Bra att veta, tack.martinot skrev:Absolut. Fungerade klockrent! Fick Easse för 6000 och Watty för 2000.LarsL skrev:Ja, jag skulle inte köpa. Men jag har försöker ha koll i fall andra undrar.martinot skrev:Synd, men kan ju komma in igen. Watty var slut i september när jag skulle beställa, men kom in nu i oktober.
Vilken sida/blog har du?
Funkar TCS rabatten fortfarande?
Sedan får jag tillbaka 50% på allt (samt drar moms och övriga 50% på firman). Blir nästan "gratis" i slutändan.
Jordfelsbrytare typ B?
Moderator: Redaktion
Re: Jordfelsbrytare typ B?
- ChristerSjo
- Teslaägare
Det mesta görs i Kina idag och det innebär enligt mig inte = med dålig kvalitet.holden skrev:beställa ev. sämre kinesisk billig JFB..
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Det menar jag inte heller.ChristerSjo skrev:Det mesta görs i Kina idag och det innebär enligt mig inte = med dålig kvalitet.holden skrev:beställa ev. sämre kinesisk billig JFB..
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Man kan väl säga att det finns både högt och lågt. Både fantastiskt bra kvalitet, och även saker som är rena skämtet och helt rutten kvalitet (och saker som är så där mellan).ChristerSjo skrev:Kina idag och det innebär enligt mig inte = med dålig kvalitet.
Känner man inte till tillverkaren och erfarenhet av dess produkter, så är det lite som att spela på tärning.
Tyvärr är majoriteteten av vår produktion förlagd dit, men den JFB jag länkade till tidigare i tråden tillverkas faktiskt i Tyskland!ChristerSjo skrev:Det mesta görs i Kina idag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Med undrar hur det kan finnas ett prisspann mellan 1500 och 6000 för samma pryl, förutsatt att alla säkerhetsnormer är uppfyllda även på den billigaste. Är det kanske så att om man bygger ny kåk så slinker en JFB för 6000 igenom obemärkt men skruvar man upp en laddbox blir den kostnaden plötsligt väldigt tydlig.. Borde ju vara helt omöjligt att sälja en enda enhet för 6000 i en marknad med fungerande priskonkurrens.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- ChristerSjo
- Teslaägare
Alltid svårt att vara 100% på det (trots att det påstår origin Germany) då Siemens har över 35 000 anställda i Kina och Kina verksamheten omsätter cirka 90 miljarder per år.martinot skrev:
Tyvärr är majoriteteten av vår produktion förlagd dit, men den JFB jag länkade till tidigare i tråden tillverkas faktiskt i Tyskland!
Många multinationella företag har sedan länge någon form av produktion i Kina, och de blir inte färre.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Problemet är att det har saknas efterfrågan på JFB innan försäljning av elbilar börjat ta fart. Små volymer = högt pris.holden skrev:Med undrar hur det kan finnas ett prisspann mellan 1500 och 6000 för samma pryl, förutsatt att alla säkerhetsnormer är uppfyllda även på den billigaste. Är det kanske så att om man bygger ny kåk så slinker en JFB för 6000 igenom obemärkt men skruvar man upp en laddbox blir den kostnaden plötsligt väldigt tydlig.. Borde ju vara helt omöjligt att sälja en enda enhet för 6000 i en marknad med fungerande priskonkurrens.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Med fungerande priskonkurrens, ja. Vanligt folk köper inte sina elprylar på nätet utan de låter elektrikern fixa det de behöver. Och elektrikern har rabatter och avtal med leverantörer.
- ChristerSjo
- Teslaägare
'LarsL skrev:Med fungerande priskonkurrens, ja. Vanligt folk köper inte sina elprylar på nätet utan de låter elektrikern fixa det de behöver. Och elektrikern har rabatter och avtal med leverantörer.
Jo men inte fan ger elektrikern sina rabatter till slutkund. Dom fakturerar listpriset hos den elgrossist som de handlar hos och dessa elgrossister har hutlösa listpriser för att de ger rabatter som är ganska (jävligt) höga till elektrikerna.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Elektrikern visade mig sin leverantörs prislista, där fanns två olika varumärken av JFB och priserna låg väldigt högt, det billiga märket från nätet fanns ju inte att tillgå såklart. Att elektrikern sedan har rabatter fattar väl alla, jag lyckades ju få ner priset till facila 4400 inklusive moms som han då rimligen hade gått back på annars.LarsL skrev:Med fungerande priskonkurrens, ja. Vanligt folk köper inte sina elprylar på nätet utan de låter elektrikern fixa det de behöver. Och elektrikern har rabatter och avtal med leverantörer.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- ChristerSjo
- Teslaägare
Det är väldigt stora rabatter som elektrikerna har hos sin elgrossister, det vi kan vara säkra på att de aldrig skulle sälja något med förlust till slutkund. Men med dessa hutlösa listpriser kan man ju säga till kunde men ok jag går ner 20% och forffarande ha t.ex. 20% vinst på materialet.holden skrev:Elektrikern visade mig sin leverantörs prislista, där fanns två olika varumärken av JFB och priserna låg väldigt högt, det billiga märket från nätet fanns ju inte att tillgå såklart. Att elektrikern sedan har rabatter fattar väl alla, jag lyckades ju få ner priset till facila 4400 inklusive moms som han då rimligen hade gått back på annars.LarsL skrev:Med fungerande priskonkurrens, ja. Vanligt folk köper inte sina elprylar på nätet utan de låter elektrikern fixa det de behöver. Och elektrikern har rabatter och avtal med leverantörer.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Tror jag inte. De har produktion i många länder globalt, men just dessa produkter är gjorda i Tyskland.ChristerSjo skrev:Alltid svårt att vara 100% på det (trots att det påstår origin Germany) då Siemens har över 35 000 anställda i Kina och Kina verksamheten omsätter cirka 90 miljarder per år.
Jo, de blir faktiskt färre just nu. Extremt många stora globala företag som just nu planerar att flytta, eller redan har flyttat, produktion från Kina till Vietnam och Thailand just nu.ChristerSjo skrev:
Många multinationella företag har sedan länge någon form av produktion i Kina, och de blir inte färre.
Ett är av politiska skäl (blir allt svårare för utlänningar i Kina med deras senaste politik), allt högre löner och lönekostnader i Kina (stor utgift vid mycket manuell produktion), problem med IP-stölder och kunskapsstölder, minska risker för effekt av handelskrig USA/Kina en annan, och nu senast med Covid19 så har dessa utflyttningar av produktion, eller planer på det, ytterligare accelererat (hög risk att ha all produktion i ett land som Kina).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag vet inte hur det är med elprylar men gummitätningar fick vi genast 90% i rabatt på. Skulle gissa att de större bolagen har rabatter 50-80% mot listpriset i katalogen.ChristerSjo skrev:'LarsL skrev:Med fungerande priskonkurrens, ja. Vanligt folk köper inte sina elprylar på nätet utan de låter elektrikern fixa det de behöver. Och elektrikern har rabatter och avtal med leverantörer.
Jo men inte fan ger elektrikern sina rabatter till slutkund. Dom fakturerar listpriset hos den elgrossist som de handlar hos och dessa elgrossister har hutlösa listpriser för att de ger rabatter som är ganska (jävligt) höga till elektrikerna.
När jag arbetade på Sydkraft ( numera E.ON ) hade vi 70-85% rabatt hos grossist.
Så visst lägger de på rejält.
Byggde om toaletten, hade redan köpt in alla vitvaror m.m. och rabatt på klinker/kakel för att undvika förseningar för att grejorna inte finns. Vår grannar byggde också om toaletten och köpte allt via entreprenören. I stort sätt samma material och ombyggnation men vårt bygge blev 20 kkr billigare.
Så visst lägger de på rejält.
Byggde om toaletten, hade redan köpt in alla vitvaror m.m. och rabatt på klinker/kakel för att undvika förseningar för att grejorna inte finns. Vår grannar byggde också om toaletten och köpte allt via entreprenören. I stort sätt samma material och ombyggnation men vårt bygge blev 20 kkr billigare.
Polestar 2 awd -21