Sida 3 av 3

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 24 feb 2020 04:48
av Pontus
taliz skrev:
Har också funderar på det tidigare. Men det ökar ju vikt, kostnad, komplexitet etc.
Använder inte Rimac redan det?

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 24 feb 2020 06:15
av Laban
mans71 skrev:
Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Elon fick en fråga om superkondensatorer nyligen i en intervju. Menade på att det inte finns något behov av dem med dagens batterier. Sen kanske han med dagens batterier menar det som ska komma detta år.

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 24 feb 2020 07:02
av Bjelke
När jag har tagit upp det som alternativ så har jag ofta kommit till att en av fördelarna vore
att man skulle kunna fortsätta att ha bra regenerering även vid hög SoC och/eller kallt batteri :)

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 15 sep 2020 01:25
av Zalman3
Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.

Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.

Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.

Jag gissar på 800V och 500kW.

Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 23 sep 2020 10:33
av martinot
Zalman3 skrev:
Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.

Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.

Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.

Jag gissar på 800V och 500kW.

Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Missade eventet igår. Kom det fram något om V4?

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 23 sep 2020 10:39
av fth
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.

Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.

Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.

Jag gissar på 800V och 500kW.

Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Missade eventet igår. Kom det fram något om V4?
Nej, inte direkt, dock indikerade flera grafer och siffror potential till väsentligt högre laddeffekt för de nya cellerna.

/fth

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 05 okt 2020 08:48
av Laban
V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 05 okt 2020 08:50
av slugger75
Laban skrev:
V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Kommer Cybertruck till Europa?

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 05 okt 2020 08:58
av Laban
slugger75 skrev:
Laban skrev:
V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Kommer Cybertruck till Europa?
Antagligen inte, men en mindre version lär om inte annat finnas här om än kanske x antal år bort. Men vi kan väl säga Roadster 2 då istället :-)

För att fortsätta på laddspåret så kan man välja att fokusera på det som faktiskt står för effekten, dvs laddskåpen. Dom ger 1MW:

https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/

Så det här handlar nog inte så mycket om laddarna i sig som fordonen som ska ta emot laddningen. Dvs, "V4" laddarna är redan här, fordonen är det inte.

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 05 okt 2020 09:16
av NiklasTesla
Av vad som presenterades på Battery-Day är jag rätt säker på att man kör V4 SuC på grid-batterier (Litium-järn 4680-Cell) till bil/lastbil.

Skonsamt för elnätet (ladda upp grid-batterierna långsamt och gärna lite snabbare off peak) och lågt motstånd för elektronerna DC (grid-batteri)-DC (bil/lastbil).

Med 4680-Celler=hög effekt. Blir inte förvånad om peak kommer ligga långt över 600kw (4680-celler till 4680-celler).

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 05 okt 2020 09:18
av Mickep
ahh, tänker alla tesla ägare som kommer gråta ut i forumen när de föesöker ladda på v4 laddare och en semi med släp står ivägen. "Jag har blivit semi-ad kommer rubriken vara).

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 05 okt 2020 09:33
av NiklasTesla
Mickep skrev:
ahh, tänker alla tesla ägare som kommer gråta ut i forumen när de föesöker ladda på v4 laddare och en semi med släp står ivägen. "Jag har blivit semi-ad kommer rubriken vara).
:lol: :lol: :lol: Hehehe tror nog Tesla är smarta nog att placera laddare för deras lastbilar på en plats och bilar en annan plats ;-)

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 05 okt 2020 10:51
av Laban
NiklasTesla skrev:
Av vad som presenterades på Battery-Day är jag rätt säker på att man kör V4 SuC på grid-batterier (Litium-järn 4680-Cell) till bil/lastbil.

Skonsamt för elnätet..
Ja det blir dyra nätavgifter när man ska ladda några lastbilar samtidigt. På V3 i Infra City delar 8 stolpar på 800 kW (https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3-i-sverige/). Är det fullt får man alltså max 100 kW, inte 250 kW. För lastbilar är tid = pengar så där fungerar delning mindre bra, åtminstone inte ner till under halva effekten. Det måste nog till grid batterier för att hantera detta. Vi ser ju också redan att Electrify America köper Tesla batterier för deras laddare:

https://electrek.co/2020/09/17/tesla-ba ... -stations/

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 22 okt 2020 18:56
av Zalman3
Nu pratas det om att V4 klarar 350 kW laddning.
20201022_180751.jpg

Tesla’s subtle Supercharger ‘V4’ hints are pointing at the Cybertruck’s 350 kW charge rate.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... rging/amp/

Som svar på hur mycket snabbare 4680 batterierna kan laddas så sas att 4680 batterier har lägre resistans och därmed lägre värmeutveckling.
Men att anod/katoden inte klarar hur höga strömmar som helst utan att skadas.

Gissar att 4680 batterierna ligger under 4C.

Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?

Postat: 23 okt 2020 09:39
av NiklasTesla
Zalman3 skrev:
Nu pratas det om att V4 klarar 350 kW laddning.
20201022_180751.jpg

Tesla’s subtle Supercharger ‘V4’ hints are pointing at the Cybertruck’s 350 kW charge rate.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... rging/amp/

Som svar på hur mycket snabbare 4680 batterierna kan laddas så sas att 4680 batterier har lägre resistans och därmed lägre värmeutveckling.
Men att anod/katoden inte klarar hur höga strömmar som helst utan att skadas.

Gissar att 4680 batterierna ligger under 4C.


V3 lär bli uppgraderat till att få över 350kw snart (om man tolkar Elon's tweet i länken).

V4 lär få långt mycket högre peakeffekt.