Re: Fel utveckling på elbilar?
Postat: 17 nov 2019 13:51
Med dieselns intåg började folk köpa allt större bilar.
Detn utvecklingen lär fortsätta med elbilar.
Detn utvecklingen lär fortsätta med elbilar.
Den kostar inte heller mindre att tillverka eftersom en mindre kaross kräver mer avancerade lösningar för att få acceptabel krocksäkerhet.LarsL skrev:Precis! En liten elbil drar lika mycket som en något större, typ jämför Model 3 och Nissan Leaf eller ZoeBrooklynS skrev:Det intressanta är att bilens storlek inte har så stor inverkan på räckvidd utan det är batteriets dito som avgör. Varför då göra en onödigt liten bil?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
För, om jag köper en mindre bil, och åker mindre, t.ex. drar in på barnens aktiviteter, ja kanske t.om. säger upp mig från jobbet och kör hemskolning så vi aldrig behöver åka någonstans, då får "de många" andra bättre ställt och världens hungrande får mat för dagen?Henrik Torphammar skrev:Jag tycker det är egoistiskt att kalla det livskvalitet och att man kan åka mer med rent samvete om man köper en elbil. Detta ställt mot hur många som inte har råd med dyrare bilar eller ens har mat för dagen. Ja, sen miljöproblemen också. Det blir ju inte bättre av att åka mer oavsett vad vi åker med.
Jag förespråkar mindre åkande och skall man åka i så små och effektiva bilar som möjligt. (det är ju just bil denna tråd gäller)
I förlängningen får ju vissa andra bättre om vi här i väst konsumerar mindre eftersom ständigt ökad levnadsstandard och ökande konsumtion driver på växthuseffekten vilket kommer att leda till smältande polarisar vilket leder till höjda havsvattennivåer vilket leder till översvämmade länder och katastrofer många miljoner människor. Det kommer även att drabba oss i länder som kanske inte kommer att drabbas så jättemycket av höjda havsvattennivåer eftersom klimatflyktingar kommer att komma hit för att hitta nån stans att bo.tor-ake skrev:För, om jag köper en mindre bil, och åker mindre, t.ex. drar in på barnens aktiviteter, ja kanske t.om. säger upp mig från jobbet och kör hemskolning så vi aldrig behöver åka någonstans, då får "de många" andra bättre ställt och världens hungrande får mat för dagen?Henrik Torphammar skrev:Jag tycker det är egoistiskt att kalla det livskvalitet och att man kan åka mer med rent samvete om man köper en elbil. Detta ställt mot hur många som inte har råd med dyrare bilar eller ens har mat för dagen. Ja, sen miljöproblemen också. Det blir ju inte bättre av att åka mer oavsett vad vi åker med.
Jag förespråkar mindre åkande och skall man åka i så små och effektiva bilar som möjligt. (det är ju just bil denna tråd gäller)
Kan det inte vara tvärtom, så att ju mer vi transporterar runt oss, och ju mer varor och tjänster vi både konsumerar och producerar höjer levnadsstandarden för alla? Om vi gör det på ett smart sätt så vi inte belastar sönder naturen alltså, dvs sågar ned träden lika fort som de växer, låter bli fossil plast och fossila bränslen.
Nej. Det går att öka levnadsstandard utan att driva på växthuseffekten.Jerker skrev:I förlängningen får ju vissa andra bättre om vi här i väst konsumerar mindre eftersom ständigt ökad levnadsstandard och ökande konsumtion driver på växthuseffekten vilket kommer att leda till smältande polarisar vilket leder till höjda havsvattennivåer
Jo, man kan säkert beskriva olika scenarier där man öka levnadsstandaren utan att försämra miljön, men i det ekonomiska system och den politiska realitet vi lever i idag så är det inte möjligt. Det kommer att kräva stora omställningar som kräver stor beslutsamhet och enighet mellan politiker och länder för att åstadkomma det.tor-ake skrev:Nej. Det går att öka levnadsstandard utan att driva på växthuseffekten.Jerker skrev:I förlängningen får ju vissa andra bättre om vi här i väst konsumerar mindre eftersom ständigt ökad levnadsstandard och ökande konsumtion driver på växthuseffekten vilket kommer att leda till smältande polarisar vilket leder till höjda havsvattennivåer
Det är *vissa saker* som är problematiska, t.ex. hus av betong, konsumtion av kött, förbränning av fossila bränslen, engångsartiklar av plast m.m. Men det går absolut att upprätthålla och öka dagens levnadsstandard utan att öka klimatfarliga utsläpp. Bygg hus av trä, ät vegetariskt, använd sol-, vind- eller bioenergi, använd pappersprodukter etc etc.
Jag ser många av framtida ökningarna av vår levnadsstandard som resultat av mjukvara, som optimerar alla aspekter av livet från matodling till försäljning, transporter, förvärvsarbete, sjukvård, underhållning, med mera! Mjukvara är fullt möjlig att exekvera utan några utsläpp alls.
Att diskutera det är ju inte på långa vägar så känsligt som att börja med tvångsåtgärder. HAr du något förslag på hur barnalstrandet ska kontrolleras? Vilka ska få skaffa barn och hur många? Vad ska straffet vara om man bryter på uppmaningen?granlundii skrev:Men det är av någon orsak aldrig en del av klimatdebatten (vilket jag delvis kan förstå, är allt för känsligt att börja diskutera hur många barn det är lämpligt att skaffa...).
Så ju större och tyngre bil du har med desto störe batteri, och ju mer du kör runt desto bättre för miljön och folk över lag? Ja du, tur det finns dom som är smartare än mig och satsar storvulet.tor-ake skrev:För, om jag köper en mindre bil, och åker mindre, t.ex. drar in på barnens aktiviteter, ja kanske t.om. säger upp mig från jobbet och kör hemskolning så vi aldrig behöver åka någonstans, då får "de många" andra bättre ställt och världens hungrande får mat för dagen?Henrik Torphammar skrev:Jag tycker det är egoistiskt att kalla det livskvalitet och att man kan åka mer med rent samvete om man köper en elbil. Detta ställt mot hur många som inte har råd med dyrare bilar eller ens har mat för dagen. Ja, sen miljöproblemen också. Det blir ju inte bättre av att åka mer oavsett vad vi åker med.
Jag förespråkar mindre åkande och skall man åka i så små och effektiva bilar som möjligt. (det är ju just bil denna tråd gäller)
Kan det inte vara tvärtom, så att ju mer vi transporterar runt oss, och ju mer varor och tjänster vi både konsumerar och producerar höjer levnadsstandarden för alla? Om vi gör det på ett smart sätt så vi inte belastar sönder naturen alltså, dvs sågar ned träden lika fort som de växer, låter bli fossil plast och fossila bränslen.
Tycker ändå att det skulle rymmas en miljödiskussion på ett elbilsforum. Men folk blir väldans lätt kränkta för att man upplever att det börjar inkräkta på deras själbestämmanderätt, så det går ju inte bra att diskutera alls (vilket bl.a. denna tråd är ett bevis för). Så kanske du har rätt - det är inte rätt forum (få forum är).GreenMachine skrev:Det här är nog inte rätt forum för er som försöker övertyga folk om att man borde flytta till en en koja i skogen, äta kottar och åka åsna till jobbet! Gissar att det finns forum för detta också.
Jerker skrev:I förlängningen får ju vissa andra bättre om vi här i väst konsumerar mindre eftersom ständigt ökad levnadsstandard och ökande konsumtion driver på växthuseffekten vilket kommer att leda till smältande polarisar vilket leder till höjda havsvattennivåer vilket leder till översvämmade länder och katastrofer många miljoner människor. Det kommer även att drabba oss i länder som kanske inte kommer att drabbas så jättemycket av höjda havsvattennivåer eftersom klimatflyktingar kommer att komma hit för att hitta nån stans att bo.tor-ake skrev:För, om jag köper en mindre bil, och åker mindre, t.ex. drar in på barnens aktiviteter, ja kanske t.om. säger upp mig från jobbet och kör hemskolning så vi aldrig behöver åka någonstans, då får "de många" andra bättre ställt och världens hungrande får mat för dagen?Henrik Torphammar skrev:Jag tycker det är egoistiskt att kalla det livskvalitet och att man kan åka mer med rent samvete om man köper en elbil. Detta ställt mot hur många som inte har råd med dyrare bilar eller ens har mat för dagen. Ja, sen miljöproblemen också. Det blir ju inte bättre av att åka mer oavsett vad vi åker med.
Jag förespråkar mindre åkande och skall man åka i så små och effektiva bilar som möjligt. (det är ju just bil denna tråd gäller)
Kan det inte vara tvärtom, så att ju mer vi transporterar runt oss, och ju mer varor och tjänster vi både konsumerar och producerar höjer levnadsstandarden för alla? Om vi gör det på ett smart sätt så vi inte belastar sönder naturen alltså, dvs sågar ned träden lika fort som de växer, låter bli fossil plast och fossila bränslen.
Ett tips om man vill ha rejält höjd levnadsstandard de närmaste decennierna är att köpa upp en massa mark och för den delen även hus i norra delarna av vårt land där detta är väldigt billigt. Sen säljer man det dyrt när alla danskar och skåningar kommer och vill flytta till torrskodda platser.
Bättre för folk över lag, kan det vara, ja.Henrik Torphammar skrev:Så ju större och tyngre bil du har med desto störe batteri, och ju mer du kör runt desto bättre för miljön och folk över lag? Ja du, tur det finns dom som är smartare än mig och satsar storvulet.
Jo, fast det är något som de ägnat decennier åt att bygga upp. Det är relativt rikt land och det finns inte så många liknande exempel. Men det som kommer att hända om vi inte lyckas vända utsläppsskutan är av en helt annan magnitud. Det finns inte en chans att man skulle klara av att valla in alla landområden som riskerar att översvämmas då. Kinesiska muren skulle komma att te sig som en liten mask i jämförelse om man lyckade med det.Verdi skrev:Holländarna har redan bevisat att det går utmärkt att leva under havsnivån. Förstår inte varför alla nojar över det.
Jerker skrev:Jo, fast det är något som de ägnat decennier åt att bygga upp. Det är relativt rikt land och det finns inte så många liknande exempel. Men det som kommer att hända om vi inte lyckas vända utsläppsskutan är av en helt annan magnitud. Det finns inte en chans att man skulle klara av att valla in alla landområden som riskerar att översvämmas då. Kinesiska muren skulle komma att te sig som en liten mask i jämförelse om man lyckade med det.Verdi skrev:Holländarna har redan bevisat att det går utmärkt att leva under havsnivån. Förstår inte varför alla nojar över det.
Men du skrev Danmark och skåningar. Det är väl lika bra att danskarna börjar bygga och skåningarna kanske får plats på småländska höglandet?Jerker skrev:Jo, fast det är något som de ägnat decennier åt att bygga upp. Det är relativt rikt land och det finns inte så många liknande exempel. Men det som kommer att hända om vi inte lyckas vända utsläppsskutan är av en helt annan magnitud. Det finns inte en chans att man skulle klara av att valla in alla landområden som riskerar att översvämmas då. Kinesiska muren skulle komma att te sig som en liten mask i jämförelse om man lyckade med det.Verdi skrev:Holländarna har redan bevisat att det går utmärkt att leva under havsnivån. Förstår inte varför alla nojar över det.
Fredrik j skrev:Men du skrev Danmark och skåningar. Det är väl lika bra att danskarna börjar bygga och skåningarna kanske får plats på småländska höglandet?Jerker skrev:Jo, fast det är något som de ägnat decennier åt att bygga upp. Det är relativt rikt land och det finns inte så många liknande exempel. Men det som kommer att hända om vi inte lyckas vända utsläppsskutan är av en helt annan magnitud. Det finns inte en chans att man skulle klara av att valla in alla landområden som riskerar att översvämmas då. Kinesiska muren skulle komma att te sig som en liten mask i jämförelse om man lyckade med det.Verdi skrev:Holländarna har redan bevisat att det går utmärkt att leva under havsnivån. Förstår inte varför alla nojar över det.
Jag tycker också man på allvar behöver börja förbereda oss eftersom om man lyssnar på vetenskapen finns det ju nära 0% chans att uppfylla vad dom säger är nödvändigt.
Vilka bilar vi ska köra om 20år mitt i apokalypsen blir ju kanske ganska oväsentligt när allt kommer omkring.
Dessvärre är det ju det klimatforskarna beskriver om vi inte minskar utsläppen och t.o.m. reverserar senast 2050. Tror det är möjligt? Just nu går det i andra riktningen.Verdi skrev:Fredrik j skrev:Men du skrev Danmark och skåningar. Det är väl lika bra att danskarna börjar bygga och skåningarna kanske får plats på småländska höglandet?Jerker skrev:Jo, fast det är något som de ägnat decennier åt att bygga upp. Det är relativt rikt land och det finns inte så många liknande exempel. Men det som kommer att hända om vi inte lyckas vända utsläppsskutan är av en helt annan magnitud. Det finns inte en chans att man skulle klara av att valla in alla landområden som riskerar att översvämmas då. Kinesiska muren skulle komma att te sig som en liten mask i jämförelse om man lyckade med det.Verdi skrev:Holländarna har redan bevisat att det går utmärkt att leva under havsnivån. Förstår inte varför alla nojar över det.
Jag tycker också man på allvar behöver börja förbereda oss eftersom om man lyssnar på vetenskapen finns det ju nära 0% chans att uppfylla vad dom säger är nödvändigt.
Vilka bilar vi ska köra om 20år mitt i apokalypsen blir ju kanske ganska oväsentligt när allt kommer omkring.
Nån apokalyps under vår livstid är det givetvis inte tal om. Hur mycket har havet höjts sen 1999?