Vätgas är framtiden

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av nek0 »

Simon skrev:
Hur stora explosioner blir det vid olyckor med vätgasfordon?
Verkar inte bli så stora :)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 558
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av Simon »

När gasfordon smäller håller sig brandåren på avstånd, eller minns jag fel? Här verkar det inte vara farligt att gå fram och släcka.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 325
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av Oktavos »

nek0 skrev:
Oktavos skrev:
Är vätgas verkligen framtiden, detta foto för några timmar sen i Malmö
Nu undrar jag vad en biogas buss har med diskussionen om vätgas att göra?
Inget alls mer än att båda är gas, my bad, satt och läste om vätgasbussar och under tiden jag gjorde det så ringde
min fru om den här bussen.
Hon var och hälsade på vårt barnbarn och de bor precis där det small, 2-3 gånger med tryckvåg.
Explosionerna var kraftiga och rökutvecklingen enorm, lägenheten ovanför min dotters blev fördärvad.
Så mitt i uppståndelsen så blev det fel med gaserna, lite nervigt där, man älskar ju de sina :)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 325
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av Oktavos »

nek0 skrev:
Simon skrev:
Hur stora explosioner blir det vid olyckor med vätgasfordon?
Verkar inte bli så stora :)
Det som hände där var väl att övertrycksventilen utlöste därmed ingen explosion.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av fredli74 »

Oktavos skrev:
Det som hände där var väl att övertrycksventilen utlöste därmed ingen explosion.
Det är ju rätt smart. Men kollar man på infrakameran så ser det ut att brinna bra länge från tanken efter att själva bilen är släckt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av nek0 »

Oktavos skrev:
nek0 skrev:
Simon skrev:
Hur stora explosioner blir det vid olyckor med vätgasfordon?
Verkar inte bli så stora :)
Det som hände där var väl att övertrycksventilen utlöste därmed ingen explosion.
Här kan man se lite bättre hur säkerhetsventilerna jobbar
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av LarsL »

Ja, det där är ju när det är en brand och säkerhetssystemet fungerar. Slår du sönder en gastub så får du ett helt annat förlopp. Vätgas kommer då reagera precis som bussen i Stockholm.

Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Simon skrev:
Hur stora explosioner blir det vid olyckor med vätgasfordon?
Verkar inte bli så stora :)
Förhoppningsvis inte så stora om det är säkerhetsventilen som slår ifrån även ifall klippet ovan gäller en mindre tub med lägre tryck. Säkerhetsventiler finns det ju på både vätgas och CNG-tuber och man vill inte befinna sig i riktningen som ventilen är riktad åt...




Bränder är dock ovanliga som tur är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Ja, det där är ju när det är en brand och säkerhetssystemet fungerar. Slår du sönder en gastub så får du ett helt annat förlopp. Vätgas kommer då reagera precis som bussen i Stockholm.

18650 batteri blir också vacker om man misshandlar den :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Ja, det där är ju när det är en brand och säkerhetssystemet fungerar. Slår du sönder en gastub så får du ett helt annat förlopp. Vätgas kommer då reagera precis som bussen i Stockholm.

18650 batteri blir också vacker om man misshandlar den :)
Tycker du inte att det är en rätt stor skillnad mellan kraften i dessa två händelser? Det är rätt stor skillnad mellan batteriet och filmen där säkerhetssystemet funkar för gasen i Svenssons inlägg.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Ja, det där är ju när det är en brand och säkerhetssystemet fungerar. Slår du sönder en gastub så får du ett helt annat förlopp. Vätgas kommer då reagera precis som bussen i Stockholm.

18650 batteri blir också vacker om man misshandlar den :)
Tycker du inte att det är en rätt stor skillnad mellan kraften i dessa två händelser? Det är rätt stor skillnad mellan batteriet och filmen där säkerhetssystemet funkar för gasen i Svenssons inlägg.
Det är klart att det är rätt stor skillnad om man slår sönder en cigarettändare eller en gas tub på en buss . Jag la ju länken till en film som visar vad som händer om vätgas tuben brinner och ju större tuben är desto mer eld blir det . Videon som du la in visar biogas tanken som exploderar och vinklar diskussion till något helt annat . Hur ofta inträffar såna olyckor som den med bussen i din video? Tror inte att det hade varit mindre explosion om det var bensin på bussens tak istället för biogas. Har själv kört en bil med gasol tank och den hade flera säkerhets ventiler som reglerade trycket i tanken. När det var varmt ute kunde man höra när ventilerna öppnade sig för att lätta på trycket. De släppte inte gasen ut utan luften som fanns i tanken.Med batteriet i videon ville jag visa dig att även batterier har lite att ge om man misshandlar de och om du vill se vad som händer när det brinner i ett batterilager kan du läsa -https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yo ... r-kontroll
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av LarsL »

Det jag vill säga med tydlighet är att det är betydligt farligare vid brand och eller olika med en gas- eller bensinbil än en eldriven bil. Inte ens när man punkterar batteriet exploderar det på samma sätt som gastanken gör. Visst liten risk men ännu mindre risk om man inte ens har gastankarna i bilen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Det jag vill säga med tydlighet är att det är betydligt farligare vid brand och eller olika med en gas- eller bensinbil än en eldriven bil. Inte ens när man punkterar batteriet exploderar det på samma sätt som gastanken gör. Visst liten risk men ännu mindre risk om man inte ens har gastankarna i bilen.
Jo det är klart att det är farligare med gas och bensin, det är ingen som seger emot. Det är bara det att vi pratade om något annat :)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 558
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av Simon »

nek0 skrev:
Oktavos skrev:
Det som hände där var väl att övertrycksventilen utlöste därmed ingen explosion.
Här kan man se lite bättre hur säkerhetsventilerna jobbar
nek0 skrev:
18650 batteri blir också vacker om man misshandlar den :)
Vänta lite, visar det där klippet en bil med vätgastankar eller batterier? (Är dålig på franska...)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av Svenssons »

Simon skrev:
nek0 skrev:
Oktavos skrev:
Det som hände där var väl att övertrycksventilen utlöste därmed ingen explosion.
Här kan man se lite bättre hur säkerhetsventilerna jobbar
nek0 skrev:
18650 batteri blir också vacker om man misshandlar den :)
Vänta lite, visar det där klippet en bil med vätgastankar eller batterier? (Är dålig på franska...)
Det är en brand av LPG, dvs inte batterier. De brinner inte alls på samma sätt som gas.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av LarsL »

SVT fortsätter sin kampanj för vätgas! :(

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va ... hoppningar
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
SVT fortsätter sin kampanj för vätgas! :(

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va ... hoppningar
Flera faktafel där.

Räckvidd: Vätgas ger inte längre räckvidd. Batterielbilar har möjlighet till längre räckvidd än bränslecellsbilar. Max räckvidd för bränslecellsbilar ligger på ca 70 mil enligt NEDC, mycket kortare enligt andra körcyklar. Vill man ha längre räckvidd är det batterielbilar som gäller om man inte är beredd att köra runt i en bil stor som en V70 fast med bara ett par sittplatser och begränsat lastutrymme...

Ladd/Tanktid: Det tar inte många timmar att ladda elbil vid snabbladdare. Cirka 1,5 timmar är väl max. Räknar man med resorna till och från tankstaton vinner elbilen i princip alla gånger. Sannolikheten att man håller på att köra förbi någon av de tre tankställena i Sverige på väg till destination är i mycket liten samtidigt som elbilen laddas efter att den parkerats.

Tankställena:Det är inte längre 4 tankstationer i Sverige. Den i Göteborg är stängd och till försäljning sedan ett par år...

Kostnad för bränsle: Vätgas kommer aldrig bli billigare än el och har ingen chans att bli billigare än el som artikeln försöker antyda. Det går åt mer el till framställning av vätgas än vad en elbil kan använda direkt för drift. Lägg sedan på den mycket dyrare distributionen för vätgas.

Slöseri med energi: Att energi konstant går förlorad till värme i bränslecellen kan omöjligen vara en fördel gentemot BEV. Kan värmen delvis tas tillvara för att värma bilen är det en mindre nackdel men värmen produceras ju även på sommaren då bränslecellsbilen istället behöver slösa än mer energi på att kyla systemet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av fredli74 »

Svenssons skrev:
Slöseri med energi: Att energi konstant går förlorad till värme i bränslecellen kan omöjligen vara en fördel gentemot BEV. Kan värmen delvis tas tillvara för att värma bilen är det en mindre nackdel men värmen produceras ju även på sommaren då bränslecellsbilen istället behöver slösa än mer energi på att kyla systemet.
Ja, alltså scrollar man ned lite i texten och läser vad dom själva publicerar så står det att upp till 40% försvinner vid konverteringen från el till vätgas, samt att en vätgas-bil har verkningsgrad på 50%, jämfört med elbil som har 80% verkningsgrad. Hur kommer någon till slutsatsen att vätgas är vägen till ett fosilfritt samhälle? Även om tekniken skulle bli dubbelt så bra i framtiden så är det fortfarande sämre än vad elbilar med batterier är idag.
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av krivik »

bjelkeman skrev:
Vätgas = diagram som visar på varför svaret är: Nej tack.
Hittade dessutom rapporten diagrammet kommer ifrån.

http://www.industrializedcyclist.com/ulf%20bossel.pdf
E047281C-25A1-4A47-8BBC-5569BCDEE0E1.jpeg
Rapporten är i sammanhanget relativt gammal, den är från 2006. Finns det uppdaterade siffror på det här som sammanfattas i diagrammet? Har förhållandena förändrats de senaste 13 åren?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
SVT fortsätter sin kampanj för vätgas! :(

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/va ... hoppningar
Flera faktafel där.

Räckvidd: Vätgas ger inte längre räckvidd. Batterielbilar har möjlighet till längre räckvidd än bränslecellsbilar. Max räckvidd för bränslecellsbilar ligger på ca 70 mil enligt NEDC, mycket kortare enligt andra körcyklar. Vill man ha längre räckvidd är det batterielbilar som gäller om man inte är beredd att köra runt i en bil stor som en V70 fast med bara ett par sittplatser och begränsat lastutrymme...

Ladd/Tanktid: Det tar inte många timmar att ladda elbil vid snabbladdare. Cirka 1,5 timmar är väl max. Räknar man med resorna till och från tankstaton vinner elbilen i princip alla gånger. Sannolikheten att man håller på att köra förbi någon av de tre tankställena i Sverige på väg till destination är i mycket liten samtidigt som elbilen laddas efter att den parkerats.

Tankställena:Det är inte längre 4 tankstationer i Sverige. Den i Göteborg är stängd och till försäljning sedan ett par år...

Kostnad för bränsle: Vätgas kommer aldrig bli billigare än el och har ingen chans att bli billigare än el som artikeln försöker antyda. Det går åt mer el till framställning av vätgas än vad en elbil kan använda direkt för drift. Lägg sedan på den mycket dyrare distributionen för vätgas.

Slöseri med energi: Att energi konstant går förlorad till värme i bränslecellen kan omöjligen vara en fördel gentemot BEV. Kan värmen delvis tas tillvara för att värma bilen är det en mindre nackdel men värmen produceras ju även på sommaren då bränslecellsbilen istället behöver slösa än mer energi på att kyla systemet.
Låter som något taget direkt ur 80-talets vätgasvurmare. Innan Li-Ion.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av mati »

Jag undrar verkligen vad SVT håller på med. Visserligen har jag vant mig vid att de är världsmästare i att vinkla saker, men då är det ju politiskt vinklat.
I det här fallet känns det som att de agerar nyttig idiot för någon som behöver lite publicitet för sin affärsidé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av Mats »

Kanske finns nån implementation, ej då bilar där vätgas som energibärare ändå är lämplig? Har svårt att tro det med nackdelarna men vem vet?

Såg detta idag
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... om-galler/

Vet inte hur kul det är med ett antal vätgastuber på tomten?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av fredli74 »

Mats skrev:
Kanske finns nån implementation, ej då bilar där vätgas som energibärare ändå är lämplig? Har svårt att tro det med nackdelarna men vem vet?

Såg detta idag
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... om-galler/

Vet inte hur kul det är med ett antal vätgastuber på tomten?
Fördelen med vätgas är väl att det är väldigt billigt att öka kapaciteten på ett system. Jämför priset att tillverka fler och större gastuber med fler batteri-celler. Nackdelen är att det blir jävligt farligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av LarsL »

Svensson eller någon annan som är ordentligt insatt i vätgas, hur står sig vätgas som långtids lager? Vi här uppe i norden behöver ju lagra el från den ljusa tiden till den mörka, om vi nu ska använda solceller. Det behövs då ett batteri som kan lagra energin under lång tid. Litium batterier verkar inte vara bra för sådan laddning, eller? Så kan vätgas fungera här eller finns det bättre alternativ?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vätgas är framtiden

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svensson eller någon annan som är ordentligt insatt i vätgas, hur står sig vätgas som långtids lager? Vi här uppe i norden behöver ju lagra el från den ljusa tiden till den mörka, om vi nu ska använda solceller. Det behövs då ett batteri som kan lagra energin under lång tid. Litium batterier verkar inte vara bra för sådan laddning, eller? Så kan vätgas fungera här eller finns det bättre alternativ?
Ska man lagra vätgas under längre tid vill man nog göra det i molekylform som t.ex. genom att lagra ammoniak (NH4). Längre förvaring av flytande vätgas kostar energi och komprimerad vätgas har problemet att tuberna är dyra, bryts ner, kostar mycket koldioxid att tillverka eller en kombination av dessa saker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar