Sida 3 av 4

Re: Och sen då???

Postat: 25 nov 2019 21:28
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Håller med om att det är större risk att någon av avgasbilstillverkarna drabbas av en skandal men jag tror tesla är ömtåligare. Vw överlever ju för att kunderna fortsätter köpa bilarna.
Visst finns det väl möjligheter även för tesla att trampa i klaveret. Undanhålla att man inte uppfyller ett lagkrav t.ex. Kan man tänka sig att man tar en genväg i sin tillverkning. Förorsakar ett utsläpp kanske?
Min poäng, och som jag tolkar Magres, är att tesla fortfarande är ett relativt ömtåligt företag. Ingen annan biltillverkare förväntas slå rekord varje kvartal.
Du utgår alltså från att Tesla drabbas hårdare än VW av någon anledning? Att kunderna inte fortsätter köpa produkterna? Tesla kan ju välja att helt stoppa expansionen och istället börja tjäna pengar i större skala än vad de gör idag. Visst så skulle de då inte bli lika stort företag som de skulle blivit utan den påhittade skandalen, de skulle bli ett bolag som skulle vara något större än Volvo.

Jag tror inte Tesla är mer ömtåliga än andra bolag. tesla har produkter för framtiden och kommer därför backas upp av investerare. Bolag som saknar framtidsprodukter och lever på en minskande marknad lär ha mycket svårare för att få fram investerare vid en skandal.

Re: Och sen då???

Postat: 25 nov 2019 21:36
av Zalman3
Väntar på massor med nyheter från Tesla.
1. V4 500kW SuC.
2. Nya Solid State Maxwell batterier.
3. Roadsters superkondensator lösning.
4. SpaceX tryckluftslösning.
5. FSD Robotaxi.
6. Tri motor för Plaid S och X.
7. Större batterier för S och X.
8. Tesla som underleverantör till andra biltillverkare av batterier, styrelektronik och elmotorer med Hallbach array effekt.
9. Teslas HUD lösning.
10. Teslas patenterade värme/kyla av säten.

Bara för att nämna några nyheter.

Re: Och sen då???

Postat: 25 nov 2019 21:37
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Håller med om att det är större risk att någon av avgasbilstillverkarna drabbas av en skandal men jag tror tesla är ömtåligare. Vw överlever ju för att kunderna fortsätter köpa bilarna.
Visst finns det väl möjligheter även för tesla att trampa i klaveret. Undanhålla att man inte uppfyller ett lagkrav t.ex. Kan man tänka sig att man tar en genväg i sin tillverkning. Förorsakar ett utsläpp kanske?
Min poäng, och som jag tolkar Magres, är att tesla fortfarande är ett relativt ömtåligt företag. Ingen annan biltillverkare förväntas slå rekord varje kvartal.
Du utgår alltså från att Tesla drabbas hårdare än VW av någon anledning? Att kunderna inte fortsätter köpa produkterna? Tesla kan ju välja att helt stoppa expansionen och istället börja tjäna pengar i större skala än vad de gör idag. Visst så skulle de då inte bli lika stort företag som de skulle blivit utan den påhittade skandalen, de skulle bli ett bolag som skulle vara något större än Volvo.

Jag tror inte Tesla är mer ömtåliga än andra bolag. tesla har produkter för framtiden och kommer därför backas upp av investerare. Bolag som saknar framtidsprodukter och lever på en minskande marknad lär ha mycket svårare för att få fram investerare vid en skandal.
Jag tror tesla skulle ha svårt att klara en skandal av den magnitud som vw försatte sig i. Att vw klarade sig var ju oväntat, iallafall för mig.
Det är ju egentligen ganska oväntat att nästan alla tillverkare överlevde finanskrisen 08-09 (utom saab då...:)).
Det är ju just beroendet av investerare som gör tesla lite annorlunda. Men företaget blir stabilare för varje kvartal som allt går som utlovat.

Re: Och sen då???

Postat: 25 nov 2019 21:43
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Väntar på massor med nyheter från Tesla.
1. V4 500kW SuC.
2. Nya Solid State Maxwell batterier.
3. Roadsters superkondensator lösning.
4. SpaceX tryckluftslösning.
5. FSD Robotaxi.
6. Tri motor för Plaid S och X.
7. Större batterier för S och X.
8. Tesla som underleverantör till andra biltillverkare av batterier, styrelektronik och elmotorer med Hallbach array effekt.
9. Teslas HUD lösning.
10. Teslas patenterade värme/kyla av säten.

Bara för att nämna några nyheter.
Att bli underleverantör av batterier, styrelektronik och elmotorer till andra biltillverkare skulle vara en mycket säker "livförsäkring" för tesla.
Tror jag.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 00:48
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Väntar på massor med nyheter från Tesla.
1. V4 500kW SuC.
2. Nya Solid State Maxwell batterier.
3. Roadsters superkondensator lösning.
4. SpaceX tryckluftslösning.
5. FSD Robotaxi.
6. Tri motor för Plaid S och X.
7. Större batterier för S och X.
8. Tesla som underleverantör till andra biltillverkare av batterier, styrelektronik och elmotorer med Hallbach array effekt.
9. Teslas HUD lösning.
10. Teslas patenterade värme/kyla av säten.

Bara för att nämna några nyheter.
Att bli underleverantör av batterier, styrelektronik och elmotorer till andra biltillverkare skulle vara en mycket säker "livförsäkring" för tesla.
Tror jag.
Du menar ungefär som att betala skyddspengar i ett maffiasamhälle?

Tesla har ju inga problem att sälja alla batterier som de producerar idag och har till och med fått begränsa produktion av mer batterislukande modeller. Att börja leverera till andra tillverkare då skulle ju hämma expansion.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 06:19
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Väntar på massor med nyheter från Tesla.
1. V4 500kW SuC.
2. Nya Solid State Maxwell batterier.
3. Roadsters superkondensator lösning.
4. SpaceX tryckluftslösning.
5. FSD Robotaxi.
6. Tri motor för Plaid S och X.
7. Större batterier för S och X.
8. Tesla som underleverantör till andra biltillverkare av batterier, styrelektronik och elmotorer med Hallbach array effekt.
9. Teslas HUD lösning.
10. Teslas patenterade värme/kyla av säten.

Bara för att nämna några nyheter.
Ja det är väl den typen av nyheter vi kan förvänta oss ett tag framöver, men liiiite trist att man inte har någon ny bil eller annat fordon att se fram emot, och spekulera
kring i sann TCS-anda såklart :mrgreen:
Samtidigt så är det ju inte bara själva utvecklingen som kostar pengar för en ny produkt, utan även själva tillverkningsapparaten såklart, så även om Tesla
inte utvecklar något nytt fordon just nu betyder ju inte att dom inte lägger ner en massa pengar på nya produkter, tillverkningslina för model Y, Semi, Roadstern och Cybertrucken lär
kosta en hel del att bygga upp.
Däremot är jag helt övertygad om att Tesla vill fortsätta att ta marknadsandelar på nya områden och fortsätter garanterat att skissa på VAD det ska bli :)
Ska dom växa på det sätt dom pratat om så lär det behövas andra/nya modeller, åtminstone den där lite mindre bilen som dom har pratat om.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 06:24
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Du menar ungefär som att betala skyddspengar i ett maffiasamhälle?
.
Jag vissa likheter med aktiemarknaden finns det ju.

Skämt åsido tror jag att ett långt kontrakt skulle dämpa kvartalsekonomin lite.
Skulle inte alls bli förvånad om det är en del av expansionen i europa.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 07:13
av LarsL
Jag tror VW får mycket svårt att överleva deras fuskande. När alternativen finns för konsumenter och för staten Tyskland kanske de låter VW dö? Det är en ganska genom rutten organisation.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 07:38
av Fredrik j
LarsL skrev:
Jag tror VW får mycket svårt att överleva deras fuskande. När alternativen finns för konsumenter och för staten Tyskland kanske de låter VW dö? Det är en ganska genom rutten organisation.
Man får väl nog säga att dom, lite oväntat, verkar ha klarat det. Kunderna finns uppenbarligen kvar eftersom man ju nu två år efter skandalen är världens största biltillverkare.
Eller menar du att drygt 10 miljoner kunder köper vw i brist på alternativ?

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 07:58
av Verdi
LarsL skrev:
Jag tror VW får mycket svårt att överleva deras fuskande. När alternativen finns för konsumenter och för staten Tyskland kanske de låter VW dö? Det är en ganska genom rutten organisation.
Varför skulle det bli ett problem i fortsättningen när de redan har tagit sig över det värsta. Ditt önsketänkande ter sig rätt märkligt ibland. Att vara sur på VW är som att vara sur på Lance Armstrong. Det som skiljer de från sina konkurrenter är att de åkte fast. Själva dopingen/fusket delar de med resten.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 08:02
av zyax
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Jag tror VW får mycket svårt att överleva deras fuskande. När alternativen finns för konsumenter och för staten Tyskland kanske de låter VW dö? Det är en ganska genom rutten organisation.
Varför skulle det bli ett problem i fortsättningen när de redan har tagit sig över det värsta. Ditt önsketänkande ter sig rätt märkligt ibland. Att vara sur på VW är som att vara sur på Lance Armstrong. Det som skiljer de från sina konkurrenter är att de åkte fast. Själva dopingen/fusket delar de med resten.
Exakt. Volvo och fransmännen har enligt tester varit längst från de data de sagt att bilarna ska släppa ut trots VW:s fusk. Vem har fuskat mest? Alla fuskade men VW åkte fast, det ska dessutom VW vara glada för för nu leder de omställningen av de bolag som fuskat, inte tvärtom.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 09:14
av Fredrik j
zyax skrev:
det ska dessutom VW vara glada för för nu leder de omställningen av de bolag som fuskat, inte tvärtom.
Vilket ju skulle tyda på att man klarade av skandalen utan att utplånas. Två år senare är man världens största biltillverkare och leder omställningen till elbilar...

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 10:07
av Zalman3
Elon har pratat om en mindre bil än 3 för ca 25.000 dollar.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 11:57
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Elon har pratat om en mindre bil än 3 för ca 25.000 dollar.
Kunderna överskattar ofta kopplingen mellan kostnaden och storleken på en bil.
En något mindre bil kostar i stort sett lika mycket att producera.
Man får ta bort innehåll men då kan man lika gärna göra det i en lite större bil.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 12:20
av kikat
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elon har pratat om en mindre bil än 3 för ca 25.000 dollar.
Kunderna överskattar ofta kopplingen mellan kostnaden och storleken på en bil.
En något mindre bil kostar i stort sett lika mycket att producera.
Man får ta bort innehåll men då kan man lika gärna göra det i en lite större bil.
Tesla skulle utan svårigheter kunna sälja en 25000 USD Model 3 redan idag om de velat.
Sätt in mindre batteri, klenare motor, byt ut glastaket mot plåttak, ta bort support för drag, byt ut stolarna mot tygstolar med manuell justering.
Problemet är bara att då är det ingen Tesla längre.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 12:33
av BrooklynS
De grejor du talar om handlar om något tiotusental kronor förutom taket som blir dyrare...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 12:41
av Mickep
Med model3s prissättning skulle cybertrycken kosta från 60 000 som instegspris.
Visst skulle de kunna sänka priset på model3 men det tror jag inte. inte heller modely. Men troligtvis model2. som är en aning mindre kanske 75kwh (ung som long range m3) fast för 25000. (model3 kommer då få uppdaterad räckvidd)

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 16:54
av Fredrik j
kikat skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elon har pratat om en mindre bil än 3 för ca 25.000 dollar.
Kunderna överskattar ofta kopplingen mellan kostnaden och storleken på en bil.
En något mindre bil kostar i stort sett lika mycket att producera.
Man får ta bort innehåll men då kan man lika gärna göra det i en lite större bil.
Tesla skulle utan svårigheter kunna sälja en 25000 USD Model 3 redan idag om de velat.
Sätt in mindre batteri, klenare motor, byt ut glastaket mot plåttak, ta bort support för drag, byt ut stolarna mot tygstolar med manuell justering.
Problemet är bara att då är det ingen Tesla längre.
Allt det du listar skulle ju ge i stort samma prisskillnad i en model3. Det hänger inte på storleken.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 17:08
av Verdi
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elon har pratat om en mindre bil än 3 för ca 25.000 dollar.
Kunderna överskattar ofta kopplingen mellan kostnaden och storleken på en bil.
En något mindre bil kostar i stort sett lika mycket att producera.
Man får ta bort innehåll men då kan man lika gärna göra det i en lite större bil.

Förvisso. Men ändå är det alltid så. En E-klass är dyrare än en C. En V90 är dyrare än en V60 osv osv. Antagligen har tillverkarna högre marginal på de större bilarna men nog kostar det mer att tillverka en större bil också? Annars skulle väl nån bli frestad att kapa åt sig fler kunder genom att helt enkelt sänka marginalen på sin stora bil.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 17:51
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elon har pratat om en mindre bil än 3 för ca 25.000 dollar.
Kunderna överskattar ofta kopplingen mellan kostnaden och storleken på en bil.
En något mindre bil kostar i stort sett lika mycket att producera.
Man får ta bort innehåll men då kan man lika gärna göra det i en lite större bil.

Förvisso. Men ändå är det alltid så. En E-klass är dyrare än en C. En V90 är dyrare än en V60 osv osv. Antagligen har tillverkarna högre marginal på de större bilarna men nog kostar det mer att tillverka en större bil också? Annars skulle väl nån bli frestad att kapa åt sig fler kunder genom att helt enkelt sänka marginalen på sin stora bil.
Det beror väl på att kunderna förväntar sig att en större bil kostar mer. Gäller väl att utnyttja det.

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 18:22
av Verdi
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elon har pratat om en mindre bil än 3 för ca 25.000 dollar.
Kunderna överskattar ofta kopplingen mellan kostnaden och storleken på en bil.
En något mindre bil kostar i stort sett lika mycket att producera.
Man får ta bort innehåll men då kan man lika gärna göra det i en lite större bil.

Förvisso. Men ändå är det alltid så. En E-klass är dyrare än en C. En V90 är dyrare än en V60 osv osv. Antagligen har tillverkarna högre marginal på de större bilarna men nog kostar det mer att tillverka en större bil också? Annars skulle väl nån bli frestad att kapa åt sig fler kunder genom att helt enkelt sänka marginalen på sin stora bil.
Det beror väl på att kunderna förväntar sig att en större bil kostar mer. Gäller väl att utnyttja det.

Nån slags kartellbildning då? Varför frestas inte Skoda att prissätta sin Superb på samma nivå som Fabia t ex?

Re: Och sen då???

Postat: 26 nov 2019 18:32
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elon har pratat om en mindre bil än 3 för ca 25.000 dollar.
Kunderna överskattar ofta kopplingen mellan kostnaden och storleken på en bil.
En något mindre bil kostar i stort sett lika mycket att producera.
Man får ta bort innehåll men då kan man lika gärna göra det i en lite större bil.

Förvisso. Men ändå är det alltid så. En E-klass är dyrare än en C. En V90 är dyrare än en V60 osv osv. Antagligen har tillverkarna högre marginal på de större bilarna men nog kostar det mer att tillverka en större bil också? Annars skulle väl nån bli frestad att kapa åt sig fler kunder genom att helt enkelt sänka marginalen på sin stora bil.
Det beror väl på att kunderna förväntar sig att en större bil kostar mer. Gäller väl att utnyttja det.

Nån slags kartellbildning då? Varför frestas inte Skoda att prissätta sin Superb på samma nivå som Fabia t ex?
Förutsatt att alla komponenter kostar samma, vilket jag tvivlar på, skulle man inte tjäna lika mycket pengar.
Men visst, lite mer plåt går det ju åt mellan dessa ytterligheter.

Och sen då???

Postat: 27 nov 2019 00:16
av taliz
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag tror VW får mycket svårt att överleva deras fuskande. När alternativen finns för konsumenter och för staten Tyskland kanske de låter VW dö? Det är en ganska genom rutten organisation.
Man får väl nog säga att dom, lite oväntat, verkar ha klarat det. Kunderna finns uppenbarligen kvar eftersom man ju nu två år efter skandalen är världens största biltillverkare.
Eller menar du att drygt 10 miljoner kunder köper vw i brist på alternativ?
Flera år efter iPhone lanserats var Nokia större än någonsin innan och gjorde enorma vinster.
Alla vet vad som hände sen.

Ps. Det är 2019 nu, skandalen var 2015 vad jag minns...
Det enda VW lyckats med hittills på elbilsfronten är att presentera en BMW i3-kopia, 6 år(!) efter BMW.

Re: Och sen då???

Postat: 27 nov 2019 08:35
av zyax
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag tror VW får mycket svårt att överleva deras fuskande. När alternativen finns för konsumenter och för staten Tyskland kanske de låter VW dö? Det är en ganska genom rutten organisation.
Man får väl nog säga att dom, lite oväntat, verkar ha klarat det. Kunderna finns uppenbarligen kvar eftersom man ju nu två år efter skandalen är världens största biltillverkare.
Eller menar du att drygt 10 miljoner kunder köper vw i brist på alternativ?
Flera år efter iPhone lanserats var Nokia större än någonsin innan och gjorde enorma vinster.
Alla vet vad som hände sen.

Ps. Det är 2019 nu, skandalen var 2015 vad jag minns...
Det enda VW lyckats med hittills på elbilsfronten är att presentera en BMW i3-kopia, 6 år(!) efter BMW.
i3 är väl i princip en "compliance car" och de trycker ju inte direkt på stora trumman att gå över till el imorgon. VW däremot ligger först med övergången av det stora antalet elbilar. När ID kommer nästa år börjar den stora resan, den som betyder något. Renault har varit ledaren och kommer vara ledaren inom elekrifieringen fram tills dess att VW pumpar ut sina bilar. Själv hade man ju önskat att Volvo var mer på banan, nu kommer en bil som inte kommer ta oss någonvart samt en riktig bil som man inte ens vågat sätta Volvo-märke på.

Så jag tycker att ni som sågat VW och fortsätter såga dem för skandalen kan fortsätta såga, men såga alla fossiltillverkare i EU, de har inte varit bra någon av dem. OM någon är Nokia är de Nokia allihop...

Re: Och sen då???

Postat: 27 nov 2019 08:47
av Zalman3
Givetvis är prissättningen för en större bil beroende på att kunden tror att det är ett linjärt samband mellan storlek och tillverkningskostnad.

Om BOM(bill of material) är 100.000kr för en bil som säljs för 300.000kr.
Och BOM priset 110.000kr för en bil som säljs för 360.000kr.

Så är vinsten väldigt mycket större för en bil som är marginellt dyrare att tillverka.

Traditionellt så har en fossilbil med 300hk varit väldigt mycket dyrare än en på 100hk.

En Tesla elmotor på 250hk kostar ca 750 dollar.
Och en på 100hk är marginellt billigare.

Och dual motor på2x250hk=500hk kostar 1500 dollar ca 15.000kr.