Sida 3 av 3

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 28 jul 2019 13:34
av Leo
LarsL: Du har helt rätt att tunna jämna karossgap ofta är mest estetiskt (och säkert ganska dyrt att få till) MEN när det är så tight att lacken skavs bort eller karossdelar sticker ut mer än andra är det ett tekniskt problem.

På vår X så touchade dörr och framskärm varandra. FWD-dörrarna skavde bort lacken osv. DÅ blir det ett reellt problem med de dåliga karosspassningarna.

Samma sak när vissa lister eller karossdelar ”sticker ut”. Syns ofta med blotta ögat och känns lätt med händerna och syns lätt när kanten blir smutsig. Då skapas lätt vindbrus (som du skriver) men utstickande delar får även lätt mer stenskott, smuts fastnar, kan tränga in vatten osv. DÅ blir även det ett reellt problem.

Historiskt sett hade man större gap mellan karossdelar förr. Beroende på vekare chassi och karosser som flexade ihop. Då ”krävdes” större rörelsemån. Dessutom var det ofta mycket ”manuell” byggda bilar, slarvigt ihopsatta...(läs vissa engelska märken tex). Många som renoverat/monterat äldre engelska Cabbar med ”Tyska precisionsskarvar” har efter första sommaren upptäckt att olika plåtstycken lätt skaver bort lacken då karossdelarna flexar och tar i varandra.

Så det är robotisering ihop med styvare karosser som möjliggjort smalare och jämnare karosspassningar. Vilken nog den Tyska bilindustrin brukar anses världsledande på.

Men jag tycker ändå det är märkligt att inte Tesla lyckas få till det bättre 2019. De har väl tex under några år haft en fd Audi produktionschef anställd (som precis nu slutat).

Jag personligen tycker också det många gånger är föööör stora skillnader i karosspassning för att det ska se bra ut. Men det stora problemet är när det leder till bortskavd lack, vindbrus, smutsränder, blästrade plåtkanter osv.

Har själv ”vant mig” hur det brukar se ut. Men för de som undrar var ”nivån ligger” brukar jag säga ”-besök ett ställe med många Teslor och kolla själv.” Tex ett SC eller någon välbesökt SuC så får man realistiska förväntningar.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 28 jul 2019 14:58
av LarsL
Leo skrev:
LarsL: Du har helt rätt att tunna jämna karossgap ofta är mest estetiskt (och säkert ganska dyrt att få till) MEN när det är så tight att lacken skavs bort eller karossdelar sticker ut mer än andra är det ett tekniskt problem.
Ja, om det stör funktionen så är det något de bör jobba på och rätta till. Fel i exteriören är lätt för folk att se och därför hugger många på det.
Två av mina senaste tre bilar har haft dörrar som inte gått att stänga, en Nissan Leaf och en Santa Fe, men mercedesen hade det inte. På Santa Fe som jag köpte begagnad hängde jag rätt dörren själv, men det var knepigt då den inte riktigt passade i karmen, sånt känns ju inte så bra. Santa Fe kostar ju ungefär en halv miljon och Leaf är ju inte direkt billig den heller.

För min del är jag mer oroad över driftsäkerhet. Jag gillar inte bilar/saker som inte fungerar.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 28 jul 2019 15:11
av mati
Jag tycker faktiskt att det är viktigt med estetik, även om det inte påverkar funktionen. När i princip samtliga biltillverkare klarar av att bygga bilar med fina och jämna avstånd mellan karossdelarna så är det inte orimligt att ställa frågan varför en Tesla, som kostar betydligt mer än en vanlig bil, ska se ut på det viset som de ibland gör. Även om man själv möjligen tycker att det inte är så viktigt hur bilen ser ut och hur "rak" den är, så tror jag att de flesta ändå gör det. Framförallt i den prisklassen. Jag har faktiskt blivit utskrattad, eller åtminstone så har folk påpekat de otroligt sneda dörrarna och den snett lutande huven på min Model S. Visst kan man vifta bort det och säga att sådana människor är bara avundsjuka osv, men de har ju faktiskt kommit fram för att titta på bilen för att de var intresserade. Vilken antiklimax när man sedan upptäcker att den på håll så fina bilen vid närmare kontroll ser ut som om en amatör har rättat till en krockskada. Man får i så fall skoja bort det, men pinsamt är det ändå. Tycker jag i alla fall.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 28 jul 2019 21:46
av Anders1
hanty skrev:
Blir lite OT men jag har en drygt 4 år gammal S 85D. På 4 år tappat från 417-407 km i räckvidd. Tesla har för några veckor sedan ”snott” ca 10% räckvidd ( se annan tråd). Så räckvidden i etron är inte sämre men Ionity håller inte måttet än
Vad menar du med snott 10%? Vilken tråd menar du?

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 28 jul 2019 21:55
av OfarligTesla
Anders1 skrev:
hanty skrev:
Blir lite OT men jag har en drygt 4 år gammal S 85D. På 4 år tappat från 417-407 km i räckvidd. Tesla har för några veckor sedan ”snott” ca 10% räckvidd ( se annan tråd). Så räckvidden i etron är inte sämre men Ionity håller inte måttet än
Vad menar du med snott 10%? Vilken tråd menar du?
Läs mer på TMC.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 28 jul 2019 23:22
av bylund
frippe skrev:
De fel vi hade inför semestrarna, ac ur funktion, löste de väldigt smidigt bara vi hade lite is i magen.
Is i magen som lösning på trasig luftkonditionering? ;)

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 29 jul 2019 09:23
av hanty
Anders1 skrev:

Vad menar du med snott 10%? Vilken tråd menar du?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ch+batteri

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 29 jul 2019 10:52
av frippe
bylund skrev:
frippe skrev:
De fel vi hade inför semestrarna, ac ur funktion, löste de väldigt smidigt bara vi hade lite is i magen.
Is i magen som lösning på trasig luftkonditionering? ;)
Precis, kall mage ger kallt huvud. :P

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 01 aug 2019 16:07
av kanylbullen
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 01 aug 2019 16:29
av OfarligTesla
kanylbullen skrev:
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 01 aug 2019 18:01
av bylund
OfarligTesla skrev:
kanylbullen skrev:
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.
Så nu fylls alla tider t o m november med folk som inte lyckats boka tidigare? :D

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 01 aug 2019 19:24
av OfarligTesla
bylund skrev:
OfarligTesla skrev:
kanylbullen skrev:
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.
Så nu fylls alla tider t o m november med folk som inte lyckats boka tidigare? :D
När man väl kan boka så är ju servicen rätt snabb ändå och de bokar av folk för att köra ranger/mobile service. Jag kunde få mitt jobb gjort på någon av hubbarna för ”mobile service” redan nästa vecka om jag ville.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 01 aug 2019 19:40
av LarsL
kanylbullen skrev:
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
De kanske är tillbaka från semestern?

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 05 aug 2019 11:52
av M455E
Tesla bokade på eget bevåg idag av min tid som jag bokat 16/8 pga alla delar inte har kommit in. Har 6 garantikrav varav ett är smutsigt innertak, såg inte fingeravtrycken vid leverans :(
Dom kunde åtminstone ha fixat det eller betalat för rekond på annan firma. Nu svarar dom inte mig...
Fingeravtrycken samt blindspot problem pga dålig kamera är det som stör mig mest. En lackskada gör dock att jag inte vill lackförsegla eller foliera innan det är fixat. :?

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 05 aug 2019 12:02
av Verdi
bylund skrev:
OfarligTesla skrev:
kanylbullen skrev:
Nu gick det plötsligt att boka service i appen. Första tillgängliga tid i Stockholm 27e aug.
Japp, samma här. De fick väl tummen ur nu och fixade det.
Så nu fylls alla tider t o m november med folk som inte lyckats boka tidigare? :D

Första lediga tid just nu är 24 sept. Så skynda! :)

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 05 aug 2019 14:03
av Magnus71
Har aldrig behövt kontakta Tesla service tidigare.
Provade precis att boka i appen. Fungerar inte bra. I mitt fall så bor jag i Östersund. Anger jag min hemadress så är alla förslag på Tesla center som kommer upp i Norge. Eftersom de är närmast. Kan ej välja Stockholm. Men väljer jag ett serviceställe i Norge så blir det sedan error vid bokningen.
Nu fick jag istället ange adress till Stockholm för att få den möjligheten. Då gick bokningen igenom.
I just detta fall spelar det ingen roll då jag är ute efter att få en mjukvaruuppdatering pushad.
Men nu undrar jag över ev. Framtida bokningar.
- Kan man som svensk inte boka i Norge? 30 mil till Trondheim är kortare än 60 mil till Stockholm.
- Finns det något annat sätt att boka i appen med rätt hemadress och ändå välja annat servicecenter än dom som föreslås i appen?
-Kan man få en mjukvaruuppdatering pushad på annat sätt än boka servicetid i appen?

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 05 aug 2019 14:31
av evilirish
Vad har du ställt in för preferens för mjukvaru-uppdateringar? Har du kvar den i standard-inställning kan det dröja mellan uppdateringar.
Jag ändrade så fort det blev möjligt och brukar sen dess få min uppdatering inom 1-3 dagar efter att den blir tillkännagiven.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 05 aug 2019 19:58
av Vulgarsonic
I början verkade det som att sätta uppdateringspreferens till advanced funkade bra.
Nu verkar det dock inte spela nån roll alls för min del.
Får ändå inga uppdateringar.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 05 aug 2019 20:05
av anna__
Vulgarsonic skrev:
I början verkade det som att sätta uppdateringspreferens till advanced funkade bra.
Nu verkar det dock inte spela nån roll alls för min del.
Får ändå inga uppdateringar.
Samma här, har inte sett röken av den nya uppdateringen :/

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 06 aug 2019 09:09
av kikat
Får inte heller uppdateringar direkt med avancerat.
Får de ungefär med 1-2 veckors intervall när den stora massan får de enligt https://teslafi.com/firmware/
Visst är det kul med uppdateringar med varför ta servicetid från SC för att få de att pusha ut en uppdatering oftare, den kommer ju så småningom.
De verkar redan vara överbelamrade med jobb så dumt att boka in skitsaker. Finns viktigare saker för de att lägga tid på, t.ex. bilar som läcker in vatten eller inte fungerar alls.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 06 aug 2019 11:06
av olarsson
Får bara Error i appen... Och inte finns det någon frunk i telefonen att lägga bananer...

EDIT: Lyckades via mitt konto på nätet/webläsare. Och fick en tid redan i mitten av september.