Kom och tänka på de självkörande bussar som trafikerar Barkarbystaden, under vilken förordning rullar de?
Toppfarten är väl max 15km/h och med en ”övervakare” ombord som gissningsvis har ett vakande öga, och som då eventuellt kan nödstoppa fordonet vid fara kanske gör att de får rulla omkring enligt dagens förordningar?
Men detta kan ju inte vara långt i från avancerad summon, dvs att bilen körs fram från en avlägsen p-plats, och det är väl kanske där med ”övervakningen” som skiljer mellan dessa scenarion med autonom buss vs tesla, då teslaföraren står kanske 100m i från sitt fordon, medans en övervakande person befinner sig i bussen och kan agera vid fara.
Nu kanske man inte vill åka omkring med den helt autonoma körningen i 15km/h men undrar var begränsningen ligger gällande detta, för tekniskt borde man få ha samma funktionalitet i Teslan som i bussen, det är bara hastigheten som ska justeras uppåt en bra bit innan jag skulle vara nöjd.
Bussarna i Barkaby har ett särkilt tillstånd för användning och lyder således inte under någon i detta fallet (Tesla) jämförbar förordning.
Dessutom kan man ju tänka sig att man bara tillstånd för en buss åt gången på samma plats.
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 12:39
av Svenssons
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Jag skulle vilja ha ap2.5 på samma nivå som ap1 på motorväg. Helst utan att man ska peta på ratten också. Köra i stad och trafik kan bag Göra själv ett tag till, det ör motorväg som är segast
AP och SuC har lite samma "syfte", det är mest till för långresor... Typ...
AP använder jag dagligen, typ 75% av all min körning är med AP påslagen och det inkluderar körning på vägar med 40 km/h och sträckor på några km. Körning utan AP påslagen inkluderar motorväg rätt ofta...
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 13:16
av Bjelke
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Jag skulle vilja ha ap2.5 på samma nivå som ap1 på motorväg. Helst utan att man ska peta på ratten också. Köra i stad och trafik kan bag Göra själv ett tag till, det ör motorväg som är segast
AP och SuC har lite samma "syfte", det är mest till för långresor... Typ...
AP använder jag dagligen, typ 75% av all min körning är med AP påslagen och det inkluderar körning på vägar med 40 km/h och sträckor på några km. Körning utan AP påslagen inkluderar motorväg rätt ofta...
För mig är det nästan bara på motorväg och det blir ca 3 mil på min 8 mil långa väg till jobbet men jag skulle nog fortsätta använda den på 90-vägen också om det inte vore för hastighets-spärren som kom förut nu får man ju inte köra mer än 10 över gränsen och det funkar inte så länge bilen inte läser skyltarna rätt sen är 10 i snävaste laget på många vägar också om man säger så...
Vid köbildning använder jag AP också ibland
Lite taskigt kanske att dra jämförelse med SuC och långresor, det var mest med glimten i ögat
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 13:26
av Svenssons
Bjelke skrev:
För mig är det nästan bara på motorväg och det blir ca 3 mil på min 8 mil långa väg till jobbet men jag skulle nog fortsätta använda den på 90-vägen också om det inte vore för hastighets-spärren som kom förut nu får man ju inte köra mer än 10 över gränsen och det funkar inte så länge bilen inte läser skyltarna rätt sen är 10 i snävaste laget på många vägar också om man säger så...
Vid köbildning använder jag AP också ibland
Lite taskigt kanske att dra jämförelse med SuC och långresor, det var mest med glimten i ögat
Jag hade tidigare +10km/h men ändrat det till 0 km/h. AP används av mig till mer avkopplad körning och när jag inte använder AP så är det oftast för mer dynamisk körning... Det det är fullt möjligt att köra i enbart maximala lagliga hastigheten på alla vägar har jag märkt.
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 13:59
av Kilowatt
Svenssons skrev:
Det är fullt möjligt att köra i enbart maximala lagliga hastigheten på alla vägar har jag märkt.
What!??
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 14:07
av jpetters
OfarligTesla skrev:
Lycka till med att med nuvarande kamerasetup kommer kunna på ett säkert sätt ta sig ut vid en T-korsning på en landsväg t.ex.. Kamerorna ser ju inte på länga vägar tillräckligt brett för det.
Menar du att de inte ser tillräckligt lång? Bredden borde ju vara ok, med tanke på Forward Looking Side Cameras + Front.
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 14:25
av OfarligTesla
jpetters skrev:
OfarligTesla skrev:
Lycka till med att med nuvarande kamerasetup kommer kunna på ett säkert sätt ta sig ut vid en T-korsning på en landsväg t.ex.. Kamerorna ser ju inte på länga vägar tillräckligt brett för det.
Menar du att de inte ser tillräckligt lång? Bredden borde ju vara ok, med tanke på Forward Looking Side Cameras + Front.
Ja om man går på den bilden så fungerar det ju, Men enligt den så skall ju ”forward looking side camera” se bakåt också, så det är frågan hur korrekt det är. Det är inte t.ex. vad som setts i de artiklar som skrivits tidigare om FSD där bilder från kamerorna syns. I nedanstående artikel om AP 2.0 (kamerorna har väl inte ändrats nämnvärt?) så ser man ju att det helt klart finns scenarion där den inte kommer kunna se tillräckligt för att köra helt själv, i var fall i Sverige.
Och som sagt, B-pelaren är i många fall för långt bak för att kunna se utan att köra för långt fram till att börja med.
Jag skulle inte bli förvånad om EU kommer kräva sikt från fronten för att få köra ut i T-korsningar eller liknande.
Lycka till med att med nuvarande kamerasetup kommer kunna på ett säkert sätt ta sig ut vid en T-korsning på en landsväg t.ex.. Kamerorna ser ju inte på länga vägar tillräckligt brett för det.
Menar du att de inte ser tillräckligt lång? Bredden borde ju vara ok, med tanke på Forward Looking Side Cameras + Front.
90 km/h ger 25 m/s. Så om kameran ser 80 m så ger det ca 3s att reagera. Räcker det?
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 14:28
av frippan
loftux skrev:
jpetters skrev:
OfarligTesla skrev:
Lycka till med att med nuvarande kamerasetup kommer kunna på ett säkert sätt ta sig ut vid en T-korsning på en landsväg t.ex.. Kamerorna ser ju inte på länga vägar tillräckligt brett för det.
Menar du att de inte ser tillräckligt lång? Bredden borde ju vara ok, med tanke på Forward Looking Side Cameras + Front.
90 km/h ger 25 m/s. Så om kameran ser 80 m så ger det ca 3s att reagera. Räcker det?
Slänger den sig ut med plattan i mattan så är det mer än väl . Fast det kanske inte ger så bra upplevelse.
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 14:54
av LarsL
Det är därför de jobbar så hårt med 0-100 tiderna
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 15:19
av loftux
Gick ut till T-korsningen hemmavid, där hastigheten är 40 km/h, i praktiken 50. För att bedöma med hur mycket marginal jag normalt har när jag kör ut så klockade jag situationer då jag kunnat tänka mig köra ut. Vilket är 5-6s marginal.
Min högst amatörmässiga/ovetenskapliga slutsats är att kameran kan räcka till när man kör ut på väg där det är 50 km/h eller lägre, högre hastigheter så blir det svårt.
Om inte bilen som föreslagits kör plattan i mattan!
Beräkning
50 km/h = 13,8 m/s => 80/13,8 = 5,8s marginal.
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 15:47
av OfarligTesla
Ja det är ju en annan aspekt ja, att 80 meter ger lite kort tid på många vägar också.
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 aug 2019 15:59
av Pontus
LarsL skrev:
OfarligTesla skrev:
Men då kommer ju Tesla aldrig kunna få FSD att funka här. Lycka till med att med nuvarande kamerasetup kommer kunna på ett säkert sätt ta sig ut vid en T-korsning på en landsväg t.ex.. Kamerorna ser ju inte på länga vägar tillräckligt brett för det. Elon vill inte ha ett regelverk alls vad gäller vad bilen får göra, han vill släppa något som ör i ”beta” och sen är allt förarens ansvar. Att man inte får köra robotaxi kan han då skylla på de långsamma lagarna.
Så kan det mycket väl vara att Elon tycker det.
Men du menar väl inte på allvar att det inte går att köra bil med hjälp av bara kameror? För mig är det helt självklart att det går alldeles utmärkt att köra bil genom att bara använda kameror. Ge mig alla kameror som Tesla har och jag kan garantera att jag kan köra bilen på ett helt normalt sätt. Jag har kört mycket simracing och där används bara kameror för att köra bilen.
Körkortet skulle så klart kunna innehålla olika klasser. Det skulle tex kunna finnas körkort för motorväg, stadstrafik och landsväg.
Körkorts idén tycker jag verkar vara den enda vettiga vägen framåt.
Körkortsvarianten kanske är bra men vi vet ju alla hur VW skulle lösa det. Bilen känner av att det är uppkörning och ringer hem till pappa som får ta över körningen i smyg
Re: Ingen FSD i EU...
Postat: 24 okt 2019 13:21
av Daniel R
Hej,
Det finns ett förslag att lätta på UNECE r79-reglerna. Se video från Steven Peeters.
Vi får hoppas det går igenom. Skriv gärna under uppropet (om ni inte redan gjort det).