Halvar skrev:Jag är intresserad av vad den kommer klara av i framtiden. Kommer den klara av rondeller? Det finns inga sådana i videon med total självkörning de släppte nyss. Kommer man kunna skicka hem bilen så skiftarbetaren (jag) kan använda den vid ärenden innan jobbet? Det skulle vara skönt att slippa ha två bilar.
Jodå. I december så tweetades det "Already testing traffic lights, stop signs & roundabouts in development software."
Själv tycker jag autopiloten är riktigt bra för vad det är. Visst gör den fel ibland och visst är det riktigt "kul" att testa den på landsväg utan mittlinje och sitta och skratta kallsvettandes över att den kör som någon som precis börjat övningsköra (man kanske skulle sätta övningskör skylt på). I övrigt tycker jag som någon tidigare sa här att den på sätt och vis bilen lär dig köra bättre. Som att den skakar på ratten när jag skiter i att blinka när jag byter fil.
Först var jag irriterad över dom långa avstånden till framförvarande bil, men när man tänker efter så är det säkrare och lämnar större lucka om någon annan märker att dom ligger i fel fil. Jag var också irriterad på att det tog sån tid att byta fil efter man slagit på blinkers (sure, filbyten är långt från perfekt om det är bilar runtom, lite mer bestämd måste den bli). Fast även här så är det på sätt och vis bättre än att blinka samtidigt som man byter, som jag oftast gör själv.
Det jag tycker funkar sämst är att den har väldigt dåligt samspel med framförvarande bil. Om bilen framför byter fil eller ska svänga, då saktar AP in till samma hastighet ända tills bilen är helt borta från körbanan. Det gör faktiskt trafiksituationen något farligare, för den som är bakom är inte riktigt med på varför jag saktar in så mycket och samspelet blir ganska dåligt. Här kunde man tänka att den tillät att luckan minskade något för att flytet skulle bli bättre.
Den greppar inte heller framförvarande vid påfarter utan tror att jag ska köra om den som är framför och börjar gasa på, för att inse att den bilen framför också svänger ut, vilket resulterar i lite panikbromsning. Finns en helt annan miss vid påfarter. Om påfarten försvinner samtidigt som den börjar byta fil, då kan den få för sig att den ska slänga sig ytterligare en fil åt höger, som en rolig överraskning... Men sure, nu använder jag autopilot över vad Tesla själva säger att den ska klara av än så länge, och förhoppningsvis blir den ganska mycket bättre under det kommande året.
Edit: Right, hastighetsskyltar. Funkar riktigt dåligt just nu. Den läser inte av skyltar optiskt utan förlitar sig på kartdata som är fel på väldigt många ställen. Det gör också att den inte byter hastighet innan man redan passerat skylten, förutom att det blir olagligt, så blir det jäkligt fel när man kommer i för hög fart in mot en kurva.