Stenskott på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Stenskott på Model 3

Inlägg av taliz »

themax skrev:
Bjelke skrev:
Superdåligt!!! :(
Klockrent exempel på när lite stenskotts-skydd-folie skulle ha kunnat räddat...
Smällen var enorm, så visst, en folie skulle säkert gjort skadan mindre, men inget hade stoppat den projektilen...

Så länge det inte sprider sig så får det vara.
På med tejp så de inte kommer in smuts.
Glasmästare kan säkert fixa så det inte blir värre för en rimlig peng, så slipper du byta ruta och tak.
Alternativt finns det ju kit man kan prova själv om man inte är så noga med resultatet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Skador i kanten är inget att göra åt tyvärr. Ingen del av skadan, t.ex. spricka får vara närmare än 50mm från kanten. Limmet de använder expanderar något, och knäcker hela rutan om skadan är för nära kanten. Gäller även de kit med uv-härdande lim man kan köpa på ebay bl.a.

Tror nog jag skall sätta en decimeterbred stenskottsfilmremsa längst fram på taket så kanske man klarar sig i vinterns stenregn...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
gube

Inlägg av gube »

gube skrev:
Fick ett stenskott på ett dåligt ställe här om dagen. Träffade givetvis min Model 3 på den svarta delen närmast kanten i glastaket.

Varken Ryds bilglas eller Tesla servicecenter (Werksta / GBG Lackcenter) vågade sig på att reparera rutan, då det var stor risk att den skulle spricka. Jag chansade och gjorde ett försök ändå. Inget att förlora.
Svängde förbi Carglass i Sisjön och för dem var det inga problem. På egen risk och kostnad så blev resultatet helt okej ändå. Så länge rutan inte spricker så är jag nöjd. Totalt blev det 869:- inklusive moms.

Har halvförsäkring hos Trygg-Hansa. Kan vara värt att chansa med en enklare reparation, om man ändå tänker byta ut rutan och betala den dyra självrisken för vagnskada.

Innan
Bilagan IMG_1243.jpg finns inte längre
Efter
Bilagan IMG_1252.jpg finns inte längre
Tyvärr så sprack rutan i dagarna. Varmt ute plus AC förmodligen.
IMG_3445.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Himla typiskt med stenskott där på kanten alltså :(
Och dyrt blir det också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

peken skrev:
Åkte med en m3 igår som hade fått stenskott på taket (som spruckit vidare), ägaren hade inte ens märkt när det hände.

Jag kommer själv sätta stenskottsfilm på taket. Läst en del i denna tråden som nämner just stenskottsfilm men bara i framkant. Varför inte sätta hela taket då man ändå gör det? Just den bilen jag åkte med igår hade fått stenskottet längre bak närmare bakrutan. Vilket fick mig att fundera på om man skulle sätta på bakrutan också om det är tillåtet.
Se upp så rutan inte spricker av värmelast.
Har sett någon film på YT om detta.

Tydligen kan filmen göra glaset känsligare för snabba temperaturvariationer om jag fattat det rätt...
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Hade en bil en gång som jag hade fått stenskott på rutan. En varm sommar så parkerade jag den i skuggan för att svalka av den lite, när jag kom tillbaka till den så hade rutan spruckit. Räckte tydligen med att gå från sol till skugga. Hade man fått valt så hade jag nog valt bort glastak, även om man aldrig skulle få ett stenskott där så räcker det med att man ska oroa sig för det tycker jag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hellre ett glastak som går lätt att byta, än ett i plåt som rostar när man får stenskott...

Ps. Tycker man självrisken är hög så finns det självriskförsäkring.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Jag fick ett stenskott som knäckte både ruta och tak, men ingen spricka började bildas. Klippte till en bit t-list och täckte över för att skydda skadan mot ytterligare stenskott. Snyggt eller inte, men en krona t-list mot tusenlappar för nytt glastak gjorde valet enkelt. Funderade på att sätta list på hela bredden men hade inte lämplig dimension för det.
B21EFE9E-61B6-4B67-98D2-8C1FED96E920.jpeg
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

taliz skrev:
Hellre ett glastak som går lätt att byta, än ett i plåt som rostar när man får stenskott...

Kan ni ge exempel på sådana försäkringar som funkar för glastaket då man ej kommer upp till självrisken 13500kr för VSG.
De flesta ersätter väl bara OM VSG utnyttjas.
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
taliz skrev:

Kan ni ge exempel på sådana försäkringar som funkar för glastaket då man ej kommer upp till självrisken 13500kr för VSG.
De flesta ersätter väl bara OM VSG utnyttjas.
Jag har inte sett något villkor som säger att det måste kosta mer än självrisken för att man skall få åberopa försäkringen?

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Jag har inte sett något villkor som säger att det måste kosta mer än självrisken för att man skall få åberopa försäkringen?
För att självriskförsäkringen skall bli aktuell krävs det ju att du har betalat en självrisk från första början, vad jag vet så låter försäkringsgivaren för vagnskadegarantin inte dig utnyttja den om kostnadsförslaget ligger under självrisken.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
För att självriskförsäkringen skall bli aktuell krävs det ju att du har betalat en självrisk från första början, vad jag vet så låter försäkringsgivaren för vagnskadegarantin inte dig utnyttja den om kostnadsförslaget ligger under självrisken.
Ja givetvis. Men om jag vill betala 13 lax för ngt som bara kostar 500kr så är det väl upp till mig? Var hittar du någon text om att man inte får använda försäkringen under självriskbeloppet?

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Ja givetvis. Men om jag vill betala 13 lax för ngt som bara kostar 500kr så är det väl upp till mig? Var hittar du någon text om att man inte får använda försäkringen under självriskbeloppet?
Det står ingenstans, men de bolag jag pratat med har sagt att de skulle neka ersättning (och då får du i så fall dra det vidare). Tror säkert man kan vinna det om man drar det till rätten (och kanske även i någon instans innan dess). Har även pratat med TH om att teckna helförsäkring istället för halvförsäkring även med gällande VSG eftersom självrisken på helförsäkringen var så pass mycket lägre, även där säger de att de kommer neka ersättning från vagnskademomentet i helförsäkringen. Även där argumenterade jag för det eftersom det inte finns några sådana undantag i villkoren, de kollade även med någon chef där för att vara säkra.

Sen är frågan om det ens vore värt det, de kan ju teoretiskt höja premien för dig i framtiden då du inte längre är skadefri. Det som däremot stämmer är att du hade aldrig behövt betala hela självrisken om kostnaden är lägre, för det är i de flesta fall verkstaden som man skall betala självriskens del av kostnaden till. Så man kan som mest behöva betala vad kostnaden för skadan var.

Försäkring är ju så att vad villkoren säger skall styra (även om jag inte fick några VSG villkor med 3an faktiskt), däremot kan ju försäkringsbolag neka för att de tycker din mössa är ful och då blir det en tvist som man får dra vidare. Bolagen försöker ju såklart bara försvara saker de faktiskt tror de kan vinna.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Någon som fått prisförslag på byte av det främre glastaket?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar