Sida 3 av 8
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 07 feb 2019 23:15
av Tars
Gretsch skrev:Jag önskar dig lycka till med din "nya" bil ska bli intressant att följa dig. Är lite sugen själv på en uppgradering. Har du dubbelladdare i din bil ? Hur funkar det med ett 100 pack?
Tack!
Det funkar fint med dubbelladdaren.
Det behövdes inte göra en root av bilen, mest pga att de hade problem med att göra en root.
De lyckades utan större problem låta bilen hitta all ny hårdvara och identifierade nya batteriet, sen va det bara att gå till fliken P100DL så va det klart.
Det tog 4 timmar effektivt med programmering och så.
Det är ingen snabb dator direkt.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 07 feb 2019 23:16
av Tars
Gustafsson skrev:Gissar att Tesla ytterst motvilligt ser att detta fungerar, man kan väl kanske också låsa upp mjukvarulåsta batterier i "factory mode"? Eller ligger den låsningen på någon annan mjukvara ?
Vet ej heller, men ja, det går att låsa upp batteriet.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 07 feb 2019 23:20
av Tars
Yxel skrev:Är det samma DU:s och inverter på bilarna?
Får den ludicrous också? Eller det kansle du hade i 85an också?
Vad jag fattar det så ja.
Jag hade inte loudicrous på bilen innan utan det hade det 100 kWh batteriet, så där fanns det redan förberett.
Jag va tyvärr inte med under dagen då jag haft sjuka barn att ta hand om, hus att köpa byggvaror till så hantverkarna hade att göra.
Så jag har inte alla detaljer tyvärr.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 07 feb 2019 23:30
av fth
Tars skrev:helix skrev:Läckert! Grattis!!

Tackar!
Känns helt sjukt häftigt!
Nu är uppgradering mest gjord för att få bättre räckvidd och bättre laddhastigheter på SuC.
Att den accelererar snabbare är en väldigt trevlig bonus.
Det här är ju en mycket intressant utveckling.
Med tanke på att det är batterierna som både utvecklas och slits mest så kan man ju få nästan obegränsad livslängd på bilen om man med jämna mellanrum kan uppgradera till färska batterier med bättre prestanda och högre kapacitet.
Jag undrar om Tesla kommer att erbjuda detta själva i framtiden? Det känns ju som en ganska intressant kassako om/när man börjar få lite kapacitet över i batteri-produktionen.
De gamla batterierna kan dom ju använda nästan rakt av i Powerpacks/Powerwalls, så har man löst återvinningen också.
/fth
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 06:14
av Verdi
fth skrev:Tars skrev:helix skrev:Läckert! Grattis!!

Tackar!
Känns helt sjukt häftigt!
Nu är uppgradering mest gjord för att få bättre räckvidd och bättre laddhastigheter på SuC.
Att den accelererar snabbare är en väldigt trevlig bonus.
Det här är ju en mycket intressant utveckling.
Med tanke på att det är batterierna som både utvecklas och slits mest så kan man ju få nästan obegränsad livslängd på bilen om man med jämna mellanrum kan uppgradera till färska batterier med bättre prestanda och högre kapacitet.
Jag undrar om Tesla kommer att erbjuda detta själva i framtiden? Det känns ju som en ganska intressant kassako om/när man börjar få lite kapacitet över i batteri-produktionen.
De gamla batterierna kan dom ju använda nästan rakt av i Powerpacks/Powerwalls, så har man löst återvinningen också.
/fth
BMW erbjuder redan detta på i3. För ca 100 tusen får mina ett 94Ah batteri installerat i sin 60Ah bil. Vad nya 120Ah batteriet kostar vet jag inte dock. Och både i3 och Model S är ju rätt rostfria.
De flesta bilar blir väl dock stående pga att de blir omoderna. Vem vill köra runt med en Volvo 740 till vardags nu för tiden även om den är mekaniskt frisk?
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 06:47
av HelectriC
Möjligt jag blandar bilderna, men ser ut som givarbilen är non-facelift? Jag trodde inte det fanns några non-facelift med 100kWh

Eller blandar jag ihop?
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 06:55
av Bjelke
HelectriC skrev:Möjligt jag blandar bilderna, men ser ut som givarbilen är non-facelift? Jag trodde inte det fanns några non-facelift med 100kWh

Eller blandar jag ihop?
Förklaringen kom på sidan 4, dom stoppade i 100-batteriet i den bilen för att på så sätt få det fraktat hit smidigt, det 100-batteriet kommer alltså från någon annan bil...
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 07:07
av leiflodde
Kul projekt, men vad styr egentligen fortsatt grattis laddning bilen eller batteriet?
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 07:12
av LarsL
Går det att identifiera batterierna så att man vet att de inte är stulna?
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 07:16
av LarsL
fth skrev:
Det här är ju en mycket intressant utveckling.
Med tanke på att det är batterierna som både utvecklas och slits mest så kan man ju få nästan obegränsad livslängd på bilen om man med jämna mellanrum kan uppgradera till färska batterier med bättre prestanda och högre kapacitet.
Jag undrar om Tesla kommer att erbjuda detta själva i framtiden? Det känns ju som en ganska intressant kassako om/när man börjar få lite kapacitet över i batteri-produktionen.
De gamla batterierna kan dom ju använda nästan rakt av i Powerpacks/Powerwalls, så har man löst återvinningen också.
/fth
Vad jag hört och förstått så räcker batterierna längre än bilen. Men det är ju ändå trevligt att enkelt kunna återvinna batterier från krockade bilar om något händer med det man har i bilen.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 07:56
av Verdi
LarsL skrev:fth skrev:
Det här är ju en mycket intressant utveckling.
Med tanke på att det är batterierna som både utvecklas och slits mest så kan man ju få nästan obegränsad livslängd på bilen om man med jämna mellanrum kan uppgradera till färska batterier med bättre prestanda och högre kapacitet.
Jag undrar om Tesla kommer att erbjuda detta själva i framtiden? Det känns ju som en ganska intressant kassako om/när man börjar få lite kapacitet över i batteri-produktionen.
De gamla batterierna kan dom ju använda nästan rakt av i Powerpacks/Powerwalls, så har man löst återvinningen också.
/fth
Vad jag hört och förstått så räcker batterierna längre än bilen. Men det är ju ändå trevligt att enkelt kunna återvinna batterier från krockade bilar om något händer med det man har i bilen.
Ja, eller uppgradera till ett större batteri som i det här fallet.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 08:55
av Tars
LarsL skrev:Går det att identifiera batterierna så att man vet att de inte är stulna?
Vet ej, men har information om att bilen är krockad och köpt på auktion.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 09:38
av Surfaren
Kul att du uppgraderar en äldre bil som omväxling till att byta ut hela bilen.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 09:52
av pubbe
Riktigt spännande projekt och tack för alla poster / bilder / info, Jag är nyfiken på vad som händer med gratis SuC. Återkom gärna med priser på jobbet, kan tänka mig uppgradera min 75:a till 100 någon gång i framtiden

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 11:17
av Tars
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 11:19
av Tars
Typ 100%

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 11:52
av Bjelke
Vilken räckvidd brukar en "riktig" P100DL ha som ny?
Dvs hur mår ditt "nya" batteri?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 11:54
av Verdi
Bjelke skrev:Vilken räckvidd brukar en "riktig" P100DL ha som ny?
Dvs hur mår ditt "nya" batteri?

Det ligger nog där ungefär. Min S 100D har legat på ~505 km sen den var ny. 478 är ju bara 27 km mindre och det måste ju vara bra för en P.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 13:05
av TeslaMartin
Min P100D hade 488 som ny juni 2017, nu cirka 473 efter 3.700 mil (men beror lite på temperatur)
Så verkar vara hyggligt batteri.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 14:00
av Stefan T
Grattis
Hade varit kul om någon bytt cellerna I roadster till 100:ans celler fått 96 kW I roadstern
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 14:14
av Bogge
kan man ”låsa upp” andra roliga saker med root access? Tex autopilot, 60kwh —> 75kwh

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 15:23
av Gustafsson
Stefan T skrev:Grattis
Hade varit kul om någon bytt cellerna I roadster till 100:ans celler fått 96 kW I roadstern
Japp, nåt för dig att mecka med ?
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 17:45
av Tars
Tack alla!
Så nu har jag toppladdat den och då hamnar jag på 487
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 18:32
av Tars
Bjelke skrev:Vilken räckvidd brukar en "riktig" P100DL ha som ny?
Dvs hur mår ditt "nya" batteri?

Det mår sjukt bra!
Jag har samma drag som en riktig p100d!
Känns overkligt!
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Postat: 08 feb 2019 18:40
av Tars
Bogge skrev:kan man ”låsa upp” andra roliga saker med root access? Tex autopilot, 60kwh —> 75kwh

Låsa upp batteriet går, AP vet jag ej.