Läst här i några månader men nu var det dags att regga sig.
Bra erbjudande om man som mig inte planerar att köra så mycket och inte har något AB att bolla kostnader i.
Får dessa siffror om man tänker sig en Vanilla:
Tesla Model 3
Standard RWD Plus
6 395 kr/mån
3 år, 1 500 mil/år
Multi-Coat: Pearl White
18" friktion
Svart Inredning
Standard Autopilot
Kontantinsats 15.000
Övermil debiteras med 10 kr/mil
Miljöbonus avräknad 1 667 kr/mån
Designade en likvärdig på Tesla.com
581 280:-
Avgår - 60 000 i klimatbonus = 521 280:-
Avgår kontantinsats -15 000 som räknas av på priset vid privatköp men inte vid leasingen? = 506 280:-
Räknar man på ett restvärde på 50 procentenheter efter 3 år, så blir värdeminskningen 253 140 sekiner (506280/2). Det är väl rimligt att räkna på att värdet halveras över tre år eller?
Det är 7031 per månad över 3 år i så fall.
Så frågan är om man kan köpa en begagnad Tesla 3, med runt 4500 mil på mätaren för billigare än 253140 om tre år, dvs år 2022 skiftet/2023
Det kan ju vara så att begagnatpriset håller bättre än traditionella beräkningar som man är van att göra, för bilen slits inte på samma sätt som en fossilare. Men det är ju skönt om någon annan tar den risken tänker jag. Ofta får man ju chansen att köpa loss leasingbilen vid slutet om man vill
Har jag räknat fel?
Skulle vilja kunna välja bort vinterdäck och köpa dessa privat, eftersom det är en förbrukningsvara som ofta har massa jobbiga ditten-å-datten krav på sig för att vara ok vid återlämning. Det vore nice.
Hur var det med service och försäkring i erbjudandet?