Sida 3 av 3
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 14 nov 2019 17:32
av [JM]
Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 14 nov 2019 17:34
av Legato
[JM] skrev:Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Märkligt nog är min MX
alltid flera grader varmare än min trea. I kupén då, men skulle inte förvåna mig om det är samma med batteriet.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 14 nov 2019 17:59
av Off Grid Byggaren
Amerikanska motororganisationen AAA:s test av fem elbilar.
I snitt tappade bilarna 12 procent i räckvidd i 6 minusgrader, temperaturen anges dock i Fahrenheit.
https://www.aaa.com/AAA/common/AAR/file ... Report.pdf
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 14 nov 2019 18:13
av LarsL
Ingen värme i bilen när jag skulle åka hem idag, så schemaläggningen fungerade inte på jobbet. Kanske måste bilen vara ansluten?
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 14 nov 2019 19:09
av Legato
LarsL skrev:Ingen värme i bilen när jag skulle åka hem idag, så schemaläggningen fungerade inte på jobbet. Kanske måste bilen vara ansluten?
Ja det står ju i release notes. "For any location plug in your car..."
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 14 nov 2019 19:28
av Off Grid Byggaren
[JM] skrev:Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Kan du fått en specialbyggd bil, avsedd för bilister i Stockholmstrafiken?
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 14 nov 2019 19:46
av Tellus
BjornS skrev:Tellus skrev:Tror dom har ändrat i uppdatering när snöflingan visas, vid ca 5 grader förut, nu måste det vara kallare.
Det stämmer som sagt inte med min bil. Jag har senaste uppdateringen (2019.36.2.1), batteriet håller garanterat flera plusgrader (+4 ute och bilen kördes nyss) och bilen visar snöflinga just nu.
Visar dina bilar inte snöflinga vid 3-5 grader alltså? Beter sig din SR+ och P likadant?
P står i varmgarage så vet inte än.
På SR+ när det var runt 3 grader så visades snöflingan ofta förut. Nu har jag inte sett den på flera veckor trots lika kallt eller kallare.
Kom på nu att bilen varit inpluggad lite oftare sista tiden, kanske därför...
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 14 nov 2019 20:41
av [JM]
Off Grid Byggaren skrev:[JM] skrev:Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Kan du fått en specialbyggd bil, avsedd för bilister i Stockholmstrafiken?
Stockholmsbilister.jpg
Haha. Klockren bild

. Tyvärr så är det ju tvärt om i Stockholm. Varje år står folk och undrar vad den här vita smörjan på marken är för nåt och varför det är så halt ute.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 18 nov 2019 07:20
av Jerker
I helgen fick jag för första ggn en snöflinga på batterisymbolen. Jag var på annan ort och kunde inte ladda utan bilen stod över natten med bara lite i laddning batteriet. Det var ju inte så kallt på morgonen utan +6-7 grader och hade inte varit mycket kallare under natten. Men skillnaden mot tidigare ggr var att min SOC var under 20%. Sen åkte jag direkt och laddade på Ionity och det gav 70 kW direkt.
Bara lite erfarenheter till kunskapsdatabasen.

Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 18 nov 2019 09:15
av BjornS
Snöflingan är envis.
Igår körde jag först i 40 minuter och stod sedan tre timmar i ett parkeringsgarage som var minst 10 C varmt. När jag körde ut efteråt sade bilen ändå såhär.