Sida 3 av 9
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 19 dec 2020 12:41
av pasta3an
Fick svar från Chargenode precis nu. De håller på att installera dem nu och blir förhoppningsvis klar innan helgen. Då ska de lägga in dem på uppladdning.nu.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 19 dec 2020 13:02
av Elix747
Schysst. Förra året fanns bara 2st 16A en-fas laddare.
Det blir bättre och bättre.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 24 dec 2020 11:04
av Arn
Ang detta med att ladda upp bilen till 100% innan långresa, har förstått attan inte ska ligga på 100% ladd för länge, högst någon timme. Eller ladda till 90 % kvällen innan och sista 10% någon timme innan avfärd. Men frågan är: Är det rent av bra för bilen att 1-4 gånger om året inför långresa laddas till 100% eller mår batteriet bättre av att laddas till 95% även dessa gånger?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 24 dec 2020 11:18
av taliz
Batteriet mår bäst av att vara så nära 50% som möjligt.
Att ladda till hög SOC respektive dra ur det till låg är inte bra för batteriet, men det kan hjälpa BMS att räkna bättre.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 24 dec 2020 12:43
av Gustafsson
Arn skrev:Ang detta med att ladda upp bilen till 100% innan långresa, har förstått attan inte ska ligga på 100% ladd för länge, högst någon timme. Eller ladda till 90 % kvällen innan och sista 10% någon timme innan avfärd. Men frågan är: Är det rent av bra för bilen att 1-4 gånger om året inför långresa laddas till 100% eller mår batteriet bättre av att laddas till 95% även dessa gånger?
Du kommer inte att märka någon extra degradering om du laddar till 100% några gånger per år. Det har t.o.m. rekommenderats från Tesla. Men 95% finns inte något speciellt som talar för, Teslas gräns är ju satt till 90% av en anledning.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 24 dec 2020 23:04
av Hertsh
Tretrix skrev:Det ser ganska sparsamt ut med laddare kring sälen/Lindvallen
Så jag mailade å fick information att den nya Ica som byggs i Lindvallen kommer få ett antal laddare.
Vilken hastighet å antal förtäljde inte historien dock, än. Kanske någon annan som kollat upp?
Det ser ut att byggas fyra stolpar för laddning vid nya ica. Skyltar uppsatta, stolpar på plats och kablage draget men inga laddboxar ännu. Ser ut att vara klart ganska snart. Oklart om det är 11 eller 22 Kw som kommer upp.
Själv bor jag i Stöten över jul och har använt 1 av deras 4 22kw stolpar under 45 min. I övrigt har jag bilen inkopplad på vägguttag med 6A / 1 fas (låg A för att inte riskera några säkringar) och det räcker eftersom bilen står parkerad 15-18h om dygnet och däremellan används allt från några kilometer till 50km om dagen (Tex ToR ICA i Lindvallen en gång).
I övrigt tror jag att skilodge har utökat sina laddare nu även om de bara är för boende. Det finns även laddstolpar vid ski apartments i Hundfjället och Tandådalen för de som bor i de stugorna/lägenheterna.
Till sist finns det många stolpar på flygplatsen för de som verkligen behöver fylla upp.
Det blir med andra ord bättre och bättre för oss i Sälenfjällen.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 31 dec 2020 21:02
av Arn
Blir bagageutrymmet uppvärmt under körning eller är där kallt som ett kylskåp om man vill transportera matvaror?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 31 dec 2020 21:09
av Maw
Arn skrev:Blir bagageutrymmet uppvärmt under körning eller är där kallt som ett kylskåp om man vill transportera matvaror?
Vilken bil gäller det?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 31 dec 2020 21:19
av fth
Arn skrev:Blir bagageutrymmet uppvärmt under körning eller är där kallt som ett kylskåp om man vill transportera matvaror?
Bagageutrymmet håller nog ungefär samma temperatur som resten av kupén, men frunken håller typ ute-temperatur. Jag brukar lägga kylvaror där när jag kör till landet vår/höst/vinter, mindre bra på sommaren.
/fth
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 31 dec 2020 21:31
av Arn
Tack för svar. Jag hade tänkt mig utrymmet under bagagerumsgolvet för matvaror.. I frunken har jag laddkablarna
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 31 dec 2020 21:35
av fth
Arn skrev:Tack för svar. Jag hade tänkt mig utrymmet under bagagerumsgolvet för matvaror.. I frunken har jag laddkablarna
Tänk om och flytta kablarna?
/fth
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 31 dec 2020 21:50
av Arn
Japp. Nytt år och nytt tänk!
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 02 jan 2021 20:58
av Arn
I lands problem men har 85% nu. Enl appen tar det 1h att ladda till 90% dock efter 20 min förvärmning. Vill åka iväg om 12 timmar med batteri nära 100% samt förvärmt 15 min.
Vad är bästa alt?
Ladda till 90 nu sedan 2h före avfart sista biten? ( dock svalnar batteriet så når kanske inte mer än 95% då)
Eller ställa ned ampere till lägsta och låta den ladda hela natten? Då behålls värmen i batteriet. Drar den då mindre från eluttaget och mer från bilens batteri när jag förvärmer imorgon om lågt ampere på 5? Yttertemp -8 grader
Synd möjligheten att ändra laddning via mobilen är något begränsande jfm från bilen
Vet ej effekt på ladduttaget
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 jan 2021 08:12
av SkipperO
Hemma efter spontantripp med familj till fjällen och stämmer in med TS, det går bra att åka till fjällen, men lite extra krångel blir det allt. Plus och minus enligt min mening nedan.
+ Förvånad hur mycket packning som får plats, mer än i Passaten när jag bara lastade upp till insynsskyddet. Frunk och under golvet i bakluckan sväljer 4 ganska fulla pjäxbagar, varav en med kylvaror + 2 laddsladdar.
+ Kör utan takbox och två par skidor, 170cm, får perfekt plats från under skärmen till bakre armstödshålet. Spände med 2 spännband +bältet och de rörde sig inte en mm. Ungarnas, 120cm, fick plats i bakluckan.
+ Skönt att slippa bränna massa olja!
+ Minus 27 första timmen av hemresan märktes på olika sätt, men inga problem.
+ Förvärmning/avfrostningen är grymt effektiv
+/- Laddning funkar med lite pyssel och tid, bara 50kW på SuC i Mora båda gångerna pga många bilar (och ingen toa). Väl framme fanns Destinationsladdare lite halvgömda en bit bort. Laddade 2ggr med lite krångel: Trasiga laddare, is i kontakten, bara 2faser eller alla platser upptagna.
- Hittar inget läge som ger jämn värme utan att bränna upp högerfoten oavsett yttertemperatur.
- Fastfrusna rutor, inget stort problem, mest oro och lite vinande. Blir mer silikon innan nästa resa.
- Framlysena fick frost både på in och utsidan så ljuset blev bedrövligt.
- Framrutetorkarna hoppar på rutan när det blir kallt, misstänker att det är silikonet jag kletat på sidrutorna som spritt sig till framrutan via gummiskrapan jag använder.
- Lite bullrigt trots dubbfritt. Upplever det svårare att kommunicera med barnen i baksätet.
Fjällresorna vi gör några gånger varje vinter var en liten oro för mig innan köp, men det tycker jag inte alls längre.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 jan 2021 09:29
av d3marcus
Mina erfarenheter efter första fjällresan (MS):
+ Förkonditionering funkar utan problem.
+ Låg förbrukning. 206 Wh/km med takbox och fullpackad bil.
+ Inga köer på SuC.
+ Bagageutrymmet perfekt för fjällresor.
- Parkeringssensorer fryser och funkar inte.
- Uppskattningen av räckvidd går inte att lita på trots jämn förbrukning över 25-30 mil. Momentan mätning borde räkna på hela resan istället för 10/25/50 km då samplingsintervallen blir för korta.
- Kraftig kondens i bakljus när temperaturen skiftar från - till +.
- Frontradar funkar inte vid lätt snöfall --> AP och farthållare går ej att använda.
- Avsevärt längre bromsträcka än tidigare bil med liknande friktionsdäck (antar att det beror på vikten).
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 jan 2021 09:31
av Rubiks
fth skrev:Arn skrev:Tack för svar. Jag hade tänkt mig utrymmet under bagagerumsgolvet för matvaror.. I frunken har jag laddkablarna
Tänk om och flytta kablarna?
/fth
Onödigt sen input kanske nu men jag har haft slalompjäxorna i utrymmet under golvet i bagagen till skidbacken och de har varit smärtsamt kalla att sätta på sig när jag kommit fram. Det kanske inte är kylskåpskalt men på vintern hittar inte väldigt mycket värme ner dit i min model 3 i alla fall.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 jan 2021 09:41
av fth
Rubiks skrev:Onödigt sen input kanske nu men jag har haft slalompjäxorna i utrymmet under golvet i bagagen till skidbacken och de har varit smärtsamt kalla att sätta på sig när jag kommit fram. Det kanske inte är kylskåpskalt men på vintern hittar inte väldigt mycket värme ner dit i min model 3 i alla fall.
Jo, det är ju sant, ska man direkt till backen så är det förstås inte så kul att ha pjucken i frunken.
Jag brukar ha kylvaror där, så även på X kan det bli rätt kallt där framme.
/fth
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 jan 2021 09:45
av Credde
d3marcus skrev:Mina erfarenheter efter första fjällresan (MS):
+ Låg förbrukning. 206 Wh/km med takbox och fullpackad bil.
Vilken Model S är det? Otrolig bra förbrukning - så långt ner kommer jag inte med min P90D på vintern inte als här i Skåne!
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 jan 2021 16:29
av d3marcus
Credde skrev:d3marcus skrev:Mina erfarenheter efter första fjällresan (MS):
+ Låg förbrukning. 206 Wh/km med takbox och fullpackad bil.
Vilken Model S är det? Otrolig bra förbrukning - så långt ner kommer jag inte med min P90D på vintern inte als här i Skåne!
75D. Gbg --> Sälen --> Gbg. -6 till +2 grader, ingen vind, snöfall 20% av tiden. 10% snö på vägbanan, 90% blöt asfalt. Körde enligt hastighetsbegränsningar (mest 80/90-väg).
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 jan 2021 16:37
av Zalman3
Arn skrev:I lands problem men har 85% nu. Enl appen tar det 1h att ladda till 90% dock efter 20 min förvärmning. Vill åka iväg om 12 timmar med batteri nära 100% samt förvärmt 15 min.
Vad är bästa alt?
Ladda till 90 nu sedan 2h före avfart sista biten? ( dock svalnar batteriet så når kanske inte mer än 95% då)
Eller ställa ned ampere till lägsta och låta den ladda hela natten? Då behålls värmen i batteriet. Drar den då mindre från eluttaget och mer från bilens batteri när jag förvärmer imorgon om lågt ampere på 5? Yttertemp -8 grader
Synd möjligheten att ändra laddning via mobilen är något begränsande jfm från bilen
Vet ej effekt på ladduttaget
När jag bor på hotell i Östersund och det är kallt och jag vill ha varmt batteri och 100% laddat vid avfärd.
Då brukar jag ladda till 90% under natten.
Sen slår jag på kupé värme och batteriladdning ca 1 timme innan avfärd.
När jag då ska åka har jag varm kupé, 100% laddat batteri som är varmt.
Laddar med 11kW 3-fas.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 07 jan 2021 17:09
av MarkusL
Zalman3 skrev:Arn skrev:I lands problem men har 85% nu. Enl appen tar det 1h att ladda till 90% dock efter 20 min förvärmning. Vill åka iväg om 12 timmar med batteri nära 100% samt förvärmt 15 min.
Vad är bästa alt?
Ladda till 90 nu sedan 2h före avfart sista biten? ( dock svalnar batteriet så når kanske inte mer än 95% då)
Eller ställa ned ampere till lägsta och låta den ladda hela natten? Då behålls värmen i batteriet. Drar den då mindre från eluttaget och mer från bilens batteri när jag förvärmer imorgon om lågt ampere på 5? Yttertemp -8 grader
Synd möjligheten att ändra laddning via mobilen är något begränsande jfm från bilen
Vet ej effekt på ladduttaget
När jag bor på hotell i Östersund och det är kallt och jag vill ha varmt batteri och 100% laddat vid avfärd.
Då brukar jag ladda till 90% under natten.
Sen slår jag på kupé värme och batteriladdning ca 1 timme innan avfärd.
När jag då ska åka har jag varm kupé, 100% laddat batteri som är varmt.
Laddar med 11kW 3-fas.
När du startar laddning och värme så förvärmer den inte batteriet om det inte är så kallt att detinte kan ta emot 11kw. Startar dunbara värmen kommer den att värma batteriet till dryga 20 grader, tar mellan 20 och 40 min skulle jag gissa, sedan kam man slå på laddning eller om man gör tvärtom men man vill ju köra iväg med så varmt batteri som möjligt om man ska maxa räckvidden, men varför inte ställa in ivägåkningstid?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 12 jan 2021 15:35
av Snotling
Hej, lånar den här tråden lite efter som det ändå pratas om batterivärme.
Hur funkar batterivärmaren på Model S egentligen? (2015 P85DL)
Var i Östersundstrakten förra veckan där det var rejält kallt.
Inga problem att köra dit, förutom att min gamla Model S inte laddar så snabbt längre...
Laddade med trefas på natten till 90%, körde nästa dag och laddade inte vid ankomst direkt, hade 60% och det var lite knapert med ström på platsen.
Dagen efter satte jag ändå i sladden på Schuko 7A i över 10 timmar, men detta gav 0 laddning.
OK, tänkte att det var för dåligt med ström så jag satte i 3-fas 13A i 24 timmar på en annan plats.
Det gav 1kWh...
Körde då till Krokom SuC, 50km, för att dels köra och få upp värmen och samtidigt ladda lite.
Kom fram med 14% kvar och fick 34kWh på 90 min. (steg från 19kw till 26kw)
Ringde supporten under tiden för att se om det var något fel med min batterivärmare, men de sade då bara att jag skulle köra mer aggressivt
Körde tillbaka ca 70km och testade att ladda igen på 3-fas 13A, med gav inget på 2 timmar.
Dagen efter mätte jag upp batteritemp, -5 grader...
Körde då mer aggressivt i 30km, fick +5 grader i batteriet och då började den att ladda, men batteritemp sjönk.
Blev till att köra ytterligare 10km och då blev batteritemp ca +8 grader och då började laddning att gå och batteritemp steg.
Så med lite pyssel så funkade det.
Yttertemp omkring -20 hela tiden.
Är det så det funkar i kallare väder, eller är det något skumt med min bil?
Alltså är det bara vid körning som batteriet värms?
Kanske hade låtit batteriet blivit för kallt?
När jag skulle åka hem igen så laddade jag till 90% och det gick bra på kvällen, men på morgonen var batteriet för kallt igen för att ta emot laddning.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 12 jan 2021 16:01
av NiklasTesla
Snotling skrev:Hej, lånar den här tråden lite efter som det ändå pratas om batterivärme.
Hur funkar batterivärmaren på Model S egentligen? (2015 P85DL)
Var i Östersundstrakten förra veckan där det var rejält kallt.
Inga problem att köra dit, förutom att min gamla Model S inte laddar så snabbt längre...
Laddade med trefas på natten till 90%, körde nästa dag och laddade inte vid ankomst direkt, hade 60% och det var lite knapert med ström på platsen.
Dagen efter satte jag ändå i sladden på Schuko 7A i över 10 timmar, men detta gav 0 laddning.
OK, tänkte att det var för dåligt med ström så jag satte i 3-fas 13A i 24 timmar på en annan plats.
Det gav 1kWh...
Körde då till Krokom SuC, 50km, för att dels köra och få upp värmen och samtidigt ladda lite.
Kom fram med 14% kvar och fick 34kWh på 90 min. (steg från 19kw till 26kw)
Ringde supporten under tiden för att se om det var något fel med min batterivärmare, men de sade då bara att jag skulle köra mer aggressivt
Körde tillbaka ca 70km och testade att ladda igen på 3-fas 13A, med gav inget på 2 timmar.
Dagen efter mätte jag upp batteritemp, -5 grader...
Körde då mer aggressivt i 30km, fick +5 grader i batteriet och då började den att ladda, men batteritemp sjönk.
Blev till att köra ytterligare 10km och då blev batteritemp ca +8 grader och då började laddning att gå och batteritemp steg.
Så med lite pyssel så funkade det.
Yttertemp omkring -20 hela tiden.
Är det så det funkar i kallare väder, eller är det något skumt med min bil?
Alltså är det bara vid körning som batteriet värms?
Kanske hade låtit batteriet blivit för kallt?
När jag skulle åka hem igen så laddade jag till 90% och det gick bra på kvällen, men på morgonen var batteriet för kallt igen för att ta emot laddning.
Låter som att det är något tokigt...?
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 12 jan 2021 16:12
av Snotling
Tyckte jag också, men supporten såg inget fel när jag ringde dem.
Kanske dags att lägga ett serviceärende.
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 18 jan 2021 15:01
av MartinGBG
Fyller på med hur våran resa från Kungsbacka till Vemdalen gick med en 2021 Model S Long Range Plus.
Vid avfärd hemifrån var bilen laddad till 95%, förvärmd och vi körde på till Torsby (35 mil) där vi gjorde vårt första laddstopp. Det var ca -3 vid avfärd och cirka -15 i Torsby.
Lånade toaletten på Coop som låg precis bredvid SuC och laddade i totalt 15 minuter innan vi åkte vidare till SuC i Mora (15 mil) där vi laddade i cirka 50 minuter medans vi åt lunch på hotellet precis över gatan. Tyvärr var maten inget vidare (kall och smaklös) men miljön var trevlig!
Därifrån skulle vi enligt bilen kunna köra hela vägen till destinationen (Storhogna Högfjällshotell) och komma fram med ca 12% kvar i batteriet, och i takt med att vi närmade oss Sveg så sjönk temperaturen ordentligt till runt -20.
Även om vi skulle klara oss hela vägen till destinationen så passade vi på att fylla på lite i SuC Sveg då vi ändå behövde handla lite dricka.
Väl på plats fanns det laddstationer från Bee med bra effekt så man kunde lätt toppa upp batteriet och även se till att ha 100% inför avfärd hemåt igen.
Hemresan var det också ordentligt kallt, runt -20 hela vägen till Mora. Vi startade med 100% i Vemdalen och laddade sedan en gång i Mora i drygt 50 minuter (gick på halvfart då vi fick dela på effekten pga mkt bilar som laddade), och en gång i Grums i cirka 30 min - och kom sedan hela vägen hem med 10% kvar vid ankomst.
Riktigt imponerande att kunna åka elbil såpass långt och bara behöva ladda två gånger per väg, trots riktigt kallt klimat!
Snittförbrukning låg på cirka 250 på hela resan sammanräknat
