Då bilen kör/rör på sig behövs ju ingen elfläkt för att trycka luften genom kondensorn. Luftflödet finns ju liksom där oavsett

Moderator: Redaktion
Haft samma problem på en Saab i Sverige. Slet ut luftfiltret och det var is över hela kylarelementet. Hålet som luften skulle genom blev till slut stor som en femkrona. Löste sig genom att dra på full värme i 1 minut en gång i halvtimmen typtor-ake skrev:Iskokan är helt värdelös eftersom den hindrar luften från att få kontakt med metallen och överföra värmen.
I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv!
Så är det tyvärr. Avfrostningsprocessen måste ta värme nånstans ifrån. Men därför kombinerar man med elektrisk värme. Man kör vanlig värmecykel i kanske 5 minuter, och sedan kör man avfrostning i en minut, och då är det elektrisk värme under tiden, sedan 5 minuter värme, 1 minut avfrostning osv osv.Fredrik j skrev:
Jovisst Men överdimensionerad ac-anläggning är ju inte det normala. Om man kör värmepumpen för värme uppstår ju iskokan ute i fronten av bilen. Hur tinar man den och samtidigt hålla värmen inne? Ska man vända på processen får man ju kyla i kupen.
Enkelt: Man köper Elon en rejäl soffa.PapaD skrev:Intressant att höra mycket av vad som sägs, men:
Min fråga var om Tesla har en lyssna-kanal där man kan säga vad man vill ha i model 3. Hur fan fick de reda på att nordbor bara måste ha dragkrok? Resten av Europa ger ju blanka fan i det. Att anpassa AC till att värma kupé o batteri och inte bara kyla är ett par ventiler, rörmeter, kondensor/förångare plus plats för dessa. Känns som storleksordning att fixa dragkrok i utvecklingskostnad...
Så,hur gör man för att kontakta Tesla?
Borde väl inte låta mer än AC:n? Eller missar jag nåt?mans71 skrev:Bland det bästa med Teslan är att den saknar värmepump. Varmt direkt och för inte ett himla massa oväsen som värmepumpar gör. Det ska vara tyst i en elibil
Ja Tesla är ju förvisso tystare än hur eGolfen låter - där fick man fick dra upp kragen och sjunka ned i stolen, pinsamt...Verdi skrev:Borde väl inte låta mer än AC:n? Eller missar jag nåt?mans71 skrev:Bland det bästa med Teslan är att den saknar värmepump. Varmt direkt och för inte ett himla massa oväsen som värmepumpar gör. Det ska vara tyst i en elibil
Lite kafkas "skalbaggen" över detta, börjar jag känna...Snubblaren skrev:Är verkligen värmepump så avancerat? Är det inte bara en ac där förångaren blir kondensor?
Antagligen behövs axelavståndet för att packa alla batterier?olarsson skrev:
Skiter i värmepump, skickar en annan önskan istället. : )
Vad är skillnaden egentligen om flaket har ett ordentligt tak?olarsson skrev:Skiter i värmepump, skickar en annan önskan istället. : )
Främst att biljäveln är så lång, skulle gärna se att den var lite kortare. Och då vore det bra att kunna utnyttja maximal höjd istället för att stuva grejer, om inte just behovet av öppet flak är så stort. Kommer säkert en fullhöjds kåpa till pickupen. Men egentligen önskar jag att Tesla gör som Rivian och Bolinger gjort, en lång pickup, en lite kortare suv.LarsL skrev:Vad är skillnaden egentligen om flaket har ett ordentligt tak?olarsson skrev:Skiter i värmepump, skickar en annan önskan istället. : )
Möjligen, men låt oss säga att suven då erbjudes med ett mindre/kortare batteripack och kortare räckvidd. Den überlånga räckvidden på tri-motor-varianten av pickupen är knappast för att man egentligen behöver köra 80 mil i sträck, utan för att man ska kunna köra 40 mil med släp. Så har man inte jättebehov av att köra långt med släp så...mans71 skrev:Antagligen behövs axelavståndet för att packa alla batterier?olarsson skrev:
Skiter i värmepump, skickar en annan önskan istället. : )
Någon som vet något om detta? tor-ake?Frirull skrev:AC' n är ju en värmepump. Det skulle gå att vända på flödena med bara lite extra föredragning och köra in värmen i kupén istf tvärtom. Konstigt att de inte gör det. På långturer i Sverige på vintern i glesbygd ligger man på marginalen ibland.