Tesla lanserar privatleasing!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Det här kommer inte leda någonstans. Jag har gett min bild, tycker fortsatt att det är svindyrt för vad man får och lämnar det där helt enkelt.
Du får vara glad att du inte är så kräsen att du fortfarande kan acceptera en fossil drivlina. Då kan du plocka upp sånt som inte går att sälja till vanliga priser. Lär bli fler och fler såna "fynd" framöver.
Bästa kommentaren på länge. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Det här kommer inte leda någonstans. Jag har gett min bild, tycker fortsatt att det är svindyrt för vad man får och lämnar det där helt enkelt.
Jag tycker de priser du angav för en A4 40TDI är svindyrt för vad man får.
Som sagt meningslöst att debattera subjektiva åsikter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lejonet

Inlägg av Lejonet »

Läst här i några månader men nu var det dags att regga sig.

Bra erbjudande om man som mig inte planerar att köra så mycket och inte har något AB att bolla kostnader i.
Får dessa siffror om man tänker sig en Vanilla:

Tesla Model 3
Standard RWD Plus
6 395 kr/mån
3 år, 1 500 mil/år
Multi-Coat: Pearl White
18" friktion
Svart Inredning
Standard Autopilot
Kontantinsats 15.000
Övermil debiteras med 10 kr/mil
Miljöbonus avräknad 1 667 kr/mån

Designade en likvärdig på Tesla.com

581 280:-
Avgår - 60 000 i klimatbonus = 521 280:-
Avgår kontantinsats -15 000 som räknas av på priset vid privatköp men inte vid leasingen? = 506 280:-

Räknar man på ett restvärde på 50 procentenheter efter 3 år, så blir värdeminskningen 253 140 sekiner (506280/2). Det är väl rimligt att räkna på att värdet halveras över tre år eller?
Det är 7031 per månad över 3 år i så fall.
Så frågan är om man kan köpa en begagnad Tesla 3, med runt 4500 mil på mätaren för billigare än 253140 om tre år, dvs år 2022 skiftet/2023
Det kan ju vara så att begagnatpriset håller bättre än traditionella beräkningar som man är van att göra, för bilen slits inte på samma sätt som en fossilare. Men det är ju skönt om någon annan tar den risken tänker jag. Ofta får man ju chansen att köpa loss leasingbilen vid slutet om man vill :geek:

Har jag räknat fel?

Skulle vilja kunna välja bort vinterdäck och köpa dessa privat, eftersom det är en förbrukningsvara som ofta har massa jobbiga ditten-å-datten krav på sig för att vara ok vid återlämning. Det vore nice.

Hur var det med service och försäkring i erbjudandet?
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Inlägg av erikande02 »

Hej,

För mig var detta ett vettigt alternativ och jag slog till och beställde en Long Range idag.
Jag funderar bara på vad man ska skriva in för betalningsalternativ nu när beställningen är gjord. Den mycket hjälpsamme säljaren på Tesla verkade inte riktigt ha koll på just detta (antagligen för nytt). Någon som gjort en beställning och vet?
Lejonet

Inlägg av Lejonet »

erikande02 skrev:
Hej,

För mig var detta ett vettigt alternativ och jag slog till och beställde en Long Range idag.
Jag funderar bara på vad man ska skriva in för betalningsalternativ nu när beställningen är gjord. Den mycket hjälpsamme säljaren på Tesla verkade inte riktigt ha koll på just detta (antagligen för nytt). Någon som gjort en beställning och vet?
Spännande! Vad menar du med att fylla i betalningsalternativ? Som jag fattar det så måste man gå via https://tesla3.dealerpad.net för att beställa privatleasingen. Där kan man så vitt jag kan se enbart välja konfiguration och sedan skicka en ansökan.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Lejonet skrev:
Service och försäkring ingår ej, inte heller några mattor om nån trodde det.
Angående service är det inte ett krav för att garantin ska gälla. Så bromsarna får man väl smörja själv och kanske även byta kupéfilter nån gång.. Nåt mer?
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Inlägg av erikande02 »

Jo, jag ansökte via sidan som du refererar till och loggade in med bank-id till DNB. När detta godkändes stod det i mejlet att Tesla skulle kontakta mig för beställningen. Jag ringde upp dem och pratade med en säljare. Säljaren berättade för mig att han fått upp mitt godkännande av banken och att vi behövde göra själva beställningen av bilen. Vi gjorde det över telefon och jag betalde de 15000kr med mitt kort. När jag fick bekräftelsen av Tesla via mejl så ska jag bekräfta upphämtningsplats, eventuellt inbyte och betalningsmetod. Betalningsmetoderna är: kontant, Lån arrangerat av Tesla (med eller utan restvärde), Egenarrangerad leasing (leasing eller operationell leasing) eller Egenarrangerat lån.
Jag har skickat ett mejl till DNB och frågat också men ej fått svar ännu.
Lejonet

Inlägg av Lejonet »

erikande02 skrev:
Jo, jag ansökte via sidan som du refererar till och loggade in med bank-id till DNB. När detta godkändes stod det i mejlet att Tesla skulle kontakta mig för beställningen. Jag ringde upp dem och pratade med en säljare. Säljaren berättade för mig att han fått upp mitt godkännande av banken och att vi behövde göra själva beställningen av bilen. Vi gjorde det över telefon och jag betalde de 15000kr med mitt kort. När jag fick bekräftelsen av Tesla via mejl så ska jag bekräfta upphämtningsplats, eventuellt inbyte och betalningsmetod. Betalningsmetoderna är: kontant, Lån arrangerat av Tesla (med eller utan restvärde), Egenarrangerad leasing (leasing eller operationell leasing) eller Egenarrangerat lån.
Jag har skickat ett mejl till DNB och frågat också men ej fått svar ännu.
Aha det förklarar saken. DNB kommer lösa det asap tänker jag, de är väl ändå de som står bakom privatleasingen. Men det borde vara finansiell leasing eftersom försäkringen inte ingår enligt tidigare inlägg.

Kul att du beställt bil, vore kul att veta lite mer om hur du tänkte när du nappade på erbjudandet. Jag har själv varit hyfsat ointresserad av bilar tills för något år sen när jag fick upp ögonen för elbilar.
Varför valde du privatleasingen?
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Inlägg av erikande02 »

Jag har haft leasing tidigare (senast en BMW i3 som jag lämnade tillbaka i mars). Då köpte jag en BMW 320 x-drive i väntan på att elbilsmarknaden skulle komma igång lite mer. Men det var för svårt att gå tillbaka till en diselbil det är kanske ett i-lands problem men det känns som att stiga tillbaka 100 år till industrialismen. Jag har varit nyfiken på Tesla länge och det här kändes rätt.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Faktiskt riktigt intressant leasingerbudande! Restvärdena verkar vara klart attraktiva, jag vet inte om jag skulle våga mig på att betta på att få ut mer vid ett köp. Synd bara att Performance och vit interiör inte verkar vara valbart.

Är det någon som fått hem en offert/skarpt avtal som vill dela med sig av hur de redovisar miljöbonusen?I kalkylen i säljverktyget verkar den vara avdragen med 60000. Men eftersom man drar av bonusen från priset ex moms för leasing, skall bonusens värde för kunden vara 75000 (60’x1,25).

Några iakttagelser i övrigt…

Priserna för avtalen med mer mil verkar vara knasigt prissatta. Många gånger lönar det sig att betala 10kr för övermilen ist.

Ex för att på ett 24 mån avtal på SR+ öka på milen från 2500 till 3000 mil/år får man betala 530kr extra i månaden. Det blir 12,7kr/milen.
PÅ LRAWD sker samma sak ännu oftare, så se upp.

Restvärde% för LRAWD är lägre än för SR+, kanske inte orimligt, men kan vara värt att tänka på. Ex efter 3år/6000mil har man betalat för 66% av mellanskillnaden mellan varianterna.

Tesla verkar räkna med att svart lack är värt mindre än vit när det är dags att lämna tillbaka bilen. Säkert ok med tanke på att det är en enklare/känsligare lack. Att leasa svart färg kostar mer än de 8700 den kostar vid köp.
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Inlägg av erikande02 »

Wilson skrev:
Faktiskt riktigt intressant leasingerbudande! Restvärdena verkar vara klart attraktiva, jag vet inte om jag skulle våga mig på att betta på att få ut mer vid ett köp. Synd bara att Performance och vit interiör inte verkar vara valbart.

Är det någon som fått hem en offert/skarpt avtal som vill dela med sig av hur de redovisar miljöbonusen?I kalkylen i säljverktyget verkar den vara avdragen med 60000. Men eftersom man drar av bonusen från priset ex moms för leasing, skall bonusens värde för kunden vara 75000 (60’x1,25).

Några iakttagelser i övrigt…

Priserna för avtalen med mer mil verkar vara knasigt prissatta. Många gånger lönar det sig att betala 10kr för övermilen ist.

Ex för att på ett 24 mån avtal på SR+ öka på milen från 2500 till 3000 mil/år får man betala 530kr extra i månaden. Det blir 12,7kr/milen.
PÅ LRAWD sker samma sak ännu oftare, så se upp.

Restvärde% för LRAWD är lägre än för SR+, kanske inte orimligt, men kan vara värt att tänka på. Ex efter 3år/6000mil har man betalat för 66% av mellanskillnaden mellan varianterna.

Tesla verkar räkna med att svart lack är värt mindre än vit när det är dags att lämna tillbaka bilen. Säkert ok med tanke på att det är en enklare/känsligare lack. Att leasa svart färg kostar mer än de 8700 den kostar vid köp.
Svaret jag fick från säljaren på Tesla var att månadskostnaden är den som man får fram i kalkylen i säljverktyget och som du säger 1250 kr/mån i miljöbonus är då avdraget. Övermilen var 10kr som det står i kalkylen. Därför tog jag 1500 mil/år. Jag betalar för övermilen vid återlämnande. Jag har beställt en vit bil och kommer att helfoliera den med transparent slitstark folie för 11800 kr som sedan tas bort vid återlämnandet.
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Inlägg av erikande02 »

Förtydligande, Jag beställde en Vit LRAWD 1500 mil/år i fyra år och med vinterdäck = 7525kr/mån. Försäkringen de första tre åren blev för mig drygt 300kr/mån sista året blir det högre då jag får betala helförsäkring.
Jag har inte fått de sista dokumenten från DNB ännu men kan berätta mer när jag mottagit dessa.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Först och främst - Grattis!! Och välkommen till forumet! Du har riktigt härliga mil framför dig.

Tror iofs att DNB har koll på bitarna. Jag leasar själv via dem, och de redovisar bonusen korrekt på fakturan. Studsade bara till när jag såg att rabatten visades ex moms på sajten.

Andra har tydligen haft problem med att bonusen dras på leasingavgiften ink moms, och då blir momsen onödigt hög.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lejonet skrev:
Läst här i några månader men nu var det dags att regga sig.

Bra erbjudande om man som mig inte planerar att köra så mycket och inte har något AB att bolla kostnader i.
Får dessa siffror om man tänker sig en Vanilla:

Tesla Model 3
Standard RWD Plus
6 395 kr/mån
3 år, 1 500 mil/år
Multi-Coat: Pearl White
18" friktion
Svart Inredning
Standard Autopilot
Kontantinsats 15.000
Övermil debiteras med 10 kr/mil
Miljöbonus avräknad 1 667 kr/mån

Designade en likvärdig på Tesla.com

581 280:-
Avgår - 60 000 i klimatbonus = 521 280:-
Avgår kontantinsats -15 000 som räknas av på priset vid privatköp men inte vid leasingen? = 506 280:-

Räknar man på ett restvärde på 50 procentenheter efter 3 år, så blir värdeminskningen 253 140 sekiner (506280/2). Det är väl rimligt att räkna på att värdet halveras över tre år eller?
Det är 7031 per månad över 3 år i så fall.
Så frågan är om man kan köpa en begagnad Tesla 3, med runt 4500 mil på mätaren för billigare än 253140 om tre år, dvs år 2022 skiftet/2023
Det kan ju vara så att begagnatpriset håller bättre än traditionella beräkningar som man är van att göra, för bilen slits inte på samma sätt som en fossilare. Men det är ju skönt om någon annan tar den risken tänker jag. Ofta får man ju chansen att köpa loss leasingbilen vid slutet om man vill :geek:

Har jag räknat fel?

Skulle vilja kunna välja bort vinterdäck och köpa dessa privat, eftersom det är en förbrukningsvara som ofta har massa jobbiga ditten-å-datten krav på sig för att vara ok vid återlämning. Det vore nice.

Beror väl på vilket lag du hejar på? Dom som hävdar att nypriserna på elbilar kommer att rasa långt under fossilbil eller dom som hävdar att värdet går upp tack vare AP.
Jag tror model3 kommer sjunka mer än motsvarande fossilbil. En model3 av åramodell 2023 är tuffaste konkurrenten. Vad kommer den kosta?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
En model3 av åramodell 2023 är tuffaste konkurrenten. Vad kommer den kosta?
Sett historiskt mot Model S och Model X så kommer Model 3 ligga på samma dollarpris som idag 2023. Frågan är hur svenska kronan kommer att ha utvecklat sig. Tror tyvärr inte att den kommer stärka sig mot dollarn de kommande åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Efter vad man läst om andra privatleasingar och skräckexempel vid återlämningen så är jag lite nyfiken på den biten, vad gäller då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Pontus skrev:
Efter vad man läst om andra privatleasingar och skräckexempel vid återlämningen så är jag lite nyfiken på den biten, vad gäller då?
Är du en slarver som inte kan hålla en bil "i nyskick" i 3 år så är inte privatleasing för dig.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

dstr skrev:
Pontus skrev:
Är du en slarver som inte kan hålla en bil "i nyskick" i 3 år så är inte privatleasing för dig.
Märkligt att privatleasing ofta lanseras som "bekymmersfritt". Gick precis förbi en sunfleetbil där en brukar var i färd med att detaljstudera stötfångaren bak i regnet. Antar att skador måste dokumenteras innan man kör iväg. Inte privatleasing men samma bekymmer att bilen ska skadas.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
dstr skrev:
Pontus skrev:
Märkligt att privatleasing ofta lanseras som "bekymmersfritt". Gick precis förbi en sunfleetbil där en brukar var i färd med att detaljstudera stötfångaren bak i regnet. Antar att skador måste dokumenteras innan man kör iväg. Inte privatleasing men samma bekymmer att bilen ska skadas.
Skadar du din privata bil kostar det ju också pengar...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
dstr skrev:
Pontus skrev:
Nu var det väl Santander som ville ha nästan 40.000 kr när någon skulle lämna tillbaka sin Leaf, samtidigt som bilfirman han hämtat bilen ifrån sa att det kostar max 6.000 kr att återställa bilen till nyskick.
Så har man otur eller helt enkelt pratar med fel bolag så kan det gå illa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
dstr skrev:
Pontus skrev:
Nej. Bara om någon tvingar mig att laga skadan. Jag har alternativet att fortsätta använda bilen med en skada.
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Inlägg av erikande02 »

Jag leasade en BMW i3 i tre år. Jag var nyfiken på hur återlämnandet skulle gå till.
När datumet för återlämningen började närma sig kontaktade Besikta AB mig och vi gjorde upp en dag och tid som passade.
Jag hade skött om bilen som om den vore min egen men det är klart den bar spår av användande av en barnfamilj i tre år.
Besiktningen tog 30 minuter och när besiktningsmannen var klar gav han mig en kopia på protokollet och förklarade att han inte hade något att anmärka på. Det var bara att lämna in nycklarna och bege sig därifrån.
Så min enda upplevelse av privatleasing hittills har varit positiv.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
dstr skrev:
Pontus skrev:
Nu var det väl Santander som ville ha nästan 40.000 kr när någon skulle lämna tillbaka sin Leaf, samtidigt som bilfirman han hämtat bilen ifrån sa att det kostar max 6.000 kr att återställa bilen till nyskick.
Så har man otur eller helt enkelt pratar med fel bolag så kan det gå illa.
Man kan väl återställa bilen själv i så fall? Lacka om en skrapad skärm osv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Hmm, jag blev faktiskt ganska sugen av denna, en LR AWD kändes ju väldigt rimligt prissatt faktiskt. Är väl lite osäkerheten med just Teslas privatleasing som kan vara jobbig men i övrigt är det ju precis åt det hållet jag velat gå både vad gäller risk/exponering och kapitalanvändning.

Någon som fått tag på villkoren man förbinder sig till?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

erikande02 skrev:
Jag leasade en BMW i3 i tre år. Jag var nyfiken på hur återlämnandet skulle gå till.
När datumet för återlämningen började närma sig kontaktade Besikta AB mig och vi gjorde upp en dag och tid som passade.
Jag hade skött om bilen som om den vore min egen men det är klart den bar spår av användande av en barnfamilj i tre år.
Besiktningen tog 30 minuter och när besiktningsmannen var klar gav han mig en kopia på protokollet och förklarade att han inte hade något att anmärka på. Det var bara att lämna in nycklarna och bege sig därifrån.
Så min enda upplevelse av privatleasing hittills har varit positiv.
Så ska det ju vara.
Ett liknande resonemang skulle ju kunna vara att man kört sin bil i tre år utan att behöva använda sin försäkring och då dra slutsatsen att försäkringar är onödiga.
Jag har en kollega som råkade ut för ett besoktningsresultat som skulle kosta 20000. Men tog han en ny leasing kunde den kostnaden "diskuteras". En annan kollega fick veta att försäljningskostnad inte ingick i restvärdet.
Det första var på skoda och det andra var på audi.

En handlare ville att jag skulle leasa istället för att köpa. När jag föreslog att jag iså fall vill ha i kontraktet att jag har rätt att lösa bilen för restvärdet efter leasingen påstod han att det var olagligt.
Det är ju ett sätt att få en balanserad värdering.
Skriv svar