Re: Tesla V4 SuC 600kW laddning?
Postat: 24 feb 2020 04:48
Använder inte Rimac redan det?taliz skrev:Har också funderar på det tidigare. Men det ökar ju vikt, kostnad, komplexitet etc.
Använder inte Rimac redan det?taliz skrev:Har också funderar på det tidigare. Men det ökar ju vikt, kostnad, komplexitet etc.
Elon fick en fråga om superkondensatorer nyligen i en intervju. Menade på att det inte finns något behov av dem med dagens batterier. Sen kanske han med dagens batterier menar det som ska komma detta år.mans71 skrev:Borde man inte kunna kombinera batterier med superkondensatorer? Skulle kunna bli elbilarnas ”turbo” och skulle kunna hjälpa till att hålla laddning på topp längre tid.
Missade eventet igår. Kom det fram något om V4?Zalman3 skrev:Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.
Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.
Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.
Jag gissar på 800V och 500kW.
Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Nej, inte direkt, dock indikerade flera grafer och siffror potential till väsentligt högre laddeffekt för de nya cellerna.martinot skrev:Missade eventet igår. Kom det fram något om V4?Zalman3 skrev:Är helt övertygad om att V4 SuC kommer visas på batteridagen om en vecka.
Cybertruck, Roadster och Plaid versionerna kommer att kunna ladda i +250kW.
Och de kommer ha batteristorlekar på större än 100kWh.
Jag gissar på 800V och 500kW.
Ska en Cybertruck med 200kWh batteri kunna ladda snabbt så krävs det rejäla effekter.
Kommer Cybertruck till Europa?Laban skrev:V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Antagligen inte, men en mindre version lär om inte annat finnas här om än kanske x antal år bort. Men vi kan väl säga Roadster 2 då iställetslugger75 skrev:Kommer Cybertruck till Europa?Laban skrev:V3 laddarna i Europa ska tydligen stödja 1000V, 425A. Det finns en bild på en klisterlapp från en V3 laddare med denna specifikation men jag hittar tyvärr inte den nu. 420+ kW bör räcka för Cybertruck.
Mickep skrev:ahh, tänker alla tesla ägare som kommer gråta ut i forumen när de föesöker ladda på v4 laddare och en semi med släp står ivägen. "Jag har blivit semi-ad kommer rubriken vara).
Ja det blir dyra nätavgifter när man ska ladda några lastbilar samtidigt. På V3 i Infra City delar 8 stolpar på 800 kW (https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3-i-sverige/). Är det fullt får man alltså max 100 kW, inte 250 kW. För lastbilar är tid = pengar så där fungerar delning mindre bra, åtminstone inte ner till under halva effekten. Det måste nog till grid batterier för att hantera detta. Vi ser ju också redan att Electrify America köper Tesla batterier för deras laddare:NiklasTesla skrev:Av vad som presenterades på Battery-Day är jag rätt säker på att man kör V4 SuC på grid-batterier (Litium-järn 4680-Cell) till bil/lastbil.
Skonsamt för elnätet..
https://www.teslarati.com/tesla-superch ... rging/amp/
Tesla’s subtle Supercharger ‘V4’ hints are pointing at the Cybertruck’s 350 kW charge rate.
Zalman3 skrev:Nu pratas det om att V4 klarar 350 kW laddning.
https://www.teslarati.com/tesla-superch ... rging/amp/
Tesla’s subtle Supercharger ‘V4’ hints are pointing at the Cybertruck’s 350 kW charge rate.
Som svar på hur mycket snabbare 4680 batterierna kan laddas så sas att 4680 batterier har lägre resistans och därmed lägre värmeutveckling.
Men att anod/katoden inte klarar hur höga strömmar som helst utan att skadas.
Gissar att 4680 batterierna ligger under 4C.