Om 1-2 år kommer man att kunna köpa begagnade bilar i golfklassen med ca 40 KWh batteri för under 200 tkr, åtminstone Leaf årsmodell 2018 (sen Ioniq, e-golf och ID.3). Dessa är ett betydligt intressantare köp för många, mig själv inkluderad. E-up med flera är trots allt något klaustrofobiska och inte speciellt bekväma på längre resor.
Nu har jag en Leaf 30 själv, så med risk för att skjuta mig själv i foten...
Jag skulle verkligen fundera två ggr innan jag köper en 40kWh Leaf. Det kommer inte byggas fler Chademo laddare vad det verkar, och de som finns kommer antagligen inte ersättas när deras stationer omsätts. Så långresor blir inte lättare i framtiden, tvärtom. Och den har bara en-fas, vilket kräver 32 (!!!) A säkring för att utnyttja den rätt usla 7 kW AC förmågan. Inga gratisstationer, typ vid IKEA, har mig veterligen mer än 16 A, så det är 3,5 kW max överallt för destinationsladdning. Max. Dessutom är det inte 40 kWh batteri, det är 39 kWh, varav du bara kommer åt ca 35 kWh. Och appen är rena rouletten om den fungerar, supporten från Nissan finns inte i realiteten.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Om 1-2 år kommer man att kunna köpa begagnade bilar i golfklassen med ca 40 KWh batteri för under 200 tkr, åtminstone Leaf årsmodell 2018 (sen Ioniq, e-golf och ID.3). Dessa är ett betydligt intressantare köp för många, mig själv inkluderad. E-up med flera är trots allt något klaustrofobiska och inte speciellt bekväma på längre resor.
Jag skulle verkligen fundera två ggr innan jag köper en 40kWh Leaf. Det kommer inte byggas fler Chademo laddare vad det verkar, och de som finns kommer antagligen inte ersättas när deras stationer omsätts. Så långresor blir inte lättare i framtiden, tvärtom. Och den har bara en-fas, vilket kräver 32 (!!!) A säkring för att utnyttja den rätt usla 7 kW AC förmågan. Inga gratisstationer, typ vid IKEA, har mig veterligen mer än 16 A, så det är 3,5 kW max överallt för destinationsladdning. Max. Dessutom är det inte 40 kWh batteri, det är 39 kWh, varav du bara kommer åt ca 35 kWh. Och appen är rena rouletten om den fungerar, supporten från Nissan finns inte i realiteten.
Samt inte att förglömma den i min mening största nackdelen: ett luftkylt batteripack som inte klarar snabbladdning och degraderas snabbt.
Samt inte att förglömma den i min mening största nackdelen: ett luftkylt batteripack som inte klarar snabbladdning och degraderas snabbt.
Varför så lång diskution om Leaf i inlägg om VW e-up?!
Som vanligt en plottrig konfigurator, trots att den knappt innehåller någonting!
Om jag fattat rätt så kostar Skoda och Seat 268kkr och e-up 273kkr. Skoda och Seat ger dig 16" hjul medan VW ger dig 15" hjul, men backkamera samt car-net ingår.
Ja listpriserna ser ut så, men det betalar man inte.
Vad är skillnaden på car-net och Skoda connect?
Det är nog samma ungefär men det finns inte till citigo vad jag kan förstå. Ej heller mii. Mii behöver även tillval för farthållare.
Det här står på Skodas hemsida.
Läser man sen mer detaljerat så nämns Citigo specifikt vid flera ställen då det gäller Skoda-connect.
Hur hittar du dit? Hittar citigo under connect men så fort jag väljer bil så försvinner allt och det står infotainment ej tillgängligt.
Hittar heller inget i konfiguratorn eller prislista. Antar det tillkommer månadskostnad som för VW.
Skall vi gissa att även mii för samma pris har connect då?
Här finns bilen med under funktionen "remote charge".
Det gäller nog att ha tålamod vid "snabb"laddning, hittade denna tysk med SEAT Mii som med Ionity laddare kommer upp i max 36 kW och där det börjar avta redan vid 40%
Länk https://www.youtube.com/watch?v=fX2ZXqm1Smw.
Stevve.
Jag slår vad 100kr med dig att det finns folk på blocket som säljer en Opel e-Corsa 50kWh för under 260.000kr inom en månad.
Har en kompis i Malmö som tänkt starta lite import nämligen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevve.
Jag slår vad 100kr med dig att det finns folk på blocket som säljer en Opel e-Corsa 50kWh för under 260.000kr inom en månad.
Från var? Rumänien? Hörde dom gav mest stöd i EU.
För 260k hade jag nog nästan köpt en själv.
Har du fått en offert från en Opel återförsäljare som kan styrka det pris? Står Corsa så klart men vet inte om det gäller E Corsa.
Vad den kostar i ett speciellt erbjudande efter någon tysk bonus skiter jag i, då det är svenska priser och leveranser vi pratar om. Instegspris hos Opel.de är 29.900 Euro ex. tysk bonus.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Har du fått en offert från en Opel återförsäljare som kan styrka det pris? Står Corsa så klart men vet inte om det gäller E Corsa.
Vad den kostar i ett speciellt erbjudande efter någon tysk bonus skiter jag i, då det är svenska priser och leveranser vi pratar om. Instegspris hos Opel.de är 29.900 Euro ex. tysk bonus.
Nej, nej. Inte Zalman, han kör med €, $ eller möjligtvis £. Men definitivt inte SEK. Sedan har han förkärlek till att plocka upp alla tänkbara (och oränkbara) obskyra rabatter man kan erhålla både här och där. Dessutom är han väldigt ihärdig. Jag börjar faktiskt bli lite imponerad, helt resistent mot kritik av hans fantastiska uträkningar.
Att du orkar Zalman! Men fortsätt För all del, jag tror faktiskt att jag skulle sakna dina inlägg. Helt ärligt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Stevve.
Nu snackar vi ÅF inte någon import från andra länder. Du hänvisade till 15% rabatt hos ÅF
Det gäller nog att ha tålamod vid "snabb"laddning, hittade denna tysk med SEAT Mii som med Ionity laddare kommer upp i max 36 kW och där det börjar avta redan vid 40%
Det var en intressant video. Den visar att dom sänkt cellantalet till 90S från 110S(?!). Det i sin tur gör att laddhastigheten på vanliga 50kW laddare aldrig kan bli speciellt hög pga 125A gränsen dom har. Samma visa som med nya Ioniq, Kona/Niro 39kWh.
Trist och tyvärr en spik i kistan för en annars intressant bil för mig.
Det var en intressant video. Den visar att dom sänkt cellantalet till 90S från 110S(?!). Det i sin tur gör att laddhastigheten på vanliga 50kW laddare aldrig kan bli speciellt hög pga 125A gränsen dom har. Samma visa som med nya Ioniq, Kona/Niro 39kWh.
Den kan väl max laddas med 40kW så 36kW är inte så dåligt.
0-80% på 1h säger VAG.
0-80% på 1h säger VAG.
0-80% på 1h säger VAG.
Se videon, det är dåligt.
Ja det borde man gjort innan kommentar skrevs.
Men den klarar det som tillverkaren har lovat.
0-80% på 60min så det är egentligen inget att förvånas över.
Trist att den laddas sakta, men personligen ska jag ej snabbladda min bil mer än 2-3 gånger per år så jag kan leva med det.
Nu är min bil producerad och klar för transport till Sverige.
Snabbt om man jämför med en del andra märken som visar bilar till höger och vänster utan att leverera någon.
Har den svenska e-up'en backkamera? Har fått tvetydig info om just detta.
Du som får din levererad snart kanske kan svara med säkerhet?
Edit, såg nu efter att ha läst hela tråden att det var skodan du väntar på, läste sista posten och rubriken:)
Jo den har backkamera.
Dock en minimal skärm på mittkonsollen.
Edit: Ja det är Skodan som jag beställt så det blir kanske lite förvirrande i tråden, men backkamera finns på Volkswagen.
Ej på Skoda eller Seat.
Kan vara så att du måste lägga till 11900kr för ett utrustningspaket, men där är jag osäker.
Backkameran fanns tidigare med i VWs info, men hittar inget om den längre, park pilot och backvarnare står det nu, dom kanske menar kamera med park pilot?
På testvideos ser man kameran, men är själv osäker nu om den finns med på svenska versioner, hos loka VW fick jag ett svar som sa mig att försäljaren vet mindre än jag, svaret var i princip "det ser du när du får den, om du beställer en", vidare sa han att dom knappast kommer att ta hem en demo. Jag blev inte särskilt imponerad av dessa säljegenskaper, hos samma firma men en annan dörr (Skoda) var bemötandet betydligt bättre samt att de hade en demo påväg!
Lite trist då jag mycket gärna vill ha kamera, liten bil för visso och inget drag, men kamera är bättre än sensorer, tycker jag.
Backkameran fanns tidigare med i VWs info, men hittar inget om den längre, park pilot och backvarnare står det nu, dom kanske menar kamera med park pilot?
På testvideos ser man kameran, men är själv osäker nu om den finns med på svenska versioner, hos loka VW fick jag ett svar som sa mig att försäljaren vet mindre än jag, svaret var i princip "det ser du när du får den, om du beställer en", vidare sa han att dom knappast kommer att ta hem en demo. Jag blev inte särskilt imponerad av dessa säljegenskaper, hos samma firma men en annan dörr (Skoda) var bemötandet betydligt bättre samt att de hade en demo påväg!
Lite trist då jag mycket gärna vill ha kamera, liten bil för visso och inget drag, men kamera är bättre än sensorer, tycker jag.
Man blir inte direkt sugen på att köpa bil vid ett dåligt bemötande.
Vill de inte sälja? Arbetar det inte på provision?
Jag hade med helst haft backkamera, men då Skodan är en del billigare (och kanske lättare att pruta på) och dessutom verkar ha kortare leveranstid så fick det bli en sådan.
Vad jag saknar mest är dock adaptiv farthållare.
Hade MYCKET hellre haft det än "Line assist".