taliz skrev:
Ja givetvis. Men om jag vill betala 13 lax för ngt som bara kostar 500kr så är det väl upp till mig? Var hittar du någon text om att man inte får använda försäkringen under självriskbeloppet?
Det står ingenstans, men de bolag jag pratat med har sagt att de skulle neka ersättning (och då får du i så fall dra det vidare). Tror säkert man kan vinna det om man drar det till rätten (och kanske även i någon instans innan dess). Har även pratat med TH om att teckna helförsäkring istället för halvförsäkring även med gällande VSG eftersom självrisken på helförsäkringen var så pass mycket lägre, även där säger de att de kommer neka ersättning från vagnskademomentet i helförsäkringen. Även där argumenterade jag för det eftersom det inte finns några sådana undantag i villkoren, de kollade även med någon chef där för att vara säkra.
Sen är frågan om det ens vore värt det, de kan ju teoretiskt höja premien för dig i framtiden då du inte längre är skadefri. Det som däremot stämmer är att du hade aldrig behövt betala hela självrisken om kostnaden är lägre, för det är i de flesta fall verkstaden som man skall betala självriskens del av kostnaden till. Så man kan som mest behöva betala vad kostnaden för skadan var.
Försäkring är ju så att vad villkoren säger skall styra (även om jag inte fick några VSG villkor med 3an faktiskt), däremot kan ju försäkringsbolag neka för att de tycker din mössa är ful och då blir det en tvist som man får dra vidare. Bolagen försöker ju såklart bara försvara saker de faktiskt tror de kan vinna.