Sida 3 av 5
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 05 feb 2020 20:46
av Walker
Marsa skrev:Enligt säljare så är citigoe iV en tillfällig modell. Dvs om den nu är slutsåld så kommer den sannolikt inte tillbaka. Typ som en gapfiller innan A-SUVe kommer.
Vänta nu....
Att jämföra citigo med en stor suv?
Som att jämföra en Polo med en Touareg
Båda går ju på benzin.

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 05 feb 2020 21:59
av nek0
Hade dom bara 100 bilar?
På Skoda i Jönköping hade dom flera hundra broschyrer i november.
Konstigt att man trycker så många om man inte tänker sälja några bilar.
Pratade med säljaren och han sa att han tänkt köpa en till frugan. Får kolla med han om han gjorde det.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 05 feb 2020 22:02
av Surfaren
nek0 skrev:
På Skoda i Jönköping hade dom flera hundra broschyrer i november.
Konstigt att man trycker så många om man inte tänker sälja några bilar.
En typisk pappersprodukt.

Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 05 feb 2020 22:40
av Marsa
Walker skrev:Marsa skrev:Enligt säljare så är citigoe iV en tillfällig modell. Dvs om den nu är slutsåld så kommer den sannolikt inte tillbaka. Typ som en gapfiller innan A-SUVe kommer.
Vänta nu....
Att jämföra citigo med en stor suv?
Som att jämföra en Polo med en Touareg
Båda går ju på benzin.

Självklart helt olika bilar.
Gapfillern var nog mer menat dom att ha en elbil i sortimentet öht. Typ att sondera narknaden med. Vill folk köpa elektriskt från Skoda? Även något att träna upp säljorganisationen med.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 27 feb 2020 15:53
av Marsa
Svampen skrev:Idag blev det säljstopp på den här modellen i Sverige.
Tydligen har kvoten redan sålts!
Kan tänkas att detsamma kommer hända Mi och e-Up snart.
Finns dock fortfarande gott om bilar att köpa via återförsäljare.
Det som är stoppat är ny beställning från fabrik. Alla Citigo som kommer byggas är redan tillverkade, men många återförsäljare har lagerbilar. Pratade med en Skodahandlare, och de har ca 20st i lager för omgående leverans.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 28 feb 2020 10:44
av Leo
Kan vara bra att känna till angående t ex LRF-avtal och köp som företag.
Nackdelen är att ”företag” inte får fulla 60000kr i bidrag på de här billigare elbilarna. Det är nämligen olika matematik för privatpersoner och företag.
För alla tre, Skoda CitigoE/e-up/Mii får företag ca 46865kr och privatpersoner 60000kr. Gå in på Transportstyrelsen och kolla på ”beräkna din preliminära bonus” så kan du kolla själv.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 02 mar 2020 12:07
av Nolhotten
Hämtade ut min Citigo e iV i fredags. Candy White med svart tak och svarta backspeglar. Har kört ca. 15 mil och är väldigt nöjd med den så här långt. Här en liten lista med intrycken så här långt.
Positivt:
Känns- och är mycket piggare än den gamla Citigon vi har.
Oerhört lättkörd i alla lägen.
Tyst.
Rymlig i framsätet. Känns inte att det är en småbil man kör.
Relativt bra räckvidd, även vintertid. Körde hem den från bilhandlaren. 68km och det tog exakt 1/4 "tank".
Eluppvärmd framruta.
Regnsensor. (I den gamla Citigon finns inte ens justerbart intervalläge)
Farthållare. (finns även på gamla Citigon)
Klimatanläggning. (Bara AC i gamla Citigon)
Relativt bra hel- och halvljus. (Halogen dock)
Dubbelt golv i bagageutrymmet. Gör bl.a. att man kan få helt slätt golv om man fäller baksätet.
Negativt:
"Lane assist" istället för autobroms. Hade hellre haft autobroms alla dar i veckan.
Appar som fungerar dåligt. Skoda connect finns men funkar sådär. "move and fun" finns inte än men skall komma denna veckan. Fan trot.
Trångt baksäte. Men det är nog inte sämre än andra på marknaden i samma storlek och inte sämre än vår gamla Citigo.
Ingen kupébelysning i baksätet.
Ingen belysning i bagageutrymmet.
Vad jag saknar mest:
Eluppvärmd ratt hade varit trevligt att ha.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 02 mar 2020 13:39
av taliz
Candy paint with the white on top
Lambo doors of the oo-op drop
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 02 mar 2020 14:50
av Marsa
Nolhotten skrev:Hämtade ut min Citigo e iV i fredags. Candy White med svart tak och svarta backspeglar. Har kört ca. 15 mil och är väldigt nöjd med den så här långt. Här en liten lista med intrycken så här långt.
Positivt:
Känns- och är mycket piggare än den gamla Citigon vi har.
Oerhört lättkörd i alla lägen.
Tyst.
Rymlig i framsätet. Känns inte att det är en småbil man kör.
Relativt bra räckvidd, även vintertid. Körde hem den från bilhandlaren. 68km och det tog exakt 1/4 "tank".
Eluppvärmd framruta.
Regnsensor. (I den gamla Citigon finns inte ens justerbart intervalläge)
Farthållare. (finns även på gamla Citigon)
Klimatanläggning. (Bara AC i gamla Citigon)
Relativt bra hel- och halvljus. (Halogen dock)
Dubbelt golv i bagageutrymmet. Gör bl.a. att man kan få helt slätt golv om man fäller baksätet.
Negativt:
"Lane assist" istället för autobroms. Hade hellre haft autobroms alla dar i veckan.
Appar som fungerar dåligt. Skoda connect finns men funkar sådär. "move and fun" finns inte än men skall komma denna veckan. Fan trot.
Trångt baksäte. Men det är nog inte sämre än andra på marknaden i samma storlek och inte sämre än vår gamla Citigo.
Ingen kupébelysning i baksätet.
Ingen belysning i bagageutrymmet.
Vad jag saknar mest:
Eluppvärmd ratt hade varit trevligt att ha.
Angående apparna så fungerar det lika bra att köra VWs "Maps + more" istället för Skodas "Move&fun". Båda finns dock redan på Android.
BTW, min Citigo e iV har belysning i bagaget...
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 02 mar 2020 17:31
av Nolhotten
Marsa skrev:Nolhotten skrev:Hämtade ut min Citigo e iV i fredags. Candy White med svart tak och svarta backspeglar. Har kört ca. 15 mil och är väldigt nöjd med den så här långt. Här en liten lista med intrycken så här långt.
Positivt:
Känns- och är mycket piggare än den gamla Citigon vi har.
Oerhört lättkörd i alla lägen.
Tyst.
Rymlig i framsätet. Känns inte att det är en småbil man kör.
Relativt bra räckvidd, även vintertid. Körde hem den från bilhandlaren. 68km och det tog exakt 1/4 "tank".
Eluppvärmd framruta.
Regnsensor. (I den gamla Citigon finns inte ens justerbart intervalläge)
Farthållare. (finns även på gamla Citigon)
Klimatanläggning. (Bara AC i gamla Citigon)
Relativt bra hel- och halvljus. (Halogen dock)
Dubbelt golv i bagageutrymmet. Gör bl.a. att man kan få helt slätt golv om man fäller baksätet.
Negativt:
"Lane assist" istället för autobroms. Hade hellre haft autobroms alla dar i veckan.
Appar som fungerar dåligt. Skoda connect finns men funkar sådär. "move and fun" finns inte än men skall komma denna veckan. Fan trot.
Trångt baksäte. Men det är nog inte sämre än andra på marknaden i samma storlek och inte sämre än vår gamla Citigo.
Ingen kupébelysning i baksätet.
Ingen belysning i bagageutrymmet.
Vad jag saknar mest:
Eluppvärmd ratt hade varit trevligt att ha.
Angående apparna så fungerar det lika bra att köra VWs "Maps + more" istället för Skodas "Move&fun". Båda finns dock redan på Android.
BTW, min Citigo e iV har belysning i bagaget...
Du har naturligtvis rätt om belysning i bagaget. Lampan syns inte om man inte vet var den sitter så jag antog att det inte fanns någon. Bra, då kan man ta bort den från minus-listan
Skall testa Maps + more ikväll men någon Move&fun hittar jag inte i Google Play.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 02 mar 2020 17:55
av Stevvee
Nolhotten skrev:Hämtade ut min Citigo e iV i fredags. Candy White med svart tak och svarta backspeglar. Har kört ca. 15 mil och är väldigt nöjd med den så här långt. Här en liten lista med intrycken så här långt.
Positivt:
Känns- och är mycket piggare än den gamla Citigon vi har.
Oerhört lättkörd i alla lägen.
Tyst.
Rymlig i framsätet. Känns inte att det är en småbil man kör.
Relativt bra räckvidd, även vintertid. Körde hem den från bilhandlaren. 68km och det tog exakt 1/4 "tank".
Eluppvärmd framruta.
Regnsensor. (I den gamla Citigon finns inte ens justerbart intervalläge)
Farthållare. (finns även på gamla Citigon)
Klimatanläggning. (Bara AC i gamla Citigon)
Relativt bra hel- och halvljus. (Halogen dock)
Dubbelt golv i bagageutrymmet. Gör bl.a. att man kan få helt slätt golv om man fäller baksätet.
Negativt:
"Lane assist" istället för autobroms. Hade hellre haft autobroms alla dar i veckan.
Appar som fungerar dåligt. Skoda connect finns men funkar sådär. "move and fun" finns inte än men skall komma denna veckan. Fan trot.
Trångt baksäte. Men det är nog inte sämre än andra på marknaden i samma storlek och inte sämre än vår gamla Citigo.
Ingen kupébelysning i baksätet.
Ingen belysning i bagageutrymmet.
Vad jag saknar mest:
Eluppvärmd ratt hade varit trevligt att ha.
Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 02 mar 2020 19:15
av Marsa
Nolhotten skrev:Marsa skrev:
Angående apparna så fungerar det lika bra att köra VWs "Maps + more" istället för Skodas "Move&fun". Båda finns dock redan på Android.
BTW, min Citigo e iV har belysning i bagaget...
Du har naturligtvis rätt om belysning i bagaget. Lampan syns inte om man inte vet var den sitter så jag antog att det inte fanns någon. Bra, då kan man ta bort den från minus-listan
Skall testa Maps + more ikväll men någon Move&fun hittar jag inte i Google Play.
Intressant...
Jag laddade ner Move&fun från Google Play för några veckor sedan, men nu kan inte heller jag hitta den där.
Har den dock i telefonen, och den fungerar ok.
Förutsatte att du körde IOS. Där hade jag hört att den inte fanns än.
BTW, vad är det du tycker fungerar dåligt med Skoda connect?
Förutom att den har lite långa svarstider ibland tycker jag att den fungerar fint.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 03 mar 2020 09:40
av StefL
Stevvee skrev:Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Halogen har åtminstone den fördelen att man lätt själv kan byta lampor som pajar. I alla fall om man har en Skoda (Octavia) som jag, där det är synnerligen lätt att byta lampa.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 03 mar 2020 09:59
av Nolhotten
Stevvee skrev:Nolhotten skrev:Hämtade ut min Citigo e iV i fredags. Candy White med svart tak och svarta backspeglar. Har kört ca. 15 mil och är väldigt nöjd med den så här långt. Här en liten lista med intrycken så här långt.
Positivt:
Känns- och är mycket piggare än den gamla Citigon vi har.
Oerhört lättkörd i alla lägen.
Tyst.
Rymlig i framsätet. Känns inte att det är en småbil man kör.
Relativt bra räckvidd, även vintertid. Körde hem den från bilhandlaren. 68km och det tog exakt 1/4 "tank".
Eluppvärmd framruta.
Regnsensor. (I den gamla Citigon finns inte ens justerbart intervalläge)
Farthållare. (finns även på gamla Citigon)
Klimatanläggning. (Bara AC i gamla Citigon)
Relativt bra hel- och halvljus. (Halogen dock)
Dubbelt golv i bagageutrymmet. Gör bl.a. att man kan få helt slätt golv om man fäller baksätet.
Negativt:
"Lane assist" istället för autobroms. Hade hellre haft autobroms alla dar i veckan.
Appar som fungerar dåligt. Skoda connect finns men funkar sådär. "move and fun" finns inte än men skall komma denna veckan. Fan trot.
Trångt baksäte. Men det är nog inte sämre än andra på marknaden i samma storlek och inte sämre än vår gamla Citigo.
Ingen kupébelysning i baksätet.
Ingen belysning i bagageutrymmet.
Vad jag saknar mest:
Eluppvärmd ratt hade varit trevligt att ha.
Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Relativt för att vara halogen på en småbil. Det är precis som alltid med halogen att ljuset är lite svagt och gulaktigt men ljusbilden upplever jag är bra både för halvljus och helljus. På min andra bil, en Octavia 2019 har jag full LED och där det lyser det väldigt bra där det lyser men utanför är det kolsvart. Jag upplever ljusbilden på den som smal och lång. Dvs, du ser vägen bra rakt fram men inte mycket av det som finns vid sidan av vägen och kör du på en kurvig backig landsväg så hamnar vägen ofta i fullt mörker trots helljus.
Marsa skrev:Nolhotten skrev:Marsa skrev:
Angående apparna så fungerar det lika bra att köra VWs "Maps + more" istället för Skodas "Move&fun". Båda finns dock redan på Android.
BTW, min Citigo e iV har belysning i bagaget...
Du har naturligtvis rätt om belysning i bagaget. Lampan syns inte om man inte vet var den sitter så jag antog att det inte fanns någon. Bra, då kan man ta bort den från minus-listan
Skall testa Maps + more ikväll men någon Move&fun hittar jag inte i Google Play.
Intressant...
Jag laddade ner Move&fun från Google Play för några veckor sedan, men nu kan inte heller jag hitta den där.
Har den dock i telefonen, och den fungerar ok.
Förutsatte att du körde IOS. Där hade jag hört att den inte fanns än.
BTW, vad är det du tycker fungerar dåligt med Skoda connect?
Förutom att den har lite långa svarstider ibland tycker jag att den fungerar fint.
Det jag framförallt inte fick att fungera var att programmera laddning och förvärmning av bilen till en inställd avgångstid. Det funkade vid något enstaka tillfälle men i förrgår kväll fick jag det inte att funka trots säkert 10 försök. Att direkt sätta på eller stänga av laddning funkar dock bra. Jag kan inte heller t.ex. låsa eller låsa upp bilen via appen. Skall gå enligt Skoda men de kanske inte har full koll.
På tal om belysning så är inte panelen i dörren för elfönster, lås och elspeglar upplyst när det är mörkt. Är det likadant i din bil Marsa?
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 03 mar 2020 11:00
av Stevvee
StefL skrev:Stevvee skrev:Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Halogen har åtminstone den fördelen att man lätt själv kan byta lampor som pajar. I alla fall om man har en Skoda (Octavia) som jag, där det är synnerligen lätt att byta lampa.
Inga problem att byta xenon heller och Led skall man klara sig ifrån att byta.
Ljusbild från halogen är ju riktigt dåligt både i längd, bredd och styrka.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 03 mar 2020 11:02
av Stevvee
Nolhotten skrev:Stevvee skrev:Nolhotten skrev:Hämtade ut min Citigo e iV i fredags. Candy White med svart tak och svarta backspeglar. Har kört ca. 15 mil och är väldigt nöjd med den så här långt. Här en liten lista med intrycken så här långt.
Positivt:
Känns- och är mycket piggare än den gamla Citigon vi har.
Oerhört lättkörd i alla lägen.
Tyst.
Rymlig i framsätet. Känns inte att det är en småbil man kör.
Relativt bra räckvidd, även vintertid. Körde hem den från bilhandlaren. 68km och det tog exakt 1/4 "tank".
Eluppvärmd framruta.
Regnsensor. (I den gamla Citigon finns inte ens justerbart intervalläge)
Farthållare. (finns även på gamla Citigon)
Klimatanläggning. (Bara AC i gamla Citigon)
Relativt bra hel- och halvljus. (Halogen dock)
Dubbelt golv i bagageutrymmet. Gör bl.a. att man kan få helt slätt golv om man fäller baksätet.
Negativt:
"Lane assist" istället för autobroms. Hade hellre haft autobroms alla dar i veckan.
Appar som fungerar dåligt. Skoda connect finns men funkar sådär. "move and fun" finns inte än men skall komma denna veckan. Fan trot.
Trångt baksäte. Men det är nog inte sämre än andra på marknaden i samma storlek och inte sämre än vår gamla Citigo.
Ingen kupébelysning i baksätet.
Ingen belysning i bagageutrymmet.
Vad jag saknar mest:
Eluppvärmd ratt hade varit trevligt att ha.
Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Relativt för att vara halogen på en småbil. Det är precis som alltid med halogen att ljuset är lite svagt och gulaktigt men ljusbilden upplever jag är bra både för halvljus och helljus. På min andra bil, en Octavia 2019 har jag full LED och där det lyser det väldigt bra där det lyser men utanför är det kolsvart. Jag upplever ljusbilden på den som smal och lång. Dvs, du ser vägen bra rakt fram men inte mycket av det som finns vid sidan av vägen och kör du på en kurvig backig landsväg så hamnar vägen ofta i fullt mörker trots helljus.
Du har inte Dynamiska led?
Beställde ny bil åt sambon efter jag kört hennes Skoda med halogen, är ju farligt.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 03 mar 2020 11:32
av Nolhotten
Nej, det är "ful-LED". Separata fasta reflektorer halv- resp. helljus. Så separata halvljuslampor med kort halvljus som lyser upp dåligt vid sidan av vägen, särskilt vänster sida, pga att det är så väl avgränsat (skarp gräns mellan upplyst och mörkt. Väldigt lite ströljus.) Och när helljuset slås på är det som ett smalt, långlysande fjärrljus som nästan inte ger något extra vid sidan av vägen.
Jag hade en Yeti med bi-xenon tidigare och det var överlägset LED-ljuset på Octavian. Inte för att det lyste starkare utan för att ljusbilden var betydligt bättre. Likaså den den Volvo V70 (2014) vi har på jobbet med xenon. Betydligt bättre ljusbild än Octavian, särskilt helljuset.
Så om man tror att man automatiskt får jättebra ljus på bilen för att det är LED så tror man fel. Jag tror dock att de flesta som skulle testa Octavian skulle tycka att ljuset är bra för det lyser starkt där det lyser, men om man utgår ifrån vad som är farligt när det är mörkt så är ofta dessa faror vid sidan av vägen och inte på den. Det är faktiskt så att ljuset i vissa fall är så starkt att man nästa blir bländad av det och det reducerar ytterligare möjligheten att de något utanför det upplysta området.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 03 mar 2020 12:05
av StefL
Stevvee skrev:StefL skrev:Stevvee skrev:Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Halogen har åtminstone den fördelen att man lätt själv kan byta lampor som pajar. I alla fall om man har en Skoda (Octavia) som jag, där det är synnerligen lätt att byta lampa.
Inga problem att byta xenon heller och Led skall man klara sig ifrån att byta.
Ljusbild från halogen är ju riktigt dåligt både i längd, bredd och styrka.
Jaså? Jag har hittills inte haft någon bil med Xenon men hade fått för mig att man inte ska greja med dem själv pga högspänning mm och att ljusbilden måste stämma perfekt vid montering för att inte bländning ska uppstå. Nu är ju inte heller alla halogenstrålkastare genomenkla att byta lampa i - det finns/fanns bilar som krävde verkstadsbesök bara för att byta en lampa, något bl.a. tidningen Vi Bilägare uppmärksammade för en del år sen och hade med som ett kriterium vid sina biltester medan det var relevant.
T.o.m i Octavians instruktionsbok står det bara "byt bara lampa om du vet hur man gör, vänd dig annars till din verkstad" typ. En googling visade dock att det är synnerligen enkelt eftersom man kan ta ut hela strålkastaren framåt på samma sätt som man även kunnat på många Volvomodeller.
När det gäller ljusstyrkan tycker jag ändå att den är helt OK på min bil. Nu kör jag inte jättemycket i mörker på småvägar men hittills har jag tyckt att det har räckt till. En fördel är kanske att den har strålkastarrengörare vilket väl bl.a. Tesla saknar?
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 03 mar 2020 13:09
av Stevvee
Nolhotten skrev:Nej, det är "ful-LED". Separata fasta reflektorer halv- resp. helljus. Så separata halvljuslampor med kort halvljus som lyser upp dåligt vid sidan av vägen, särskilt vänster sida, pga att det är så väl avgränsat (skarp gräns mellan upplyst och mörkt. Väldigt lite ströljus.) Och när helljuset slås på är det som ett smalt, långlysande fjärrljus som nästan inte ger något extra vid sidan av vägen.
Jag hade en Yeti med bi-xenon tidigare och det var överlägset LED-ljuset på Octavian. Inte för att det lyste starkare utan för att ljusbilden var betydligt bättre. Likaså den den Volvo V70 (2014) vi har på jobbet med xenon. Betydligt bättre ljusbild än Octavian, särskilt helljuset.
Så om man tror att man automatiskt får jättebra ljus på bilen för att det är LED så tror man fel. Jag tror dock att de flesta som skulle testa Octavian skulle tycka att ljuset är bra för det lyser starkt där det lyser, men om man utgår ifrån vad som är farligt när det är mörkt så är ofta dessa faror vid sidan av vägen och inte på den. Det är faktiskt så att ljuset i vissa fall är så starkt att man nästa blir bländad av det och det reducerar ytterligare möjligheten att de något utanför det upplysta området.
Ful-led låter det verkligen som.
Dynamiska led rör sig dit du behöver se. Kan ex åka med hellljus bakom en bil och det är mörkt runt bilen framför men lyser upp bredvid.
Ta Bmw eller Mercedes som exempel, 26-27 meter brett och mellan 90-140 meters halvljuslängd kontra xenon på runt 70 och bredd 18.
Hellljus xenon runt 190 och bredd 14
Helljus led 200-260 meter bredd 30-40 meter.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 03 mar 2020 13:11
av Stevvee
StefL skrev:Stevvee skrev:StefL skrev:Stevvee skrev:Hur kan man säga att halogen är relativt bra ? Xenon är knappt bra 2020.
Halogen har åtminstone den fördelen att man lätt själv kan byta lampor som pajar. I alla fall om man har en Skoda (Octavia) som jag, där det är synnerligen lätt att byta lampa.
Inga problem att byta xenon heller och Led skall man klara sig ifrån att byta.
Ljusbild från halogen är ju riktigt dåligt både i längd, bredd och styrka.
Jaså? Jag har hittills inte haft någon bil med Xenon men hade fått för mig att man inte ska greja med dem själv pga högspänning mm och att ljusbilden måste stämma perfekt vid montering för att inte bländning ska uppstå. Nu är ju inte heller alla halogenstrålkastare genomenkla att byta lampa i - det finns/fanns bilar som krävde verkstadsbesök bara för att byta en lampa, något bl.a. tidningen Vi Bilägare uppmärksammade för en del år sen och hade med som ett kriterium vid sina biltester medan det var relevant.
T.o.m i Octavians instruktionsbok står det bara "byt bara lampa om du vet hur man gör, vänd dig annars till din verkstad" typ. En googling visade dock att det är synnerligen enkelt eftersom man kan ta ut hela strålkastaren framåt på samma sätt som man även kunnat på många Volvomodeller.
När det gäller ljusstyrkan tycker jag ändå att den är helt OK på min bil. Nu kör jag inte jättemycket i mörker på småvägar men hittills har jag tyckt att det har räckt till. En fördel är kanske att den har strålkastarrengörare vilket väl bl.a. Tesla saknar?
Ja inga problem att byta xenon lampa själv. Krävs inga speciella kunskaper heller förutom att själva ”lampglaset” är känsligt mot fett och blir väldigt varm. Lättare att montera en halogen fel än en xenon och xenon har ju även krav på att bilen skall justera så det minskar bländning (inte att förväxla med självjusterande ljusbild för det är det inte.
Ja tesla har inte världens bästa ljus direkt.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 03 mar 2020 21:25
av Marsa
Nolhotten skrev:
Det jag framförallt inte fick att fungera var att programmera laddning och förvärmning av bilen till en inställd avgångstid. Det funkade vid något enstaka tillfälle men i förrgår kväll fick jag det inte att funka trots säkert 10 försök. Att direkt sätta på eller stänga av laddning funkar dock bra. Jag kan inte heller t.ex. låsa eller låsa upp bilen via appen. Skall gå enligt Skoda men de kanske inte har full koll.
På tal om belysning så är inte panelen i dörren för elfönster, lås och elspeglar upplyst när det är mörkt. Är det likadant i din bil Marsa?
Likadant på min bil. Ingen belysning i dörrpanelen.
Angående programmeringen av förvärmningen så har jag inte testat det. Tycker det fungerar tillräckligt bra att bara aktivera den i appen innan man åker
En annan fråga om appen - har du förstått skillnaden på de två olika värdena på "bränsleförbrukning" i kördatan?
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 04 mar 2020 10:19
av Nolhotten
Marsa skrev:
Likadant på min bil. Ingen belysning i dörrpanelen.
Angående programmeringen av förvärmningen så har jag inte testat det. Tycker det fungerar tillräckligt bra att bara aktivera den i appen innan man åker
En annan fråga om appen - har du förstått skillnaden på de två olika värdena på "bränsleförbrukning" i kördatan?
Angående förvärmningen så antar jag att du menar direktstart från Connect-appen. Jag har testat den och den verkar funka i appen men åtminstone i morse var inte bilen varm när jag åkte iväg och då slog jag till kupévärmen ca. 20 min innan jag åkte.
Angående förbrukningsvärdena, i vilken av apparna?
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 05 maj 2020 00:21
av Zalman3
Vad ska man köpa?
En ny Skoda Citigo 36,8kWh för 189.000kr.
Eller en begagnad Zoe 41kWh?
Renault Zoe R90
41 kWh BATTERIKÖP
2018
179 900 kr
https://www.blocket.se/annons/halland/r ... p/89286049
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 05 maj 2020 06:52
av Walker
Det beror på när man vill ha sin bil. eCitigo är slutsåld i Sverige sedan länge och man kanske får en modell 2021 i slutet på året.
...om man har tur.
Re: Škoda CITIGOe iV 36.8‑kWh
Postat: 05 maj 2020 07:52
av Marsa
Walker skrev:
Det beror på när man vill ha sin bil. eCitigo är slutsåld i Sverige sedan länge och man kanske får en modell 2021 i slutet på året.
...om man har tur.
Om det överhuvudtaget kommer en modell 2021.
Enligt de personer på Skoda jag pratat med är Citigoe en tillfällig modell i väntan på andra elbilar, och det planeras inte tillverkas fler än de som redan är bygda. Däremot tror jag handlare har kvar lagerbilar fortfarande, så de går att köpa även om man inte kan fabriksbeställa en Citigoe längre.