Dåligt väggrepp bak vid halka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Magnus71
Inlägg: 197
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Magnus71 »

Regenerering vid halka är inte så enkelt som det låter.
Varierande friktion på vägbanan tillsammans med olika rattutslag och kanske gupp under inbromsningen gör att bilen lätt kan hamna i obalans.
Tesla har gjort avvägningen att hellre låta bilens ESP behöva gå in vid halka än att bilen har lägre regenerering som grundläge för alla körfall.

I BMW I3 stoppar man helt regenerering och frirullar vid gasuppsläpp tillsammans med kraftigt rattutslag över ca 50kmh.
Det får då istället känslan av att bilen accelererar när man svänger av en väg i hög fart eftersom man initialt får normal retardation med ratt ställd rakt fram. Sedan gör man svängen och retardationen stängs av när den kanske behövs som mest.
Ännu sämre lösning imo.

Med vänlig hälsning,
Magnus
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12714
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Fredrik j »

point1 skrev:
Fredrik j skrev:
Kul att ni resonerar som om dubbfritt och dubbdäck är som suddigummi resp spikar. Ett dubbdäck av idag är betydligt mjukare än vad dom var förr och det mesta av greppet åstakoms av gummit (naturligtvis). Dubbarna är för is.
Captain obvious... jo det är väl självklart att dubbarna är för is. Även den gigantiska bilden som någon infogade lyckades väl förmedla det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad jag menar är att det är inte dubbarna som ger dubbdäcket friktion mot underlaget utan gummit.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Som sagt, du inbillar dig bara.
Ja det kan ju varit ren tur att jag inte reagerat med att panikbromsa i de situationerna förut men jag tror inte det. Sen kan ju du tro att alla människor trycker bromsen i mattan, blundar och ber en bön så fort det halkar till lite om det får dig att må bättre. Jag hoppas dock att folk som dundrar runt i 2 tonsburkar i 90 blås är bättre än så.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Som sagt, du inbillar dig bara.
Ja det kan ju varit ren tur att jag inte reagerat med att panikbromsa i de situationerna förut men jag tror inte det. Sen kan ju du tro att alla människor trycker bromsen i mattan, blundar och ber en bön så fort det halkar till lite om det får dig att må bättre. Jag hoppas dock att folk som dundrar runt i 2 tonsburkar i 90 blås är bättre än så.
Ha ha ha.. Ja i din värld är ju allt svart eller vit.
Antingen är man iskall och håller kvar gasen nertryckt i kurvan fast det börjar släppa bak, eller så blundar man och ber en bön. Det finns inget där emellan.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Som sagt, du inbillar dig bara.
Ja det kan ju varit ren tur att jag inte reagerat med att panikbromsa i de situationerna förut men jag tror inte det. Sen kan ju du tro att alla människor trycker bromsen i mattan, blundar och ber en bön så fort det halkar till lite om det får dig att må bättre. Jag hoppas dock att folk som dundrar runt i 2 tonsburkar i 90 blås är bättre än så.
Ha ha ha.. Ja i din värld är ju allt svart eller vit.
Antingen är man iskall och håller kvar gasen nertryckt i kurvan fast det börjar släppa bak, eller så blundar man och ber en bön. Det finns inget där emellan.
Med tanke på att det jag sa som du anmärkte på var rådet att "inte bara släppa gasen helt" så är det ju ungefär det du säger. Jag säger att man släpper upp gasen lite och använder regenbromsen (dvs bromsar kontrollerat) och du säger att så iskall är ingen att de klarar det. För övrigt var ju problemet att det släppte bak när han släppte gasen helt, dvs detta scenario utspelar sig innan man halkat till ens.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Elof »

Bäst och roligast vore nog att själv kunna reglera regen, med exempelvis en bromspaddel bakom ratten. Den sköna gamla Saabkänslan att frihjula följd av en energiåtervinnande inbromsning vore härlig. Man kan ju såklart knuffa i neutralläge, men det är ju ingen vidare smidig lösning.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12714
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Fredrik j »

point1 skrev:
Fredrik j skrev:
point1 skrev:
Fredrik j skrev:
Kul att ni resonerar som om dubbfritt och dubbdäck är som suddigummi resp spikar. Ett dubbdäck av idag är betydligt mjukare än vad dom var förr och det mesta av greppet åstakoms av gummit (naturligtvis). Dubbarna är för is.
Captain obvious... jo det är väl självklart att dubbarna är för is. Även den gigantiska bilden som någon infogade lyckades väl förmedla det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vad jag menar är att det är inte dubbarna som ger dubbdäcket friktion mot underlaget utan gummit.
Ja, det är ju självklart, förutom i fallet is då är det dubbarna som ger grepp eftersom de kan gräva sig in i isen.
För var dubbdäcken betydligt hårdare och styvare. Dubbarna sattes i borrade hål. Dubbarna stod för det mesta at greppet. Dubbfria var mjuka. Idag är även dubbdäcken mjuka.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Gasglad »

Jag har nu åkt några hundra mil fram och tillbaka från jobbet 7 mil enkel. riktigt hala, krokiga och dåligt underhållna vägar som dessutom går rejält upp och ner.

Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen.
Jag har sysslat en hel del med rally och varit med och åkt en hel del testdagar med förare på VM nivå.

Jag åker R3 or på tesla LR:en

Med high regen och normalt acc upplever jag bilen som ok på snö men alldeles för nervös i slask eller is.
Dvs den slänger till med röven både innan kurvor och i kurvor. Min analys är att däcksgrepp och effekt inte matchar och ger därmed svårfördelad viktdistribution och en bil som överstyr och understyr om vart annat. Stor underhållsfaktor men fort går det inte och upplevelsen är att det är skithalt. För man får inte flyt i linjen och antisladdsystemet får jobba.

Med Low regen och normalt acc försvinner problemet med att den slänger innan kurvan men väl inne i kurvan är det svårt att hålla linjen genom att med gasen reglera under/överstyrning.

Slår man däremot i både i chill och low regen blir bilen närmast perfekt enkelt att välja att ligga på lite understyrning eller om man önskar ligga på lätt överstyrning (Långa powersladdar )
Man får också en behaglig känsla för vilket grepp man har. Detta gör körningen lugn och avslappnad samtidigt som man faktiskt åker fortare.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1966
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av BrooklynS »

Precis min uppfattning också. Jag tror också att tyngden märks mer i sväng än annars, trots låg tyngdpunkt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Elix747 »

Gasglad skrev:
Jag har nu åkt några hundra mil fram och tillbaka från jobbet 7 mil enkel. riktigt hala, krokiga och dåligt underhållna vägar som dessutom går rejält upp och ner.

Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen.
Jag har sysslat en hel del med rally och varit med och åkt en hel del testdagar med förare på VM nivå.

Jag åker R3 or på tesla LR:en

Med high regen och normalt acc upplever jag bilen som ok på snö men alldeles för nervös i slask eller is.
Dvs den slänger till med röven både innan kurvor och i kurvor. Min analys är att däcksgrepp och effekt inte matchar och ger därmed svårfördelad viktdistribution och en bil som överstyr och understyr om vart annat. Stor underhållsfaktor men fort går det inte och upplevelsen är att det är skithalt. För man får inte flyt i linjen och antisladdsystemet får jobba.

Med Low regen och normalt acc försvinner problemet med att den slänger innan kurvan men väl inne i kurvan är det svårt att hålla linjen genom att med gasen reglera under/överstyrning.

Slår man däremot i både i chill och low regen blir bilen närmast perfekt enkelt att välja att ligga på lite understyrning eller om man önskar ligga på lätt överstyrning (Långa powersladdar )
Man får också en behaglig känsla för vilket grepp man har. Detta gör körningen lugn och avslappnad samtidigt som man faktiskt åker fortare.
Håller med
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Monark1954 »

Gasglad skrev:
Jag har nu åkt några hundra mil fram och tillbaka från jobbet 7 mil enkel. riktigt hala, krokiga och dåligt underhållna vägar som dessutom går rejält upp och ner.

Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen. .......
Har provat chill och low regen ett bra tips men jag kommer använda det bara då det är RIKTIGT HALT precis som Gasglad skriver.

Även jag har fuskat i rally, haft många bilar, kört ca 20.000 elbilsmil.

Finns ingen bättre vinterbil än Tesla model 3 som jag provat.
Bara att styra dit man vill och bilen sköter resten förutom att upphäva naturlagarna.

Har mer vinter mil i model X lättar man på gasen inför en kurva och sen gasar ur är även den tunga bilen fantastisk.

Ja, model 3 kan släppa lite med baken om det är riktigt halt men inte på normal vinterväg. Men antisladdsystemet fixar alt mjukt och utan att man märker det.
Andra märken tappar effekten dramatiskt när man skall köra om genom en mittsträng av snö eller slask eller bromsar olika hjul så man nästan stannar. Samma sak då man får sladd med många andra märken utan mittsträng.
När det är riktigt halt kan jag vid regen (motorbroms) höra att bakhjulen går lite saktare än framhjulen. Det känns som om bilen rätas upp och jag har inget emot att den fördelningen av bromskraft.

Styr dit du vill åka och håll jämn gas. Fortsätt med det även om bakänden släpper lite.
Lite mer aktiv körning, lätta på gasen innan kurvan och gasa dej ur kurvan.

Kommer prova mer på isbana i Jokkmokk. Återkommer förhoppningsvis med mer synpunkter.
Min model 3 LR har Nokia dubbdäck.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Gasglad »

Monark1954 skrev:
Gasglad skrev:
Jag har nu åkt några hundra mil fram och tillbaka från jobbet 7 mil enkel. riktigt hala, krokiga och dåligt underhållna vägar som dessutom går rejält upp och ner.

Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen. .......
Har provat chill och low regen ett bra tips men jag kommer använda det bara då det är RIKTIGT HALT precis som Gasglad skriver.

Även jag har fuskat i rally, haft många bilar, kört ca 20.000 elbilsmil.

Finns ingen bättre vinterbil än Tesla model 3 som jag provat.
Bara att styra dit man vill och bilen sköter resten förutom att upphäva naturlagarna.

Har mer vinter mil i model X lättar man på gasen inför en kurva och sen gasar ur är även den tunga bilen fantastisk.

Ja, model 3 kan släppa lite med baken om det är riktigt halt men inte på normal vinterväg. Men antisladdsystemet fixar alt mjukt och utan att man märker det.
Andra märken tappar effekten dramatiskt när man skall köra om genom en mittsträng av snö eller slask eller bromsar olika hjul så man nästan stannar. Samma sak då man får sladd med många andra märken utan mittsträng.
När det är riktigt halt kan jag vid regen (motorbroms) höra att bakhjulen går lite saktare än framhjulen. Det känns som om bilen rätas upp och jag har inget emot att den fördelningen av bromskraft.

Styr dit du vill åka och håll jämn gas. Fortsätt med det även om bakänden släpper lite.
Lite mer aktiv körning, lätta på gasen innan kurvan och gasa dej ur kurvan.

Kommer prova mer på isbana i Jokkmokk. Återkommer förhoppningsvis med mer synpunkter.
Min model 3 LR har Nokia dubbdäck.
På snö är det bra roligt att åka med full regen och normal kraft. Då blir det dynamsikt och roligt att den beter sig som en bakhjulsdriven bil. Jag skrev mer tipset för att det börjar väl finnas en del förare och passagerare som inte vill köra/åka med en "dynamisk" körstil som faktiskt känner det som en osäkerhet att bilen sladdar lite med rumpan och som känner mer rädsla än upphetsning av att se en vinterväg framför sig.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Monark1954 »

Gasglad skrev:
Monark1954 skrev:
Gasglad skrev:
Jag har nu åkt några hundra mil fram och tillbaka från jobbet 7 mil enkel. riktigt hala, krokiga och dåligt underhållna vägar som dessutom går rejält upp och ner.

Mitt tips är att när det är riktigt halt och krokigt sätt bilen på chill OCH low regen. .......
Har provat chill och low regen ett bra tips men jag kommer använda det bara då det är RIKTIGT HALT precis som Gasglad skriver.

Även jag har fuskat i rally, haft många bilar, kört ca 20.000 elbilsmil.

Finns ingen bättre vinterbil än Tesla model 3 som jag provat.
Bara att styra dit man vill och bilen sköter resten förutom att upphäva naturlagarna.

Har mer vinter mil i model X lättar man på gasen inför en kurva och sen gasar ur är även den tunga bilen fantastisk.

Ja, model 3 kan släppa lite med baken om det är riktigt halt men inte på normal vinterväg. Men antisladdsystemet fixar alt mjukt och utan att man märker det.
Andra märken tappar effekten dramatiskt när man skall köra om genom en mittsträng av snö eller slask eller bromsar olika hjul så man nästan stannar. Samma sak då man får sladd med många andra märken utan mittsträng.
När det är riktigt halt kan jag vid regen (motorbroms) höra att bakhjulen går lite saktare än framhjulen. Det känns som om bilen rätas upp och jag har inget emot att den fördelningen av bromskraft.

Styr dit du vill åka och håll jämn gas. Fortsätt med det även om bakänden släpper lite.
Lite mer aktiv körning, lätta på gasen innan kurvan och gasa dej ur kurvan.

Kommer prova mer på isbana i Jokkmokk. Återkommer förhoppningsvis med mer synpunkter.
Min model 3 LR har Nokia dubbdäck.
På snö är det bra roligt att åka med full regen och normal kraft. Då blir det dynamsikt och roligt att den beter sig som en bakhjulsdriven bil. Jag skrev mer tipset för att det börjar väl finnas en del förare och passagerare som inte vill köra/åka med en "dynamisk" körstil som faktiskt känner det som en osäkerhet att bilen sladdar lite med rumpan och som känner mer rädsla än upphetsning av att se en vinterväg framför sig.
Håller med din åsikt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 309
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Viper »

Björn Nyland tar upp just denna egenskap hos Model 3:

Model S 75D 2016 Midnight silver
Skriv svar