Sida 3 av 10

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 12 apr 2020 20:39
av Tellus
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader

513hk@46%26grader

537hk@60%28grader

541hk@66%27grader

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 12 apr 2020 22:38
av Tellus
Nominal full pack pendlar mellan 75,5 och 75,9 i scan my tesla. Stämmer med uträkningen i energigrafen.
13 månader, 1230mil.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 apr 2020 01:44
av 100procent
Tellus skrev:
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader

513hk@46%26grader

537hk@60%28grader

541hk@66%27grader
Så, vid vilken temp och SOC har vi maximal power? Någon som listat ut det?

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 apr 2020 05:24
av Tellus
Laddade till 90% nu, blev 448km. 574hk, batteri 29 grader.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 apr 2020 08:27
av 100procent
Tellus skrev:
Laddade till 90% nu, blev 448km. 574hk, batteri 29 grader.
448 är intressant, hur gammal är din bil och hur många km har du vid 100% ifall du drar i stapeln som finns i appen?

Nästa fråga direkt: vad säger scan my tesla om din totala batterikapacitet?

Edit: du kan skippa min fråga. Jag såg precis ditt inlägg längre upp. 448-449km vid 90% hade jag med första 1300 milen. Sen kom en uppdatering gissar jag på som sänkte 100% från 499 till 483km. Jag får min obd läsare i veckan, blir intressant att jämföra maximal kapacitet med dina siffror.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 apr 2020 09:21
av Tellus
I appen

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 apr 2020 09:22
av 100procent
Tellus skrev:
I appen
Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 apr 2020 10:04
av Lars Json
100procent skrev:
Tellus skrev:
I appen
Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.
Ursäkta min fråga. är helt oinvigd i detta ämne.

Men är inte uppvisat resultat i appen och i bilen beroende på bilens körhistorik de senaste 50 kilometerna och även rådande utetemperatur?

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 apr 2020 10:06
av 100procent
Lars Json skrev:
100procent skrev:
Tellus skrev:
I appen
Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.
Ursäkta min fråga. är helt oinvigd i detta ämne.

Men är inte uppvisat resultat i appen och i bilen beroende på bilens körhistorik de senaste 50 kilometerna och även rådande utetemperatur?
Beror på vart man kollar. Energigrafen i bilen är historik. Det vi ser i appen är en konstant som Tesla använder. :)

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 apr 2020 10:10
av Lars Json
100procent skrev:
Lars Json skrev:
100procent skrev:
Tellus skrev:
I appen
Väldigt intressant faktiskt. Undra varför vissa fått begränsningen och andra inte.
Ursäkta min fråga. är helt oinvigd i detta ämne.

Men är inte uppvisat resultat i appen och i bilen beroende på bilens körhistorik de senaste 50 kilometerna och även rådande utetemperatur?
Beror på vart man kollar. Energigrafen i bilen är historik. Det vi ser i appen är en konstant som Tesla använder. :)
Aha, det var ju lite synd.
Man lär sig alltid något nytt!

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 23 apr 2020 14:00
av Tellus
1300 mil, 13 månader. Scan my tesla bilden från i morse, tror den visa 448km när 90% laddningen slutade

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 30 jun 2020 12:32
av Tellus
Sr+ 1500mil, 9 månader.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 11 sep 2020 11:43
av Tellus
Nominal full pack har på min performance legat mellan ~ 75,0 - 75,6 sista halvåret.
Batteriet har oftast varit i ett snävt SOC intervall ~ 40-70%.
Började sedan märka att km ibland ändrades efter parkering, gick upp eller ner ~ 20km utan orsak.

Testade då ladda ur batteriet till 10% och lät den sova några timmar, sedan ladda till 90% och sova några timmer. Hela tiden hade batteriet låg cell differens, alltså välbalanserat.
Direkt så sjönk nominal full pack till 73,3kWh

Så jag gissar att de med minimal degradering trots flera tusen mil vissa har kan bero på att bmsen ej lyckats upptäcka degraderingen.

Vissa andra har upplevt tappad kapacitet efter mjukvaruppdatering men det har jag inte upplevt och ej gjort någon uppdatering nu.

Får se hur det utvecklar sig, har hört att elbilar måste byta batteri efter 2-3 år :lol:

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 11 sep 2020 12:05
av taliz
Tellus skrev:
Nominal full pack har på min performance legat mellan ~ 75,0 - 75,6 sista halvåret.
Batteriet har oftast varit i ett snävt SOC intervall ~ 40-70%.
Började sedan märka att km ibland ändrades efter parkering, gick upp eller ner ~ 20km utan orsak.

Testade då ladda ur batteriet till 10% och lät den sova några timmar, sedan ladda till 90% och sova några timmer. Hela tiden hade batteriet låg cell differens, alltså välbalanserat.
Direkt så sjönk nominal full pack till 73,3kWh

Så jag gissar att de med minimal degradering trots flera tusen mil vissa har kan bero på att bmsen ej lyckats upptäcka degraderingen.

Vissa andra har upplevt tappad kapacitet efter mjukvaruppdatering men det har jag inte upplevt och ej gjort någon uppdatering nu.

Får se hur det utvecklar sig, har hört att elbilar måste byta batteri efter 2-3 år :lol:
Jag hade samma symptom. Gjorde en långresa där jag laddade nästan fullt och drog ner till 6%. Då fick den spel sen när jag kopplade på laddningen och trodde den bara hade 430km eller ngt sånt enligt appen vid 100%. Men sen när den laddat klart ökade det igen.
Nu verkar det ha stabiliserat sig till ca 438km vid 90%. Dvs i teorin ca 2,5% degradering vid 3500 mil.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 12 sep 2020 19:19
av kenjon
Tellus skrev:
Nominal full pack har på min performance legat mellan ~ 75,0 - 75,6 sista halvåret.
Batteriet har oftast varit i ett snävt SOC intervall ~ 40-70%.
Började sedan märka att km ibland ändrades efter parkering, gick upp eller ner ~ 20km utan orsak.

Testade då ladda ur batteriet till 10% och lät den sova några timmar, sedan ladda till 90% och sova några timmer. Hela tiden hade batteriet låg cell differens, alltså välbalanserat.
Direkt så sjönk nominal full pack till 73,3kWh

Så jag gissar att de med minimal degradering trots flera tusen mil vissa har kan bero på att bmsen ej lyckats upptäcka degraderingen.

Vissa andra har upplevt tappad kapacitet efter mjukvaruppdatering men det har jag inte upplevt och ej gjort någon uppdatering nu.

Får se hur det utvecklar sig, har hört att elbilar måste byta batteri efter 2-3 år :lol:
Ska man inte ladda till över 93 % för att BMSen ska kalibrera?

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 12 sep 2020 21:17
av Bjelke
Den eviga (nästan bokstavligen) frågan, eller rättare sagt skillnaden mellan, om balansering eller kalibrering...

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 02 okt 2020 13:25
av Tellus
Min performance har nu gått upp från 73,3 till 74,3kWh på knappt en månad, är det cellerna som sväller? :o

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 02 okt 2020 13:28
av NEO
Någon i Stockholmsområdet som har lust att mäta min X :D

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 03 okt 2020 00:50
av P85
NEO skrev:
Någon i Stockholmsområdet som har lust att mäta min X :D
Kanske borde göra en mindre träff (med social distancing) där någon vänlig medlem kan köra en check på våra batterier? :D

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 03 okt 2020 16:05
av fth
P85 skrev:
NEO skrev:
Någon i Stockholmsområdet som har lust att mäta min X :D
Kanske borde göra en mindre träff (med social distancing) där någon vänlig medlem kan köra en check på våra batterier? :D
En torsdag på Vega-grillen kanske?

Jag har adapter och Scan my Tesla, men brukar tyvärr oftast vara upptagen torsdagar, jag ska se om jag kan komma loss i veckan (om det blir någon träff då).

/fth

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 03 okt 2020 20:24
av P85
Det vore kul! Om någon som befinner i Norrort har en enhet så skulle det funka bäst för mig.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 01 nov 2020 19:10
av LasseTM
Har beställt en adapter, så finns det någon i söderort som vill kolla så har jag en om någon vecka eller två.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 06 nov 2020 08:50
av SkipperO
Tellus skrev:
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader

513hk@46%26grader

537hk@60%28grader

541hk@66%27grader
Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 06 nov 2020 09:56
av LasseTM
SkipperO skrev:
Tellus skrev:
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader

513hk@46%26grader

537hk@60%28grader

541hk@66%27grader
Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.
Kan det inte också ha med att den inte riktigt greppar heller?
Tycker min har svårt att få grepp nu när det är 5 grader ute och jag kör runt på sommarsulorna.
Vinter är ju mjukare men det kanske bilen också reagerar på, men visst drar den ner effekt.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 06 nov 2020 10:23
av Tellus
SkipperO skrev:
Tellus skrev:
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader

513hk@46%26grader

537hk@60%28grader

541hk@66%27grader
Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.
Här har vi skrivit lite om det, men inte testat vid lägre batteritemp ännu

viewtopic.php?f=51&t=22871