Greenlight skrev:Legato skrev:Det är självklart att precis alla tillverkare vill producera effektivast och till lägst kostnad. Det är något helt annat även vilket pris man sedan tar för bilen.
Det är faktiskt inte alls självklart. Det finns många strategier som bygger på att inte producera till lägsta möjliga kostnad. När man väl uppnått en viss nivå av effektivitet krävs det ofta enorma investeringar och volymer för att nå än bättre effektivitet och lägre kostnader. Det innebär inte att man som företag blir ointresserad av kostnaden för tillverkning men man kanske helt enkelt inte har som huvudstrategi att vara billigast eller mest effektiv, vanligen för att man inser att man inte kan vinna den matchen då det finns större och mer effektiva konkurrenter. Just när det gäller bilar ser jag det som rätt självklart att Tesla inte verkar vara ute efter att vara den billigaste bilen på marknaden och det är just därför det är märkligt att man urholkar sitt eget värde som varumärke genom den här typen av prissänkningar. För kunderna som köpt bilar för 1.6Mkr och nu ser dem säljas nya för 1 Mkr samtidigt som värdet på andrahandsmarknaden rasar är det ju knappast en stark känsla av värde i varumärket längre. När Model S 100D tappar mer än 40% i värde på ett år har Tesla som varumärke ett stort problem bland de kunder som köpt den bilen till det högre priset.
Jag tror de här prissänkningarna Tesla gjort kommer visa sig vara ett stort misstag. Det är inte många bilmärken lyckas med att ha kunder som är ute och demonstrerar på gatorna:
https://metro.co.uk/2019/03/05/elon-mus ... s-8823750/.
Jo det är givetvis självklart att man vill producera så effektivt och billigt som möjligt. Du väljer ju dock att exkludera investeringen och då blir det en helt annan sak. Givetvis ska man ta hänsyn till
alla kostnader.
Om en tillverkare producerar en viss bil för 200.000:- och du kommer till dem med en
kostnadsfri lösning som gör att exakt samma bil istället kommer kosta 195.000:- att tillverka så kommer givetvis precis alla välja att göra det.
Detta är dock återigen inte alls samma sak som att vara
billigast mot kund. Det är två helt olika saker. Jag tror Tesla avser, och kommer fortsätta avse, att göra de mest
prisvärda elbilarna på marknaden.
Teslas varumärke bygger som sagt helt på missionen att transformera transportsektorn till eldrift. Skulle man göra avsteg från den missionen och
inte försöka pressa priserna så skulle man definitivt urholka sitt varumärke, inte bara bland en liten subgrupp av kunder som nyss köpt en viss bil, utan bland alla nuvarande och framtida kunder...