyrhjulsdriften ger inte mer räckvidd i verkligheten, det är väl utrett vid det här laget. Oavsett vad Tesla säger...
Jag tror att de är få som väljer 4x4 i förhoppning att spara el / få längre räckvidd...Niclas skrev:Till och med kortare räckvidd med AWD på vintern, som någon nämde i tidigare inlägg.
Det visste jag inte. Känns dåligt.
Har samma subjektiva uppfattningVet inte om jag håller med dig.....
Jag har samma körmönster nu som förra sommaren och tycker att fyrhjulsdriften drar ner förbrukningen lite på motorvägskörning. Dokumenterade tyvärr inte förbrukningen på min gamla bil, så bara min högst subjektiva kommentar.
Mja.. Det är en av de positiva sidorna av den väldigt dyra uppgraderingen till 4x4 som gjorde att jag tidigare kände att det väger över mot det inför en beställning.. Nu är jag osäker igen om det är värt det..+46 skrev:Jag tror att de är få som väljer 4x4 i förhoppning att spara el / få längre räckvidd...Niclas skrev:Till och med kortare räckvidd med AWD på vintern, som någon nämde i tidigare inlägg.
Det visste jag inte. Känns dåligt.
Att den bakhjulsdrivna Teslan har mycket bra framkomlighet även under tuffa vinterförhållanden råder det ingen tvekan om.
Sedan finns det alltid tillfällen där 4x4 är överlägset.
Men vadå, du har väl inte ens Ludicrous mode och 90 kWh?hybris skrev:Säger som vanligt. Rätt utrustning är all utrustning!
Fast det är väl utrett vid det här laget att fyrhjulsdrift inte ger lägre förbrukning på Teslan.hanty skrev:Har samma subjektiva uppfattningVet inte om jag håller med dig.....
Jag har samma körmönster nu som förra sommaren och tycker att fyrhjulsdriften drar ner förbrukningen lite på motorvägskörning. Dokumenterade tyvärr inte förbrukningen på min gamla bil, så bara min högst subjektiva kommentar.
Objektivt är det inte värt det om du inte kör mycket på oplogade vintervägar.joel80 skrev:Mja.. Det är en av de positiva sidorna av den väldigt dyra uppgraderingen till 4x4 som gjorde att jag tidigare kände att det väger över mot det inför en beställning.. Nu är jag osäker igen om det är värt det..+46 skrev:Jag tror att de är få som väljer 4x4 i förhoppning att spara el / få längre räckvidd...Niclas skrev:Till och med kortare räckvidd med AWD på vintern, som någon nämde i tidigare inlägg.
Det visste jag inte. Känns dåligt.
Att den bakhjulsdrivna Teslan har mycket bra framkomlighet även under tuffa vinterförhållanden råder det ingen tvekan om.
Sedan finns det alltid tillfällen där 4x4 är överlägset.
Nej, nej, nej! Som familjebil med barnen i bagaget är frunkens lastutrumme betydligt mer värt än 4WD! All utrustning är inte alltid bäst! Inte ens Ultra-HiFi är bäst då bashögtalaren stjäl ena ungens IPAD förvaringsplats i trunken!!! Tro inte att de kan dela på samma sida...matbl skrev:Objektivt är det inte värt det om du inte kör mycket på oplogade vintervägar.
Subjektivt så tycker många att det känns bättre. Men har man tight budget så skulle jag välja bort det. Har man pengar i överflöd så är det ju inga problem, bara att heställa med extra allt...
Alltså när man lägger ordern. L mode står jag i kö till. 90 batteriet hade jag valt vid ny bil men väntar på att tappa räckvidd liksom nästa genrations batterier istället. Skall försöka behålla min nuvarande bil längre än ett år...danni skrev:Men vadå, du har väl inte ens Ludicrous mode och 90 kWh?hybris skrev:Säger som vanligt. Rätt utrustning är all utrustning!
Min son hade sin ipad i utrymmet till vänster under resan. Dessutom finns massor av plats vid fötterna. Ultra är för mig helt givet då jag gillar rejäl bas. I sammanhanget småpengar. Men i slutändan kan det ju stå mellan tillval A och B för vissa och då får personliga preferenser avgöra. Jag skulle sakna Ultra utan tvekan.Elektrokungen skrev:Nej, nej, nej! Som familjebil med barnen i bagaget är frunkens lastutrumme betydligt mer värt än 4WD! All utrustning är inte alltid bäst! Inte ens Ultra-HiFi är bäst då bashögtalaren stjäl ena ungens IPAD förvaringsplats i trunken!!! Tro inte att de kan dela på samma sida...matbl skrev:Objektivt är det inte värt det om du inte kör mycket på oplogade vintervägar.
Subjektivt så tycker många att det känns bättre. Men har man tight budget så skulle jag välja bort det. Har man pengar i överflöd så är det ju inga problem, bara att heställa med extra allt...
Det är ganska stor skillnad. Jag personligen använder mycket sällan frunken. Samma med den P85+ som jag ägde i ett år. Gillar inte öppna och stänga alumotorhuven hela tiden. Nog lätt att den blir send för eller senare. Hade den haft autoöppning som bagageluckan hade jag nog använt den betydligt mera. Men ja det är stor skillnad i utrymme. Dock skulle jag aldrig välja bort den grymma dualdrive för att kunna packa lite till. 95% av daglig användning åker man 5 eller färre i bilen. Då räcker bagaget sinnessjukt bra. Åker man 5+2 räcker inte frunken för långresan i vilket fall så takbox blir givet och med det spelar frunkens extra utrymme mindre roll. Åker man ofta 5+1 eller 5+2 kanske det kan spela roll tex med liten barnvagn. Tror dock 95% inte har det behovet. Som referens ägde jag en P85+ i ett år och sedan Mars en P85D. Båda med all utrustning inklusive barnsäten.joel80 skrev:Hur stor skillnad i lastutrymme i frunken blir det mellan en med 4WD och utan?
Fråga?hybris skrev:Fyrhjulsdriften tyxker jag är helt sjuk sjävklart att välja. Den är sinnessjukt bra. Bästa jag kört någonsin gällande AWD... Sedan är min åsikt som tidigare antingen "all in" med en maxad P90D eller en 70D med det nödvändigaste baserat på personliga behov. Just my åsikt.
Varför skulle det ge mindre slitage? Tvåhjulsdrift ge väl alltid mindre slitage i snitt så länge man roterar fram/bak varje vår?LarsL skrev:Fråga?hybris skrev:Fyrhjulsdriften tyxker jag är helt sjuk sjävklart att välja. Den är sinnessjukt bra. Bästa jag kört någonsin gällande AWD... Sedan är min åsikt som tidigare antingen "all in" med en maxad P90D eller en 70D med det nödvändigaste baserat på personliga behov. Just my åsikt.
Jag får för mig att AWD ger mindre däcksslitage än RWD. Du som har haft bägge varianterna och som gillar att gasa (som jag förstått det) har du märkt någon skillnad där?
Tänker du på den här? http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... Efficiencymatbl skrev:Fast det är väl utrett vid det här laget att fyrhjulsdrift inte ger lägre förbrukning på Teslan.hanty skrev:Har samma subjektiva uppfattningVet inte om jag håller med dig.....
Jag har samma körmönster nu som förra sommaren och tycker att fyrhjulsdriften drar ner förbrukningen lite på motorvägskörning. Dokumenterade tyvärr inte förbrukningen på min gamla bil, så bara min högst subjektiva kommentar.
Orkar inte gröva upp det på TMC, ni fåf gräva själva.