Sida 3 av 12
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 09:56
av Walker
anna__ skrev:Det är säkert därför alla bilar som är köpa innan utan AP ska bli uppgraderade till AP, det verkade så på kundtjänst hos Tesla eftersom hon sa att alla skulle få det för något vecka sedan
Hur då, menar du?
Skulle alltså jag (som tyckte att 33 papp var för mycket för laneassist och adaptiv farthållare) få den gratis nu i efterskott? Inte så rättvist med tanke på de som betalt. Iofs skulle det ju uppväga alla lackskador jag hittat på min bil som Tesla vägrar ta ansvar för.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 09:59
av Spyder
Trodde de skulle komma med kula innan MR eller SR, för att maxa marginalen. Får se vad som händer när bilar producerade i april blir reggade i EU, om dragvikt finns med.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 10:01
av anna__
Walker skrev:anna__ skrev:Det är säkert därför alla bilar som är köpa innan utan AP ska bli uppgraderade till AP, det verkade så på kundtjänst hos Tesla eftersom hon sa att alla skulle få det för något vecka sedan
Hur då, menar du?
Skulle alltså jag (som tyckte att 33 papp var för mycket för laneassist och adaptiv farthållare) få den gratis nu i efterskott? Inte så rättvist med tanke på de som betalt. Iofs skulle det ju uppväga alla lackskador jag hittat på min bil som Tesla vägrar ta ansvar för.
Som jag förstår det ska alla få AP som beställt tidigare ,"Vi kommer att uppdatera alla levererade bilar inom snar framtid med Autopilot" fick jag till svar, detta var några veckor sedan.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 10:15
av frippan
Läste i pressmeddelandet i natt att man kunde nedgradera sin bil från sr+ till sr efter köp och få pengar tillbaka. Känns väl inte som det kommer bli möjligt här?
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 10:24
av ippii
anna__ skrev:Det är säkert därför alla bilar som är köpa innan utan AP ska bli uppgraderade till AP, det verkade så på kundtjänst hos Tesla eftersom hon sa att alla skulle få det för något vecka sedan
Så tror jag också, och därför de sa andra veckan i april.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 10:35
av theN
Smutt skrev:Jeppe_E skrev:Smutt skrev:Ställa in stolen varje gång nån annan kört bilen

Vem orkar det

Även det reducerade premiumpaketet har elstolar. Menar du att förarprofilerna är bortplockade?
Ja
Det är ju i såfall en "no go" för mig. Men var hittade du den informationen?
Tittar jag på interiörer så står det:
Alla interiörer inkluderar:
Tonat glastak med skydd från ultraviolett och infrarött ljus
Automatiskt avbländande sidospeglar med elektrisk infällning och uppvärmning
Musik och media via Bluetooth®
Anpassningsbara förarprofiler
Borde inte "Anpassningsbara förarprofiler" inkludera stolarna? Eller tittar jag bara på fel ställe?
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 10:53
av areskoug
anna__ skrev:Walker skrev:anna__ skrev:Det är säkert därför alla bilar som är köpa innan utan AP ska bli uppgraderade till AP, det verkade så på kundtjänst hos Tesla eftersom hon sa att alla skulle få det för något vecka sedan
Hur då, menar du?
Skulle alltså jag (som tyckte att 33 papp var för mycket för laneassist och adaptiv farthållare) få den gratis nu i efterskott? Inte så rättvist med tanke på de som betalt. Iofs skulle det ju uppväga alla lackskador jag hittat på min bil som Tesla vägrar ta ansvar för.
Som jag förstår det ska alla få AP som beställt tidigare ,"Vi kommer att uppdatera alla levererade bilar inom snar framtid med Autopilot" fick jag till svar, detta var några veckor sedan.
Vad händer med oss som beställt med AP men som fortfarande väntar på bil? Prisjustering? Annars får man väl avboka och beställa igen. Färgerna har ju blivit billigare också.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 10:58
av anna__
areskoug skrev:anna__ skrev:Walker skrev:anna__ skrev:Det är säkert därför alla bilar som är köpa innan utan AP ska bli uppgraderade till AP, det verkade så på kundtjänst hos Tesla eftersom hon sa att alla skulle få det för något vecka sedan
Hur då, menar du?
Skulle alltså jag (som tyckte att 33 papp var för mycket för laneassist och adaptiv farthållare) få den gratis nu i efterskott? Inte så rättvist med tanke på de som betalt. Iofs skulle det ju uppväga alla lackskador jag hittat på min bil som Tesla vägrar ta ansvar för.
Som jag förstår det ska alla få AP som beställt tidigare ,"Vi kommer att uppdatera alla levererade bilar inom snar framtid med Autopilot" fick jag till svar, detta var några veckor sedan.
Vad händer med oss som beställt med AP men som fortfarande väntar på bil? Prisjustering? Annars får man väl avboka och beställa igen. Färgerna har ju blivit billigare också.
De gör inte prisjustering, sist var det så iallafall, då fick man lägga om beställningen
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:10
av Ric
HelectriC skrev:Blev en beställning här också. Men kan inte hitta nåt om leveranstid? Någon som vet?
Jag tror du har bilen i slutet på juni.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:13
av Jeppe_E
theN skrev:Smutt skrev:Jeppe_E skrev:Smutt skrev:Ställa in stolen varje gång nån annan kört bilen

Vem orkar det

Även det reducerade premiumpaketet har elstolar. Menar du att förarprofilerna är bortplockade?
Ja
Det är ju i såfall en "no go" för mig. Men var hittade du den informationen?
Tittar jag på interiörer så står det:
Alla interiörer inkluderar:
Tonat glastak med skydd från ultraviolett och infrarött ljus
Automatiskt avbländande sidospeglar med elektrisk infällning och uppvärmning
Musik och media via Bluetooth®
Anpassningsbara förarprofiler
Borde inte "Anpassningsbara förarprofiler" inkludera stolarna? Eller tittar jag bara på fel ställe?
Smutt Killgissar

Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:16
av Ric
Jerka skrev:Japp. Glöm 35 000-dollarsteslan. Detta är den billigaste Model 3 ni kommer att få se. (Jag vet att man tekniskt sett kan beställa en SR i USA fortfarande, men någon som tror den kommer till Sverige?)
Detta är nog det mörkaste beskedet på länge från Tesla. "Folkelbilen" som vi väntat på så länge kommer aldrig att levereras. En halv miljon är fortfarande den nedre gränsen för en bra elbil.
Om vi får en perfekt storm med lågkonjunktur, fallande energipriser, fallande råvarupriser och överskott på arbetskraft så kanske prisetkan bli 35 000 dollar.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:16
av apkungen
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:18
av jpetters
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:30
av Swede1
Zalman3 skrev:Om man kan köpa en Tesla för 471.700kr netto.
Då kommer priset på Nissan, Kia, Hyundai med flera sänkas rejält!
Vad har den för batteri, 60kWh?
Mjae, topputrustad Hyundai Kona för ca 400’ netto jmf medelutrustad Model 3 ca 470’ netto. Inkl autopilot är lite unike selling point, ingen annan biltillverkare har lika bra autopilot idag. Plus att man kan ladda på några supercharger stationer, unikt. Tesla har app så man kan få en varm bil på vintern också, viktigt för mig.
Rödfärg 22, fasligt dyrt, vit interiör 11 ok. 500 ’ efter bonus, ja nu är den möjlig att köpa för mig. Fyrhjulsdrift vill man gärna ha på vintern dock.
Nu kostar den faktiskt ungefär vad jag gissade, 550 ’.
Och som sagt när sker leverans? Tidigast i juli antar jag, kanske dröjer jättelänge beroende på efterfrågan i USA, Norge mm. Men Kia Hyundai, kan ju inte heller leverera förrän om 6-12 månader.
Kan Tesla leverera många halvlyxbilar med autopilot och tillgång till supercharger laddare för under 500’ så ligger VW passat/golf, Volvo s60/40, bmw 3 serie, MB, Audi mfl illa till. Särskilt Bmw 3 serie tappar till Tesla model 3. Teknikintresserade som gillar att köra bil och med en del pengar.
Ut och testa, får se vilken bil som passar mig bäst.
Tesla sänker uppenbarligen priset tills efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten. Helt rätt.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:35
av Swede1
Kul, den är inom räckhåll prismässigt nu! Säger Tesla nåt om leverans tid? En kvart fjorton år?
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:40
av Jeppe_E
Swede1 skrev:Zalman3 skrev:Om man kan köpa en Tesla för 471.700kr netto.
Då kommer priset på Nissan, Kia, Hyundai med flera sänkas rejält!
Vad har den för batteri, 60kWh?
Mjae, topputrustad Hyundai Kona för ca 400’ netto jmf medelutrustad Model 3 ca 470’ netto. Inkl autopilot är lite unike selling point, ingen annan biltillverkare har lika bra autopilot idag. Plus att man kan ladda på några supercharger stationer, unikt. Tesla har app så man kan få en varm bil på vintern också, viktigt för mig.
Rödfärg 22, fasligt dyrt, vit interiör 11 ok. 500 ’ efter bonus, ja nu är den möjlig att köpa för mig. Fyrhjulsdrift vill man gärna ha på vintern dock.
Nu kostar den faktiskt ungefär vad jag gissade, 550 ’.
Och som sagt när sker leverans? Tidigast i juli antar jag, kanske dröjer jättelänge beroende på efterfrågan i USA, Norge mm. Men Kia Hyundai, kan ju inte heller leverera förrän om 6-12 månader.
Kan Tesla leverera många halvlyxbilar med autopilot och tillgång till supercharger laddare för under 500’ så ligger VW passat/golf, Volvo s60/40, bmw 3 serie, MB, Audi mfl illa till. Särskilt Bmw 3 serie tappar till Tesla model 3. Teknikintresserade som gillar att köra bil och med en del pengar.
Ut och testa, får se vilken bil som passar mig bäst.
Tesla sänker uppenbarligen priset tills efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten. Helt rätt.
Alltså förlåt.. men det enda som är lyxigt med en Tesla Model 3 är priset. Tekniken är asgrym, men sett rent till materialval och hur bilen är hopsatt är mer standard. Högre än koreanerna, men lägre än BMW, Audi och Volvo.
AP i bilen är inte mycket bättre än andra, i den utformning som den levereras idag. Det är en Adaptiv farthållare med LKA.
Jättepositiv utveckling som ändå sätter en viss press på andra tillverkare, som planerat att släppa bilar i samma klass som TM3.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:42
av Verdi
Swede1 skrev:Zalman3 skrev:Om man kan köpa en Tesla för 471.700kr netto.
Då kommer priset på Nissan, Kia, Hyundai med flera sänkas rejält!
Vad har den för batteri, 60kWh?
Mjae, topputrustad Hyundai Kona för ca 400’ netto jmf medelutrustad Model 3 ca 470’ netto. Inkl autopilot är lite unike selling point, ingen annan biltillverkare har lika bra autopilot idag. Plus att man kan ladda på några supercharger stationer, unikt. Tesla har app så man kan få en varm bil på vintern också, viktigt för mig.
Rödfärg 22, fasligt dyrt, vit interiör 11 ok. 500 ’ efter bonus, ja nu är den möjlig att köpa för mig. Fyrhjulsdrift vill man gärna ha på vintern dock.
Nu kostar den faktiskt ungefär vad jag gissade, 550 ’.
Och som sagt när sker leverans? Tidigast i juli antar jag, kanske dröjer jättelänge beroende på efterfrågan i USA, Norge mm. Men Kia Hyundai, kan ju inte heller leverera förrän om 6-12 månader.
Kan Tesla leverera många halvlyxbilar med autopilot och tillgång till supercharger laddare för under 500’ så ligger VW passat/golf, Volvo s60/40, bmw 3 serie, MB, Audi mfl illa till. Särskilt Bmw 3 serie tappar till Tesla model 3. Teknikintresserade som gillar att köra bil och med en del pengar.
Ut och testa, får se vilken bil som passar mig bäst.
Tesla sänker uppenbarligen priset tills efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten. Helt rätt.
Hyundai Kona är riktigt riktigt liten (drygt en halv METER kortare än Model 3) och plastig och det finns inget vettigt snabbladdarnätverk. Dessutom appstöd, roligare att köra osv osv. Vet inte vilken utrustning en Kona ska ha för att kompensera för det?
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:54
av Legato
Jeppe_E skrev:
AP i bilen är inte mycket bättre än andra, i den utformning som den levereras idag. Det är en Adaptiv farthållare med LKA.
Detta stämmer helt enkelt inte, även om det tyvärr numera upprepas ofta i detta forum.
Dels så har även grundfunktionaliteten av AP exempelvis avancerad collision avoidance. Dels så är APn i Tesla flera nivåer mer avancerad än det som levereras av andra idag i denna prisklass. Det kan diskuteras hur mycket bättre den faktiskt presterar per idag, men den stora skillnaden är att det finns väldigt, väldigt mycket mer potential i Teslas system än övriga. Detta pga AI och Neural Network. Audi har också ett AI-baserat system med deras "Traffic Jam Pilot", men den finns enbart i Audi A8 hittills, dvs en bil i en helt annan prisklass.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:55
av TiborBlomhall
Ringde Tesla och frågade hur mycket Standard Range (utan plus) nu kostar i Sverige då. Enligt hemsidan kan man ringa in och beställa.
Korta svaret var "vi vet inte"
Långa svaret är nog "vad-f*n-har-de-hittat-på-nu-i-USA-igen-utan-att-berätta-oss-vi-har-ingen-aning-förrän-vi-har-fått-tag-på-nån-over-there-som-kan-berätta-vad-f*n-det-är-som-händer"
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 11:56
av Laban
Jeppe_E skrev:
Alltså förlåt.. men det enda som är lyxigt med en Tesla Model 3 är priset. Tekniken är asgrym, men sett rent till materialval och hur bilen är hopsatt är mer standard. Högre än koreanerna, men lägre än BMW, Audi och Volvo.
Det beror väl på vad man anser vara lyxigt. Jag var ex inte imponerad av e-Tron interiörsmässigt. Som Nokia vs iPhone när den släpptes. Gammaldags knapporgie samt långt ifrån så exklusiva material som jag hade förväntat mig. Och GUI/infotainment är ju 10 år efter Tesla. Alla som provkört 3:an har fått en vow känsla av interiören. Rent, inga knappar, stor skärm är modernt helt enkelt.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 12:01
av Swede1
Verdi skrev:Swede1 skrev:Zalman3 skrev:Om man kan köpa en Tesla för 471.700kr netto.
Då kommer priset på Nissan, Kia, Hyundai med flera sänkas rejält!
Vad har den för batteri, 60kWh?
Mjae, topputrustad Hyundai Kona för ca 400’ netto jmf medelutrustad Model 3 ca 470’ netto. Inkl autopilot är lite unike selling point, ingen annan biltillverkare har lika bra autopilot idag. Plus att man kan ladda på några supercharger stationer, unikt. Tesla har app så man kan få en varm bil på vintern också, viktigt för mig.
Rödfärg 22, fasligt dyrt, vit interiör 11 ok. 500 ’ efter bonus, ja nu är den möjlig att köpa för mig. Fyrhjulsdrift vill man gärna ha på vintern dock.
Nu kostar den faktiskt ungefär vad jag gissade, 550 ’.
Och som sagt när sker leverans? Tidigast i juli antar jag, kanske dröjer jättelänge beroende på efterfrågan i USA, Norge mm. Men Kia Hyundai, kan ju inte heller leverera förrän om 6-12 månader.
Kan Tesla leverera många halvlyxbilar med autopilot och tillgång till supercharger laddare för under 500’ så ligger VW passat/golf, Volvo s60/40, bmw 3 serie, MB, Audi mfl illa till. Särskilt Bmw 3 serie tappar till Tesla model 3. Teknikintresserade som gillar att köra bil och med en del pengar.
Ut och testa, får se vilken bil som passar mig bäst.
Tesla sänker uppenbarligen priset tills efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten. Helt rätt.
Hyundai Kona är riktigt riktigt liten (drygt en halv METER kortare än Model 3) och plastig och det finns inget vettigt snabbladdarnätverk. Dessutom appstöd, roligare att köra osv osv. Vet inte vilken utrustning en Kona ska ha för att kompensera för det?
Jo, de är olika, men längden är en fördel när du ska parkera i stan mfl ställen. Appstöd är dock viktigt för mig. De kommer väl ungefär lika långt på el, men kona snabbladdar väl långsammare. Kostar 100’ mindre, ja man får väga för och nackdelar vad som är viktigt för mig. Jag vill ha fler elbilar att välja mellan så jag får en som passar mig perfekt.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 12:09
av Jeppe_E
Legato skrev:Jeppe_E skrev:
AP i bilen är inte mycket bättre än andra, i den utformning som den levereras idag. Det är en Adaptiv farthållare med LKA.
Detta stämmer helt enkelt inte, även om det tyvärr numera upprepas ofta i detta forum.
Dels så har även grundfunktionaliteten av AP exempelvis avancerad collision avoidance. Dels så är APn i Tesla flera nivåer mer avancerad än det som levereras av andra idag i denna prisklass. Det kan diskuteras hur mycket bättre den faktiskt presterar per idag, men den stora skillnaden är att det finns väldigt, väldigt mycket mer potential i Teslas system än övriga. Detta pga AI och Neural Network. Audi har också ett AI-baserat system med deras "Traffic Jam Pilot", men den finns enbart i Audi A8 hittills, dvs en bil i en helt annan prisklass.
Ja, förstås. Tack för rättelsen

Den påminner mer om Volvos Pilot Assist med Avoidance collision. Sen är den som du säger mer avancerad eftersom Teslas approach är att den tar över styrningen, istället för att vara en assistent

Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 12:09
av ippii
Jeppe_E skrev:Swede1 skrev:Zalman3 skrev:Om man kan köpa en Tesla för 471.700kr netto.
Då kommer priset på Nissan, Kia, Hyundai med flera sänkas rejält!
Vad har den för batteri, 60kWh?
Mjae, topputrustad Hyundai Kona för ca 400’ netto jmf medelutrustad Model 3 ca 470’ netto. Inkl autopilot är lite unike selling point, ingen annan biltillverkare har lika bra autopilot idag. Plus att man kan ladda på några supercharger stationer, unikt. Tesla har app så man kan få en varm bil på vintern också, viktigt för mig.
Rödfärg 22, fasligt dyrt, vit interiör 11 ok. 500 ’ efter bonus, ja nu är den möjlig att köpa för mig. Fyrhjulsdrift vill man gärna ha på vintern dock.
Nu kostar den faktiskt ungefär vad jag gissade, 550 ’.
Och som sagt när sker leverans? Tidigast i juli antar jag, kanske dröjer jättelänge beroende på efterfrågan i USA, Norge mm. Men Kia Hyundai, kan ju inte heller leverera förrän om 6-12 månader.
Kan Tesla leverera många halvlyxbilar med autopilot och tillgång till supercharger laddare för under 500’ så ligger VW passat/golf, Volvo s60/40, bmw 3 serie, MB, Audi mfl illa till. Särskilt Bmw 3 serie tappar till Tesla model 3. Teknikintresserade som gillar att köra bil och med en del pengar.
Ut och testa, får se vilken bil som passar mig bäst.
Tesla sänker uppenbarligen priset tills efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten. Helt rätt.
Alltså förlåt.. men det enda som är lyxigt med en Tesla Model 3 är priset. Tekniken är asgrym, men sett rent till materialval och hur bilen är hopsatt är mer standard. Högre än koreanerna, men lägre än BMW, Audi och Volvo.
AP i bilen är inte mycket bättre än andra, i den utformning som den levereras idag. Det är en Adaptiv farthållare med LKA.
Jättepositiv utveckling som ändå sätter en viss press på andra tillverkare, som planerat att släppa bilar i samma klass som TM3.
Jeppe, har du testat TM3? Jag är van vid Tyskarna och Volvo. Säger inte att den är bättre än dem, men känslan är helt klart i nivå min BMW F20 och F30. Tycker helt klart att TM3 är vassare än Volvo CMA.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 12:23
av Jeppe_E
Jag var tvungen att söka lite i forumet på vad vi diskuterade när SR och SR+ släpptes i USA. Då kostade den 35/37 kusd. I dag kostar den 39,5 kusd, men då med AP. Så i princip samma pris.
Jag vill minnas att jag räknade ut att en tesladollar = 13,25 SEK (då)
Köper du en LR AWD idag så kostar den 13,21 SEK/USD.
En SR+ kostar 13,7 SEK/USD?
Om prissättningen varit homologerad så hade SR+ kostat 521.800 kr istället för 540.800.
Eller för att presentera det på ett annat sätt. En SR+ kostar 82,7% av en LR AWD i Svergie, jämfört med 79,8% i USA.
Har Tesla Sverige fått lite hybris?
Oavsett vilket så skiljer månadskostnaden mellan en lite utrustad LR och en lika utrustad SR+ 1060 kr/mån sett över 3 år. Det kan vara en utlösande faktor för många

Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Postat: 12 apr 2019 12:26
av juristen
Jeppe_E skrev:Jag var tvungen att söka lite i forumet på vad vi diskuterade när SR och SR+ släpptes i USA. Då kostade den 35/37 kusd. I dag kostar den 39,5 kusd, men då med AP. Så i princip samma pris.
Jag vill minnas att jag räknade ut att en tesladollar = 13,25 SEK (då)
Köper du en LR AWD idag så kostar den 13,21 SEK/USD.
En SR+ kostar 13,7 SEK/USD?
Om prissättningen varit homologerad så hade SR+ kostat 521.800 kr istället för 540.800.
Eller för att presentera det på ett annat sätt. En SR+ kostar 82,7% av en LR AWD i Svergie, jämfört med 79,8% i USA.
Har Tesla Sverige fått lite hybris?
Oavsett vilket så skiljer månadskostnaden mellan en lite utrustad LR och en lika utrustad SR+ 1060 kr/mån sett över 3 år. Det kan vara en utlösande faktor för många

Stämmer med min känsla, att SR+ är dyr i Sverige och dyr jämfört med en LR AWD. Hoppas det justeras.