Rätt utrustning ?
Moderator: Redaktion
Re: Rätt utrustning ?
Den blå är 32A, vanlig i Norge. Finns ingen 16A blå hos Tesla som jag förstår det. (Dvs den man brukar se på Campingplatser och båthamnar)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Rätt utrustning ?
Det har du rätt i, 16A är precis likadan men lite mindre. Jag hade fel.Leo skrev:Den blå är 32A, vanlig i Norge. Finns ingen 16A blå hos Tesla som jag förstår det. (Dvs den man brukar se på Campingplatser och båthamnar)
Men det går ju fint att ladda 230V på 16A ändå med den adaptern, man måste bara ställa ner amperetalet i bilen så att inte säkringen går.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Inga problem alls med bakhjulsdriven Tesla och vinter. Antisladdsystemet är mycket bra och ser till att det i stort sett aldrig släpper mer än vad det hade gjort på en fyr eller framhjulsdriven bil.
Fyrhjulsdriften ger inte mer räckvidd i verkligheten, det är väl utrett vid det här laget. Oavsett vad Tesla säger...
Fyrhjulsdriften ger inte mer räckvidd i verkligheten, det är väl utrett vid det här laget. Oavsett vad Tesla säger...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Till och med kortare räckvidd med AWD på vintern, som någon nämde i tidigare inlägg.
Det visste jag inte. Känns dåligt.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Vet inte om jag håller med dig.....matbl skrev:Inga problem alls med bakhjulsdriven Tesla och vinter. Antisladdsystemet är mycket bra och ser till att det i stort sett aldrig släpper mer än vad det hade gjort på en fyr eller framhjulsdriven bil.
Jag har samma körmönster nu som förra sommaren och tycker att fyrhjulsdriften drar ner förbrukningen lite på motorvägskörning. Dokumenterade tyvärr inte förbrukningen på min gamla bil, så bara min högst subjektiva kommentar.

MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Jag tror att de är få som väljer 4x4 i förhoppning att spara el / få längre räckvidd...Niclas skrev:Till och med kortare räckvidd med AWD på vintern, som någon nämde i tidigare inlägg.
Att den bakhjulsdrivna Teslan har mycket bra framkomlighet även under tuffa vinterförhållanden råder det ingen tvekan om.
Sedan finns det alltid tillfällen där 4x4 är överlägset.
Installerat 13,2 kWp solceller
Har samma subjektiva uppfattningVet inte om jag håller med dig.....
Jag har samma körmönster nu som förra sommaren och tycker att fyrhjulsdriften drar ner förbrukningen lite på motorvägskörning. Dokumenterade tyvärr inte förbrukningen på min gamla bil, så bara min högst subjektiva kommentar.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Mja.. Det är en av de positiva sidorna av den väldigt dyra uppgraderingen till 4x4 som gjorde att jag tidigare kände att det väger över mot det inför en beställning.. Nu är jag osäker igen om det är värt det..+46 skrev:Jag tror att de är få som väljer 4x4 i förhoppning att spara el / få längre räckvidd...Niclas skrev:Till och med kortare räckvidd med AWD på vintern, som någon nämde i tidigare inlägg.
Att den bakhjulsdrivna Teslan har mycket bra framkomlighet även under tuffa vinterförhållanden råder det ingen tvekan om.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
dubbelpost *mod får gärna ta bort*
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
Säger som vanligt. Rätt utrustning är all utrustning! 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Men vadå, du har väl inte ens Ludicrous mode och 90 kWh?hybris skrev:Säger som vanligt. Rätt utrustning är all utrustning!

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fast det är väl utrett vid det här laget att fyrhjulsdrift inte ger lägre förbrukning på Teslan.hanty skrev:Har samma subjektiva uppfattningVet inte om jag håller med dig.....
Orkar inte gröva upp det på TMC, ni fåf gräva själva.
Objektivt är det inte värt det om du inte kör mycket på oplogade vintervägar.joel80 skrev:Mja.. Det är en av de positiva sidorna av den väldigt dyra uppgraderingen till 4x4 som gjorde att jag tidigare kände att det väger över mot det inför en beställning.. Nu är jag osäker igen om det är värt det..+46 skrev:Jag tror att de är få som väljer 4x4 i förhoppning att spara el / få längre räckvidd...Niclas skrev:Till och med kortare räckvidd med AWD på vintern, som någon nämde i tidigare inlägg.
Subjektivt så tycker många att det känns bättre. Men har man tight budget så skulle jag välja bort det. Har man pengar i överflöd så är det ju inga problem, bara att heställa med extra allt...
- Elektrokungen
- Teslaägare
Nej, nej, nej! Som familjebil med barnen i bagaget är frunkens lastutrumme betydligt mer värt än 4WD! All utrustning är inte alltid bäst! Inte ens Ultra-HiFi är bäst då bashögtalaren stjäl ena ungens IPAD förvaringsplats i trunken!!! Tro inte att de kan dela på samma sida...matbl skrev:Objektivt är det inte värt det om du inte kör mycket på oplogade vintervägar.
Subjektivt så tycker många att det känns bättre. Men har man tight budget så skulle jag välja bort det. Har man pengar i överflöd så är det ju inga problem, bara att heställa med extra allt...

Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Hur stor skillnad i lastutrymme i frunken blir det mellan en med 4WD och utan?
Barnvagn vs sladdar och adaptrar.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Alltså när man lägger ordern. L mode står jag i kö till. 90 batteriet hade jag valt vid ny bil men väntar på att tappa räckvidd liksom nästa genrations batterier istället. Skall försöka behålla min nuvarande bil längre än ett år...danni skrev:Men vadå, du har väl inte ens Ludicrous mode och 90 kWh?hybris skrev:Säger som vanligt. Rätt utrustning är all utrustning!

Fyrhjulsdriften tyxker jag är helt sjuk sjävklart att välja. Den är sinnessjukt bra. Bästa jag kört någonsin gällande AWD... Sedan är min åsikt som tidigare antingen "all in" med en maxad P90D eller en 70D med det nödvändigaste baserat på personliga behov. Just my åsikt. 

Min son hade sin ipad i utrymmet till vänster under resan. Dessutom finns massor av plats vid fötterna. Ultra är för mig helt givet då jag gillar rejäl bas. I sammanhanget småpengar. Men i slutändan kan det ju stå mellan tillval A och B för vissa och då får personliga preferenser avgöra. Jag skulle sakna Ultra utan tvekan.Elektrokungen skrev:Nej, nej, nej! Som familjebil med barnen i bagaget är frunkens lastutrumme betydligt mer värt än 4WD! All utrustning är inte alltid bäst! Inte ens Ultra-HiFi är bäst då bashögtalaren stjäl ena ungens IPAD förvaringsplats i trunken!!! Tro inte att de kan dela på samma sida...matbl skrev:Objektivt är det inte värt det om du inte kör mycket på oplogade vintervägar.
Det är ganska stor skillnad. Jag personligen använder mycket sällan frunken. Samma med den P85+ som jag ägde i ett år. Gillar inte öppna och stänga alumotorhuven hela tiden. Nog lätt att den blir send för eller senare. Hade den haft autoöppning som bagageluckan hade jag nog använt den betydligt mera. Men ja det är stor skillnad i utrymme. Dock skulle jag aldrig välja bort den grymma dualdrive för att kunna packa lite till. 95% av daglig användning åker man 5 eller färre i bilen. Då räcker bagaget sinnessjukt bra. Åker man 5+2 räcker inte frunken för långresan i vilket fall så takbox blir givet och med det spelar frunkens extra utrymme mindre roll. Åker man ofta 5+1 eller 5+2 kanske det kan spela roll tex med liten barnvagn. Tror dock 95% inte har det behovet. Som referens ägde jag en P85+ i ett år och sedan Mars en P85D. Båda med all utrustning inklusive barnsäten.joel80 skrev:Hur stor skillnad i lastutrymme i frunken blir det mellan en med 4WD och utan?
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Ser nu att även att den bakre bågen under kofångaren EJ är kromad utan premiumpaketet, bra att jag valde till det då jag gillar kromet.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Fråga?hybris skrev:Fyrhjulsdriften tyxker jag är helt sjuk sjävklart att välja. Den är sinnessjukt bra. Bästa jag kört någonsin gällande AWD... Sedan är min åsikt som tidigare antingen "all in" med en maxad P90D eller en 70D med det nödvändigaste baserat på personliga behov. Just my åsikt.
Jag får för mig att AWD ger mindre däcksslitage än RWD. Du som har haft bägge varianterna och som gillar att gasa (som jag förstått det) har du märkt någon skillnad där?
Varför skulle det ge mindre slitage? Tvåhjulsdrift ge väl alltid mindre slitage i snitt så länge man roterar fram/bak varje vår?LarsL skrev:Fråga?hybris skrev:Fyrhjulsdriften tyxker jag är helt sjuk sjävklart att välja. Den är sinnessjukt bra. Bästa jag kört någonsin gällande AWD... Sedan är min åsikt som tidigare antingen "all in" med en maxad P90D eller en 70D med det nödvändigaste baserat på personliga behov. Just my åsikt.
Jag får för mig att AWD ger mindre däcksslitage än RWD. Du som har haft bägge varianterna och som gillar att gasa (som jag förstått det) har du märkt någon skillnad där?
Fundera fälgarna och testa med både 19" och 21" innan beställning?
Drar lite mer el med 21", och blir högre ljudnivå inuti bilen. 21" känns också känsligare för trottoarkanter och gropar.
Det sagt, jag beställde min med 19" och bytte sen till 21" efter två veckor
Handlar nog 95% om kosmetik i mitt fall, även om jag tycker (inbillar mig?) att väghållningen är bättre och den känns mer som en sportbil. Det sistnämnda kanske mest för att det den blir stötigare.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Drar lite mer el med 21", och blir högre ljudnivå inuti bilen. 21" känns också känsligare för trottoarkanter och gropar.
Det sagt, jag beställde min med 19" och bytte sen till 21" efter två veckor

Handlar nog 95% om kosmetik i mitt fall, även om jag tycker (inbillar mig?) att väghållningen är bättre och den känns mer som en sportbil. Det sistnämnda kanske mest för att det den blir stötigare.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Tänker du på den här? http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... Efficiencymatbl skrev:Fast det är väl utrett vid det här laget att fyrhjulsdrift inte ger lägre förbrukning på Teslan.hanty skrev:Har samma subjektiva uppfattningVet inte om jag håller med dig.....
Orkar inte gröva upp det på TMC, ni fåf gräva själva.
Först kommer man fram till 85:an drar mindre och sedan ett par månader senare, d.v.s. på sista sidan i tråden så kommer man fram till 85D:an ändå drar något mindre...
Lite egna erfarenheter:
Jag drar allt mindre och mindre med min bil. Man lär sig helt enkelt hur bilen agerar och kör smartare. Däck etc. har dessutom blivit inkörda.
Två stycken väldigt lika körningar kan diffa väldigt mycket i förbrukning. Vind, temperatur och trafik kan påverka ordentligt.
Accelerationen i en 85D är väldigt "inspirerande". Jag kan tänka mig att det kan inbjuda till lite mer spännande körning.
För att låta kraften variera mellan motorerna på en 85D behöver man sätta på range mode.
Driver sajten Car.info