Sida 3 av 3

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 16:00
av Headline
hooked skrev:
Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Håller med, högre risk att vara företagare och det ger vissa fördelar ekonomiskt. Om verksamheten flyger... Det behöver man inte tänka på lika mycket som anställd generellt.

Jag är företagare och vill att fler ska få möjligheten att köra elbil. Därför har jag startat ett leasingbolag med fokus på elbilar. För att det ska bli riktigt billigt så behöver bilarna säljas till norge efter ett år. Precis så som de stora leasingbolagen gör. Skillnaden här är att vi delar på vinsten = billigare för kunden men då måste man som kund också vara medveten om att större risk förekommer. Risk att man får betala vad bilen faktiskt kostar som privatperson, i värsta fall.

Upplägget lämpar sig ypperligt för företagare också (eller kanske ännu bättre). Man behöver kunna lägga in 20% av egna pengar nämligen.

Ju dyrare bil ju sämre vinst med upplägget och det är även beroende på hur bilarna är prissatta på respektive marknad. Troligtvis blir det mest lönsamt med bilar som Leaf, Zoe, I3, eNiro etc.

Detta är i sin linda men tre eNiro är beställda till tre kunder och de som vill veta mer skickar PM så ser vi hur stort intresset är.
:D

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 16:01
av nek0
taliz skrev:
mati skrev:
Det är en sanning med modifikation. Jag har under alla mina anställningsår som systemutvecklare och utvecklingsingenjör aldrig haft möjlighet att få en förmånsbil. Oftast är det bara chefer och andra högre befattningar som får sånt. Inte vanliga knegare.
Mina bilar fick jag vackert köpa själv.
Har nog blivit vanligare senaste 10 åren.
Många som erbjuder ”personalbil” där det är kostnadsneutralt för företaget.
Just att det inte kostar företaget något är ju sånt man kan använda för att motivera det.

Sen betalar man som sagt en förmånsskatt, och tanken med den är ju att jämna ut skillnaden mot att köpa privat.
Kostnadsneutrala förmånsbilar brukar dessutom ofta betyda bl.a. mindre pensionsinbetalningar.
Dvs det är långt ifrån säkert att man tjänar på det i slutänden, man måste räkna ordentligt... och där lurar nog många sig själva...
Jag kan välja mellan Ford, BMW och Volvo :(
"2019: Den pensionsgrundande inkomsten är din inkomst minskad med den allmänna pensionsavgiften med 7 procent. ... Det innebär att den högsta pensionsgrundande inkomsten är 468 750 kronor eller 39 063 kronor per månad."
"SGI
Den högsta inkomst som du kan få sjukpenning för är 8 prisbasbelopp, vilket motsvarar en årsinkomst på 372 000 kronor år 2019. Prisbasbeloppet fastställs årligen och följer den allmänna prisutvecklingen."
Inte så svårt räkna om man kan köpa ny bil utan att påverka SGI eller pension

Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 16:53
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Det är en sanning med modifikation. Jag har under alla mina anställningsår som systemutvecklare och utvecklingsingenjör aldrig haft möjlighet att få en förmånsbil. Oftast är det bara chefer och andra högre befattningar som får sånt. Inte vanliga knegare.
Mina bilar fick jag vackert köpa själv.
Har nog blivit vanligare senaste 10 åren.
Många som erbjuder ”personalbil” där det är kostnadsneutralt för företaget.
Just att det inte kostar företaget något är ju sånt man kan använda för att motivera det.

Sen betalar man som sagt en förmånsskatt, och tanken med den är ju att jämna ut skillnaden mot att köpa privat.
Kostnadsneutrala förmånsbilar brukar dessutom ofta betyda bl.a. mindre pensionsinbetalningar.
Dvs det är långt ifrån säkert att man tjänar på det i slutänden, man måste räkna ordentligt... och där lurar nog många sig själva...
Jag kan välja mellan Ford, BMW och Volvo :(
"2019: Den pensionsgrundande inkomsten är din inkomst minskad med den allmänna pensionsavgiften med 7 procent. ... Det innebär att den högsta pensionsgrundande inkomsten är 468 750 kronor eller 39 063 kronor per månad."
"SGI
Den högsta inkomst som du kan få sjukpenning för är 8 prisbasbelopp, vilket motsvarar en årsinkomst på 372 000 kronor år 2019. Prisbasbeloppet fastställs årligen och följer den allmänna prisutvecklingen."
Inte så svårt räkna om man kan köpa ny bil utan att påverka SGI eller pension
Du glömde tjänstepensionen...
Skulle jag ta ut en förmånsbil på nuvarande anställning så kommer den minska betydligt tyvärr.

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 18:23
av Pontus
Xmag skrev:
mati skrev:
Det är en sanning med modifikation. Jag har under alla mina anställningsår som systemutvecklare och utvecklingsingenjör aldrig haft möjlighet att få en förmånsbil. Oftast är det bara chefer och andra högre befattningar som får sånt. Inte vanliga knegare.
Mina bilar fick jag vackert köpa själv.
Jo så kan det vara, men det är inte statens fel utan respektive bolags policy.
Men staten kan ju ta hänsyn till att det är så det ser ut i praktiken. Lite som att man skulle sänka inkomstskatten till 5% på inkomster över 5 mkr och säga att det är rättvist eftersom det gäller alla, inte statens fel att du inte tjänar tillräckligt för att utnyttja fördelen.

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 18:32
av Pontus
Headline skrev:
hooked skrev:
Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Håller med, högre risk att vara företagare och det ger vissa fördelar ekonomiskt. Om verksamheten flyger... Det behöver man inte tänka på lika mycket som anställd generellt.

Jag är företagare och vill att fler ska få möjligheten att köra elbil. Därför har jag startat ett leasingbolag med fokus på elbilar. För att det ska bli riktigt billigt så behöver bilarna säljas till norge efter ett år. Precis så som de stora leasingbolagen gör. Skillnaden här är att vi delar på vinsten = billigare för kunden men då måste man som kund också vara medveten om att större risk förekommer. Risk att man får betala vad bilen faktiskt kostar som privatperson, i värsta fall.

Upplägget lämpar sig ypperligt för företagare också (eller kanske ännu bättre). Man behöver kunna lägga in 20% av egna pengar nämligen.

Ju dyrare bil ju sämre vinst med upplägget och det är även beroende på hur bilarna är prissatta på respektive marknad. Troligtvis blir det mest lönsamt med bilar som Leaf, Zoe, I3, eNiro etc.

Detta är i sin linda men tre eNiro är beställda till tre kunder och de som vill veta mer skickar PM så ser vi hur stort intresset är.
:D
Trevlig initiativ, tycker alltid det är kul med sådana saker. Tyvärr får jag inte själv välja leasingbolag för våra bilar. Hoppas det flyger ;)

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 20:16
av Emg
nek0 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Det är en sanning med modifikation. Jag har under alla mina anställningsår som systemutvecklare och utvecklingsingenjör aldrig haft möjlighet att få en förmånsbil. Oftast är det bara chefer och andra högre befattningar som får sånt. Inte vanliga knegare.
Mina bilar fick jag vackert köpa själv.
Har nog blivit vanligare senaste 10 åren.
Många som erbjuder ”personalbil” där det är kostnadsneutralt för företaget.
Just att det inte kostar företaget något är ju sånt man kan använda för att motivera det.

Sen betalar man som sagt en förmånsskatt, och tanken med den är ju att jämna ut skillnaden mot att köpa privat.
Kostnadsneutrala förmånsbilar brukar dessutom ofta betyda bl.a. mindre pensionsinbetalningar.
Dvs det är långt ifrån säkert att man tjänar på det i slutänden, man måste räkna ordentligt... och där lurar nog många sig själva...
Jag kan välja mellan Ford, BMW och Volvo :(
"2019: Den pensionsgrundande inkomsten är din inkomst minskad med den allmänna pensionsavgiften med 7 procent. ... Det innebär att den högsta pensionsgrundande inkomsten är 468 750 kronor eller 39 063 kronor per månad."
"SGI
Den högsta inkomst som du kan få sjukpenning för är 8 prisbasbelopp, vilket motsvarar en årsinkomst på 372 000 kronor år 2019. Prisbasbeloppet fastställs årligen och följer den allmänna prisutvecklingen."
Inte så svårt räkna om man kan köpa ny bil utan att påverka SGI eller pension
Dessutom är väl förmånsvärdet på bil pensionsgrundande. Så för oss som kan ta förmånsbilar är det skillnaden mellan bruttolöneavdraget och förmånsvärdet som faktiskt påverkar den allmänna pensionen.
De (stora) bolag jag känner till brukar inte minska tjänstepensionen. Den inbetalas enligt bruttolön innan bruttolöneavdrag. Kostnadsneutrala bilar rör det sig om.
Däremot har vi typiskt nog beloppsgräns på 10pbb. Dvs svårt med Tesla tyvärr ännu.

Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 21:08
av taliz
Vi har max månadskostnad 5800. En LR AWD skulle för mig med 60% marginalskatt hamna strax över 6000....

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 21:29
av Emg
Jag kan förstå att stora företag inte vill att personal ska dra på sig förmåner som i stor utsträckning kan påverka pension, sgi etc.
Men om man även efter bruttolöneavdrag ligger över alla former av inkomststak skulle jag gärna vilja välja själv hur jag vill fördela min lön.

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 21:30
av Gustafsson

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 21:33
av Emg
Det där stämmer dock inte på de ställen jag jobbat/jobbar på. Där betalas tjänstepension baserat på bruttolön innan avdrag för bil.

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 21:36
av taliz
Emg skrev:
Det där stämmer dock inte på de ställen jag jobbat/jobbar på. Där betalas tjänstepension baserat på bruttolön innan avdrag för bil.
Inte där jag jobbar. :(

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 21:37
av Gustafsson
Emg skrev:
Det där stämmer dock inte på de ställen jag jobbat/jobbar på. Där betalas tjänstepension baserat på bruttolön innan avdrag för bil.
Det kan ju vara olika förstås, samma med löneväxling för pension t.ex. Man kan dock tjäna mycket på att veta vad som gäller just för en själv.

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 28 mar 2019 23:16
av Headline
Pontus skrev:
Headline skrev:
hooked skrev:
Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Håller med, högre risk att vara företagare och det ger vissa fördelar ekonomiskt. Om verksamheten flyger... Det behöver man inte tänka på lika mycket som anställd generellt.

Jag är företagare och vill att fler ska få möjligheten att köra elbil. Därför har jag startat ett leasingbolag med fokus på elbilar. För att det ska bli riktigt billigt så behöver bilarna säljas till norge efter ett år. Precis så som de stora leasingbolagen gör. Skillnaden här är att vi delar på vinsten = billigare för kunden men då måste man som kund också vara medveten om att större risk förekommer. Risk att man får betala vad bilen faktiskt kostar som privatperson, i värsta fall.

Upplägget lämpar sig ypperligt för företagare också (eller kanske ännu bättre). Man behöver kunna lägga in 20% av egna pengar nämligen.

Ju dyrare bil ju sämre vinst med upplägget och det är även beroende på hur bilarna är prissatta på respektive marknad. Troligtvis blir det mest lönsamt med bilar som Leaf, Zoe, I3, eNiro etc.

Detta är i sin linda men tre eNiro är beställda till tre kunder och de som vill veta mer skickar PM så ser vi hur stort intresset är.
:D
Trevlig initiativ, tycker alltid det är kul med sådana saker. Tyvärr får jag inte själv välja leasingbolag för våra bilar. Hoppas det flyger ;)
Tack! Det var ju orättvist!
Du får byta arbetsgivare eller förklara att det blir billigare för företaget, sådan argumentation kan funka!

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 03 apr 2019 14:47
av Cube
mjwahl skrev:
IntentionX skrev:
Är du besviken på de dyra teslorna kan du alltid klaga hos regeringen, kronan blev en bananvaluta efter att de tog över makten.
Det där styrs till 80% av Riksbankens penningpolitik och Ingves, så att klaga på regeringe lär inte hjälpa.

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 03 apr 2019 21:18
av stefan007
taliz skrev:
Vi har max månadskostnad 5800. En LR AWD skulle för mig med 60% marginalskatt hamna strax över 6000....
Kan du inte göra nettolöneavdrag på 250kr/mån och få igenom det?

Re: Tesla dyr i Sverige

Postat: 03 apr 2019 21:22
av nx00
Skräp valutan "Svenska kronan" gör ju sitt också.