Tesla ägare i ett dygn nu

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare

Re: Tesla ägare i ett dygn nu

Inlägg av VENOM »

Borde vara obligatoriskt med bild när man fått den...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

bonath skrev:
Grattis!
+1
VENOM skrev:
Borde vara obligatoriskt med bild när man fått den...Bild

Av hänsyn till att vissa här på forumet lider av en allvarlig 19"-hjulallergi så blev det ingen bild på min nya bil.... :-)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

+46 skrev:
Jag firar också ett dygn. Allt funkade utmärkt när jag hämtade ut bilen på exakt utsatt tid. Den var väl polerad och utan några synliga lackskador (jag måste erkänna att jag var lite påverkad av inlägg här på forumet och gjorde därför en extra noggrann besiktning innan jag skrev under leveransgodkännandet).

I morse kunde jag koppla upp den med appen. Provade att tuta för att kolla om jag kunde höra den inifrån huset där den står parkerad på tomten, men det var knappt hörbart. Har inte hunnit köra många mil än men njutit av varje meter som den rullat. Funderade på att göra en långresa till helgen men måste jobba så närmast i tid blir det att lämna bort den till Wrapzone för stenskottsskydd och sedan vidare för lackförsegling. MC Red är bara så snyggt så snyggt!
Grattis, grattis!
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

+46 skrev:
bonath skrev:
Grattis!
+1
VENOM skrev:
Borde vara obligatoriskt med bild när man fått den...Bild

Av hänsyn till att vissa här på forumet lider av en allvarlig 19"-hjulallergi så blev det ingen bild på min nya bil.... :-)
+1
Ta ett kort på frunken och strö ut lite julgransglitter. Jag fattar inte hur folk kan köra runt med fulfrunk som inte är glittrad det är ju jätteviktigt och att det är rätt färg på glittret :)
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Ojdå, nu blev det plötsligen en och en halv veckas ägande och en långresa på 2000 km. Träffat många härliga Tesla människor från Sverige, Norge, Schweiz och Tyskland, var roligt det är tanka elektroner. Denna bil växer verkligen in på en. Det är en riktigt rolig bil att köra. Allt händer på ett nytt sätt och det är ovanligt att ha en kraft som är så omedelbar. Att göra en omkörning är ju som en dröm! Ingen nedväxling, ingen uppvärmning och ingen...... Så otroligt härligt.

Erfarenheterna ökar sakta men säkert och bilen blir bara bättre och bättre. Tyvärr har tanklocket börjat krångla, det öppnar inte vid 75% av gångerna, men det får service center fixa så fort som möjligt.
Vad som också dykt upp från bilist reptilhjärnan är att jag försöker starta bilen hela tiden på startknappen, fast storhjärnan vet mycket bättre. Märker att pekfingret är på väg på den fiktiva "startknappen" på instrumentparnelen med ett lätt pinsamt leende när fingret möter panelen.
Det finns en sak till som jag saknar från BMWn, när man har händerna fulla med prylar så saknar jag verkligen min fot under bilen och bagagelöuckan öppnar sig. Använt i över tre år den har varit så skönt. Nästa Models S om tre-fyra år.
Stolarna funkar för mig, börjar vänja mig, men jag saknar fortfarande mina komfort stolar på min BMW. Man satt som hemma men de gick att göra om till riktigt sportstolar om det behövdes. Teslastolarna kan vara bättre men framför allt fler inställningsmöjligheter. Men också att hoppas för nästa generation Model S som jag köper om tre-fyra år.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Har du vanliga eller nextgenstolar?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

drzaphod skrev:
Tyvärr har tanklocket börjat krångla, det öppnar inte vid 75% av gångerna, men det får service center fixa så fort som möjligt.
Det trodde jag om mitt lock också tills jag hörde av mig service och då fick reda på följande väldigt viktiga information:

1: Öppningssignalen från laddaren skickas när man släpper knappen. D.v.s. medan du trycker och håller inne den så händer ingenting.
2: Antennen som tar emot signalen sitter i, eller i anslutning till, rutan i bakluckan. D.v.s. håller du laddaren nära laddluckan så är risken stor att signalen inte når fram.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

danni skrev:
Jag har de vanliga, gick inte att beställa NextGen när jag beställde min bil. Om jag skulle ändra senare skulle de kosta 210 000 kr.

Inte så sugen på det som du kanske förstår. :)
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Franz skrev:
drzaphod skrev:
Tyvärr har tanklocket börjat krångla, det öppnar inte vid 75% av gångerna, men det får service center fixa så fort som möjligt.
Det trodde jag om mitt lock också tills jag hörde av mig service och då fick reda på följande väldigt viktiga information:

1: Öppningssignalen från laddaren skickas när man släpper knappen. D.v.s. medan du trycker och håller inne den så händer ingenting.
2: Antennen som tar emot signalen sitter i, eller i anslutning till, rutan i bakluckan. D.v.s. håller du laddaren nära laddluckan så är risken stor att signalen inte når fram.
Jodå, det vet jag. Man hör "klicket" men lyckan öppnar inte. Så det blir att peta upp med ett kreditkort. In på service på måndag.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Händer det inte ens något om du öppnar via touch-skärmen?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

drzaphod skrev:
danni skrev:
Jag har de vanliga, gick inte att beställa NextGen när jag beställde min bil. Om jag skulle ändra senare skulle de kosta 210 000 kr.

Inte så sugen på det som du kanske förstår. :)
Det är taget. 210 loppor för stolar är lite saftigt :D Funderade bara på om det var nextgensätena du var besviken på eller inte. Jag har varit lite besviken på stolarna i Model S de gånger jag provkört också. Typ de duger, men de är inte egentligen vad man vill ha, särskilt inte om man är van vid premiumtyska sportstolar. Men från vad jag läst verkar ju nextgen vara lösningen på det problemet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tro att jag läste här(?) att det var någon som fått offert om att uppgradera till next generation för 39000kr. Vet inte om det stämmer eller inte, men kanske värt att fråga om man tror det gör hela skillnaden.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

LarsL skrev:
Tro att jag läste här(?) att det var någon som fått offert om att uppgradera till next generation för 39000kr. Vet inte om det stämmer eller inte, men kanske värt att fråga om man tror det gör hela skillnaden.
Kanske finns någon med stor häck som vill byta nxt gen till de vanliga som är mer US of A anpassade... :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

+46 skrev:
Det är verkligen inte alla här som har problem med 19" hjul Jag t.ex kan ibland få lite 740-raggar vibbar av för låg profil på däck. Jag tycker ändå att Tesla har lyckats bra med alla sin hjulvarianter. Om det hade varit en måttlig liten prisskillnad så kanske jag hade valt 21" som en kul grej, särskilt innan jag uppmärksammades på att de har nackdelar som stötigare, snabbare utslitna, samt lättare att köra sönder. Redan om prisskillnaden hade varit 10000:- hade de troligen gått bort. Nu var de inte ens med på önskelistan.

Grattis till bilen +46, drzaphod, Pontus, och om det är nån mer här i tråden. (Jag får nog min snart hoppas jag.)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Ja vi håller våra 19 tummar ;)
"Late June" den här gången. Gissar på 10 juli.
Titangrå 85D, tyg, 19", plåttak.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Antar att det var detta du menade som ligger i tråden om vad som kan eftermonteras:
HelectriC skrev:
Jag hörde med Tesla i Norge om att byta till Next Gen stolar och det vill dom ha 23k per stol för inkl moms och montering.
210tkr var vär kostnaden för att ändra beställningen efter prisjusteringen. Gäller alltså inte för stolarna direkt men blir konsekvensen i och med valutajusteringen på priset för hela bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare

Inlägg av dirrus »

Jag har också problem med att öppna laddluckan, ibland funderar det utan problem för att nästa gång inte fungera lika bra. Ibland öppnas den via nyckeln, ibland via skärmen ibland via appen och ibland inte alls då jag får testa att låsa, låsa upp, starta (lägga i D och sen P) osv. Ska prata med dem på måndag så hoppas de kan lösa det.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Feddan skrev:
Nej, bara klicket och sedan inget mer. Pratade med Tesla vägassistans och de rekommenderade att man använda ett kreditkort för att få upp den. Tesla skall kontrollera den på måndag så vi får hoppas de kan fixa det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

drzaphod skrev:
Feddan skrev:
Nej, bara klicket och sedan inget mer. Pratade med Tesla vägassistans och de rekommenderade att man använda ett kreditkort för att få upp den. Tesla skall kontrollera den på måndag så vi får hoppas de kan fixa det.
Kanske gamla bensinkort får ett andra liv som laddluckeöppnare när de inte behövs till att tanka längre?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Bjorn skrev:
+46 skrev:
Det är verkligen inte alla här som har problem med 19" hjul Jag t.ex kan ibland få lite 740-raggar vibbar av för låg profil på däck. Jag tycker ändå att Tesla har lyckats bra med alla sin hjulvarianter. Om det hade varit en måttlig liten prisskillnad så kanske jag hade valt 21" som en kul grej, särskilt innan jag uppmärksammades på att de har nackdelar som stötigare, snabbare utslitna, samt lättare att köra sönder. Redan om prisskillnaden hade varit 10000:- hade de troligen gått bort. Nu var de inte ens med på önskelistan.

Grattis till bilen +46, drzaphod, Pontus, och om det är nån mer här i tråden. (Jag får nog min snart hoppas jag.)
Ha, ha samma här! Fälgtrimma och korvmoj har aldrig varit min grej. Komfort och "mest för pengarna" är det som gäller för min del när jag färdas på allmän väg :x
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

+1
21" kommer aldrig att finnas på min bil, inte ens om de är gratis.... :)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Iceman
Teslaägare

Inlägg av Iceman »

bylund skrev:
drzaphod skrev:
Feddan skrev:
Kanske gamla bensinkort får ett andra liv som laddluckeöppnare när de inte behövs till att tanka längre?
Har samma problem på min S85D som jag fick i mars. Känns som problemet blivit mer frekvent på senare tid. Verkar som locket sitter fast trots att magneten släppt och fjädern orkar inte öppna det. Hör dock tydligt klicket varje gång. Tror faktiskt inte det hänt någon gång när jag öppnat via displayen, vilket är konstigt, å andra sidan gör jag nästa aldrig det.

Fredrik
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Jag har också problemet med laddluckan. Jag ringde Teslaservice från Wien och så kom det email från Tesla att jag kunde välja var jag vill serva bilen. De sade att det är en problem med alignment så att luckan behöver justeras. Bagatell.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

+46 skrev:
Bjorn skrev:
+46 skrev:

Ha, ha samma här! Fälgtrimma och korvmoj har aldrig varit min grej. Komfort och "mest för pengarna" är det som gäller för min del när jag färdas på allmän väg :x
+1 :)
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

root skrev:
Jag har också problemet med laddluckan. Jag ringde Teslaservice från Wien och så kom det email från Tesla att jag kunde välja var jag vill serva bilen. De sade att det är en problem med alignment så att luckan behöver justeras. Bagatell.
Precis det jag också fått reda på, tar några timmar att fixar så det skall åtgärdas på måndag trodde de.
Skriv svar