Tvätt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tvätt

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Ska bli spännande att följa.

Som Taliz är inne på, vad har du för behandling i grunden (om någon)? Är väldigt imponerad om du slipper repor även med keramiskt, eller regelbunden hårdvax i botten, men då känns det iaf inte lika "omöjligt" :D
Jag har DIY keramisk behandling på motorhuv och delar av fronten, inget på dörrsidor, och det var ingen märkbar skillnad i mikrorepor mellan dessa ytor när jag kollade tidigare idag. Dörrsidorna är vanligen skitigast, det var också där jag filmade i inlägget ovan.

Jag skall inspektera mer i solljus när tillfälle ges.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

OfarligTesla skrev:
Elof skrev:
Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
Det repar lacken, allt man gör repar lacken.

Jo det stämmer nog, inte ens att bara köra med högtryck är "säkert". Det enda du skulle kunna göra är att suga bort smutsen.

Men om man lägger på något medel så att smutset släpper (avfettning) så blir det mindre påverkan.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Ska bli spännande att följa.

Som Taliz är inne på, vad har du för behandling i grunden (om någon)? Är väldigt imponerad om du slipper repor även med keramiskt, eller regelbunden hårdvax i botten, men då känns det iaf inte lika "omöjligt" :D
Jag har DIY keramisk behandling på motorhuv och delar av fronten, inget på dörrsidor, och det var ingen märkbar skillnad i mikrorepor mellan dessa ytor när jag kollade tidigare idag. Dörrsidorna är vanligen skitigast, det var också där jag filmade i inlägget ovan.

Jag skall inspektera mer i solljus när tillfälle ges.

/fth
Intressant verkligen, ser fram emot mer rapporter.

Tänkte först du hade en Midnight Silver X, men du har Titan eller?

Hämtade en XP100D Midnight just så annars hade vi ju kunnat jämföra lacken med tiden :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Tänkte först du hade en Midnight Silver X, men du har Titan eller?
Japp, Titanium, synd att den inte finns att få längre, snyggaste färgen enligt mig ;)

/fth
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

fth skrev:
Jag tog lite bilder när jag tvättade bilen idag som kanske kan vara intressanta för dom som har funderingar om hur ONR fungerar.

Hyfsat skitig bil, lera, grus etc.
IMG_0719.jpeg
Närbild på eländet.
IMG_0721.jpeg
Teknikstudie, hela tiden ren del av trasan, "rulla" bort smutsen utan att dra runt den (lite knepigt att filma samtidigt, men jag tror ni fattar).

Resultat
IMG_0731.jpeg
Total tid c:a 1.5h inklusive claybar på hela sidorna, normalsmutsad bil tar under timmen.

Frågor på detta?

/fth

Så fort du drar över grus på lacken så repar det oavsett vad du drar, rullar med. Jag har inget problem att få ren bilen på betydligt kortare tid. Har Ditec keramiska behandling på bilen. Lite avfettning på bilen ibland sedan bara spola av bilen, klart på Max 20-30 min.

Bilen är löjligt lättvättad med keramisk behandling. Du kan typ titta på den så blir den ren.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Snap02 skrev:
Så fort du drar över grus på lacken så repar det oavsett vad du drar, rullar med.
Inte enligt min erfarenhet alltså, vad jag kan se så funkar ONR som utlovat.

Om det blir repor så har jag inte kunnat hitta dom med stark LED-lampa, det är möjligt att det dyker upp en massa elände när jag granskar den i solljus, jag får återkomma om det, men jag betvivlar det.

De repor som möjligen skulle finnas kan också bara vara extremt små eftersom dom inte syns med LED-lampan, så dom bör i så fall gå att få bort enkelt med scratch/swirl remover av valfritt märke om dom stör.

Sen är det ju inte så att jag drar runt grus i lacken, lite självbevarelsedrift har jag ;)
Snap02 skrev:
Lite avfettning på bilen ibland sedan bara spola av bilen, klart på Max 20-30 min.
Det är alltså just "spola av" som är begränsingen för mig, jag kan inte slabba runt med vatten i mitt garage, det är därför jag testade den här lösningen.

/fth
Headline
elbilist

Inlägg av Headline »

fth skrev:
Snap02 skrev:
Så fort du drar över grus på lacken så repar det oavsett vad du drar, rullar med.
Inte enligt min erfarenhet alltså, vad jag kan se så funkar ONR som utlovat.

Om det blir repor så har jag inte kunnat hitta dom med stark LED-lampa, det är möjligt att det dyker upp en massa elände när jag granskar den i solljus, jag får återkomma om det, men jag betvivlar det.

De repor som möjligen skulle finnas kan också bara vara extremt små eftersom dom inte syns med LED-lampan, så dom bör i så fall gå att få bort enkelt med scratch/swirl remover av valfritt märke om dom stör.

Sen är det ju inte så att jag drar runt grus i lacken, lite självbevarelsedrift har jag ;)
Snap02 skrev:
Lite avfettning på bilen ibland sedan bara spola av bilen, klart på Max 20-30 min.
Det är alltså just "spola av" som är begränsingen för mig, jag kan inte slabba runt med vatten i mitt garage, det är därför jag testade den här lösningen.

/fth
Håller helt med om att "waterless" tvätt faktiskt fungerar mycket bra. Jag ser inte att "allt man gör repar lacken" är så relevant. Kör man med bilen så blir det påverkan. Sen att hålla bilen ren och ofta tror jag är bättre än att låta det sitta.

Jag tvättar min bil inne i garaget med beskriven metod. Varmt och mysigt även på vintern! :D

I grunden är det lämpligt med ett lackskydd eller vax eftersom skiten inte sitter så hårt då. Skulle inte köra denna metod på en bil som inte först är grundligt rengjord, lerad (clay bar) och polerad. En bra "grundstatus" anmodas! Eftersom waterless-produkterna innehåller glidmedel så är det ju inte som att man drar sandpapper på bilen. Använda rena microfiberhanddukar med långa fibrer och "rulla" dem som beskrivet plockar upp fantastiskt bra. Sen självklart används en ren duk EN gång. Man behöver alltså ett gäng microfiberdukar. Stora nog att vika dem 2 gånger vilket ger 8 rena ytor på duken att torka med. Sen är den förbrukad och behöver tvättas.

Sen att det måhända är ännu bättre med en arsenal av högtryckstvätt, foam, avfettning etc. men det är inte alla som har eller har tillgång till det.

Och om det mot förmodan blir små repor (vilket jag inte heller noterat) så är jag ok med det. Njuler hällre av en ren bil som jag lätt torkar av med väldigt liten insats och tid, hemma i garaget. Det tar 15-30 min eller ännu mindre om jag bara torkar av bak eller på sidorna. Enkelheten och tillgängligheten gör enorm stor skillnad för mig och sänker tröskeln till att faktiskt hålla bilen ren.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Provkörde idag nyköpt Foam Lance med King Carthur. Har inte behandlad lack men det räckte med att skumma, vänta några minuter och sen spola av. Skinande rent på 10 minuter. :lol:
Skriv svar