Sida 3 av 3
Re: Åk med elbil istället för flyg
Postat: 22 feb 2020 09:34
av Tars
Verdi skrev:Tars skrev:Pga av extremt dåligt väder och urkass laddhastighet var vi tvungna att ta och byta bil.
Vi förlorade en halvdag och är glad att man har föräldrar som ställer upp.
Nästa gång ska jag ha en tesla jag åker med.
850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Vad var det för bil? E-Niro?
Japp
Re: Åk med elbil istället för flyg
Postat: 22 feb 2020 09:41
av Tars
Jerker skrev:Tars skrev:850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Visste du inte det? De ändrade ju priser 31/1, har varit ett stort diskussionsämne här och i andra medier.
Har inte varit så aktiv så jag trodde se fortfarande körde med 80:-/gång
Trodde det var ett sätt för folk att prata illa om IONITY, men jag hade fel.
IOM detta så lyckades jag nu även tanka bensin istället för diesel då jag vid tankningen var trött och frusen pga alla stormbyar och jag ville komma ner till Italien utan att förlora någon tid.
Blev bärgad till en öppen VW verkstad som hade öppet och de håller nu.
Sjukt bra service och imponerad av hur de hanterar allt.
Hoppas jag kan åka vidare.
Re: Åk med elbil istället för flyg
Postat: 22 feb 2020 10:15
av LarsL
En stor skillnad som jag tror att jag skulle uppleva mellan min SR+ och en LR i verkligheten är möjligheten att stanna lite längre och ladda hela tiden. De gånger vi varit ute och kört nu med SR+ så har vi kört korta laddningar mixade med längre där vi hunnit äta mat eller fika. Problemet har då varit att bilen hunnit till (nära) 100% innan vi blivit färdiga med maten och jag har fått gå ut och flytta den. Med en LR hade bilen kanske inte hunnit bli färdig? Men även om den hade det så skulle vi på den laddningen kunnat hoppa över riktigt många av de kommande stoppen.
Re: Åk med elbil istället för flyg
Postat: 22 feb 2020 11:06
av Jerker
heldiggrisen skrev:Jerker skrev:Tars skrev:850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Visste du inte det? De ändrade ju priser 31/1, har varit ett stort diskussionsämne här och i andra medier.
850kr är en liten överdrift.
Verkade vara den enda möjligheten som gäst ett tag i Ionitys app.
Priset är för nuvarande 8,70 per kWh, max 850 kr.
Fortfarande hutlöst dyrt.
Nja, inte nån överdrift alls. De erbjuder fortfarande möjligheten att ladda för flaterate och den är nu 850:-. Men det finns ju ingen bil idag som det blir billigare att ladda flaterate än per kWh.
Re: Åk med elbil istället för flyg
Postat: 22 feb 2020 11:28
av heldiggrisen
Jerker skrev:heldiggrisen skrev:Jerker skrev:Tars skrev:850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Visste du inte det? De ändrade ju priser 31/1, har varit ett stort diskussionsämne här och i andra medier.
850kr är en liten överdrift.
Verkade vara den enda möjligheten som gäst ett tag i Ionitys app.
Priset är för nuvarande 8,70 per kWh, max 850 kr per laddningssession.
Fortfarande hutlöst dyrt.
Nja, inte nån överdrift alls. De erbjuder fortfarande möjligheten att ladda för flaterate och den är nu 850:-. Men det finns ju ingen bil idag som det blir billigare att ladda flaterate än per kWh.
Är du säker?
I min app innan fanns möjligheten att ladda till Flatrate 850kr, och faktisk den enda möjligheten om man inte hade inloggning i appen(”gäst”)
Nu betalar man 8,7kr kWh (även som gäst) men Max 850kr
Edit; förstod precis vad du menade, ja man får flatrate 850kr om man tankar mer än 98kWh. Vilket är svårt om man inte har en powerwall på släp
Edit 2: om man laddar 332 kWh på Ionity så blir priset det samma som SuC. Något att tänka på när Semi kommer?
Re: Åk med elbil istället för flyg
Postat: 22 feb 2020 11:46
av nek0
heldiggrisen skrev:Jerker skrev:heldiggrisen skrev:Jerker skrev:Tars skrev:850:- tar förresten IONITY för en laddning.
Rena rånet!!!!
Visste du inte det? De ändrade ju priser 31/1, har varit ett stort diskussionsämne här och i andra medier.
850kr är en liten överdrift.
Verkade vara den enda möjligheten som gäst ett tag i Ionitys app.
Priset är för nuvarande 8,70 per kWh, max 850 kr.
Fortfarande hutlöst dyrt.
Nja, inte nån överdrift alls. De erbjuder fortfarande möjligheten att ladda för flaterate och den är nu 850:-. Men det finns ju ingen bil idag som det blir billigare att ladda flaterate än per kWh.
Är du säker?
I min app innan fanns möjligheten att ladda till Flatrate 850kr, och faktisk den enda möjligheten om man inte hade inloggning i appen(”gäst”)
Nu betalar man 8,7kr kWh (även som gäst) men Max 850kr
Edit; förstod precis vad du menade, ja man får flatrate 850kr om man tankar mer än 98kWh. Vilket är svårt om man inte har en powerwall på släp
Edit 2: om man laddar 332 kWh på Ionity så blir priset det samma som SuC. Något att tänka på när Semi kommer?
Vad är "Max 850kr" laddning,dag eller månad?
Re: Åk med elbil istället för flyg
Postat: 22 feb 2020 12:00
av heldiggrisen
Tack. Fixad
Det är per laddsession, förlåt trodde det var självklart.
Re: Åk med elbil istället för flyg
Postat: 23 feb 2020 11:03
av NiklasTesla
sandberg80 skrev:ChristerSjo skrev:NiklasTesla skrev:
Köpt privat och lyckats få ner våra månadskostnader rejält genom att byta från en Skoda diesel från 2014 och flygbiljetter till bilsemester med Model 3 istället (inte bara bra för miljön Med andra ord).
För att återknyta till en av TS konstaterande. Att köra till t.ex. norra spanien (600 mil ToR för mig) och med en antagen total kostnad på t.ex. 40 kr/mil (beror mycket på antagande om värdeminskning etc) ger det 24 000 kr. Dvs det är billigare att flyga än att åka bil om man inte får in 5-10 personer i bilen.
Men väl medveten om detta kommar jag och min fru åka just till norra Spanien två veckor i maj och det är OK med kostnaden för det blir ett litet äventyr i sig då vi aldrig bilat i Europa.
Upplevelser att svårt att sätta pengar på.
40 kr per mil , dåtar du i enormt.
Räkna ned en extra värdeminsknig på runt 5-10 kr extra för varje extra mil du kör.
Yes samma här räknar ca 5-10kr/mil i värdeminskning
(Detta ser man först när man säljer bilen).