Sida 3 av 4

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 13 jun 2019 21:32
av e5m1r
hed skrev:
Har fått hem min andra WC till 3an. Min nuvarande som jag laddar min MS med är inställd på 13A. Huvudsäkring 20A. Bör jag be om att få min andra WC lastbalanserad mot min nuvarande? Vad är bäst egentligen?
Lastbalansering är bäst funkar i alla lägen

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 13 jun 2019 22:41
av nahoj_c
Är det någon som vet om WC har inbyggd jordfelsbrytare för dc-läckage. Om inte, har någon isf satt dit en typ-B jordfelsbrytare?

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 13 jun 2019 22:45
av MaLund13
nahoj_c skrev:
Är det någon som vet om WC har inbyggd jordfelsbrytare för dc-läckage. Om inte, har någon isf satt dit en typ-B jordfelsbrytare?
Nej, det behöver man lösa själv. Jordfelsbrytare typ B är den vanliga lösningen.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 13 jun 2019 23:25
av hed
e5m1r skrev:
hed skrev:
Har fått hem min andra WC till 3an. Min nuvarande som jag laddar min MS med är inställd på 13A. Huvudsäkring 20A. Bör jag be om att få min andra WC lastbalanserad mot min nuvarande? Vad är bäst egentligen?
Lastbalansering är bäst funkar i alla lägen
Tack! Får bli så.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 13 jun 2019 23:26
av martinot
ville9 skrev:
Verkar bara finnas silverfärgade laddboxar i Teslas shop.
Har ju sett att det cirkulerat svarta som är grymt snygga.
Är dom bara slut i butiken tro?
Jo, det är klart snyggare tycker även jag (gillar inte plastig fake-silver). Finns att köpa i USA i amerikanska shopen, men tyvärr inte i Sverige (eller Europa vad jag sett).

Dock så finns den i en svart "Elon-signatur"-variant. Köpte själv en sådan av en i "byn" för halva priset, och klart snyggare matchning till min svarta Tesla än den "silvriga" original. Kan kanske vara värt att kika på Tradera eller liknande sajter.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 14 jun 2019 07:26
av Tellus
martinot skrev:
ville9 skrev:
Verkar bara finnas silverfärgade laddboxar i Teslas shop.
Har ju sett att det cirkulerat svarta som är grymt snygga.
Är dom bara slut i butiken tro?
Jo, det är klart snyggare tycker även jag (gillar inte plastig fake-silver). Finns att köpa i USA i amerikanska shopen, men tyvärr inte i Sverige (eller Europa vad jag sett).

Dock så finns den i en svart "Elon-signatur"-variant. Köpte själv en sådan av en i "byn" för halva priset, och klart snyggare matchning till min svarta Tesla än den "silvriga" original. Kan kanske vara värt att kika på Tradera eller liknande sajter.
https://www.blocket.se/goteborg/Laddbox ... 3.htm?aw=1

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 14 jun 2019 12:48
av Eilert
Fick min WC installerad idag, gick på 2 timmar och räknar med kostnad på 2000kr ungefär.
Installerat av behörig elektriker med jfb typ B.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 14 jun 2019 14:35
av fakerlind
Eilert skrev:
Fick min WC installerad idag, gick på 2 timmar och räknar med kostnad på 2000kr ungefär.
Installerat av behörig elektriker med jfb typ B.
Najs. Hade du redan tre-fas framdraget?

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 14 jun 2019 14:52
av Ljuybos
Hur är det inkopplad förutom jfb B?
trefas?
Vilken Ampere körs den på?

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 14 jun 2019 15:04
av jenz
Kan Teslas WC anpassa strömmen efter hur mycket som förbrukas på samma sätt som Tibber Easee kan göra?

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 14 jun 2019 20:39
av bylund
jenz skrev:
Kan Teslas WC anpassa strömmen efter hur mycket som förbrukas på samma sätt som Tibber Easee kan göra?
Nej, bara lastbalansera med andra wallconnectorer.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 15 jun 2019 00:38
av Eilert
fakerlind skrev:
Eilert skrev:
Fick min WC installerad idag, gick på 2 timmar och räknar med kostnad på 2000kr ungefär.
Installerat av behörig elektriker med jfb typ B.
Najs. Hade du redan tre-fas framdraget?
Nej han drog en ny 3-fas kabel från elcentralen som satt på insidan av väggen. Jag hade redan 3 st 16A automatsäkringar över så det tillkom ingen extra kostnad för dem.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 15 jun 2019 00:40
av Eilert
Ljuybos skrev:
Hur är det inkopplad förutom jfb B?
trefas?
Vilken Ampere körs den på?
Det är inkopplat i elcentralen i huset med 3 st 16A automatsäkringar och jfb B. Kör 3-fas och 16A max (inställt på WC). Jag har 25A in i huset så det skall funka bra hoppas jag.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 15 jun 2019 09:48
av Fejer
Eilert skrev:
Ljuybos skrev:
Hur är det inkopplad förutom jfb B?
trefas?
Vilken Ampere körs den på?
Det är inkopplat i elcentralen i huset med 3 st 16A automatsäkringar och jfb B. Kör 3-fas och 16A max (inställt på WC). Jag har 25A in i huset så det skall funka bra hoppas jag.
Har kontakt med elektriker för att få laddboxen installerad och funderar över om 3x16 A är nog eller om man borde installera 3X20A för att framtidssäkra? Har också 25A huvudsäkring och laddboxen klarar upp till 32A. Model 3 klarar idag 3 fas 16A men detta kan ju ändras, om inte i nuvarande modell så i framtida.

Hur resonerar ni?

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 15 jun 2019 09:53
av evilirish
Med 16A 3fas så går det ändå alldeles för fort att ladda. Jag hade nog inte orkat lägga pengar på att sätta högre.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 15 jun 2019 10:01
av Mr_E
Fejer skrev:
Har kontakt med elektriker för att få laddboxen installerad och funderar över om 3x16 A är nog eller om man borde installera 3X20A för att framtidssäkra? Har också 25A huvudsäkring och laddboxen klarar upp till 32A. Model 3 klarar idag 3 fas 16A men detta kan ju ändras, om inte i nuvarande modell så i framtida.

Hur resonerar ni?
Min elektriker föreslog och drog en extra tjock 3-faskabel som är godkänd för upp till 25A fram till laddboxen, men säkrade med 16A enligt överenskommelse. Kostade inte många kronor extra, och blir då ett ganska litet ingrepp om jag framöver vill säkra upp. Har i nuläget svårt att se att det skulle behövas.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 16 jun 2019 13:15
av [JM]
Mr_E skrev:
Fejer skrev:
Har kontakt med elektriker för att få laddboxen installerad och funderar över om 3x16 A är nog eller om man borde installera 3X20A för att framtidssäkra? Har också 25A huvudsäkring och laddboxen klarar upp till 32A. Model 3 klarar idag 3 fas 16A men detta kan ju ändras, om inte i nuvarande modell så i framtida.

Hur resonerar ni?
Min elektriker föreslog och drog en extra tjock 3-faskabel som är godkänd för upp till 25A fram till laddboxen, men säkrade med 16A enligt överenskommelse. Kostade inte många kronor extra, och blir då ett ganska litet ingrepp om jag framöver vill säkra upp. Har i nuläget svårt att se att det skulle behövas.
Det är ju vettigt att dra fram 2,5mm2 kabel som du gjort när man ändå håller på.
Klarar 25A och får lägre förluster när man laddar.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 16 jun 2019 13:34
av RagWal
[JM] skrev:

Det är ju vettigt att dra fram 2,5mm2 kabel som du gjort när man ändå håller på.
Klarar 25A och får lägre förluster när man laddar.
2,5mm2 ska nog bara användas för max 16A. Du ska nog upp i åtminstone 4 mm2 för 25A. Kolla med elektrikern.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 16 jun 2019 18:16
av snowtroll
RagWal skrev:
[JM] skrev:

Det är ju vettigt att dra fram 2,5mm2 kabel som du gjort när man ändå håller på.
Klarar 25A och får lägre förluster när man laddar.
2,5mm2 ska nog bara användas för max 16A. Du ska nog upp i åtminstone 4 mm2 för 25A. Kolla med elektrikern.
Jag minns någon gammal tumregel att helst inte ligga på mer än 10 A per kvadratmm, någonstans där efter börjar värme utvecklas i kabeln... Men förstås det beror nog också på kvalitet på kabeln ( resistans och sådant). Kanske någon här är mer uddaterad .. finns ju alltid föreskrifter som brukar vara bra att luta sig på . :mrgreen:

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 16 jun 2019 18:41
av jonas
Just laddning elbilar sker under lång tid då kan nog denna tumregel vara lite i överkant. Jag har för mig att 2,5mm2 i luft kan belastas med 20A.
Jag skulle dragit fram minst 4mm2 eller 6mm2 för att skillnaden i materialkostnad är försumbar och då kan man dra 32A som boxen klarar som max elller i framtiden då man har två elbilar så går bägge på 16A dvs totalt 32A.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 16 jun 2019 23:40
av peza
Min elektriker drog 6mm2 så att jag skulle slippa bry mig om jag säkrade upp, har tibber med deras lastbalansering, 16A idag, funkar kanon. Ladddningen pendlar mellan 9-14A till bilen under natten då det är låg prissättning.
Alltid fullt enligt vad jag ställt in som max under natten.

/Peter

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 17 jun 2019 00:03
av [JM]
6mm2 ???? Ge upp.
Det finns tonnvis med kalkylatorer på nätet för att räkna på förluster i kablar.
Så kontrollera gärna mitt påstående nedan:
25A i en 2.5mm2 kabel ger ca en förlust på ca 4.4W per meter kabel. Tre faser blir mindre än 15W.
Har ni sett hur tunn man måste göra kathaltråden i en gammal 15W glödlampa för att den ska glöda?

Alla som fortfarande tror att en ny 2.5mm2 kabel brinner av under kontinuerlig drift pga det räcker upp en hand....

Ps kolla vilken dimension som nätleverantören dragit in i ert hus och som sen ska tåla upp till 63A på den långa sträckan som är från deras fördelningsskåp och hem till er.

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 17 jun 2019 06:05
av Vulgarsonic
6 kvadrat?
Vad är det för elektriker?
Hur fick han ens till det, drog tråd hela vägen?

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 17 jun 2019 06:45
av RagWal
[JM] skrev:
6mm2 ???? Ge upp.
Det finns tonnvis med kalkylatorer på nätet för att räkna på förluster i kablar.
Så kontrollera gärna mitt påstående nedan:
25A i en 2.5mm2 kabel ger ca en förlust på ca 4.4W per meter kabel. Tre faser blir mindre än 15W.
Har ni sett hur tunn man måste göra kathaltråden i en gammal 15W glödlampa för att den ska glöda?

Alla som fortfarande tror att en ny 2.5mm2 kabel brinner av under kontinuerlig drift pga det räcker upp en hand....

Ps kolla vilken dimension som nätleverantören dragit in i ert hus och som sen ska tåla upp till 63A på den långa sträckan som är från deras fördelningsskåp och hem till er.
Du får ingen elektriker att dra 25A i 2,5mm2 avsett för elbilsladdnin. Kolla med någon som vet.

Beror på hur kabeln dras också men 15W per meter i ett isolerat bjälklag blir varmt...

Re: Laddbox eller ej?

Postat: 17 jun 2019 10:12
av [JM]
RagWal skrev:
[JM] skrev:
6mm2 ???? Ge upp.
Det finns tonnvis med kalkylatorer på nätet för att räkna på förluster i kablar.
Så kontrollera gärna mitt påstående nedan:
25A i en 2.5mm2 kabel ger ca en förlust på ca 4.4W per meter kabel. Tre faser blir mindre än 15W.
Har ni sett hur tunn man måste göra kathaltråden i en gammal 15W glödlampa för att den ska glöda?

Alla som fortfarande tror att en ny 2.5mm2 kabel brinner av under kontinuerlig drift pga det räcker upp en hand....

Ps kolla vilken dimension som nätleverantören dragit in i ert hus och som sen ska tåla upp till 63A på den långa sträckan som är från deras fördelningsskåp och hem till er.
Du får ingen elektriker att dra 25A i 2,5mm2 avsett för elbilsladdnin. Kolla med någon som vet.

Beror på hur kabeln dras också men 15W per meter i ett isolerat bjälklag blir varmt...
Men elektrikerna får installera 13A säkring på 1.5mm2 i hela huset till värmepumpar, Bastu etc.
Samma ström/area till resten av huset är tydligen ok....

Edit: Är ju inte många hus som har VP-rör som tar 3-fas 6mm2. Skulle tro att de flesta installationer som göra för detta blir utanpåliggande på vägg och/eller nergrävt i mark och då behöver man inte ta hänsyn till isolerande effekter.