Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?
Postat: 31 jul 2019 09:49
Någon som vet hur man återbetalar ROTavdrag om man istället får ”Ladda-hemma-stöd”?
Samma här, 6100 kr tillbaka för Tesla WC + installation som ska betalas ut inom 10 dagar. Ansökte för 30 min sen..jomo skrev:För info: Jag ansökte om bidraget för 15 minuter sedan via e-tjänsten, fick just positivt beslut! Orimligt snabb handläggning, 6400 kr tillbaka, tackarTesla Wall Connector.
/Johan
Pratade precis med skatteverket, enklast är om du ber installatören skicka en faktura till dig på rotavdraget och betala den sen så betalar han in den summan till skatteverketAndersN skrev:Någon som vet hur man återbetalar ROTavdrag om man istället får ”Ladda-hemma-stöd”?
Går ju att låta montera en CEE på en WC och då blir den billigare än UMC.Latt skrev:Men där är oftast inte en jfb typ b bakom ett rött uttag. Det är krav att få det installerad för att få bidrag för WCMDurante skrev:Oinstallerad ja, många som har röda 400V 16A uttag hemma och då blir faktiskt en ny UMC billigare än WC + installation.LarsL skrev:Fast en Wallcharger är billigare än en extra UMC.
Rent regelmässigt så tror jag inte de men praktiskt bör man väl kunna lösa de..Guggenheimel skrev:Kan man få bidraget även om man kör Bjelke-metoden? En semifast installation är ju bra smidigt om WC:n går sönder och behöver bytas ut, alternativt, mot all förmodan, att det kommer en box man hellre skulle vilja ha i framtiden.
Hmm, vilka regler tänker du på? Reglerna för att få stödet eller?chaffis75 skrev:Rent regelmässigt så tror jag inte de men praktiskt bör man väl kunna lösa de..Guggenheimel skrev:Kan man få bidraget även om man kör Bjelke-metoden? En semifast installation är ju bra smidigt om WC:n går sönder och behöver bytas ut, alternativt, mot all förmodan, att det kommer en box man hellre skulle vilja ha i framtiden.
Två Tesla WC med lastbalansering vore väl lämpligt.McMagnus skrev:Lite OT kanske, men har nån ett bra förslag på en setup för laddning av en Tesla i garage och en annan elbil strax utanför? Vet inte exakt vad den andra bilen blir än, men troligen inte en Tesla. Jag vill gärna att laddaren lastdelar för att slippa öka på huvudsäkringen för mycket. Sen vore det ju även praktiskt med ett uttag på utsidan av garaget för att slippa dra kablar varje gång man ska ladda utebilen.
Precis.. Vad jag förstår krävs fast installation vilket de inte blir om man har en kontakt mellan, detta oavsett om de är 3 fas eller vanligt shuko uttag.LarsL skrev:Hmm, vilka regler tänker du på? Reglerna för att få stödet eller?chaffis75 skrev:Rent regelmässigt så tror jag inte de men praktiskt bör man väl kunna lösa de..Guggenheimel skrev:Kan man få bidraget även om man kör Bjelke-metoden? En semifast installation är ju bra smidigt om WC:n går sönder och behöver bytas ut, alternativt, mot all förmodan, att det kommer en box man hellre skulle vilja ha i framtiden.
BrooklynS skrev:Fick nyss pengarna från NVV så det funkar bra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Vem som helst som är "riktig" elektriker som kan fakturera dig.Alzie skrev:Det lät ju inte alls dyrt.
Får man ta hit vilken elektriker man vill eller måste det vara någon speciell firma?
Vad är det för Garobox?gnutten skrev:Jag har samma erfarenhet som Johlei. Man behöver inte ladda upp foton eller beskrivning. Jag har däremot installerat en Garo med mätning både i boxen och i centralen, effektvakten i boxen har koll på när huvudsäkringarna börjar få det hett om öronen och drar då ner laddeffekten till bilen. Jag skulle faktiskt rekommendera den här lösningen till alla istället för Tesla WC, det fungerar otroligt bra och man får ut runt 10 kW tills man drar igång tex spisen eller tvättmaskinen. Prislappen blev också runt 7000 efter bidraget om jag minns rätt. Inbillar mig också att Garo är robustare och håller längre.
8500 + moms är alldeles för dyrt. Du får leta upp en annan elektriker. Min installation kostade 5800kr inkl. moms, arbete och allt material som elektrikern köpte. Sedan kostade Tesla Wall Connector 5200kr som jag fick beställa själv. Totalt 11000kr - 50% i bidrag som kom efter ca. en vecka, så det blev 5500kr. Billigt tycker jag, tackar staten.Saab99turbo skrev:Vad är det för Garobox?gnutten skrev:Jag har samma erfarenhet som Johlei. Man behöver inte ladda upp foton eller beskrivning. Jag har däremot installerat en Garo med mätning både i boxen och i centralen, effektvakten i boxen har koll på när huvudsäkringarna börjar få det hett om öronen och drar då ner laddeffekten till bilen. Jag skulle faktiskt rekommendera den här lösningen till alla istället för Tesla WC, det fungerar otroligt bra och man får ut runt 10 kW tills man drar igång tex spisen eller tvättmaskinen. Prislappen blev också runt 7000 efter bidraget om jag minns rätt. Inbillar mig också att Garo är robustare och håller längre.
Jag har fått offert på 8500 plus moms för installation av wall connector. Trävägg nära befintligt proppskåp. I detta ingår också jordfelsbrytare. Vad hamnade era offerter på?
Beror nog lite på var man bor. Jag sökte 9 olika elektriker och bara 1 hade möjlighet inom rimlig tid (3 månader). Därmed blir kostnaden också efter marknadens utbud/efterfrågan. Jag vet att jag kommer betala överpris (ca 10 inkl. Moms), men har samtidigt inte så mycket att välja på då han vägrade använda tex jordfelsbrytare som jag köpt direkt från grossist.kikat skrev:8500 + moms är alldeles för dyrt. Du får leta upp en annan elektriker. Min installation kostade 5800kr inkl. moms, arbete och allt material som elektrikern köpte. Sedan kostade Tesla Wall Connector 5200kr som jag fick beställa själv. Totalt 11000kr - 50% i bidrag som kom efter ca. en vecka, så det blev 5500kr. Billigt tycker jag, tackar staten.Saab99turbo skrev:Vad är det för Garobox?gnutten skrev:Jag har samma erfarenhet som Johlei. Man behöver inte ladda upp foton eller beskrivning. Jag har däremot installerat en Garo med mätning både i boxen och i centralen, effektvakten i boxen har koll på när huvudsäkringarna börjar få det hett om öronen och drar då ner laddeffekten till bilen. Jag skulle faktiskt rekommendera den här lösningen till alla istället för Tesla WC, det fungerar otroligt bra och man får ut runt 10 kW tills man drar igång tex spisen eller tvättmaskinen. Prislappen blev också runt 7000 efter bidraget om jag minns rätt. Inbillar mig också att Garo är robustare och håller längre.
Jag har fått offert på 8500 plus moms för installation av wall connector. Trävägg nära befintligt proppskåp. I detta ingår också jordfelsbrytare. Vad hamnade era offerter på?
Garo har många olika varianter på sina boxar fast de ser identiska ut. Min hade artikelnummer 2449139. När jag köpte den trodde jag att den hade inbyggd likströmsövervakning men det hade den inte så jag fick köpa till en jordfelsbrytare.Saab99turbo skrev:Vad är det för Garobox?gnutten skrev:Jag har samma erfarenhet som Johlei. Man behöver inte ladda upp foton eller beskrivning. Jag har däremot installerat en Garo med mätning både i boxen och i centralen, effektvakten i boxen har koll på när huvudsäkringarna börjar få det hett om öronen och drar då ner laddeffekten till bilen. Jag skulle faktiskt rekommendera den här lösningen till alla istället för Tesla WC, det fungerar otroligt bra och man får ut runt 10 kW tills man drar igång tex spisen eller tvättmaskinen. Prislappen blev också runt 7000 efter bidraget om jag minns rätt. Inbillar mig också att Garo är robustare och håller längre.
Jag har fått offert på 8500 plus moms för installation av wall connector. Trävägg nära befintligt proppskåp. I detta ingår också jordfelsbrytare. Vad hamnade era offerter på?