Vågar jag köpa en Model 3?
Moderator: Redaktion
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
har en sr+. tror det kan ha blivit för stort fokus på fel o problem som inte är representativt. blir ju lätt så på forum ('man kan inte använda media om man vill förstå världen'. hans rosling)
min har minst lika bra hopsättning som min tyska premiummärkesbil hade. materialvalen ännu bättre t.om. sen är det en kalifornisk bil. inte amerikansk (intalar mig själv det då jag sagt att aldrig köpa amerikanskt efter kört en chevrolet en gång...)
min har minst lika bra hopsättning som min tyska premiummärkesbil hade. materialvalen ännu bättre t.om. sen är det en kalifornisk bil. inte amerikansk (intalar mig själv det då jag sagt att aldrig köpa amerikanskt efter kört en chevrolet en gång...)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Helt enig. Min Model 3 ger ett betydligt solidare och exklusivare intryck än den BMW 330e-2016 jag hade innan.tobiaslej skrev:har en sr+. tror det kan ha blivit för stort fokus på fel o problem som inte är representativt. blir ju lätt så på forum ('man kan inte använda media om man vill förstå världen'. hans rosling)
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Vågar jag köpa en Model 3?
Denna borde alla som funderar mellan Tesla och Kia/Hyundai kika på..
Nick som testkör är Porsche-fantast.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Taliz helt apropå ingenting. Du råkar inte vara en gammal Quake 1 spelare? Känner igen ditt nick något otroligt men kan inte sätta fingret på det. Visst kan finnas andra men jag undrar hela tidentaliz skrev:

Kollade och provkörde kian och gillade bilen även om knappar och sånt känns lite billigt och infotainment inte är mycket att hurra för. Då kändes Leaf mer gedigen tyckte jag.
Men efter jag provkört 3:an förstod jag mer vilken annan klass den är att köra och skärmen som är en helt annan division jämfört med de flesta andra bilar och sedan uppdateringar på det. Jag tycker bilen känns väldigt "tajt" och go och inte alls som andra amerikanska bilar som brukar vara ganska mjuka och bröliga.
Så om man gillar teknik och körglädje och har råd att lägga lite extra pengar på det så bör man absolut provköra bilarna och sedan är nog valet ganska lätt.
Byggkvaliteten har blivit betydligt bättre på model 3 och nu är det nog mest småsaker folk åker in på SC för.
Jag har haft min i drygt 2 månader och är glad varje gång jag kör och klappar mig själv på axeln för att jag satsade lite extra pengar på det jag verkligen ville ha.
Har själv några småsaker att fixa om en månad men inget som påverkar funktionen.
Men efter jag provkört 3:an förstod jag mer vilken annan klass den är att köra och skärmen som är en helt annan division jämfört med de flesta andra bilar och sedan uppdateringar på det. Jag tycker bilen känns väldigt "tajt" och go och inte alls som andra amerikanska bilar som brukar vara ganska mjuka och bröliga.
Så om man gillar teknik och körglädje och har råd att lägga lite extra pengar på det så bör man absolut provköra bilarna och sedan är nog valet ganska lätt.
Byggkvaliteten har blivit betydligt bättre på model 3 och nu är det nog mest småsaker folk åker in på SC för.
Jag har haft min i drygt 2 månader och är glad varje gång jag kör och klappar mig själv på axeln för att jag satsade lite extra pengar på det jag verkligen ville ha.
Har själv några småsaker att fixa om en månad men inget som påverkar funktionen.
Jag har 2st, uthämtade sent i mars, varav den ena har behövt fixas en del på (ink en bärgning) medan den andra har rullat helt problemfritt. Båda har gått ca 1.400 mil nu. Jag ångrar inte köpen. Fortfarande sann glädje och en fröjd att få köra.
Jag är inne på min andra model 3 och tredje Tesla. Saker som du kommer vilja ha åtgärdade kommer säkert finnas, i varje fall något. Det har blivit bättre och jag har inte under 5 års tid råkat ut för något som MÅSTE åtgärdas för att kunna fortsätta köra.
Så dyker det upp något så gör det inget från bilens sida att vänta ett par veckor skulle jag gissa på. Då kan du fixa det när du har tid men räkna med en resa per år till service center.
Köp!
Så dyker det upp något så gör det inget från bilens sida att vänta ett par veckor skulle jag gissa på. Då kan du fixa det när du har tid men räkna med en resa per år till service center.
Köp!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag har 90 mil till SC. Angående ”amerikansk kvalitet” så brukar man tala om arvet från Detroit och bilarnas usla sammansättning och det är sant.
Men andra fabriker i USA som inte har dessa traditioner brukar kunna tillverka fordon med helt annan kvalitet, tex MB ML eller Honda GoldWing.
Tesla skulle jag säga motsvarar MB ML i alla fall. Inte Chevrolet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men andra fabriker i USA som inte har dessa traditioner brukar kunna tillverka fordon med helt annan kvalitet, tex MB ML eller Honda GoldWing.
Tesla skulle jag säga motsvarar MB ML i alla fall. Inte Chevrolet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Det finns ju ingen bil i dagsläget som är som model 3. Alla andra bilar känns tio år äldre helt plötsligt. Jag är helnöjd med bilen och det är en upplevelse varje gång. Det enda man stör sig lite på är däck ljudet eftersom allt annat är ljudlöst, så det blir de tystaste däcken när det är dags för byte.
Det enda jag inte gillar är ju faktiskt priset... Det är ju helt sjukt att betala ca 600k för en bil...
Det enda jag inte gillar är ju faktiskt priset... Det är ju helt sjukt att betala ca 600k för en bil...
Nåt måste du ju ändå lägga pengarna på.Black skrev:Det finns ju ingen bil i dagsläget som är som model 3. Alla andra bilar känns tio år äldre helt plötsligt. Jag är helnöjd med bilen och det är en upplevelse varje gång. Det enda man stör sig lite på är däck ljudet eftersom allt annat är ljudlöst, så det blir de tystaste däcken när det är dags för byte.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
IRC kanske? Hängt på efnet sen 90-talet.Tjosansa skrev:Taliz helt apropå ingenting. Du råkar inte vara en gammal Quake 1 spelare? Känner igen ditt nick något otroligt men kan inte sätta fingret på det. Visst kan finnas andra men jag undrar hela tidentaliz skrev:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Hade det inte varit för eldriften hade vi aldrig jämfört e-Niro med Model 3.
WordLarsL skrev:Hade det inte varit för eldriften hade vi aldrig jämfört e-Niro med Model 3.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Nej det är ju verkligen helt olika typ av bilar.LarsL skrev:Hade det inte varit för eldriften hade vi aldrig jämfört e-Niro med Model 3.
Ingen skulle jämföra en BMW 330 med en Kia Sportage.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast vore det inte för eldriften hade man ju inte jämfört Model 3an med BMW/Audi/MB heller, utan mer VW.LarsL skrev:Hade det inte varit för eldriften hade vi aldrig jämfört e-Niro med Model 3.
Håller inte alls med. BMW och Audi ledde i mitt tycke utvecklingen förut. Nu gör Tesla det.OfarligTesla skrev:Fast vore det inte för eldriften hade man ju inte jämfört Model 3an med BMW/Audi/MB heller, utan mer VW.LarsL skrev:Hade det inte varit för eldriften hade vi aldrig jämfört e-Niro med Model 3.
VW får innovationerna långt senare, när det blivit standard i det segmentet av bilar.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
Leder verkligen Tesla innovation om vi räknar bort eldriften? Kanske inom infotainmentsystemet, men resten? Vad har de som skulle vara så innovativt då? Kan mest komma på saker de saknar som funnits i många år.Legato skrev:Håller inte alls med. BMW och Audi ledde i mitt tycke utvecklingen förut. Nu gör Tesla det.
VW får innovatiomerna långt senare, när det blivit standard i det segmentet av bilar.
Det är ju väldigt lite premium över 3an, på samma sätt som det är väldigt lite lyx över S/X. Eldriften är ju det som gör att den kan slåss i högre klasser.
Håller som sagt inte alls med.OfarligTesla skrev:Leder verkligen Tesla innovation om vi räknar bort eldriften? Kanske inom infotainmentsystemet, men resten? Vad har de som skulle vara så innovativt då? Kan mest komma på saker de saknar som funnits i många år.Legato skrev:Håller inte alls med. BMW och Audi ledde i mitt tycke utvecklingen förut. Nu gör Tesla det.
VW får innovatiomerna långt senare, när det blivit standard i det segmentet av bilar.
Det är ju väldigt lite premium över 3an, på samma sätt som det är väldigt lite lyx över S/X. Eldriften är ju det som gör att den kan slåss i högre klasser.
Den största saken är ju Autonomin. Ingen annan är ens nära där. Men även alla funktioner som kommer via OTA som helt saknas hos konkurrenterna.
Jag tycker 3an känns lyxigare än 3-serie.
Jag tycker S känns lyxigare än 5-serie. 5-serie är plastigare. S har ju alcantara överallt.
Tycker bara det är de riktigt stora tyskarna som är premium på riktigt. A8/7-serie/S-klass... De håller jag med om att de känns lyxigare än S/X. Kanske E-klass också iofs.
En stor del i det hela är för mig att de alla känns så otroligt föråldrade. "Gammalt" kan aldrig kännas premium i en ny bil för mig.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast är de verkligen så att de inte ens är nära med autonomin? I vad som är släppt till kunder ja men skillnaden är ju att Tesla låter oss få betafunktioner på ett helt annat sätt än de övriga. Jag är faktiskt inte alls säker på att Tesla kommer vara först med att få någon nivå 3+ som är laglig att använda helt (dvs sitta i förarsätet och läsa en bok) här i EU. Dessa nivå 2 saker är ju mer eller mindre samma skit även om Teslas är bättre, men alla gör sitt jobb och jag måste hålla koll oavsett. Det är ju vad jag som kund bryr mig om, när kan jag inte köra längre.Legato skrev:Håller som sagt inte alls med.
Den största saken är ju Autonomin. Ingen annan är ens nära där. Men även alla funktioner som kommer via OTA som helt saknas hos konkurrenterna.
Jag tycker S känns lyxigare än 5-serie. 5-serie är plastigare. S har ju alcantara överallt.
Tycker bara det är de riktigt stora tyskarna som är premium på riktigt. A8/7-serie/S-klass... De håller jag med om att de känns lyxigare än S/X.
Vilken 3-serie jämför du med då? Den nya eller den innan årsmodell 2019 som delade typ allt med 1-serien så den var riktigt mycket instegsnivå? För jag håller med om tidigare gamla 3-serien, den hade väldigt mycket billighetskänsla. Premium är ju 3-(typ)/5-serie/A4/A6 medan lyxsegmentet är S-klass/7-serie osv, Tesla själva verkar ju vilja marknadsföra 3an mot premium och S/X mot lyx. Håller dock med om att alcantaran i S gör mycket för helhetsintrycket, hoppades själv på sådana tillval till 3an.
Sen är det ju mycket mer som spelar in än bara material, det är ju även funktionalitet som döda vinkeln monitor, skyltläsning, någon typ av ”matrix-LED” eller laserlampor, night vision, uppvärmd framradar, värmeslingor i framrutan, 3-/4-zons klimatanläggning, sidokollisionsvarning på front/bak, 4-hjulsstyrning, HUD osv. Personligen stör jag mig mest på ljudnivån och att det inte ens finns tillval för att reducera den. I en S behöver jag iaf inte ha brusreducerande hörlurar på mig...
Jag tycker helt enkelt att det som Tesla verkligen har just nu är kopplat till eldriften (batterier, motorer, SuC) eller infotainmentsystemet.
+1OfarligTesla skrev:Fast är de verkligen så att de inte ens är nära med autonomin? I vad som är släppt till kunder ja men skillnaden är ju att Tesla låter oss få betafunktioner på ett helt annat sätt än de övriga. Jag är faktiskt inte alls säker på att Tesla kommer vara först med att få någon nivå 3+ som är laglig att använda helt (dvs sitta i förarsätet och läsa en bok) här i EU. Dessa nivå 2 saker är ju mer eller mindre samma skit även om Teslas är bättre, men alla gör sitt jobb och jag måste hålla koll oavsett. Det är ju vad jag som kund bryr mig om, när kan jag inte köra längre.Legato skrev:Håller som sagt inte alls med.
Tycker bara det är de riktigt stora tyskarna som är premium på riktigt. A8/7-serie/S-klass... De håller jag med om att de känns lyxigare än S/X.
Vilken 3-serie jämför du med då? Den nya eller den innan årsmodell 2019 som delade typ allt med 1-serien så den var riktigt mycket instegsnivå? För jag håller med om tidigare gamla 3-serien, den hade väldigt mycket billighetskänsla. Premium är ju 3-(typ)/5-serie/A4/A6 medan lyxsegmentet är S-klass/7-serie osv, Tesla själva verkar ju vilja marknadsföra 3an mot premium och S/X mot lyx. Håller dock med om att alcantaran i S gör mycket för helhetsintrycket, hoppades själv på sådana tillval till 3an.
Sen är det ju mycket mer som spelar in än bara material, det är ju även funktionalitet som döda vinkeln monitor, skyltläsning, någon typ av ”matrix-LED” eller laserlampor, night vision, uppvärmd framradar, värmeslingor i framrutan, 3-/4-zons klimatanläggning, sidokollisionsvarning på front/bak, 4-hjulsstyrning, HUD osv. Personligen stör jag mig mest på ljudnivån och att det inte ens finns tillval för att reducera den. I en S behöver jag iaf inte ha brusreducerande hörlurar på mig...
Jag tycker helt enkelt att det som Tesla verkligen har just nu är kopplat till eldriften (batterier, motorer, SuC) eller infotainmentsystemet.
Bytt ut drivlinan i Model 3 till fossildrift och du kommer inte sälja några Model 3
Vem skulle vara nära med autonomin menar du? Enda som konkurrerar är väl Waymo, men deras system finns ju inte i någon konkurrents bil. Viktigt också att jämföra med vad autopiloten verkligen kan (USA), inte med vad den gör när den drabbats av rader av regulatoriska begränsningar (Sverige/EU).
Övriga har ju i praktiken bara filhållnings-assistenter. Mig veterligen finns det fortfarande inte en enda konkurrent som faktiskt samlar all data ens för att i framtiden skapa ett Neural Network.
Har ej testat 3-serie 2019, den kanske är bättre.
Håller med om att det finns andra trevliga funktioner som hade varit kul att ha, men för mig är inget av det i närheten av så viktigt som AP. Dessutom är det ju nästan uteslutande komponenter som köps av underleverantörer. Tesla utvecklar ju betydligt mer inhouse. Känns som det i Tyskland blivit så att utvecklingen flyttats mycket från MB/Audi/BMW till Bosch/Continental mfl.
Övriga har ju i praktiken bara filhållnings-assistenter. Mig veterligen finns det fortfarande inte en enda konkurrent som faktiskt samlar all data ens för att i framtiden skapa ett Neural Network.
Håller med om att det finns andra trevliga funktioner som hade varit kul att ha, men för mig är inget av det i närheten av så viktigt som AP. Dessutom är det ju nästan uteslutande komponenter som köps av underleverantörer. Tesla utvecklar ju betydligt mer inhouse. Känns som det i Tyskland blivit så att utvecklingen flyttats mycket från MB/Audi/BMW till Bosch/Continental mfl.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Du har påstått många gånger att du gillar att köra. Om det är sant, hur kan då AP vara så viktig för dig?Legato skrev:Vem skulle vara nära med autonomin menar du? Enda som konkurrerar är väl Waymo, men deras system finns ju inte i någon konkurrents bil. Viktigt också att jämföra med vad autopiloten verkligen kan (USA), inte med vad den gör när den drabbats av rader av regulatoriska begränsningar (Sverige/EU).
- Gustafsson
- Teslaägare
För att knyta an till rubriken, vågar du köpa bil ? Tror att Tesla i genomsnitt har mycket mindre verkstadsbesök än de flesta andra märken. Annars skulle de inte våga ta bort krav på service tex. Är också egen företagare och när jag köpte bilen rekommenderades service efter 2000 mil. Har dock kört nästan 4500 innan jag hade tid att åka till Tjockhult på (frivillig) service. Då fixades ett antal småsaker, bilen uppgraderades till CCS, en del annat fixades också.
Visst var det lite sparsamt med kommunikation, men jag är väldigt nöjd med vad som gjordes. Kommunikation via både app och tekniker på plats. Även lånebil utan att jag förbokat. Visserligen en sunkig 75D
istället för en Raven performance, men helt OK för kunna utnyttja dagen till max. Klart du ska köpa en Tesla! Just nu finns ingen bättre elbil
Visst var det lite sparsamt med kommunikation, men jag är väldigt nöjd med vad som gjordes. Kommunikation via både app och tekniker på plats. Även lånebil utan att jag förbokat. Visserligen en sunkig 75D

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
BMW/Audi har en hel del coola saker de själva leker med, vi får väl se men det verkar som att de siktar på 2021/2022 för produktionsbilar. Och jag tror att det även innefattar någon sorts legalitet i det om tyskarna lanserar det. Jag som kund bryr ju mig som sagt endast om vad bilen jag betalar pengar för kan göra i landet jag befinner mig i. Bilen jag köper idag kommer aldrig klara någon nivå 5 medan jag har den så vad den teoretiskt klarar ”när man löst problemet” är inte så intressant för mig. Idag är AP en lite häftigare filhållningsassistent, jag behöver ju dock fortfarande vara där och ”köra” så de flesta tillverkares varianter gör jobbet.Legato skrev:Vem skulle vara nära med autonomin menar du? Enda som konkurrerar är väl Waymo, men deras system finns ju inte i någon konkurrents bil. Viktigt också att jämföra med vad autopiloten verkligen kan (USA), inte med vad den gör när den drabbats av rader av regulatoriska begränsningar (Sverige/EU).
Ja, nya 3-serien är mycket mycket bättre än den tidigarevarianten.
Om saker görs inhouse eller inte är återigen en sådan sak som jag som kund inte bryr mig om, jag bryr mig om vad som levereras för pengarna jag betalar. Skulle nästan vara glad om Tesla köpte in mer för då hade vi som kunder fått fler val, kanske även mer för pengarna då det sällan är optimalt att försöka göra allting själva.
Har du överhuvudtaget kört en Model 3 Neko? Appropå att du uttalar dig om hur den står sig jämfört med andra bilar i klasen?nek0 skrev:Du har påstått många gånger att du gillar att köra. Om det är sant, hur kan då AP vara så viktig för dig?Legato skrev:Vem skulle vara nära med autonomin menar du? Enda som konkurrerar är väl Waymo, men deras system finns ju inte i någon konkurrents bil. Viktigt också att jämföra med vad autopiloten verkligen kan (USA), inte med vad den gör när den drabbats av rader av regulatoriska begränsningar (Sverige/EU).
Lite osäker om du ens menar allvar med denna fråga...
För det första. Den som påstår att hen tycker det är kul att köra i köer ljuger.
För det andra. Vem tusan använder inte farthållare på motorväg? AP gör det ännu bekvämare.
För det tredje (egentligen viktigast av allt). Säkerheten. Att använda AP är som att ha ytterligare en förare i bilen. En förare som har ögon runt hela huvudet....
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021