Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4520
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av dstr »

Legato skrev:
mjwahl skrev:
dstr skrev:
Greenlight skrev:
Självklart är det en smäll för dem som köpt bilarna till det högre priset. De förlorar hundratusentals kronor på prissänkningen, vare sig det är privat eller deras arbetsgivare om det är tjänstebilar.
Njae.

De som har leasat kan luta sig tillbaka på restvärdesgarantin och få exakt den kostnad som var budgeterad för bilen.
En dum fråga kanske, men är det Tesla eller finansbolaget som står med restvärdesgarantirisken? Det riskerar bli en ganska dålig affär för den som ställt ut garantin.
För finansiell leasing (vilket merparten är) så är det nog Tesla. Det är ju åtminstone med Tesla man har det avtalet.

För operationell leasing så är det nog leasinggivaren (förutsatt att de inte har något avtal med Tesla vid sidan om).

I båda fallen blir det Tesla som sitter med svarte petter. Operationella leasingbolaget har ju i sin tur restvärdesgarantin av Tesla att luta sig mot.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Legato »

dstr skrev:
Legato skrev:
mjwahl skrev:
dstr skrev:
Greenlight skrev:
Självklart är det en smäll för dem som köpt bilarna till det högre priset. De förlorar hundratusentals kronor på prissänkningen, vare sig det är privat eller deras arbetsgivare om det är tjänstebilar.
Njae.

De som har leasat kan luta sig tillbaka på restvärdesgarantin och få exakt den kostnad som var budgeterad för bilen.
En dum fråga kanske, men är det Tesla eller finansbolaget som står med restvärdesgarantirisken? Det riskerar bli en ganska dålig affär för den som ställt ut garantin.
För finansiell leasing (vilket merparten är) så är det nog Tesla. Det är ju åtminstone med Tesla man har det avtalet.

För operationell leasing så är det nog leasinggivaren (förutsatt att de inte har något avtal med Tesla vid sidan om).

I båda fallen blir det Tesla som sitter med svarte petter. Operationella leasingbolaget har ju i sin tur restvärdesgarantin av Tesla att luta sig mot.
Förutsatt att det är samma nivå på restvärdet så är det nog så. Har haft intrycket att det operationella brukat vara högre men är osäker.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Hertsh »

Det är Tesla som står för garantin.

Jag har nyss köpt en Model X privat och det var en av mina frågor. Jag får 52% garanterat restvärde om jag finansierar via DNB. Stoppade in 45% kontant och lånar därmed bara 3% eftersom resten är garanti från Tesla. Månadskostnad efter 60k i miljöbonus blir cirka 50 kronor i månaden över de 30 månader som är efter miljöbonusen kommer. Ett billigt sätt att "försäkra" sig mot dåligt andrahandsvärde.

Skulle inte våga köpa en X annars även om jag kan betala cash.

"Enda" risken är om Tesla går i konkurs inom 3 år. Den risken vågar jag ta.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av taliz »

Greenlight skrev:
taliz skrev:
Greenlight skrev:
Självklart är det en smäll för dem som köpt bilarna till det högre priset. De förlorar hundratusentals kronor på prissänkningen, vare sig det är privat eller deras arbetsgivare om det är tjänstebilar. Det ger ett oseriöst intryck som varumärke att kapa priserna på det här viset. Vill man bygga ett premiumvarumärke så går det inte att sälja en bil för 1.5 Mkr en dag och sen sänka den till 1Mkr dagen efter för exakt samma modell. Att man byter namn på den gör ju ingen skillnad om det är samma bil som förut.
Vad vore alternativet kan man fråga sig?
Tesla har inte så många modeller och inte heller några handlare att luta sig mot.
Dvs faller efterfrågan måste de ta till drastiska metoder.
För det hade väl knappast varit bättre för Teslaägare om Tesla gått i konkurs? Eller?
Tesla kan aldrig vinna ett priskrig så varför ens försöka ge sig in i det? Är det nåt de visat så är det att de ligger långt efter när det gäller operativ effektivitet i bolaget och de kommer med all sannolikhet inte kunna ligga lägst i pris när det gäller att tillverka bilar framöver. Hur skulle de då kunna priskonkurrera om de inte planerar ge bort bilarna mot förlust? Nu har man helt enkelt en stor mängd befintliga kunder som är missnöjda över att de bilar de köpt kunnat köpas betydligt billigare om man väntat lite. Mest brända av alla är de som köpt de dyraste modellerna. https://www.bytbil.com/nyheter/mikael-f ... esla-15893.

Att ha en bra andrahandsmarknad är centralt om man vill kunna sälja dyra bilar. Bilar kommer aldrig vara en bra investering men som märke har man ett ansvar för hur man prissätter de nya produkterna med de gamla i åtanke. Att sälja en ny performance-modell för 1.6 Mkr ena dagen och sen sänka den till 1 Mkr nästa dag är oseriöst. Du bygger inget varumärke på det viset och även om du räddar bolaget kortsiktigt så tappar du en hel del kunder på det beteendet. Inte minst de kunder som är beredda att betala den typen av pengar för en bil.
Tesla har konstant gett mest för pengarna. Bäst prestanda, bäst range, bäst laddnätverk, bäst autopilot osv.
Det de inte levererat är klassisk lyx ala mjukaste lädret och finast träpaneler etc.
Priskrig är något andra märken pysslar med, Tesla konkurrerar mest med sig själv(mycket av bortfallet av Model S försäljningen beror på att kunder väljer Model 3 istället).

Som andra redan sagt är alla Teslakunder som forsätter vara märkeslojala vinnare på detta, nästa bil blir ju billigare.
Förlorarna är de som tänkt byta till annat märke (dvs förlorad kund oavsett) eller nedgradera sig.
Förlorarna är också alla andra biltillverkare, då de hamnar ännu längre efter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Mickep »

Det är faktiskt en bra vinkling att märkeslojala inte förlorar på en prissänkning, då nästa bil blir billigare. (vilket indirekt även kommer bli en prispress på andra märken, så även om man byter så kommer nästa bil på sikt bli billigare).
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 277
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av FutureTesla »

Ser många kommentarer kring prissänkning m m. Men Tesla har väl endast sänkt priset på äldre årsmodeller och lager/demo bilar och INTE helt nya bilar, eller? Då är det inte så konstigt, många andra märken gör så, man kan även idag fynda hos andra bilmärken om man väljer en demo bil eller liknande.
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4520
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av dstr »

FutureTesla skrev:
Ser många kommentarer kring prissänkning m m. Men Tesla har väl endast sänkt priset på äldre årsmodeller och lager/demo bilar och INTE helt nya bilar, eller? Då är det inte så konstigt, många andra märken gör så, man kan även idag fynda hos andra bilmärken om man väljer en demo bil eller liknande.
Nej, dom sänkte i konfiguratorn. Först 580k, men sen höjdes det några procent. Vad landade det på?
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Hertsh »

FutureTesla skrev:
Ser många kommentarer kring prissänkning m m. Men Tesla har väl endast sänkt priset på äldre årsmodeller och lager/demo bilar och INTE helt nya bilar, eller? Då är det inte så konstigt, många andra märken gör så, man kan även idag fynda hos andra bilmärken om man väljer en demo bil eller liknande.
Jo det gäller helt nya bilar. TMX P100DL sänktes med nästan 600kkr om jag minns rätt, och TMX 100D ungefär 250kkr. Det är det hela debatten handlar om.
Glad för att jag sålt min Tesla
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Hertsh »

dstr skrev:
FutureTesla skrev:
Ser många kommentarer kring prissänkning m m. Men Tesla har väl endast sänkt priset på äldre årsmodeller och lager/demo bilar och INTE helt nya bilar, eller? Då är det inte så konstigt, många andra märken gör så, man kan även idag fynda hos andra bilmärken om man väljer en demo bil eller liknande.
Nej, dom sänkte i konfiguratorn. Först 580k, men sen höjdes det några procent. Vad landade det på?
Den TMX 100D jag köpte var cirka 16kkr dyrare igen efter höjningen, men jämfört med 250kkr i första vändans sänkning är det inte så mycket.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 277
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av FutureTesla »

Jo det vet jag, prissänkning på helt nya model S/X P, men övriga modeller har ju ungefär samma pris som tidigare, i alla fall nu då priserna justerats lite....dessutom har p modellens konfig ändrats, dvs nu köper man den utan Ludicrous till ett lägre pris...
Model S Plaid 2023
Verdi

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Det är faktiskt en bra vinkling att märkeslojala inte förlorar på en prissänkning, då nästa bil blir billigare. (vilket indirekt även kommer bli en prispress på andra märken, så även om man byter så kommer nästa bil på sikt bli billigare).
Det vet vi ju inte. Om 3 år kanske dagens Model S inte längre finns. Vi vet inget om prisnivån då heller. Konkurrenterna har antagligen lika billiga bilar då också. Om det är pga hårdare konkurrens eller pga den här sänkningen kan man ju spekulera i. Men antagligen är det konkurrensen.
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Greenlight »

Legato skrev:
Greenlight skrev:
taliz skrev:
Greenlight skrev:
Självklart är det en smäll för dem som köpt bilarna till det högre priset. De förlorar hundratusentals kronor på prissänkningen, vare sig det är privat eller deras arbetsgivare om det är tjänstebilar. Det ger ett oseriöst intryck som varumärke att kapa priserna på det här viset. Vill man bygga ett premiumvarumärke så går det inte att sälja en bil för 1.5 Mkr en dag och sen sänka den till 1Mkr dagen efter för exakt samma modell. Att man byter namn på den gör ju ingen skillnad om det är samma bil som förut.
Vad vore alternativet kan man fråga sig?
Tesla har inte så många modeller och inte heller några handlare att luta sig mot.
Dvs faller efterfrågan måste de ta till drastiska metoder.
För det hade väl knappast varit bättre för Teslaägare om Tesla gått i konkurs? Eller?
Tesla kan aldrig vinna ett priskrig så varför ens försöka ge sig in i det? Är det nåt de visat så är det att de ligger långt efter när det gäller operativ effektivitet i bolaget och de kommer med all sannolikhet inte kunna ligga lägst i pris när det gäller att tillverka bilar framöver. Hur skulle de då kunna priskonkurrera om de inte planerar ge bort bilarna mot förlust? Nu har man helt enkelt en stor mängd befintliga kunder som är missnöjda över att de bilar de köpt kunnat köpas betydligt billigare om man väntat lite. Mest brända av alla är de som köpt de dyraste modellerna. https://www.bytbil.com/nyheter/mikael-f ... esla-15893.

Att ha en bra andrahandsmarknad är centralt om man vill kunna sälja dyra bilar. Bilar kommer aldrig vara en bra investering men som märke har man ett ansvar för hur man prissätter de nya produkterna med de gamla i åtanke. Att sälja en ny performance-modell för 1.6 Mkr ena dagen och sen sänka den till 1 Mkr nästa dag är oseriöst. Du bygger inget varumärke på det viset och även om du räddar bolaget kortsiktigt så tappar du en hel del kunder på det beteendet. Inte minst de kunder som är beredda att betala den typen av pengar för en bil.
Jasså? På vilket sätt har de visat det?

Jag tycker experterna verkar ganska eniga om att Tesla har tillgång till de billigaste batterierna, den klart dyraste insatsvaran i en elbil.

När Giga 3 står klar tror jag personligen Tesla har goda förutsättningar att bli kostnadsledare. En stor del av Space X framgångar är ju för övrigt just effektivisering av kostnader.

Gällande det övriga så fortsätter jag fascineras över att så många konsumenter klagar över de sänkta priserna... Vi konsumenter är givetvis vinnarna på det sänkta priset. Teslas aktieägare är förlorarna, åtminstone på kort sikt, pga de slaktade marginalerna.

För mig/oss som kommer fortsätta köra Tesla så har vi sparat pengar pga prissänkningen. De som drabbas är de som köpt en prestandamodell och sedan vill byta ner sig till annan modell eller varumärke.
Kan inte säga varför Tesla inte skulle vara den biltillverkare i världen som kan producera till lägst kostnad. Jag bara misstänker att det inte är så med tanke på att konkurrenterna har årtionden av försprång när det gäller erfarenhet och investeringar i produktion, distribution, större volymer osv. Att kunna konkurrera på pris kräver inte bara att man har lägst produktionskostnader idag utan också att konkurrenterna inte kan komma ikapp, dvs att man kan behålla positionen som den som tillverkar billigast. Jag skulle inte ens tro att Tesla själva tror de kan vara den billigaste tillverkaren av elbilar. Tror inte heller de vill det eftersom de hittills positionerat sig i det högre prisspannet. Och då kvarstår frågan varför man genomför en prissänkning som riskerar göra befintliga kunder ordentligt missnöjda. Inte minst dem som köpt de dyraste modellerna. Jag tror knappast att en ägare av en performance-modell som fått se hur bilen sänkts med 600 tkr nu är glad för att nästa bil blir billigare. Hade man tvärtom höjt priserna så hade man byggt upp andrahandsmarknaden istället och säkrat högre värde för sina befintliga kunder. Dessa hade då antagligen varit betydligt mer benägna att köpa en ny Tesla i framtiden när de såg att den förra höll sitt värde bra. Nu är det istället så att kunder som köpt en bil för 1.6 Mkr kan se att man kan köpa samma för 1 Mkr, helt ny, samma produkt mer eller mindre. Självklart skadar det känslan för varumärket hos dessa kunder. Att de skulle jubla för att kan köpa nästa bil billigare tror jag inte. Snarare skulle de undvika den eftersom den också kan prissänkas precis som den förra. Varför riskera att en ny prissänkning kommer när du kan köpa varumärken som inte följer den strategin.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
FutureTesla skrev:
Ser många kommentarer kring prissänkning m m. Men Tesla har väl endast sänkt priset på äldre årsmodeller och lager/demo bilar och INTE helt nya bilar, eller? Då är det inte så konstigt, många andra märken gör så, man kan även idag fynda hos andra bilmärken om man väljer en demo bil eller liknande.
Jo det gäller helt nya bilar. TMX P100DL sänktes med nästan 600kkr om jag minns rätt, och TMX 100D ungefär 250kkr. Det är det hela debatten handlar om.
XPL sänktes med ca 580k, sedan höjdes den med ca 160k så nettosänkningen blev ca 420k.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Legato »

Greenlight skrev:
Legato skrev:
Greenlight skrev:
taliz skrev:
Greenlight skrev:
Självklart är det en smäll för dem som köpt bilarna till det högre priset. De förlorar hundratusentals kronor på prissänkningen, vare sig det är privat eller deras arbetsgivare om det är tjänstebilar. Det ger ett oseriöst intryck som varumärke att kapa priserna på det här viset. Vill man bygga ett premiumvarumärke så går det inte att sälja en bil för 1.5 Mkr en dag och sen sänka den till 1Mkr dagen efter för exakt samma modell. Att man byter namn på den gör ju ingen skillnad om det är samma bil som förut.
Vad vore alternativet kan man fråga sig?
Tesla har inte så många modeller och inte heller några handlare att luta sig mot.
Dvs faller efterfrågan måste de ta till drastiska metoder.
För det hade väl knappast varit bättre för Teslaägare om Tesla gått i konkurs? Eller?
Tesla kan aldrig vinna ett priskrig så varför ens försöka ge sig in i det? Är det nåt de visat så är det att de ligger långt efter när det gäller operativ effektivitet i bolaget och de kommer med all sannolikhet inte kunna ligga lägst i pris när det gäller att tillverka bilar framöver. Hur skulle de då kunna priskonkurrera om de inte planerar ge bort bilarna mot förlust? Nu har man helt enkelt en stor mängd befintliga kunder som är missnöjda över att de bilar de köpt kunnat köpas betydligt billigare om man väntat lite. Mest brända av alla är de som köpt de dyraste modellerna. https://www.bytbil.com/nyheter/mikael-f ... esla-15893.

Att ha en bra andrahandsmarknad är centralt om man vill kunna sälja dyra bilar. Bilar kommer aldrig vara en bra investering men som märke har man ett ansvar för hur man prissätter de nya produkterna med de gamla i åtanke. Att sälja en ny performance-modell för 1.6 Mkr ena dagen och sen sänka den till 1 Mkr nästa dag är oseriöst. Du bygger inget varumärke på det viset och även om du räddar bolaget kortsiktigt så tappar du en hel del kunder på det beteendet. Inte minst de kunder som är beredda att betala den typen av pengar för en bil.
Jasså? På vilket sätt har de visat det?

Jag tycker experterna verkar ganska eniga om att Tesla har tillgång till de billigaste batterierna, den klart dyraste insatsvaran i en elbil.

När Giga 3 står klar tror jag personligen Tesla har goda förutsättningar att bli kostnadsledare. En stor del av Space X framgångar är ju för övrigt just effektivisering av kostnader.

Gällande det övriga så fortsätter jag fascineras över att så många konsumenter klagar över de sänkta priserna... Vi konsumenter är givetvis vinnarna på det sänkta priset. Teslas aktieägare är förlorarna, åtminstone på kort sikt, pga de slaktade marginalerna.

För mig/oss som kommer fortsätta köra Tesla så har vi sparat pengar pga prissänkningen. De som drabbas är de som köpt en prestandamodell och sedan vill byta ner sig till annan modell eller varumärke.
Kan inte säga varför Tesla inte skulle vara den biltillverkare i världen som kan producera till lägst kostnad. Jag bara misstänker att det inte är så med tanke på att konkurrenterna har årtionden av försprång när det gäller erfarenhet och investeringar i produktion, distribution, större volymer osv. Att kunna konkurrera på pris kräver inte bara att man har lägst produktionskostnader idag utan också att konkurrenterna inte kan komma ikapp, dvs att man kan behålla positionen som den som tillverkar billigast. Jag skulle inte ens tro att Tesla själva tror de kan vara den billigaste tillverkaren av elbilar. Tror inte heller de vill det eftersom de hittills positionerat sig i det högre prisspannet. Och då kvarstår frågan varför man genomför en prissänkning som riskerar göra befintliga kunder ordentligt missnöjda. Inte minst dem som köpt de dyraste modellerna. Jag tror knappast att en ägare av en performance-modell som fått se hur bilen sänkts med 600 tkr nu är glad för att nästa bil blir billigare. Hade man tvärtom höjt priserna så hade man byggt upp andrahandsmarknaden istället och säkrat högre värde för sina befintliga kunder. Dessa hade då antagligen varit betydligt mer benägna att köpa en ny Tesla i framtiden när de såg att den förra höll sitt värde bra. Nu är det istället så att kunder som köpt en bil för 1.6 Mkr kan se att man kan köpa samma för 1 Mkr, helt ny, samma produkt mer eller mindre. Självklart skadar det känslan för varumärket hos dessa kunder. Att de skulle jubla för att kan köpa nästa bil billigare tror jag inte. Snarare skulle de undvika den eftersom den också kan prissänkas precis som den förra. Varför riskera att en ny prissänkning kommer när du kan köpa varumärken som inte följer den strategin.
"Jag skulle inte ens tro att Tesla själva tror de kan vara den billigaste tillverkaren av elbilar. Tror inte heller de vill det"

Det är självklart att precis alla tillverkare vill producera effektivast och till lägst kostnad. Det är något helt annat även vilket pris man sedan tar för bilen.

Företaget Teslas mission är att transformera transportsektorn från fossilt till (sol)eldrivet. Att få ner priserna på elbilar är givetvis en helt central del i att lyckas med den missionen. Man får vara extremt oinsatt om man inte förstått att Tesla haft extremt höga marginaler på P-modellerna och att det därmed fanns en chans/risk att priserna skulle sänkas. Särskilt med tanke på att P-modellernas andel av de sålda bilarna minskat snabbt de senaste åren. Personligen är jag jätteglad att priserna sänkts och för mig är det självklart att det är ännu troligare att nästa bil blir en Tesla nu när de relativt sett blivit ännu mer överlägsna konkurrenterna.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Hertsh »

FutureTesla skrev:
Jo det vet jag, prissänkning på helt nya model S/X P, men övriga modeller har ju ungefär samma pris som tidigare, i alla fall nu då priserna justerats lite....dessutom har p modellens konfig ändrats, dvs nu köper man den utan Ludicrous till ett lägre pris...
Nej. Priset på TMX 100D sänktes med 250kkr och höjdes sen med 16kkr igen. Det är en rejäl skillnad mot innan.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
FutureTesla skrev:
Jo det vet jag, prissänkning på helt nya model S/X P, men övriga modeller har ju ungefär samma pris som tidigare, i alla fall nu då priserna justerats lite....dessutom har p modellens konfig ändrats, dvs nu köper man den utan Ludicrous till ett lägre pris...
Nej. Priset på TMX 100D sänktes med 250kkr och höjdes sen med 16kkr igen. Det är en rejäl skillnad mot innan.
Inte riktigt... Den sänktes med 218k och höjdes med 17k, så nettosänkningen blev ganska exakt 200k.

S sänktes däremot med 230k.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Greenlight »

Legato skrev:
Det är självklart att precis alla tillverkare vill producera effektivast och till lägst kostnad. Det är något helt annat även vilket pris man sedan tar för bilen.
Det är faktiskt inte alls självklart. Det finns många strategier som bygger på att inte producera till lägsta möjliga kostnad. När man väl uppnått en viss nivå av effektivitet krävs det ofta enorma investeringar och volymer för att nå än bättre effektivitet och lägre kostnader. Det innebär inte att man som företag blir ointresserad av kostnaden för tillverkning men man kanske helt enkelt inte har som huvudstrategi att vara billigast eller mest effektiv, vanligen för att man inser att man inte kan vinna den matchen då det finns större och mer effektiva konkurrenter. Just när det gäller bilar ser jag det som rätt självklart att Tesla inte verkar vara ute efter att vara den billigaste bilen på marknaden och det är just därför det är märkligt att man urholkar sitt eget värde som varumärke genom den här typen av prissänkningar. För kunderna som köpt bilar för 1.6Mkr och nu ser dem säljas nya för 1 Mkr samtidigt som värdet på andrahandsmarknaden rasar är det ju knappast en stark känsla av värde i varumärket längre. När Model S 100D tappar mer än 40% i värde på ett år har Tesla som varumärke ett stort problem bland de kunder som köpt den bilen till det högre priset.

Jag tror de här prissänkningarna Tesla gjort kommer visa sig vara ett stort misstag. Det är inte många bilmärken lyckas med att ha kunder som är ute och demonstrerar på gatorna: https://metro.co.uk/2019/03/05/elon-mus ... s-8823750/.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Legato »

Greenlight skrev:
Legato skrev:
Det är självklart att precis alla tillverkare vill producera effektivast och till lägst kostnad. Det är något helt annat även vilket pris man sedan tar för bilen.
Det är faktiskt inte alls självklart. Det finns många strategier som bygger på att inte producera till lägsta möjliga kostnad. När man väl uppnått en viss nivå av effektivitet krävs det ofta enorma investeringar och volymer för att nå än bättre effektivitet och lägre kostnader. Det innebär inte att man som företag blir ointresserad av kostnaden för tillverkning men man kanske helt enkelt inte har som huvudstrategi att vara billigast eller mest effektiv, vanligen för att man inser att man inte kan vinna den matchen då det finns större och mer effektiva konkurrenter. Just när det gäller bilar ser jag det som rätt självklart att Tesla inte verkar vara ute efter att vara den billigaste bilen på marknaden och det är just därför det är märkligt att man urholkar sitt eget värde som varumärke genom den här typen av prissänkningar. För kunderna som köpt bilar för 1.6Mkr och nu ser dem säljas nya för 1 Mkr samtidigt som värdet på andrahandsmarknaden rasar är det ju knappast en stark känsla av värde i varumärket längre. När Model S 100D tappar mer än 40% i värde på ett år har Tesla som varumärke ett stort problem bland de kunder som köpt den bilen till det högre priset.

Jag tror de här prissänkningarna Tesla gjort kommer visa sig vara ett stort misstag. Det är inte många bilmärken lyckas med att ha kunder som är ute och demonstrerar på gatorna: https://metro.co.uk/2019/03/05/elon-mus ... s-8823750/.
Jo det är givetvis självklart att man vill producera så effektivt och billigt som möjligt. Du väljer ju dock att exkludera investeringen och då blir det en helt annan sak. Givetvis ska man ta hänsyn till alla kostnader.

Om en tillverkare producerar en viss bil för 200.000:- och du kommer till dem med en kostnadsfri lösning som gör att exakt samma bil istället kommer kosta 195.000:- att tillverka så kommer givetvis precis alla välja att göra det.

Detta är dock återigen inte alls samma sak som att vara billigast mot kund. Det är två helt olika saker. Jag tror Tesla avser, och kommer fortsätta avse, att göra de mest prisvärda elbilarna på marknaden.

Teslas varumärke bygger som sagt helt på missionen att transformera transportsektorn till eldrift. Skulle man göra avsteg från den missionen och inte försöka pressa priserna så skulle man definitivt urholka sitt varumärke, inte bara bland en liten subgrupp av kunder som nyss köpt en viss bil, utan bland alla nuvarande och framtida kunder...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Greenlight »

Legato skrev:
Greenlight skrev:
Legato skrev:
Det är självklart att precis alla tillverkare vill producera effektivast och till lägst kostnad. Det är något helt annat även vilket pris man sedan tar för bilen.
Det är faktiskt inte alls självklart. Det finns många strategier som bygger på att inte producera till lägsta möjliga kostnad. När man väl uppnått en viss nivå av effektivitet krävs det ofta enorma investeringar och volymer för att nå än bättre effektivitet och lägre kostnader. Det innebär inte att man som företag blir ointresserad av kostnaden för tillverkning men man kanske helt enkelt inte har som huvudstrategi att vara billigast eller mest effektiv, vanligen för att man inser att man inte kan vinna den matchen då det finns större och mer effektiva konkurrenter. Just när det gäller bilar ser jag det som rätt självklart att Tesla inte verkar vara ute efter att vara den billigaste bilen på marknaden och det är just därför det är märkligt att man urholkar sitt eget värde som varumärke genom den här typen av prissänkningar. För kunderna som köpt bilar för 1.6Mkr och nu ser dem säljas nya för 1 Mkr samtidigt som värdet på andrahandsmarknaden rasar är det ju knappast en stark känsla av värde i varumärket längre. När Model S 100D tappar mer än 40% i värde på ett år har Tesla som varumärke ett stort problem bland de kunder som köpt den bilen till det högre priset.

Jag tror de här prissänkningarna Tesla gjort kommer visa sig vara ett stort misstag. Det är inte många bilmärken lyckas med att ha kunder som är ute och demonstrerar på gatorna: https://metro.co.uk/2019/03/05/elon-mus ... s-8823750/.
Jo det är givetvis självklart att man vill producera så effektivt och billigt som möjligt. Du väljer ju dock att exkludera investeringen och då blir det en helt annan sak. Givetvis ska man ta hänsyn till alla kostnader.

Om en tillverkare producerar en viss bil för 200.000:- och du kommer till dem med en kostnadsfri lösning som gör att exakt samma bil istället kommer kosta 195.000:- att tillverka så kommer givetvis precis alla välja att göra det.

Detta är dock återigen inte alls samma sak som att vara billigast mot kund. Det är två helt olika saker. Jag tror Tesla avser, och kommer fortsätta avse, att göra de mest prisvärda elbilarna på marknaden.

Teslas varumärke bygger som sagt helt på missionen att transformera transportsektorn till eldrift. Skulle man göra avsteg från den missionen och inte försöka pressa priserna så skulle man definitivt urholka sitt varumärke, inte bara bland en liten subgrupp av kunder som nyss köpt en viss bil, utan bland alla nuvarande och framtida kunder...
Det jag pratat om är positionering jämfört med konkurrenter. Jag vet inte varför du tar upp huruvida man vill "producera så effektivt som möjligt" relativt sig själv och sitt bolag? Att Tesla vill tillverka sin bil så billigt de kan utifrån sin specifikation, innebär ju inte att deras strategi är att tillverka bilar billigare än sina konkurrenter. Dessutom är det självklart att många företag väljer en strategi relativt sina konkurrenter som inte innebär att försöka vara billigast varken i sin tillverkning eller mot kund av olika skäl. Än en gång blanda inte ihop det med att Tesla försöker sköta sina processer så effektivt som möjligt för det har inget att göra med huruvida de har en strategi att ha effektivare processer än alla sina konkurrenter. Jag varken tror att Tesla kommer ha en chans att tillverka den billigaste bilen i framtiden eller att det är deras strategi. De har inte produkten av högst kvalitet idag bortsett från en imponerande räckvidd och ett bra nätverk med laddare, båda dessa är saker andra också kommer kunna uppnå, bara en fråga om tid. Tesla har haft en chans att etablera ett starkt varumärke som first mover men prissänkningar av den typen vi nu haft motarbetar det. Varför skulle en kund som köpt en bil för 1.6 Mkr tycka att det är acceptabelt att samma bil säljs för 1 Mkr ett år senare, ny? Så bygger man inte ett varumärke och en lojal kundbas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av taliz »

Du verkar ha hängt upp dig på just prissänkningen av Performance-modellerna.
Det är en väldigt liten kundgrupp som varit väldigt viktiga för Tesla historiskt. Men iom massproduktionen av Model 3 är de faktiskt inte alls lika viktiga, att några få blir irriterade gör helt enkelt inte mycket.
Fokusgruppen nu är medelklassen. Den är de flesta tillverkares bread and butter, och är nu det för Tesla också.

Tesla har också en historisk av omstuvningar av paketeringar, modeller och prissättningar. Det lär fortsätta så. Frågan är väl mest vem som blir nästa tillverkare att gå i samma spår.
Att hålla på med sega kampanjer hos fysiska återförsäljare är helt enkelt old school, funkar inte hos millenials.
Tryck köp på mobilen nu! Väntar du så missar du tillfället!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sting68
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 apr 2019 21:21

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Sting68 »

Apropå andrahandsvärde: Pratet man hört i massmedia om att somliga sålt sin drygt 6 månader gamla Tesla utomlands när de fått sin Miljöbonus på 60 000 kr; hur mycket av den möjligheten finns kvar nu efter prissänkningen?
Förresten, kan någon berätta hur dessa ”lönsamma” försäljningar till utlandet har gått till, och till vilka länder dessa försäljningar har skett?
Verdi

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Verdi »

Sting68 skrev:
Apropå andrahandsvärde: Pratet man hört i massmedia om att somliga sålt sin drygt 6 månader gamla Tesla utomlands när de fått sin Miljöbonus på 60 000 kr; hur mycket av den möjligheten finns kvar nu efter prissänkningen?
Förresten, kan någon berätta hur dessa ”lönsamma” försäljningar till utlandet har gått till, och till vilka länder dessa försäljningar har skett?
Det har nog inte gällt Tesla direkt...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4520
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av dstr »

Sting68 skrev:
Apropå andrahandsvärde: Pratet man hört i massmedia om att somliga sålt sin drygt 6 månader gamla Tesla utomlands när de fått sin Miljöbonus på 60 000 kr; hur mycket av den möjligheten finns kvar nu efter prissänkningen?
Förresten, kan någon berätta hur dessa ”lönsamma” försäljningar till utlandet har gått till, och till vilka länder dessa försäljningar har skett?
Vilket par?

De enda som kan tjäna "de stora" pengarna på detta är företag som även får tillbaka momsen på bilen när den exporteras.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 277
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av FutureTesla »

För en bil som kostar över 1 milj finns alltid risken att den faller mycket, speciellt i början. Så har det alltid varit och kommer vara, sen att Tesla inte varit så är lite undantag och tillfälligt då de själva till stor del bidrog till att behålla värdet och inte marknaden. Men verkligheten är att en dyr bil alltid faller i värde mer än billigare bilar...
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5876
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Gustafsson »

Köpte för några år sedan en två år gammal beg Lexus LS480 med nypris 1 m för 240’ ett år senare sålde jag den för 160’ . Intresset var svalt minst sagt. Det är dyrt att köpa nytt, det gäller även Tesla numera. De som kunde rida på dollaruppgången gjorde dock bra affärer med sina Teslor och fortfarande kan man nog sälja en fin 2014 till nästan samma pris som man gav...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar