Va trött jag blir.
Vissa kan inte andra vill inte.
Osäker på om du spelar dum, är dum, eller helt enkelt är ute efter att tjafsa?
Dom hänvisar 3 saker men du väljer att enbart läsa en ? balancing är det kodord för däcktryck eller ?
Tagga ner lite kanske om du har så dålig koll på däckskötsel?
Rotation = skifta däck fram/bak, för jämnare slitage
Balancing = stoppa hjulet i maskin och placera vikter för att motverka vibrationer etc(gör alla däckfirmor när man köper nya däck)
Aligning = justera hjulvinklar etc så däcken inte slits snett
Alla dessa är standardförfaranden hos däcknasare och bilmek.
Nej det är inte standard hos verkstäder eller däcknasare. Men visst vi låter er säga att allt är bättre och billigt hos ett visst märke men dyrt som satan hos andra.
Gå till vilken däckfirma eller bilverkstad som helst och fråga.
Va trött jag blir.
Vissa kan inte andra vill inte.
Osäker på om du spelar dum, är dum, eller helt enkelt är ute efter att tjafsa?
Dom hänvisar 3 saker men du väljer att enbart läsa en ? balancing är det kodord för däcktryck eller ?
Men oavsett. Teslan kostade också i början...
Trodde du att Tesla skulle utföra en frivillig service gratis eller tror du att däckrotation är det enda som genomförs på servicen?
Du försöker om och om igen försöka ta fram fel på Tesla för att försvara KIA som denna tråd handlar om eller är det bara dina påhittade fel om Tesla som du vill lyfta fram oavsett vad som debatteras?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Va trött jag blir.
Vissa kan inte andra vill inte.
Osäker på om du spelar dum, är dum, eller helt enkelt är ute efter att tjafsa?
Dom hänvisar 3 saker men du väljer att enbart läsa en ? balancing är det kodord för däcktryck eller ?
Tagga ner lite kanske om du har så dålig koll på däckskötsel?
Rotation = skifta däck fram/bak, för jämnare slitage
Balancing = stoppa hjulet i maskin och placera vikter för att motverka vibrationer etc(gör alla däckfirmor när man köper nya däck)
Aligning = justera hjulvinklar etc så däcken inte slits snett
Alla dessa är standardförfaranden hos däcknasare och bilmek.
Nej det är inte standard hos verkstäder eller däcknasare. Men visst vi låter er säga att allt är bättre och billigt hos ett visst märke men dyrt som satan hos andra.
Gå till vilken däckfirma eller bilverkstad som helst och fråga.
Men snälla nån, det är tillägg för att få balansering hos inprincip alla. Köper du nya däck så balanseras detta för annars blir det jäkligt jobbigt men vid skiften görs det ej om du inte lägger till det eller exempelvis tar ett högre paket på däckhotell (tillägg).
Tror du något annat eller har en firma lokalt hos dig som gör som du tror så grattis till dig.
Dom hänvisar 3 saker men du väljer att enbart läsa en ? balancing är det kodord för däcktryck eller ?
Tagga ner lite kanske om du har så dålig koll på däckskötsel?
Rotation = skifta däck fram/bak, för jämnare slitage
Balancing = stoppa hjulet i maskin och placera vikter för att motverka vibrationer etc(gör alla däckfirmor när man köper nya däck)
Aligning = justera hjulvinklar etc så däcken inte slits snett
Alla dessa är standardförfaranden hos däcknasare och bilmek.
Nej det är inte standard hos verkstäder eller däcknasare. Men visst vi låter er säga att allt är bättre och billigt hos ett visst märke men dyrt som satan hos andra.
Gå till vilken däckfirma eller bilverkstad som helst och fråga.
Men snälla nån, det är tillägg för att få balansering hos inprincip alla. Köper du nya däck så balanseras detta för annars blir det jäkligt jobbigt men vid skiften görs det ej om du inte lägger till det eller exempelvis tar ett högre paket på däckhotell (tillägg).
Tror du något annat eller har en firma lokalt hos dig som gör som du tror så grattis till dig.
Läs vad jag skrev igen. "Standardförfaranden" betyder inte att det är något som är gratis, utan att det är standardiserade procedurer.
Dvs inget Tesla hittat på själva.
Tagga ner lite kanske om du har så dålig koll på däckskötsel?
Rotation = skifta däck fram/bak, för jämnare slitage
Balancing = stoppa hjulet i maskin och placera vikter för att motverka vibrationer etc(gör alla däckfirmor när man köper nya däck)
Aligning = justera hjulvinklar etc så däcken inte slits snett
Alla dessa är standardförfaranden hos däcknasare och bilmek.
Nej det är inte standard hos verkstäder eller däcknasare. Men visst vi låter er säga att allt är bättre och billigt hos ett visst märke men dyrt som satan hos andra.
Gå till vilken däckfirma eller bilverkstad som helst och fråga.
Men snälla nån, det är tillägg för att få balansering hos inprincip alla. Köper du nya däck så balanseras detta för annars blir det jäkligt jobbigt men vid skiften görs det ej om du inte lägger till det eller exempelvis tar ett högre paket på däckhotell (tillägg).
Tror du något annat eller har en firma lokalt hos dig som gör som du tror så grattis till dig.
Läs vad jag skrev igen. "Standardförfaranden" betyder inte att det är något som är gratis, utan att det är standardiserade procedurer.
Dvs inget Tesla hittat på själva.
Inte vid service eller skifte utav vinter/sommar-hjul. Men vi släpper det nu och snackar Kia.
Nej det är inte standard hos verkstäder eller däcknasare. Men visst vi låter er säga att allt är bättre och billigt hos ett visst märke men dyrt som satan hos andra.
Gå till vilken däckfirma eller bilverkstad som helst och fråga.
Men snälla nån, det är tillägg för att få balansering hos inprincip alla. Köper du nya däck så balanseras detta för annars blir det jäkligt jobbigt men vid skiften görs det ej om du inte lägger till det eller exempelvis tar ett högre paket på däckhotell (tillägg).
Tror du något annat eller har en firma lokalt hos dig som gör som du tror så grattis till dig.
Läs vad jag skrev igen. "Standardförfaranden" betyder inte att det är något som är gratis, utan att det är standardiserade procedurer.
Dvs inget Tesla hittat på själva.
Inte vid service eller skifte utav vinter/sommar-hjul. Men vi släpper det nu och snackar Kia.
Jag skrev inget om "vid service eller skifte utav vinter/sommar-hjul".
Men bra att du verkar förstå hur det funkar nu.
Kan berätta jag beställde en KIA e-niro 64kWh februari förra året, vi skulle få den i maj, sen sa de slutet på sommaren sen slutet oktober, sen efter årsskiftet då KIA håller bilar pga nya EU regler , 2020 där biltillverkarna får betala straffavgifter om koldioxidutsläppen för bilparken de gjort 2020 är för hög. Därför ville de inte släppa vår bil. Den finns i Sverige avställd, där KIA står som ägare sen i November. Då första ägaren får 60.000kr tillbaks efter 6 månader , vill de förmodligen inte släppa bilen till oss fören i Maj, för vi hart inte hört ett knyst om bilen.
Funderar starkt på att hopp av köpet, då vi får förra årets model , maj året efter,till ursprungspris.
Kan berätta jag beställde en KIA e-niro 64kWh februari förra året, vi skulle få den i maj, sen sa de slutet på sommaren sen slutet oktober, sen efter årsskiftet då KIA håller bilar pga nya EU regler , 2020 där biltillverkarna får betala straffavgifter om koldioxidutsläppen för bilparken de gjort 2020 är för hög. Därför ville de inte släppa vår bil. Den finns i Sverige avställd, där KIA står som ägare sen i November. Då första ägaren får 60.000kr tillbaks efter 6 månader , vill de förmodligen inte släppa bilen till oss fören i Maj, för vi hart inte hört ett knyst om bilen.
Funderar starkt på att hopp av köpet, då vi får förra årets model , maj året efter,till ursprungspris.
Kan berätta jag beställde en KIA e-niro 64kWh februari förra året, vi skulle få den i maj, sen sa de slutet på sommaren sen slutet oktober, sen efter årsskiftet då KIA håller bilar pga nya EU regler , 2020 där biltillverkarna får betala straffavgifter om koldioxidutsläppen för bilparken de gjort 2020 är för hög. Därför ville de inte släppa vår bil. Den finns i Sverige avställd, där KIA står som ägare sen i November. Då första ägaren får 60.000kr tillbaks efter 6 månader , vill de förmodligen inte släppa bilen till oss fören i Maj, för vi hart inte hört ett knyst om bilen.
Funderar starkt på att hopp av köpet, då vi får förra årets model , maj året efter,till ursprungspris.
Om den är avställd så är bonusen kvar iaf
Håller däremot med om att det är befogat att hoppa av...
Kan berätta jag beställde en KIA e-niro 64kWh februari förra året, vi skulle få den i maj, sen sa de slutet på sommaren sen slutet oktober, sen efter årsskiftet då KIA håller bilar pga nya EU regler , 2020 där biltillverkarna får betala straffavgifter om koldioxidutsläppen för bilparken de gjort 2020 är för hög. Därför ville de inte släppa vår bil. Den finns i Sverige avställd, där KIA står som ägare sen i November. Då första ägaren får 60.000kr tillbaks efter 6 månader , vill de förmodligen inte släppa bilen till oss fören i Maj, för vi hart inte hört ett knyst om bilen.
Funderar starkt på att hopp av köpet, då vi får förra årets model , maj året efter,till ursprungspris.
En till här som är i samma sitts. Väntat sen i början av Mars förra året. Fick oktober, sen november och sen januari. Var förbi förra veckan och fick inget som helst besked. Ny tur förbi i veckan är planen.
Vad de gäller att hoppa av har jag fått svaret att de är helt Ok och kostar inget. Hade själv gjort de om de inte var för att vi vill ha hunden i bagaget. Annars hade de nog blivit en Model 3 Sr+
Jag fick meddelande om att den skulle komma först i oktober, sen blev det sen november, sen tills slut efter nyår. Har inte hört något än...
Tror dock den kommer om nån vecka.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Kan berätta jag beställde en KIA e-niro 64kWh februari förra året, vi skulle få den i maj, sen sa de slutet på sommaren sen slutet oktober, sen efter årsskiftet då KIA håller bilar pga nya EU regler , 2020 där biltillverkarna får betala straffavgifter om koldioxidutsläppen för bilparken de gjort 2020 är för hög. Därför ville de inte släppa vår bil. Den finns i Sverige avställd, där KIA står som ägare sen i November. Då första ägaren får 60.000kr tillbaks efter 6 månader , vill de förmodligen inte släppa bilen till oss fören i Maj, för vi hart inte hört ett knyst om bilen.
Funderar starkt på att hopp av köpet, då vi får förra årets model , maj året efter,till ursprungspris.
En till här som är i samma sitts. Väntat sen i början av Mars förra året. Fick oktober, sen november och sen januari. Var förbi förra veckan och fick inget som helst besked. Ny tur förbi i veckan är planen.
Vad de gäller att hoppa av har jag fått svaret att de är helt Ok och kostar inget. Hade själv gjort de om de inte var för att vi vill ha hunden i bagaget. Annars hade de nog blivit en Model 3 Sr+
Jag kika in på KIA Akalla, det stod gått om oskyltade e-niro i källaren, men inga i visningshallen.
Kan berätta jag beställde en KIA e-niro 64kWh februari förra året, vi skulle få den i maj, sen sa de slutet på sommaren sen slutet oktober, sen efter årsskiftet då KIA håller bilar pga nya EU regler , 2020 där biltillverkarna får betala straffavgifter om koldioxidutsläppen för bilparken de gjort 2020 är för hög. Därför ville de inte släppa vår bil. Den finns i Sverige avställd, där KIA står som ägare sen i November. Då första ägaren får 60.000kr tillbaks efter 6 månader , vill de förmodligen inte släppa bilen till oss fören i Maj, för vi hart inte hört ett knyst om bilen.
Funderar starkt på att hopp av köpet, då vi får förra årets model , maj året efter,till ursprungspris.
Årsmodell 2019 är väl billigare än 2020 men saknar då UVO appstöd för att fjärrstyra värme/kyla/laddning samt nya inbyggda 11kW 3-fas laddaren.
Jag hade begärt en ny 2020 för samma pris som den 2019 som de har låtit er vänta på så länge, eller köpt nåt annat.
Kia är inte första ägare, och kommer inte få bonusen.(den tillhör dig då du köpt bilen ny). De borde vilja släppa den så fort som möjligt(kan vara att det är någon gränsperiod i nyårsskiftet).
De borde sätta ned priset då det är fjolårets modell som de ännu inte sålt.
(Är tveksam om de vill sälja årets till reducerat pris, men en bra förhandlare(dvs en som kan spela) kanske kan sockra på avtalet) om du beställer en ny.(risken är lång väntetid)
Nu är det i princip bekräftat.
12000kr för var tredje service eller 4500mil.
Nog värt att skippa garantin nu.
Om batteriet rasar ihop blir det nog betydligt dyrare än 12k dock...
Har svårt att finna motivationen att betala 36.000kr för 3 vätskebyten.
Om du har låg degenerering av batteriet efter tex 6000mul så ska det mycket till för att batteriet ska klappa ihop innan 15000mil.
Nu är det i princip bekräftat.
12000kr för var tredje service eller 4500mil.
Nog värt att skippa garantin nu.
Om batteriet rasar ihop blir det nog betydligt dyrare än 12k dock...
Har svårt att finna motivationen att betala 36.000kr för 3 vätskebyten.
Om du har låg degenerering av batteriet efter tex 6000mul så ska det mycket till för att batteriet ska klappa ihop innan 15000mil.
Beror på hur länge du tänker ha bilen. Ska du t ex sälja efter 3 år så är det inte så smart att dumpa garantierna på det sättet. Men ska du ha den "till skrot" så spelar det väl inte så stor roll.
Nu är det i princip bekräftat.
12000kr för var tredje service eller 4500mil.
Nog värt att skippa garantin nu.
Om batteriet rasar ihop blir det nog betydligt dyrare än 12k dock...
Har svårt att finna motivationen att betala 36.000kr för 3 vätskebyten.
Om du har låg degenerering av batteriet efter tex 6000mul så ska det mycket till för att batteriet ska klappa ihop innan 15000mil.
Beror på hur länge du tänker ha bilen. Ska du t ex sälja efter 3 år så är det inte så smart att dumpa garantierna på det sättet. Men ska du ha den "till skrot" så spelar det väl inte så stor roll.
Givetvis finns många faktorer som spelar in, men Kias idé om att få in kosing på servicen gör att tanken på att skippa servicen/garantierna väcks.
Nu är det i princip bekräftat.
12000kr för var tredje service eller 4500mil.
Nog värt att skippa garantin nu.
Om batteriet rasar ihop blir det nog betydligt dyrare än 12k dock...
Har svårt att finna motivationen att betala 36.000kr för 3 vätskebyten.
Om du har låg degenerering av batteriet efter tex 6000mul så ska det mycket till för att batteriet ska klappa ihop innan 15000mil.
Hos Tesla byter dom ju batteriet om en säkring i det går tex.
Vem vet, kanske nån säkring eller kontrollerkort eller whatever går i Kian och enda lösningen är att byta packet....
Batterierna är ju väldigt tight integrerade och förslutna system som man inte bara öppnar och byter en trasig komponent i hur som helst.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.