Sida 3 av 12

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 19:03
av ippii
bylund skrev:
Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 19:19
av electricfeel
Matte skrev:
Tycker det är riktigt dåligt att Tesla inte har bättre kommunikation. Folk kanske har tagit ledig för att hämta ut bilen. ALLA på Tesla sverige borde väl veta om det finns teslor redo att levereras eller inte (det borde ju firas om det fanns!).

Konstigt att bara TS inte fått mail/samtal om att det INTE blir leverans den 20/2, eller var det fler kunder ute i Trosta?

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 19:26
av anna__
Phew kanske gjorde rätt att vänta lite, det är verkligen kaos :o

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 19:33
av Segelflygaren
Nej, inte 09:00 som var första tiden. Jag vet att det var ytterligare en i Göteborg. När jag väl fick tag på någon på Tesla så framgick det att han inte var förvånad.

Det känns som om kaoset är stort, och än har dom inte levererat en enda trea. Kan tänka mig att det kommer bli bra mycket sämre innan det blir bättre.

Jag har dock kört trean i Kalifornien, och bilen är fantastisk!
Så fort den levereras till oss hugade köpare, så kommer hela leveranskaoset vara glömt :D

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 19:44
av Java
ippii skrev:
bylund skrev:
Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.
Ni som har varit med en tid är väl ganska vana vid Teslas logistikproblem.
Det normala är att enklare anpassningsjobb, typ montera regskylt utförs i hamnen. Hur svårt kan det vara, alla som har beställt har ju ett id (tom. ett kreditkortsnummer) som knyts till VIN som knyts till regnummer. Tesla vet vilken VIN som är lastat på vilket fartyg, allt som behövs finns för att ange datum för leverans.
Ingen annan tillverkare hade haft kunderna kvar om dom hade strulat så mycket vid leverans, skadade nybilar, problem med verkstad, långa reparationstider etc. Inte ens Dacia hade klarat sig.
Problemen tycks aldrig sluta och ja jag vet att Tesla är nya i gamet men det finns många ställen att lära sig hur det ska gå till för att kunden som slantar upp ska få en fin upplevelse vid leverans.
Bara en sån bagatell som en blomsterkvast till partnern/köparen vid leverans uppskattas och kunden känner sig utvald... en blomma för en hundring gör mycket.
En repa på dörren sabbar dagen.

Sorry, var bara tvungen att kommentera.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 19:50
av Segelflygaren
Java skrev:
ippii skrev:
bylund skrev:
Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.
Ni som har varit med en tid är väl ganska vana vid Teslas logistikproblem.
Det normala är att enklare anpassningsjobb, typ montera regskylt utförs i hamnen. Hur svårt kan det vara, alla som har beställt har ju ett id (tom. ett kreditkortsnummer) som knyts till VIN som knyts till regnummer. Tesla vet vilken VIN som är lastat på vilket fartyg, allt som behövs finns för att ange datum för leverans.
Ingen annan tillverkare hade haft kunderna kvar om dom hade strulat så mycket vid leverans, skadade nybilar, problem med verkstad, långa reparationstider etc. Inte ens Dacia hade klarat sig.
Problemen tycks aldrig sluta och ja jag vet att Tesla är nya i gamet men det finns många ställen att lära sig hur det ska gå till för att kunden som slantar upp ska få en fin upplevelse vid leverans.
Bara en sån bagatell som en blomsterkvast till partnern/köparen vid leverans uppskattas och kunden känner sig utvald... en blomma för en hundring gör mycket.
En repa på dörren sabbar dagen.

Sorry, var bara tvungen att kommentera.

Håller med dig, men som du också skriver så är Teslas bilar just nu så överlägsna att det inte spelar någon större roll när det gäller Teslas försäljningssiffror.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 19:55
av dd88
ippii skrev:
bylund skrev:
Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.
Är övertygad om att Volvo har bättre framförhållning än Tesla som verkar förvänta sig att allt ska vara klart när dom väl gjort sitt. Transportstyrelsen har väl handläggningstider som alla andra myndigheter, och då kan man inte komma kort inpå leverans och förvänta sig att allt ska lösa sig.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 20:10
av Jeppe_E
dd88 skrev:
ippii skrev:
bylund skrev:
Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.
Är övertygad om att Volvo har bättre framförhållning än Tesla som verkar förvänta sig att allt ska vara klart när dom väl gjort sitt. Transportstyrelsen har väl handläggningstider som alla andra myndigheter, och då kan man inte komma kort inpå leverans och förvänta sig att allt ska lösa sig.

Jag kunde 2011 följa min Volvo i alla tillverkningsstegen och leveransstegen. Den enda missen de gjorde var att den var leveransklar en vecka innan utsatt tid. Men då visade det sig att handlaren glömt att montera dragkroken. Men jag körde hem bilen, sen hämtade handlaren bilen på mitt jobb, fick en lånebil under tiden. Efter 4 dagar levererade handlaren bilen till mig, med full tank. Det var smidigt.

Om Tesla haft koll på processen, så hade de inte lovat leverans innan Transportstyrelsen gjort sitt och regskylten varit levererad. Då hade kundupplevelsen varit en helt annan.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 20:30
av Crappy
Eftersom de bara lyckats registrerar 23 bilar på dessa veckor är det sannolikt så att något fattas i dokumenten från Tesla
Kanske något vi bara har här i Sverige?
Eller är inte tullen betald?

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 21:57
av Java
Jeppe_E skrev:
dd88 skrev:
ippii skrev:
bylund skrev:
Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.
Är övertygad om att Volvo har bättre framförhållning än Tesla som verkar förvänta sig att allt ska vara klart när dom väl gjort sitt. Transportstyrelsen har väl handläggningstider som alla andra myndigheter, och då kan man inte komma kort inpå leverans och förvänta sig att allt ska lösa sig.

Jag kunde 2011 följa min Volvo i alla tillverkningsstegen och leveransstegen. Den enda missen de gjorde var att den var leveransklar en vecka innan utsatt tid. Men då visade det sig att handlaren glömt att montera dragkroken. Men jag körde hem bilen, sen hämtade handlaren bilen på mitt jobb, fick en lånebil under tiden. Efter 4 dagar levererade handlaren bilen till mig, med full tank. Det var smidigt.

Om Tesla haft koll på processen, så hade de inte lovat leverans innan Transportstyrelsen gjort sitt och regskylten varit levererad. Då hade kundupplevelsen varit en helt annan.
Just så, det krävs relativt lite för att få den där första bra upplevelsen som kan överskugga eventuella mindre problem.
Tesla borde vid det här laget ha lärt sig eller skaffat folk som kan få till det.
Bilarna är troligtvis fantastiska, har inte någon egen erfarenhet, det är "bara" det där lilla extra som behövs.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 23:27
av TeslaTissel
Java skrev:
Jeppe_E skrev:
dd88 skrev:
ippii skrev:
bylund skrev:
Är Model 3 verkligen en så stor del av nyregistreringarna? Den första av varje variant tar väl lite längre tid för att få in rätt koder o s v, men sedan lär det ju vara rätt automatiserat.
Tror inte detta är någon nämnvärd bump för Transportstyrelsen, måste vara en mycket större grej när det släpps en ny Volvo-modell.
Är övertygad om att Volvo har bättre framförhållning än Tesla som verkar förvänta sig att allt ska vara klart när dom väl gjort sitt. Transportstyrelsen har väl handläggningstider som alla andra myndigheter, och då kan man inte komma kort inpå leverans och förvänta sig att allt ska lösa sig.

Jag kunde 2011 följa min Volvo i alla tillverkningsstegen och leveransstegen. Den enda missen de gjorde var att den var leveransklar en vecka innan utsatt tid. Men då visade det sig att handlaren glömt att montera dragkroken. Men jag körde hem bilen, sen hämtade handlaren bilen på mitt jobb, fick en lånebil under tiden. Efter 4 dagar levererade handlaren bilen till mig, med full tank. Det var smidigt.

Om Tesla haft koll på processen, så hade de inte lovat leverans innan Transportstyrelsen gjort sitt och regskylten varit levererad. Då hade kundupplevelsen varit en helt annan.
Just så, det krävs relativt lite för att få den där första bra upplevelsen som kan överskugga eventuella mindre problem.
Tesla borde vid det här laget ha lärt sig eller skaffat folk som kan få till det.
Bilarna är troligtvis fantastiska, har inte någon egen erfarenhet, det är "bara" det där lilla extra som behövs.
Det är helt klart ”Delivery Hell in Europe” - och I Sverige!!
Vi tog upp det tidigare i höstas? Skall vi rycka in med frivilliga?? ;)

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 23:30
av Johnalm
Själva leveransen bör inte vara något större problem, men pusslet med att matcha bilar verkar vara oerhört svårt... :evil:

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 23:31
av Smutt
Johnalm skrev:
Själva leveransen bör inte vara något större problem, men pusslet med att matcha bilar verkar vara oerhört svårt... :evil:
Nu verkar ju nummerskyltar vara det svåraste

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 20 feb 2019 23:48
av Jeppe_E
Smutt skrev:
Johnalm skrev:
Själva leveransen bör inte vara något större problem, men pusslet med att matcha bilar verkar vara oerhört svårt... :evil:
Nu verkar ju nummerskyltar vara det svåraste
Ja, kanske man kunde varit mer förutsägande med kommunikationen med transportstyrelsen? Det kan ju knappast vara någon nyhet att det kommer in några hundra bilar?
För det kan väl inte vara så illa att chassinummerna blir tydliga för Tesla först när bilarna skeppas till Sverige?

Förmodligen har Tesla Europa det lite jobbigt och det är förmodligen därför som leveranserna spretar lite, där en del som får chassinummer knappt har köat alls.
Det som också är intressant att om jag beställer en Tesla idag, så är det leverans i Mars.. Japp, jomenvisstseruatt.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 00:02
av superoul
Samtidigt har transportstyrelsen precis börjat med de nya skyltarna. Efter att i åratal tillverkat enligt ett system.

Mindre förändringar har skapat förseningar i betydligt mer effektiva och icke-statliga organisationer :D

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 06:17
av bjelkeman
superoul skrev:
Samtidigt har transportstyrelsen precis börjat med de nya skyltarna. Efter att i åratal tillverkat enligt ett system.

Mindre förändringar har skapat förseningar i betydligt mer effektiva och icke-statliga organisationer :D
Det räcker med en nyupptäckt bugg i data systemet som behövdes modifieras för att klara de nya skyltarna.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 06:34
av Bjelke
Fast dom nya skyltarna har väl redan börjat rulla ut?
Jag har svårt att se att det skulle vara något problem enbart pgav just det för då skulle vi känna till det redan,
det levereras ju ganska många andra bilar i Sverige liksom...
Näe, det ser ut "som vanligt" skulle jag säga, att Teslas organisation är lika värdelös som den har varit sedan flera år och
dom visar inga tecken på att lära sig eller bli bättre på det här heller, det hade varit betydligt smartare att knipa käft tills allt börjar bli helt klart,
och först DÅ börja kontakta blivande ägare.
Det konstiga är att det har funkat betydligt bättre än så här fram tills nu, och dom har levererat en jäkla massa bilar bilar förr utan (nästan iaf)
den här sortens problem. Våren 2015 och lite framåt skickade dom ju ut typ 200 bilar per månad tex.
Det hade varit bättre att bara säga - Vet inte säkert när du får din bil men vi hör av oss när vi VET.
Det känns (återigen) som att nytillskottet i styrelsen har trissat upp organisationen FÖR hårt igen :(
Jag tror inte att Elon själv är stolt över situationen här, och han skulle nog inte vilja att vi upplevde Tesla så här nu. Det här kan ställa till det när dom
ska visa upp model Y, jag tror inte att det blir ett lika stort förboknings-kaos (ett önskvärt sådant) som med model 3 även om model Y skulle visa sig
vara en mega-succé-bil.
Vem känner för att ställa sig i kö på MOS flera timmar före öppning efter den här soppan tex?
Det här skulle inte jag kalla för ett utmärkt sätt att bygga upp ett varumärke.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 06:42
av Crappy
Eftersom det säljs och levereras andra nya bilar varje dag, med nya skyltar så är det nog med största sannolikhet så att det är Tesla som strulat till det
Det fattas säkert något dokument
Då blir inga skyltar gjorda och "det är problem hos transportstyrelsen"

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 06:43
av e5m1r
Crappy skrev:
Eftersom det säljs och levereras andra nya bilar varje dag, med nya skyltar så är det nog med största sannolikhet så att det är Tesla som strulat till det
Det fattas säkert något dokument
Då blir inga skyltar gjorda och "det är problem hos transportstyrelsen"
Nu skickar nog inte någon annan så många på en gång.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 06:49
av Mats
2016 blev min bil fast i Väsby nån vecka inväntandes skyltar från transportstyrelsen. Olidligt att se bilen men inte få ut den. Ringde typ varje dag och kollade när posten kommit till tesla.

Men efter nån vecka eller möjligen 10 dagar kom skyltarna.

1 minut efter att jag satt mig i min nya bil hade jag helt glömt av plågan och förseningen.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 08:47
av Kalle
Crappy skrev:
Eftersom det säljs och levereras andra nya bilar varje dag, med nya skyltar så är det nog med största sannolikhet så att det är Tesla som strulat till det
Det fattas säkert något dokument
Då blir inga skyltar gjorda och "det är problem hos transportstyrelsen"
Fast å andra sidanså verkar bilarna gå att regga i andra eropeiska marknader.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 08:48
av Feddan
Svenska Transportstyrelsen kräver lite mer information om fordonen än flera andra länder.

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 08:56
av TeslaTissel
Bjelke skrev:
Fast dom nya skyltarna har väl redan börjat rulla ut?
Jag har svårt att se att det skulle vara något problem enbart pgav just det för då skulle vi känna till det redan,
det levereras ju ganska många andra bilar i Sverige liksom...
Näe, det ser ut "som vanligt" skulle jag säga, att Teslas organisation är lika värdelös som den har varit sedan flera år och
dom visar inga tecken på att lära sig eller bli bättre på det här heller, det hade varit betydligt smartare att knipa käft tills allt börjar bli helt klart,
och först DÅ börja kontakta blivande ägare.
Det konstiga är att det har funkat betydligt bättre än så här fram tills nu, och dom har levererat en jäkla massa bilar bilar förr utan (nästan iaf)
den här sortens problem. Våren 2015 och lite framåt skickade dom ju ut typ 200 bilar per månad tex.
Det hade varit bättre att bara säga - Vet inte säkert när du får din bil men vi hör av oss när vi VET.
Det känns (återigen) som att nytillskottet i styrelsen har trissat upp organisationen FÖR hårt igen :(
Jag tror inte att Elon själv är stolt över situationen här, och han skulle nog inte vilja att vi upplevde Tesla så här nu. Det här kan ställa till det när dom
ska visa upp model Y, jag tror inte att det blir ett lika stort förboknings-kaos (ett önskvärt sådant) som med model 3 även om model Y skulle visa sig
vara en mega-succé-bil.
Vem känner för att ställa sig i kö på MOS flera timmar före öppning efter den här soppan tex?
Det här skulle inte jag kalla för ett utmärkt sätt att bygga upp ett varumärke.
Kollade andra länder lite snabbt i morse. Verkar vara vanligt även i resten av EU?
Elon Musk’s snabb-möten i Norge och Nederländerna gjorde det inte ett skvatt bättre? Vilken sekund som helst kommer det här ut i media och så får det mer konsekvenser. Trist att höra det här.
Kanske tur jag avvaktar ta ut min Model 3 senare i april? :(

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 09:18
av Bjelke
e5m1r skrev:
Crappy skrev:
Eftersom det säljs och levereras andra nya bilar varje dag, med nya skyltar så är det nog med största sannolikhet så att det är Tesla som strulat till det
Det fattas säkert något dokument
Då blir inga skyltar gjorda och "det är problem hos transportstyrelsen"
Nu skickar nog inte någon annan så många på en gång.
Det registreras ungefär 1500 bilar i Sverige varje dag i snitt, så nej det beror inte på att Tesla har skickat in några tiotals bilar eller ens några hundra under ett par veckor typ...
Jag vågar påstå (utan att ha faktakollat det) att vissa generalagenter/återförsäljare skickar in betydligt fler ganska ofta, men inget som dom låter kunder veta/se förrns det är klart...

Re: Inte hämta bilen.

Postat: 21 feb 2019 09:21
av zyax
Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
Crappy skrev:
Eftersom det säljs och levereras andra nya bilar varje dag, med nya skyltar så är det nog med största sannolikhet så att det är Tesla som strulat till det
Det fattas säkert något dokument
Då blir inga skyltar gjorda och "det är problem hos transportstyrelsen"
Nu skickar nog inte någon annan så många på en gång.
Det registreras ungefär 1500 bilar i Sverige varje dag i snitt, så nej det beror inte på att Tesla har skickat in några tiotals bilar eller ens några hundra under ett par veckor typ...
Jag vågar påstå (utan att ha faktakollat det) att vissa generalagenter/återförsäljare skickar in betydligt fler ganska ofta, men inget som dom låter kunder veta/se förrns det är klart...
Håller med Bjelke fullständigt här. Spelar heller inte någon roll om Tesla gjort fel mot Transportstyrelsen eller om Transportstyrelsen gjort fel, Tesla är fruktansvärt fel ute här. Deras organisation i Sverige eller kanske hela Europa/världen är minst sagt tveksam.