Sida 3 av 5

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 17:18
av [JM]
Nu har jag precis köpt en MX men TCO för en ny MX för 900tkr blir för mig lägre en att köpa en begagnad Volvo XC90 med 3000mil på nacken för 500tkr.

Edit: glömde priset på Volvo

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 17:27
av nek0
[JM] skrev:
Nu har jag precis köpt en MX men TCO för en ny MX för 900tkr blir för mig lägre en att köpa en begagnad Volvo XC90 med 3000mil på nacken.
Jo jag påstår inte heller att det är billigare med premium bilar . Det jag säger är att en M3 ska jämföras med en BMW 3 serie, inte med en BMW m3 för att de flesta som idag köper Tesla M3 aldrig skulle köpa en BMW m3. Hur många BMW m3 ägare har bytt den mot en Tesla M3?

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 17:37
av Jeppe_E
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
Nej.
Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Köpte en XC60 R-Design för 412.000kr 2011. Den var dyrare per månad än vad min Model 3 är.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 17:46
av Legato
nek0 skrev:
[JM] skrev:
Nu har jag precis köpt en MX men TCO för en ny MX för 900tkr blir för mig lägre en att köpa en begagnad Volvo XC90 med 3000mil på nacken.
Jo jag påstår inte heller att det är billigare med premium bilar . Det jag säger är att en M3 ska jämföras med en BMW 3 serie, inte med en BMW m3 för att de flesta som idag köper Tesla M3 aldrig skulle köpa en BMW m3. Hur många BMW m3 ägare har bytt den mot en Tesla M3?
Du missar ju helt att Tesla, precis som BMW, har ett stort spann på modeller inom sin respektive 3-serie.

Model 3 SR kan jämföras med en entry level 3-serie. Typ 316, 318...

Model 3 LR kan jämföras med 325, 330 osv.

Model 3 Performance med BMW M3.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 17:50
av nek0
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
Nej.
Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Köpte en XC60 R-Design för 412.000kr 2011. Den var dyrare per månad än vad min Model 3 är.
Ok du jämför en suv med en sedan. Visst så kan man också göra. Kolla första 5 sidorna i tråden hur många premium bilar ser du?

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 17:52
av Legato
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
Nej.
Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Köpte en XC60 R-Design för 412.000kr 2011. Den var dyrare per månad än vad min Model 3 är.
Ok du jämför en suv med en sedan. Visst så kan man också göra. Kolla första 5 sidorna i tråden hur många premium bilar ser du?
Massor... BMW, Audi, Mercedes, Volvo osv.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 17:52
av nek0
Legato skrev:
nek0 skrev:
[JM] skrev:
Nu har jag precis köpt en MX men TCO för en ny MX för 900tkr blir för mig lägre en att köpa en begagnad Volvo XC90 med 3000mil på nacken.
Jo jag påstår inte heller att det är billigare med premium bilar . Det jag säger är att en M3 ska jämföras med en BMW 3 serie, inte med en BMW m3 för att de flesta som idag köper Tesla M3 aldrig skulle köpa en BMW m3. Hur många BMW m3 ägare har bytt den mot en Tesla M3?
Du missar ju helt att Tesla, precis som BMW, har ett stort spann på modeller inom sin respektive 3-serie.

Model 3 SR kan jämföras med en entry level 3-serie. Typ 316, 318...

Model 3 LR kan jämföras med 325, 330 osv.

Model 3 Performance med BMW M3.
Jag kanske har missat men kan du visa mig var har man jämfört TCO BMW 316 mot Tesla M3?

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 17:57
av [JM]
Det är ju väldigt olika beroende på om man tar den som tjänstebil på egna firman eller betalar privat.
Om man ska ha den 3 år eller 6 år.
Vad man tror restvärdet är efter 3 eller 6 år.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 17:57
av Legato
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
[JM] skrev:
Nu har jag precis köpt en MX men TCO för en ny MX för 900tkr blir för mig lägre en att köpa en begagnad Volvo XC90 med 3000mil på nacken.
Jo jag påstår inte heller att det är billigare med premium bilar . Det jag säger är att en M3 ska jämföras med en BMW 3 serie, inte med en BMW m3 för att de flesta som idag köper Tesla M3 aldrig skulle köpa en BMW m3. Hur många BMW m3 ägare har bytt den mot en Tesla M3?
Du missar ju helt att Tesla, precis som BMW, har ett stort spann på modeller inom sin respektive 3-serie.

Model 3 SR kan jämföras med en entry level 3-serie. Typ 316, 318...

Model 3 LR kan jämföras med 325, 330 osv.

Model 3 Performance med BMW M3.
Jag kanske har missat men kan du visa mig var har man jämfört TCO BMW 316 mot Tesla M3?
Har ingen aning om vart du försöker komma.

Tesla har positionerat Model 3 i "small luxury sedans" och det är i den kategorin bilen jämförs i princip all statistik och journalistik.

Det är alltså BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS, Alfa Giulia, Jaguar XE, Volvo S60 osv.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 18:00
av Nico
Saab 9-5 aero 2000 och 2004.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 19:04
av pefreli
Saab 9-5 Aero kombi x 3 :? - BMW 320D touring 2012 - BMW 320D touring m-sport 2016.

Har nu en LR RWD (privat) som för mig har lägre TCO än en ny 320D.

Och det i sig är ju helt galet mtp hur mkt bättre och roligare den totala ägarupplevelsen är med Teslan.

BMW kommer ha problem med att sätta ut en reell konkurrent till Model 3 på marknaden utan att den egna fossiltillverkningen tar ordentligt med stryk...

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 19:13
av Pontus
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
Nej.
Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Köpte en XC60 R-Design för 412.000kr 2011. Den var dyrare per månad än vad min Model 3 är.
Ok du jämför en suv med en sedan. Visst så kan man också göra. Kolla första 5 sidorna i tråden hur många premium bilar ser du?
Ok min model 3 vart dyrare än min tidigare model 3, trots sämre utrustning på denna (saknar metallic och NoA mm) :)

Re: Bil innan Model 3

Postat: 15 aug 2019 19:15
av Legato
Pontus skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:

Nej.
Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Köpte en XC60 R-Design för 412.000kr 2011. Den var dyrare per månad än vad min Model 3 är.
Ok du jämför en suv med en sedan. Visst så kan man också göra. Kolla första 5 sidorna i tråden hur många premium bilar ser du?
Ok min model 3 vart dyrare än min tidigare model 3, trots sämre utrustning på denna (saknar metallic och NoA mm) :)
Tur för dig att du inte fastnade för i-Pace i USA, då hade du fått betala det dubbla i Sverige ;)

Re: Bil innan Model 3

Postat: 16 aug 2019 10:49
av MrStarhouse
2016 Mustang GT :)

Re: Bil innan Model 3

Postat: 16 aug 2019 12:45
av josve
Volvo V60 -> Tesla Model S85 (2014) > M3 LR

Re: Bil innan Model 3

Postat: 16 aug 2019 13:18
av AndersB_Hson
VW Passat kombi 2010 > Model 3 LR RWD
Har haft bilen i två månader, haft den över semestern, gjort lite roadtrips i Sverige, funkar grymt bra med SuC.
Frun är oerhört nöjd, jag tycker det är lite jobbigt att "sticka ut", det är fler som kollar lite extra på bilen än när jag körde Passaten :D

Re: Bil innan Model 3

Postat: 16 aug 2019 13:36
av Melkin
Kul att det verkar vara så olika vilka bilar vi alla har haft innan. Min förra och enda bil innan Model 3 var en Kia Soul EV.

Aldrig ägt fossilbil - det var elbilens äntliga frammarsch som fick mig att ta körkort som 40-åring. Med andra ord är jag inte bara nyförälskad i min Tesla, utan även i att köra bil i allmänhet. Tar vara på varje ursäkt för att åka iväg någonstans. :mrgreen:

Re: Bil innan Model 3

Postat: 16 aug 2019 13:52
av PatrikS
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
nek0 skrev:
Är inte den här tråden beviset på det jag påstår hela tiden? De flesta M3 ägare kommer från helt vanliga bilar.
Konstigt att när man börjar prata om TCO så kommer det alltid ,jo den är billigare än andra premium bilar. De flesta betalar idag mycket mer än man betalade innan eller hur?
Nej.
Nej? Ok. Premium bilar Volvo 240, Nissan Murano 2012 diesel, Skoda Fabia, Skoda Octavia.... ?
När man jämför M3 är det alltid prestandan 0-100km/ som är viktig och då ska man jämföra M3 med Bmw M3 .
Tycker inte att den här tråden visar att så många M3 ägare hade premium prestanda bilar innan M3.
Vad gäller min Murano 2012 så köpte jag den för 185.000 och fick inte mycket mer än runt 80-90 så den har kostat över 25.000 om året, plus reparationer över 40.000 (jag lyckades få 10.000 på maskinskada) för att inte tala om hur mycket den drack i diesel.
Samt försäkringen som var dubbelt så dyr som min model 3.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 16 aug 2019 13:53
av HX100
Vi bytte in en v70 - 03 med 40.000,mil på mätaren mot en MX100. Vi var livrädda i början när vi kände accelerationen.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 16 aug 2019 14:49
av mange
VW Passat GTE -16

Re: Bil innan Model 3

Postat: 16 aug 2019 16:31
av Segelflygaren
Gas Passat 09 - Volvo V60 D6 13 - Model S P85+ 14 - Model S P85DL 15 - Model X P100DL 17 - 2 st Model 3 AWD 19.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 17 aug 2019 08:48
av Coburn
Volvo c30 d5, Volvo v60 r-design, Passat, Audi a4 & vw caddy, och nu M3 AWD & vw multivan

Re: Bil innan Model 3

Postat: 17 aug 2019 09:48
av HerrNilsson
VW eGolf -15.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 17 aug 2019 10:06
av Tars
Se signatur.

Re: Bil innan Model 3

Postat: 17 aug 2019 10:11
av Macrobson
Golf GTE -16 laddhybrid.
Mycket bra bil och alltid kört den med glädje, men efter en veckas ägande av den bilen kände jag att det aldrig skulle bli en "vanlig" bil mer.
Ja....., sedan har man väntat i tre år tills Teslan kom i april. :D :D