Sida 3 av 4

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 04 okt 2019 22:18
av nek0
Walker skrev:
[JM] skrev:
Eller så hoppar det ut en älg eller ett barn mitt framför näsan och då spelar det ingen roll hur långt avstånd du håller till framförvarande bil.
Och då stannar du på 10 m eftersom du har dubbdäck?
Det förekommer krock med älg och barn på sommaren också. Det är som det nämnts tidigare, ditt ansvar som förare att inte köra fortare än du kan stanna. På vintern är det lägre hastighet än på sommaren. Oftast låter det i dessa trådar som om dubbar löser alla problem men som det nämns i en artikel på megahjul så åker de flesta kanske upp till 90% på vintervägar där det är viktigare att klara modd och snöslask. Att då utrusta bilen med däck som bara täcker kanske 10% av ens körning är ju hål i huvudet. Dubbar kan även ha den egenskapen att de glider som medar på underlaget (prova att springa med broddar i en trappuppgång, jag har gjort det som tidningsbud = Aj!)
Personligen föredrar jag då att ha däck som passar merparten av mina körningar på vintern och istället anpassa hastighet och körsätt de få gånger det råder blixthalka (istället för att lita på mina dubbar och ändå köra av - inte helt ovanligt)
Jag ska inte påstå något, men läs det här :)
https://www.expressen.se/motor/dack/vin ... h-odubbat/

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 04 okt 2019 22:50
av Tjosansa
Walker skrev:
Verdi skrev:
[JM] skrev:
Eller så hoppar det ut en älg eller ett barn mitt framför näsan och då spelar det ingen roll hur långt avstånd du håller till framförvarande bil.

Då spelar det ingen roll vad du har för däck. Jag har kört med dubb i 20 vintrar och det är fan jävligt halt ändå. Märker ingen praktisk skillnad på de vintrarna och de senaste 2 när jag haft dubbfria.
Tack Verdi! Äntligen lite balans i detta korståg mot dubbfritt!
Jag delar HELT din uppfattning. (Kört bil i 37 år)
Gött. Så när dubbarna flyger av efter några vintrar så kan jag gott fortsätta med mina dubbfria vinterdäck då. :D

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 05 okt 2019 01:39
av [JM]
Orkar inte citera alla ej helt genomtänkta kommentarer här men när kommer min syn.

Korståget i sammhället idag är mot dubbdäcken ifall ni missat vägverkets och likande instansers propaganda de senaste åren.

Gällade inbromsingar på is eller asfalt så klipper jag in resultaten från senaste AMS däcktest för SUV.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -dubbdack/
Våt asfalt:
Bästa kontinental däck: 32,6m
Bästa nordiska friktion: 38,24m
Bästa dubb: 35,21m

IS:
Bästa kontinental: 33,12
Bästa nordiska friktion: 23,48m
Bästa dubb: 18,47m

Oj hoppsan. Liten skillnad på våt asfalt men dubbla sträckan på is dubb vs kontinentaldäck.
Så när verdi som är erfaren och kan planera sin körning, på isigt underlag, hinner stanna precis på 10m med dubbdäcken. Så passerar walker förbi med sina kontinentala däck och stannar 2 billängder längre fram med mindre lyckad utkomst...

Gällande hål i huvudet så skulle jag vända på resonemanget och säga att det är de 10% dagar med dåligt väglag som är dimensionerande.
När man bygger hus i mellansverige så beräknar man snölasten till typ 2-3 ton/m2.
Det har aldrig inträffat så vitt jag vet men ändå så skulle de flesta nog inte riskera att bygga ett nytt hus och snåla på vissa säkerhetsaspekter trots att dom nog aldrig kommer inträffa.

Märkligt nog så brukar det komma en eller två snöstormar varje år och då står folk med skägget i brevlådan och undrar vad det här vita kalla kladdiga på marken är för nåt. Inga fungerande däck monterade på bilen och kaos i trafiken. Trots att meterologer och tidningar varnat flera dar i förväg. Man undrar då vem som har hål i huvudet....

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 05 okt 2019 01:56
av [JM]
Klistrar in mer fakta härifrån:
https://www.forskning.se/2018/10/01/dub ... de-raddar/
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har i två större rapporter granskat skillnaden i väggrepp mellan dubbade och odubbade däck. Enligt rapporterna har dubbdäck ett klart bättre isgrepp jämfört med dubbfria däck av både nordisk och europeisk typ, men när det gäller snö som underlag är skillnaderna mellan de olika däcktyperna mindre. När väglaget är vått, asfalten saltad och temperaturen kring noll är broms- och styrprestanda för dubbdäck och dubbfria nordiska däck praktiskt taget likvärdiga.

Enligt en norsk studie minskar dubbdäck antalet personbilsolyckor med 2 procent på barmark och 5 procent på vägar täckta av is eller snö, jämfört med odubbade vinterdäck.
Statistik och tester pekar alla åt samma håll....
Sen får var och en välja att tro eller förneka.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 05 okt 2019 10:42
av Verdi
[JM] skrev:
Orkar inte citera alla ej helt genomtänkta kommentarer här men när kommer min syn.

Korståget i sammhället idag är mot dubbdäcken ifall ni missat vägverkets och likande instansers propaganda de senaste åren.

Gällade inbromsingar på is eller asfalt så klipper jag in resultaten från senaste AMS däcktest för SUV.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -dubbdack/
Våt asfalt:
Bästa kontinental däck: 32,6m
Bästa nordiska friktion: 38,24m
Bästa dubb: 35,21m

IS:
Bästa kontinental: 33,12
Bästa nordiska friktion: 23,48m
Bästa dubb: 18,47m

Oj hoppsan. Liten skillnad på våt asfalt men dubbla sträckan på is dubb vs kontinentaldäck.
Så när verdi som är erfaren och kan planera sin körning, på isigt underlag, hinner stanna precis på 10m med dubbdäcken. Så passerar walker förbi med sina kontinentala däck och stannar 2 billängder längre fram med mindre lyckad utkomst...

Gällande hål i huvudet så skulle jag vända på resonemanget och säga att det är de 10% dagar med dåligt väglag som är dimensionerande.
När man bygger hus i mellansverige så beräknar man snölasten till typ 2-3 ton/m2.
Det har aldrig inträffat så vitt jag vet men ändå så skulle de flesta nog inte riskera att bygga ett nytt hus och snåla på vissa säkerhetsaspekter trots att dom nog aldrig kommer inträffa.

Märkligt nog så brukar det komma en eller två snöstormar varje år och då står folk med skägget i brevlådan och undrar vad det här vita kalla kladdiga på marken är för nåt. Inga fungerande däck monterade på bilen och kaos i trafiken. Trots att meterologer och tidningar varnat flera dar i förväg. Man undrar då vem som har hål i huvudet....

1. Jag vet att dubbdäck är bättre på allt jämfört med nordiska friktionsdäck. Förutom rullmotstånd och komfort.
2. Nordiska dubbfria är inte så usla att de inte fungerar när det snöar.

Du vet den där inbromsningen på is. Kör man 80 km/h med nordiska dubbfria så stannar man mycket snabbare än någon med dubbdäck som håller 90 km/h.

Visst kan man BÅDE köra långsammare och ha de bästa däcken. Man kan även minimera andra risker. In absurdum. Jag tycker nordiska dubbfria är tillräckligt bra. Jag använder inte alltid cykelhjälm heller. Inte har jag broddar när jag är ute och går när det är isigt. Och ibland kör jag för fort.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 05 okt 2019 10:48
av LarsL
Men dubbarna har väl inget effekt på snö?

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 05 okt 2019 11:17
av tor-ake
Vintertid är oftast väglagets variation större från dag till dag, än vad variationen är mellan de bästa däcken och "dugliga" däck.

Det där "en älg springer ut" eller "ett barn springer ut" helt oväntat, kan precis lika gärna inträffa vid usla förhållanden, där inte ens de bästa däcken hjälper, som vid lite bättre förhållanden. Marginal måste man alltid ha. Och när vi slagit fast det, då återstår bara bedömningen av hur stor marginalen skall vara.

Så en isig dag får den med dubbdäck se till att 19 m bromssträcka är tillräckligt, och den med dubbfritt får ha marginal för 24. En våt dag 36 resp 39. (Exempel från ovan, jag har inte kontrollerat siffrorna, de är inte jätteviktiga för detta exempel)

Och marginalen är inte svår att åstadkomma, det är bara hastighet och avstånd till andra trafikanter. Förutsatt att inte väglaget eller däcken är sådana att bromssträckan går mot oändlighet (sommardäck på blankis i kombination med nedförsbacke t.ex.), vilket innebär att hastigheten skulle behöva vara noll.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 05 okt 2019 12:46
av Jjakobb
Tycker det är märkligt i ett Teslaforum att inte lyfta miljöaspekten med skillnaden mellan friktion och dubbat. Det snackas dock gärna hur hemskt det är med utsläppen från dieslar men inget om dubbdäck (gäller förstås bara i städer). Själv funderar jag på att köpa Michelin pilot alpin a5 eller Pirelli sottozero 3, någon som har några erfarenheter av dessa?

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 05 okt 2019 12:56
av Legato
Jjakobb skrev:
Tycker det är märkligt i ett Teslaforum att inte lyfta miljöaspekten med skillnaden mellan friktion och dubbat. Det snackas dock gärna hur hemskt det är med utsläppen från dieslar men inget om dubbdäck (gäller förstås bara i städer). Själv funderar jag på att köpa Michelin pilot alpin a5 eller Pirelli sottozero 3, någon som har några erfarenheter av dessa?
Håller helt med ang miljöaspekten.

Har erfarenhet av Sottozero, men inga bra sådana. Beror ju helt på var man bor dock. I Stockholm (eller mer norrut) är de ej att rekommendera imo. Även hört skräckhistorier från säljare på Tesla UV om provkörningar med X på Sottozero.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 05 okt 2019 13:32
av R2D2
1 till 5.5 kN/m2 plus eventuella snöfickor.
(100-550kg/m2 med snö)
:)

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 05 okt 2019 14:52
av Walker
[JM] skrev:
Orkar inte citera alla ej helt genomtänkta kommentarer här men när kommer min syn.

Korståget i sammhället idag är mot dubbdäcken ifall ni missat vägverkets och likande instansers propaganda de senaste åren.

Gällade inbromsingar på is eller asfalt så klipper jag in resultaten från senaste AMS däcktest för SUV.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -dubbdack/
Våt asfalt:
Bästa kontinental däck: 32,6m
Bästa nordiska friktion: 38,24m
Bästa dubb: 35,21m

IS:
Bästa kontinental: 33,12
Bästa nordiska friktion: 23,48m
Bästa dubb: 18,47m

Oj hoppsan. Liten skillnad på våt asfalt men dubbla sträckan på is dubb vs kontinentaldäck.
Så när verdi som är erfaren och kan planera sin körning, på isigt underlag, hinner stanna precis på 10m med dubbdäcken. Så passerar walker förbi med sina kontinentala däck och stannar 2 billängder längre fram med mindre lyckad utkomst...

Gällande hål i huvudet så skulle jag vända på resonemanget och säga att det är de 10% dagar med dåligt väglag som är dimensionerande.
När man bygger hus i mellansverige så beräknar man snölasten till typ 2-3 ton/m2.
Det har aldrig inträffat så vitt jag vet men ändå så skulle de flesta nog inte riskera att bygga ett nytt hus och snåla på vissa säkerhetsaspekter trots att dom nog aldrig kommer inträffa.

Märkligt nog så brukar det komma en eller två snöstormar varje år och då står folk med skägget i brevlådan och undrar vad det här vita kalla kladdiga på marken är för nåt. Inga fungerande däck monterade på bilen och kaos i trafiken. Trots att meterologer och tidningar varnat flera dar i förväg. Man undrar då vem som har hål i huvudet....
Halva bromssträckan på is mot våt asfalt??? Ingen som reagerar på det? Då borde det vara livsfarligt att köra en regnig sommardag. Bara den detaljen gör att jag inte riiiiiiktig litar på just det testet kanske.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 05 okt 2019 14:58
av BrooklynS
TiborBlomhall skrev:
Bild

Efter att ha testat Michelin X-Ice North 4 rekommenderar jag den till alla elbilister som vill ha dubbdäck.

Fler men mindre dubbar ger bra väggrepp och mycket mindre smatter!

Svenskutvecklad.

http://teslaclubsweden.se/michelin-x-ic ... xperience/

https://www.aftonbladet.se/bil/a/AdkzJM ... acken-2019
Hade dem på förra bilen och har ”SUV”- motsvarigheten i 265/70-16 på Landcruisern. Är mycket nöjd och konstaterar att Michelin aldrig hittills gjort mig besviken, vare sig på två eller fyra hjul. Detta sedan 1986 och jag kör konsekvent Michelin på veteranbilarna också...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 06 okt 2019 22:11
av [JM]
Walker skrev:
[JM] skrev:
Orkar inte citera alla ej helt genomtänkta kommentarer här men när kommer min syn.

Korståget i sammhället idag är mot dubbdäcken ifall ni missat vägverkets och likande instansers propaganda de senaste åren.

Gällade inbromsingar på is eller asfalt så klipper jag in resultaten från senaste AMS däcktest för SUV.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -dubbdack/
Våt asfalt:
Bästa kontinental däck: 32,6m
Bästa nordiska friktion: 38,24m
Bästa dubb: 35,21m

IS:
Bästa kontinental: 33,12
Bästa nordiska friktion: 23,48m
Bästa dubb: 18,47m

Oj hoppsan. Liten skillnad på våt asfalt men dubbla sträckan på is dubb vs kontinentaldäck.
Så när verdi som är erfaren och kan planera sin körning, på isigt underlag, hinner stanna precis på 10m med dubbdäcken. Så passerar walker förbi med sina kontinentala däck och stannar 2 billängder längre fram med mindre lyckad utkomst...

Gällande hål i huvudet så skulle jag vända på resonemanget och säga att det är de 10% dagar med dåligt väglag som är dimensionerande.
När man bygger hus i mellansverige så beräknar man snölasten till typ 2-3 ton/m2.
Det har aldrig inträffat så vitt jag vet men ändå så skulle de flesta nog inte riskera att bygga ett nytt hus och snåla på vissa säkerhetsaspekter trots att dom nog aldrig kommer inträffa.

Märkligt nog så brukar det komma en eller två snöstormar varje år och då står folk med skägget i brevlådan och undrar vad det här vita kalla kladdiga på marken är för nåt. Inga fungerande däck monterade på bilen och kaos i trafiken. Trots att meterologer och tidningar varnat flera dar i förväg. Man undrar då vem som har hål i huvudet....
Halva bromssträckan på is mot våt asfalt??? Ingen som reagerar på det? Då borde det vara livsfarligt att köra en regnig sommardag. Bara den detaljen gör att jag inte riiiiiiktig litar på just det testet kanske.
Som sagt inte helt genomtänkta kommentarer.
Kan det vara så att dom testar olika egenskaper vid olika hastigheter kanske.....

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 06 okt 2019 22:15
av Verdi
Jjakobb skrev:
Tycker det är märkligt i ett Teslaforum att inte lyfta miljöaspekten med skillnaden mellan friktion och dubbat. Det snackas dock gärna hur hemskt det är med utsläppen från dieslar men inget om dubbdäck (gäller förstås bara i städer). Själv funderar jag på att köpa Michelin pilot alpin a5 eller Pirelli sottozero 3, någon som har några erfarenheter av dessa?
Hur är det med storleken på partiklarna? Är det ens bevisat att dubbdäck är dåliga för luften?

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 06 okt 2019 22:21
av LarsL
Verdi skrev:
Jjakobb skrev:
Tycker det är märkligt i ett Teslaforum att inte lyfta miljöaspekten med skillnaden mellan friktion och dubbat. Det snackas dock gärna hur hemskt det är med utsläppen från dieslar men inget om dubbdäck (gäller förstås bara i städer). Själv funderar jag på att köpa Michelin pilot alpin a5 eller Pirelli sottozero 3, någon som har några erfarenheter av dessa?
Hur är det med storleken på partiklarna? Är det ens bevisat att dubbdäck är dåliga för luften?
Jag har hört lite olika. Skulle ju faktiskt kunna vara så chockerande att dubbfria däck är sämre då de är mjukare och avger fler fina gummipartiklar?

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 06 okt 2019 22:26
av tor-ake
LarsL skrev:
Verdi skrev:

Hur är det med storleken på partiklarna? Är det ens bevisat att dubbdäck är dåliga för luften?
Jag har hört lite olika. Skulle ju faktiskt kunna vara så chockerande att dubbfria däck är sämre då de är mjukare och avger fler fina gummipartiklar?
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... partiklar/
Dubbdäck river loss cirka tio gånger mer partiklar än dubbfria vinterdäck

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 06 okt 2019 22:30
av LarsL
Jo, det är klart att de river upp mer men blir det fler partiklar som är farliga? Det skulle kunna vara så att de partiklar som skapas när de mjuka däcken slits är farligare.

Jag har själv valt att köpa dubbfritt, mest för att jag tyckte att dubbdäcken var sliriga på torrasfalt. Men det kanske inte är sant det heller.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 06 okt 2019 22:34
av Verdi
tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Verdi skrev:

Hur är det med storleken på partiklarna? Är det ens bevisat att dubbdäck är dåliga för luften?
Jag har hört lite olika. Skulle ju faktiskt kunna vara så chockerande att dubbfria däck är sämre då de är mjukare och avger fler fina gummipartiklar?
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... partiklar/
Dubbdäck river loss cirka tio gånger mer partiklar än dubbfria vinterdäck
Jo men jag har läst nånstans att partiklarna från dubbdäcken är såpass stor att de inte orsakar skador i lungorna som mindre partiklar gör. Och alltså inte är så farliga.

Jag har dock inget mer än så att gå på.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 07 okt 2019 00:50
av [JM]
Här kan man se partiklarna i STHLM. Man kan också se hur mkt bilar som kör med dubbdäck vs friktion.
http://miljobarometern.stockholm.se/luft/partiklar/

Nu ska vi få se vilka slutsatser ni drar av dessa rådata.
Kolla på Hornsgatan PM10 eller 2,5 spelar ingen roll.
Kurvan går ner med samma lutning från år 2000 till idag.
Kolla på andelen dubbade däck på Hornsgatan.
Den kurvan börjar med 60% år 2009 och år 2011 är den nere på 33%. En halvering alltså på 2 år.

Hur har denna halvering påverkat årsmedlet på hornsgatan? Inte ett jota. Kurvan är har exakt samma lutning före 2009 som efter 2011 och även under.

Kollla nu på andelen dubbdäck i "Infartstrafikren"
Den ligger stabilt runt 70% från 2005 till 2009.
Trots detta har alla indikatorer på PM stadigt minskat.

Korrelationen mellan dubbdäck och partiklar i luften är ganska dålig....

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 07 okt 2019 04:00
av Joohan
Jag skulle vilja se data på mängden grus som är utlagdt..

Det ger garanterat några 10tal gånger mer partiklar är dubbdäck

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 07 okt 2019 14:30
av tor-ake
[JM] skrev:
Här kan man se partiklarna i STHLM. Man kan också se hur mkt bilar som kör med dubbdäck vs friktion.
http://miljobarometern.stockholm.se/luft/partiklar/

Nu ska vi få se vilka slutsatser ni drar av dessa rådata.
Kolla på Hornsgatan PM10 eller 2,5 spelar ingen roll.
Kurvan går ner med samma lutning från år 2000 till idag.
Kolla på andelen dubbade däck på Hornsgatan.
Den kurvan börjar med 60% år 2009 och år 2011 är den nere på 33%. En halvering alltså på 2 år.

Hur har denna halvering påverkat årsmedlet på hornsgatan? Inte ett jota. Kurvan är har exakt samma lutning före 2009 som efter 2011 och även under.

Kollla nu på andelen dubbdäck i "Infartstrafikren"
Den ligger stabilt runt 70% från 2005 till 2009.
Trots detta har alla indikatorer på PM stadigt minskat.

Korrelationen mellan dubbdäck och partiklar i luften är ganska dålig....
En tydlig korrelation med lokalt dubbförbud är nog svår att få till. Däremot minskningen som helhet av PM10 skulle kunna vara att mängden partiklar som rivs upp är en funktion av hastigheten (rimligt antagande) och partiklarna sedan sprids runt av trafiken ganska långt från där de revs loss. Både som damm som flyger med vinden och som klet på däcken. När bilarna kommer ned från essingeleden där det är ofta rullar i 90 eller upp från söderleden där det åtminstone går 70 har de med sig mängder av skit som de smetar ned gatorna med. Sedan torkar smeten och partiklarna virvlas upp av trafiken. Färre dubbdäck totalt sett i hela regionen innebär mindre smet och färre partiklar.

En alternativ förklaring är att den gamla sortens dieslar och dieselbussar med tjocka svarta moln innehållande bl.a. pm2,5 och pm10 har minskat men min uppfattning är att de försvann för mer än 10 år sedan, så det borde inte vara en anledning till minskning från 2009 till nu.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 07 okt 2019 16:03
av Snubblaren
Om man beställde bilen med vinterdäck när får man dem?

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 07 okt 2019 16:18
av [JM]
tor-ake skrev:
[JM] skrev:
Här kan man se partiklarna i STHLM. Man kan också se hur mkt bilar som kör med dubbdäck vs friktion.
http://miljobarometern.stockholm.se/luft/partiklar/

Nu ska vi få se vilka slutsatser ni drar av dessa rådata.
Kolla på Hornsgatan PM10 eller 2,5 spelar ingen roll.
Kurvan går ner med samma lutning från år 2000 till idag.
Kolla på andelen dubbade däck på Hornsgatan.
Den kurvan börjar med 60% år 2009 och år 2011 är den nere på 33%. En halvering alltså på 2 år.

Hur har denna halvering påverkat årsmedlet på hornsgatan? Inte ett jota. Kurvan är har exakt samma lutning före 2009 som efter 2011 och även under.

Kollla nu på andelen dubbdäck i "Infartstrafikren"
Den ligger stabilt runt 70% från 2005 till 2009.
Trots detta har alla indikatorer på PM stadigt minskat.

Korrelationen mellan dubbdäck och partiklar i luften är ganska dålig....
En tydlig korrelation med lokalt dubbförbud är nog svår att få till. Däremot minskningen som helhet av PM10 skulle kunna vara att mängden partiklar som rivs upp är en funktion av hastigheten (rimligt antagande) och partiklarna sedan sprids runt av trafiken ganska långt från där de revs loss. Både som damm som flyger med vinden och som klet på däcken. När bilarna kommer ned från essingeleden där det är ofta rullar i 90 eller upp från söderleden där det åtminstone går 70 har de med sig mängder av skit som de smetar ned gatorna med. Sedan torkar smeten och partiklarna virvlas upp av trafiken. Färre dubbdäck totalt sett i hela regionen innebär mindre smet och färre partiklar.

En alternativ förklaring är att den gamla sortens dieslar och dieselbussar med tjocka svarta moln innehållande bl.a. pm2,5 och pm10 har minskat men min uppfattning är att de försvann för mer än 10 år sedan, så det borde inte vara en anledning till minskning från 2009 till nu.
Fast tittar du på kurvorna här: http://miljobarometern.stockholm.se/luft/partiklar/
och väljer Innerstaden Taknivå eller Reginal Bakgrund Norr Malm så ser du att nivåerna där är mkt mindre än övriga mätvärden vilket visar att det är ett väldigt lokalt problem på gatunivå.
Dvs om det vore essingeleden tex pga högre fart som var boven och vinden skulle flytta på dammet så skulle det påverka hela innerstan.


Citerar mig själv "Kolla nu på andelen dubbdäck i "Infartstrafikren" Den ligger stabilt runt 70% från 2005 till 2009. Trots detta har alla indikatorer på PM stadigt minskat."
Skulle partiklarna flyttas med bilarna så skulle också partikelnivåerna varit konstanta 2005 till 2009 vilket dom inte är.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 07 okt 2019 16:23
av tor-ake
Jag tror att man skulle behöva tillsätta lite olika radioaktiva isotoper till asfalt och grus i olika delar av trafiknätet så att man kan se varifrån partiklarna egentligen kommer.

Eller bygga en trafik- och luftflödesmodell över stockholms gator och simulera lite. Intressant problem! :ugeek:

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 12 nov 2019 19:14
av perkabolo
Som inbiten dubbdäcksförare kör jag nu för första gången dubbfritt. Hittills har den klarat den snö och is som kommit galant. Hade smält packad snö/is med vattenyta idag i backen (200 m brant grusväg) upp till huset. Systemen fick jobba hårt men upp kom jag. När vintern kommer på riktigt tänker jag att det ska funka bra med snö i olika former, så det riktiga eldprovet blir på vårkanten med svall-is med vattentäcke, har iofs snurrat några varv i krypkörning även med dubb på i den backen på det underlaget, så det intressanta blir att se om jag upplever någon skillnad.