Sida 3 av 3

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 19 nov 2020 11:38
av Arn
Tack för svar. Imorse var det stormbyar och det hördes tydligt brus från taket. Samtidigt kom jag att tänka på om Tesla kanske skulle frånsäga sig ansvar om man monterar gummilisten runt glastaket och något händer taket? Glaset expanderar väl vid värme och ligger gummit tätt emot....

Vad tar det annars för tidsåtgång för tak + dörrar? Gummi runt dem är väl lite mek, då bilen först skatvättas sedan limmas

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 19 nov 2020 12:23
av SkipperO
Märkte att det kommer in mycket vägljud i dörrspringan på framsidan av dörren, dvs mellan dörr och framskärm. Mätte upp det till ca +6dB jämfört med inne i kupén, mycket mer än t ex kring sidorutslisterna. Tror listen är tät, men inte räcker till mot ljudet. Noterade att utrymmet innanför framskärmen, framför dörrgångjärnen, är tomt, så inte mycket som dämpar vägljudet den vägen. På vår andra bil (Kia) är det fyllt med ljudabsorberande material. Någon annan som reagerat på detta, kanske tom hittat någon fix?
Har tänkt att fylla både dörrglipan från typ backspegel till golv och framskärmsutrymmet med dämpande material, men väntar nog till sommardäcken är på så eventuell skillnad märks bättre.

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 19 nov 2020 20:17
av Hellplant
Arn skrev:
Tack för svar. Imorse var det stormbyar och det hördes tydligt brus från taket. Samtidigt kom jag att tänka på om Tesla kanske skulle frånsäga sig ansvar om man monterar gummilisten runt glastaket och något händer taket? Glaset expanderar väl vid värme och ligger gummit tätt emot....

Vad tar det annars för tidsåtgång för tak + dörrar? Gummi runt dem är väl lite mek, då bilen först skatvättas sedan limmas
Jag satte på lister på dörrarna för drygt en månad sedan och tror att det tog mellan 1 och 2 timmar inklusive noggrann tvättning av områdena.
Vet inte om det hjälper så mycket mot buller men det är definitivt renare och bara för det så är det väl värt att sätta dit listerna.

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 19 nov 2020 23:25
av DrSweden
Någon som har beställt gummilister och testat? YouTube-videos hävdar cirka 3db i reduktion?





Sedan frågan om man behöver köpa just dessa el funkar kina-grejerna?

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 20 nov 2020 07:24
av Bjelke
DrSweden skrev:
Någon som har beställt gummilister och testat? YouTube-videos hävdar cirka 3db i reduktion?





Sedan frågan om man behöver köpa just dessa el funkar kina-grejerna?
3db precis allra närmast kanske men knappast i hela kupén, men det kanske dom nämner i filmerna?
3db typ några cm ifrån glipan är ju alltid något iaf och vissa typer av ljud kan man ju uppleva som mer
störande än andra vilket kan göra en sån list värd att montera ändå :)

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 20 nov 2020 13:15
av DrSweden
Bjelke skrev:
DrSweden skrev:
Någon som har beställt gummilister och testat? YouTube-videos hävdar cirka 3db i reduktion?





Sedan frågan om man behöver köpa just dessa el funkar kina-grejerna?
3db precis allra närmast kanske men knappast i hela kupén, men det kanske dom nämner i filmerna?
3db typ några cm ifrån glipan är ju alltid något iaf och vissa typer av ljud kan man ju uppleva som mer
störande än andra vilket kan göra en sån list värd att montera ändå :)
De hävdar i kupén, mobilen (ja, det kan man diskutera) sitter vid ratten.

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 25 nov 2020 18:43
av perre
Jag hade också massa vindbrus. Trodde det var listerna runt fönster och dörrar. Skapade ett service appointment. Till min förvåning fick jag höra att det var taket som inte var rätt monterat och vips så hade jag fått ett nytt tak. Nu är det noll vindbrus i bilen och kan jag nu bara få bort vägljudet också så blir det fantastiskt.

De ville först ha typ 500 för att åka ut och testa bilen i motorvägsfart. Det gick jag så klart med på och då de konstaterade att det var en garantiåtgärd så behövde jag inte betala någonting.

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 25 nov 2020 21:16
av arena999
Känns lite konstigt att köpa en bil för närmre en miljon så får man hålla på att sätta gummilister själv för den ska komma upp i normal standard....

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 25 nov 2020 21:22
av thnis
arena999 skrev:
Känns lite konstigt att köpa en bil för närmre en miljon så får man hålla på att sätta gummilister själv för den ska komma upp i normal standard....
Jo tyvärr skulle inget annat bilmärke komma undan med det.

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 25 nov 2020 21:40
av ChristerSjo
Bjelke skrev:
DrSweden skrev:
Någon som har beställt gummilister och testat? YouTube-videos hävdar cirka 3db i reduktion?





Sedan frågan om man behöver köpa just dessa el funkar kina-grejerna?
3db precis allra närmast kanske men knappast i hela kupén, men det kanske dom nämner i filmerna?
3db typ några cm ifrån glipan är ju alltid något iaf och vissa typer av ljud kan man ju uppleva som mer
störande än andra vilket kan göra en sån list värd att montera ändå :)
Observera att dB är en logaritmisk skala. Man måste alltid veta vad man mäter ifrån, en reduktion på 3 dB säger ingenting om du inte säger från vilken nivå du mäter.

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 26 nov 2020 11:03
av kenjon
Inte i ett absolut värde, men 3 dB är väl en halvering av ljudnivån? I alla fall mäter vi så på radiosidan, 3 dB ner är en halvering och 3 dB upp är en dubblering.

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 26 nov 2020 14:51
av AAKEE
kenjon skrev:
Inte i ett absolut värde, men 3 dB är väl en halvering av ljudnivån? I alla fall mäter vi så på radiosidan, 3 dB ner är en halvering och 3 dB upp är en dubblering.
Ja, 3db = halvera eller fördubbla ljudeffekten.

För att örat ska uppleva en fördubbling är det mer, har för mig man brukar säga 6 eller 9 db.

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 27 nov 2020 03:31
av kenjon
Eller använda dBA

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 27 nov 2020 12:09
av AAKEE
kenjon skrev:
Eller använda dBA
dB(A) är fortfarande logaritmisk, ingen skillnad där.
Däremot är den anpassad till örats olika känslighet för olika frekvenser. Detta påverkar i huvudsak bara ljudnivån på ljud under 1000hz om jag inte minns fel.

dB= det verkliga ljudtrycket

dB(A)= Hur örat uppfattar det

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 27 nov 2020 13:43
av kenjon
Precis, min mening var att 3 dBA borde vara dubbelt för örat, även om 3 dB inte är det...?

Re: Model 3 - bullerdämpning

Postat: 27 nov 2020 16:14
av AAKEE
kenjon skrev:
Precis, min mening var att 3 dBA borde vara dubbelt för örat, även om 3 dB inte är det...?
Nej, 8 eller 10db uppfattas som en fördubbling.
10db är 10ggr mer ljudeffekt.

Db(A) innebär en anpassning så att örat uppfattar decibeltalet lika oavsett frekvens.
Örat är dåligt på att uppfatta låga frekvenser så kurvan är justeras så att 1db skillnad uppfattas lika oavsett frekvens.
För 1000-5000hz är det i praktiken ingen skillnad mellan db och db(A) då örat är som mest känsligt där.

Vilket innebär att det fortfarande är 8-10db för att upplevas dubbelt.

Det här är ju av intresse för tråden resonerar jag, så att man inte ser en modifiering med någon gummilist och tror att 3db upplevs som halverat ljud.