Sida 3 av 7

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 21 okt 2019 13:42
av Jerker
BjornS skrev:
Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.

Det motsvarar nästan 10% degradering, efter bara 690 mil. Det känns inte helt rimligt. Är det nu man ska sprinkla getblod i formen av ett T, tala i tungor och utföra olika ritualer för att få bilen att balansera batteripacket? :D
Hur länge har du haft bilen? Det blir alltid kortare räckvidd när det är kallar ute. Till våren blir det bättre igen.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 21 okt 2019 15:37
av BjornS
Jerker skrev:
BjornS skrev:
Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
Hur länge har du haft bilen? Det blir alltid kortare räckvidd när det är kallar ute. Till våren blir det bättre igen.
Jag trodde det klarlades i http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=17673 att denna display inte anpassar sig efter temperatur eller körstil, utan visar den certifierade räckvidden för aktuell batteriladdning?
tesla.com skrev:
The range displayed is not adapted based on driving pattern or other factors that impact range. When fully charged, the driving range displayed is based on regulating agency certification (Environmental Protection Agency - EPA). To view estimated range based on average consumption, open the Energy app.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 21 okt 2019 15:49
av vibrationsfri
BjornS skrev:
Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.

Det motsvarar nästan 10% degradering, efter bara 690 mil. Det känns inte helt rimligt. Är det nu man ska sprinkla getblod i formen av ett T, tala i tungor och utföra olika ritualer för att få bilen att balansera batteripacket? :D
vlcsnap-2019-10-21-12h48m09s839.png
vlcsnap-2019-10-21-12h48m46s497.png
Ett par procent eller så kan bero på kylan. Prova att ladda 10-100 % 1-3 gngr och sen ladda till 90 i några veckor så borde allt kalibreras.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 21 okt 2019 16:11
av Max3
Jag har samma problem på min AWD LR. Tappat nästan 20% nu. För mig har det inte hjälpt att köra 100-10-100 alls. Laddar även till 90% varje dag. Har inte en enda gång sett mitt km antal öka efter dessa försök.

Björn Nyland la upp en intresaant video idag där han tömde batteriet till 0% för att sedan ladda up till 100%. För honom hjälpte det inte ett dugg heller. Hans video:

Men testa i alla fall, för dig funkar det kanske

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 21 okt 2019 16:33
av vibrationsfri
Max3 skrev:
Jag har samma problem på min AWD LR. Tappat nästan 20% nu. För mig har det inte hjälpt att köra 100-10-100 alls. Laddar även till 90% varje dag. Har inte en enda gång sett mitt km antal öka efter dessa försök.

Björn Nyland la upp en intresaant video idag där han tömde batteriet till 0% för att sedan ladda up till 100%. För honom hjälpte det inte ett dugg heller. Hans video:

Men testa i alla fall, för dig funkar det kanske
Du måste ha en av modulerna eller liknande som det hänt något med.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 21 okt 2019 16:49
av Max3
vibrationsfri skrev:
Max3 skrev:
Jag har samma problem på min AWD LR. Tappat nästan 20% nu. För mig har det inte hjälpt att köra 100-10-100 alls. Laddar även till 90% varje dag. Har inte en enda gång sett mitt km antal öka efter dessa försök.

Björn Nyland la upp en intresaant video idag där han tömde batteriet till 0% för att sedan ladda up till 100%. För honom hjälpte det inte ett dugg heller. Hans video:

Men testa i alla fall, för dig funkar det kanske
Du måste ha en av modulerna eller liknande som det hänt något med.
Tesla har sagt att mina batterimoduler är obalanserade. De sa dock aldrig att de var något fel på någon av modulerna och det verkar inte ligga i deras intresse att försöka fixa mitt problem. Inte hört något från dem på ett tag.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 21 okt 2019 21:40
av LarsL
BjornS skrev:
Jerker skrev:
BjornS skrev:
Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
Hur länge har du haft bilen? Det blir alltid kortare räckvidd när det är kallar ute. Till våren blir det bättre igen.
Jag trodde det klarlades i http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=17673 att denna display inte anpassar sig efter temperatur eller körstil, utan visar den certifierade räckvidden för aktuell batteriladdning?
Det är inte förbrukningen som är skillnaden utan hur mycket energi som går att få ur batteriet. När det är kallt kan batteriet lagra mindre energi, verkar ligga i linje med vad som händer med Leaf under vintern.

Gör som jag har gjort och slå över till procent och sluta oroa dig.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 21 okt 2019 21:50
av Max3
LarsL skrev:
BjornS skrev:
Jerker skrev:
BjornS skrev:
Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
Hur länge har du haft bilen? Det blir alltid kortare räckvidd när det är kallar ute. Till våren blir det bättre igen.
Jag trodde det klarlades i http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=17673 att denna display inte anpassar sig efter temperatur eller körstil, utan visar den certifierade räckvidden för aktuell batteriladdning?
Det är inte förbrukningen som är skillnaden utan hur mycket energi som går att få ur batteriet. När det är kallt kan batteriet lagra mindre energi, verkar ligga i linje med vad som händer med Leaf under vintern.

Gör som jag har gjort och slå över till procent och sluta oroa dig.
Ja fast 10% tapp när det är 13°C? Tror det är mer än kylan som ligger bakom.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 21 okt 2019 22:01
av Tellus
BjornS skrev:
Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
Det låter inte som det ska vara, kanske samma fel som Max3.
Vår sr+ hade idag 304km vid 80%, står ute.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 22 okt 2019 06:57
av Bjelke
Ett enkelt sätt att kolla om det är kallt batteri det beror på (vilket inte heller jag tror är fallet om man pratar om mer än några enstaka procent) är
att ställa bilen i varmgarage och ladda där, om man nu har möjlighet till det. Annars kan man väl köra en lite längre sträcka och ladda direkt i samband med det, då
borde batteriet vara tillräckligt varmt, alternativt navigera till en SuC för då ska batteriet värmas om man inte har supernära till laddaren såklart...

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 22 okt 2019 15:11
av BjornS
Tellus skrev:
Det låter inte som det ska vara, kanske samma fel som Max3.
Vår sr+ hade idag 304km vid 80%, står ute.
Jag laddar normalt till 70%, men laddade upp till 80% nu för att jämföra. Bilen står i kallgarage, 10 grader i kupén just nu enligt appen.
charged_80.jpg

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 22 okt 2019 20:46
av Tellus
Oj, 15% mindre än vår sr+ vid samma temperatur och SOC.
Jag gissar att din och max3`s bil kommer behöva lagas förr eller senare.

Skulle vara intressant att köra scan my tesla som bjørn nyland börjat göra, med detta kit

https://www.e-mobility-driving-solution ... e/?lang=en

Det funkar med appen TM-SPY också, där kan man väl se alla cellernas volt bland annat.

Jag beställde ett kit igår :!:

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 23 okt 2019 13:40
av BjornS
Tellus skrev:
Oj, 15% mindre än vår sr+ vid samma temperatur och SOC.
Kan du posta motsvarande screenshot så har jag en jämförelse att skicka till Tesla?

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 23 okt 2019 15:31
av Tellus
BjornS skrev:
Tellus skrev:
Oj, 15% mindre än vår sr+ vid samma temperatur och SOC.
Kan du posta motsvarande screenshot så har jag en jämförelse att skicka till Tesla?
Nu har damen bilen och den är inte laddad, någon annan här kanske har sin på 80%
Här är en screenshot, vet ej om det var 80 eller 81 %

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 23 okt 2019 16:59
av helix
BjornS skrev:
Tellus skrev:
Det låter inte som det ska vara, kanske samma fel som Max3.
Vår sr+ hade idag 304km vid 80%, står ute.
Jag laddar normalt till 70%, men laddade upp till 80% nu för att jämföra. Bilen står i kallgarage, 10 grader i kupén just nu enligt appen.
charged_80.jpg

Kan det vara så att det är en felkonfiguration i mjukvaran som gör att bilen inte är en Standard Range+ utan bara Standard Range? Räckvidden rimmar nämligen bättre isåfall. Tesla lanserade ju $35.000-bilen i USA utan "+" ett kort tag och det verkar misstänksam snarlikt EPA-range konverterat från miles -> km för vad du har för SoC runt 80%.

Värt att be Tesla kolla så att det inte är något sådant som är felkonfat på din bill. Är det inte mjukvaran så är det definitivt någon batterimodul som är trasig eller något annat galet. Hoppas du får bra hjälp från Tesla och att de hittar en lösning!

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 23 okt 2019 18:29
av ChristerSjo
Tellus skrev:
Oj, 15% mindre än vår sr+ vid samma temperatur och SOC.
Jag gissar att din och max3`s bil kommer behöva lagas förr eller senare.

Skulle vara intressant att köra scan my tesla som bjørn nyland börjat göra, med detta kit

https://www.e-mobility-driving-solution ... e/?lang=en

Det funkar med appen TM-SPY också, där kan man väl se alla cellernas volt bland annat.

Jag beställde ett kit igår :!:
Intressant, meddela när du installerat/testat.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 23 okt 2019 19:53
av vibrationsfri
BjornS skrev:
Tellus skrev:
Oj, 15% mindre än vår sr+ vid samma temperatur och SOC.
Kan du posta motsvarande screenshot så har jag en jämförelse att skicka till Tesla?
Tog dessa bilder idag. Så här ska det se ut ungefär vid 90%. Ligger lite lågt här. Siffrorna ska igentligen vara 346 km och 215 Miles på en Sr+ vid 90%.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 24 okt 2019 12:21
av BjornS
helix skrev:
Kan det vara så att det är en felkonfiguration i mjukvaran som gör att bilen inte är en Standard Range+ utan bara Standard Range? Räckvidden rimmar nämligen bättre isåfall. Tesla lanserade ju $35.000-bilen i USA utan "+" ett kort tag och det verkar misstänksam snarlikt EPA-range konverterat från miles -> km för vad du har för SoC runt 80%.
Bilen säger "standard plus", men batterikapaciteten verkar onekligen lägre än den ska. Jag har tidigare noterat att jag vid långresor kunnat köra med lägre snittförbrukning än ABRP förutspått men ändå kommit fram med betydligt mindre kvar i batteriet än ABRP beräknat.

Jag har skickat in en rapport/servicebokning till Tesla så får vi se vad de säger.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 24 okt 2019 16:24
av Snubblaren
299 vid 80 procent är det ok?

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 24 okt 2019 16:32
av Tellus
Snubblaren skrev:
299 vid 80 procent är det ok?
Ja

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 24 okt 2019 16:36
av vibrationsfri
Snubblaren skrev:
299 vid 80 procent är det ok?
Ja det är det. Det är vad jag haft senaste dagarna också. Det motsvarar ca 375 km vid 100%

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 25 okt 2019 10:23
av BjornS
BjornS skrev:
Jag har skickat in en rapport/servicebokning till Tesla så får vi se vad de säger.
Det gick fort, jag har redan fått respons:
model3-range-diagnosis.png
Min tolkning är att de säger att:
  1. Ja, min räckviddsvisning är felaktigt låg.
  2. Detta beror inte på ett fel i bilen, utan en (känd?) bugg i beräkningen.
  3. Felet kommer att rättas i en kommande uppdatering.
Återstående frågor:
  1. Hur relaterar den felaktigt beräknade kapaciteten till den faktiska kapaciteten?
  2. Är min körbara räckvidd begränsad av mjukvarubuggen?
  3. Hur ska jag planera min körning om bilen "ljuger" för mig?
  4. Vad händer om jag kör ner till 0% laddning? Har jag 15% batteri kvar efter att visningen når 0?
Vad tror ni?

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 25 okt 2019 12:04
av vibrationsfri
Tror mer på att batteriet är felaktigt strypt eller att något är fel och att 0 är 0.

Du kan alltid testa att ladda ur under 10% och upp till 100 och se om det blir någon skillnad.

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 25 okt 2019 12:36
av Tellus
Det svaret låter som att Tesla har en GOM (GuessOMeter) vilket dom inte haft till dags dato iallafall. Fick inte Max3 liknande svar?

Jag skulle testa ladda till 100% och köra ner till 5% och se hur många kWh du får i färddatorn, men det måste göras typ samma dag. För när den står i park läge så räknas ej energin till kliman till exempel.

Men scan my tesla så kan man läsa av tillgänglig kapacitet, men den kräver lite installation.

Var ärendet avslutat nu enligt Tesla?

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Postat: 25 okt 2019 13:08
av BjornS
Tellus skrev:
Det svaret låter som att Tesla har en GOM (GuessOMeter) vilket dom inte haft till dags dato iallafall. Fick inte Max3 liknande svar?

Jag skulle testa ladda till 100% och köra ner till 5% och se hur många kWh du får i färddatorn, men det måste göras typ samma dag. För när den står i park läge så räknas ej energin till kliman till exempel.

Men scan my tesla så kan man läsa av tillgänglig kapacitet, men den kräver lite installation.

Var ärendet avslutat nu enligt Tesla?
Jag ska försöka klämma in ett långpass 100-5 snart och se vad färddatorn säger om förbrukad energi, samt hur mycket efterföljande laddning till 100 säger att batteriet fylls på med. Mina tidigare beräkningar av mindre spann har gett resultat motsvarande batteristorlek en bit under 50 kWh.

Responsen jag nu fått var i form av en servicefaktura (0 kr) på automatmail. Förklaringen jag postade är helt enkelt arbetsbeskrivningen på fakturan. Jag vet inte hur jag kan kontakta dem med följdfrågor och jag tolkar det som att de anser att ärendet är avslutat.

Det får nog bli installation av Scan My Tesla för mig också. Jag är inte övertygad om att detta bara är en mjukvarubugg. På vilket sätt skiljer sig min bil från alla andra bilar med samma mjukvara som skulle göra att jag drabbas av en sådan bugg men inte andra?