Sida 3 av 5

Re: Tesla Powerwall

Postat: 21 aug 2015 12:25
av danni
Jag vill ha en som prydnad på väggen bara för att. Eventuellt monterar jag band på den så jag kan ha den som ryggsäck och använda till att nödladda iPhonen.

Re: Tesla Powerwall

Postat: 21 aug 2015 12:33
av jonas
Fanns det ett extra bra erbjudande om man hade en Tesla och solceller och sedan köpte till en powerwall? Har för mig jag hört att ex Tesla skulle köpa energi som var överproducerad. Men hittar inget.

Re: Tesla Powerwall

Postat: 21 aug 2015 12:48
av Kalle
Jag skulle vilja veta om man kan lägga den ner elller om de blir fel med kylsystemet i den då, (den passar inte ståendes i vårat batterirum

Re: Tesla Powerwall

Postat: 21 aug 2015 15:28
av joel80
Jag vill köpa en sommarstuga off grid bara för att få maximal användning av en power wall och solceller!

Re: Tesla Powerwall

Postat: 22 aug 2015 00:46
av Daoops
joel80 skrev:
Jag vill köpa en sommarstuga off grid bara för att få maximal användning av en power wall och solceller! Bild
Exakt vad jag tänker!

Re: Tesla Powerwall

Postat: 22 aug 2015 08:47
av Martinen
danni skrev:
Jag vill ha en som prydnad på väggen bara för att. Eventuellt monterar jag band på den så jag kan ha den som ryggsäck och använda till att nödladda iPhonen.
+1
Solves the battery issue.
Då har man ju helt plötsligt en smartphone som varar i dagar.

Re: Tesla Powerwall

Postat: 22 aug 2015 13:09
av MaLund13
Martinen skrev:
danni skrev:
Jag vill ha en som prydnad på väggen bara för att. Eventuellt monterar jag band på den så jag kan ha den som ryggsäck och använda till att nödladda iPhonen.
+1
Solves the battery issue.
Då har man ju helt plötsligt en smartphone som varar i dagar.
+1
Många dagar blir det, man kan ladda mobilen ca 600 gånger med en 7kWh Powerwall Bild.

Re: Tesla Powerwall

Postat: 22 aug 2015 17:18
av Teslaspolen
MaLund13 skrev:
Martinen skrev:
danni skrev:
Jag vill ha en som prydnad på väggen bara för att. Eventuellt monterar jag band på den så jag kan ha den som ryggsäck och använda till att nödladda iPhonen.
+1
Solves the battery issue.
Då har man ju helt plötsligt en smartphone som varar i dagar.
+1
Många dagar blir det, man kan ladda mobilen ca 600 gånger med en 7kWh Powerwall Bild.
Lite drygt ett och ett halvt års batteritid, det var inte illa det! :lol:

Re: Tesla Powerwall

Postat: 04 dec 2015 20:07
av AGCF
Nu hade jag haft nytta av en! Elavbrott :(

Men varför finns det ingen lösning så att man kan snylta lite på bilbatteriet?

Re: Tesla Powerwall

Postat: 04 dec 2015 20:26
av bylund
Så att man inte ska superladda gratis och använda elen hemma?

Re: Tesla Powerwall

Postat: 04 dec 2015 21:09
av Martinen
AGCF skrev:
Nu hade jag haft nytta av en! Elavbrott :(

Men varför finns det ingen lösning så att man kan snylta lite på bilbatteriet?
Har ju vatt snack om detta, men största anledningen till att det inte kommer hämta är just som bylund skriver att man inte ska Kunna använda ström från Superchargers hemma.
Dessutom så krävs det lite andra prylar i bilen mm för att detta skulle kunna göras på säkert sätt. Det är såklart fullt möjligt, men tveksam till att det kommer hända. I så fall om några år.

Re: Tesla Powerwall

Postat: 04 dec 2015 22:35
av LarsL
Det var någon som fråga vad man gör med en elbil när det är strömavbrott och jag svara lite skämtsamt att då har manju ett batteri att köra från. Synd att det faktiskt inte fungerar... Om man nu inte kan använda sig av 12Vn?

Re: Tesla Powerwall

Postat: 04 dec 2015 22:53
av Surfaren
Finns ju två USB-uttag som ger ström iaf. Så om man har USB-lampor, USB-spis, USB-kaffekokare och USB-värmepump så kan man klara sig.

Re: Tesla Powerwall

Postat: 05 dec 2015 10:41
av apkungen
Byd har gjort en elbil, den körs bl.a. som taxi i England, har typ 70kWh batteri eller nått sånt. Från den bilen kan man hämta ström ur ladduttaget. Borde inte vara omöjligt att fixa på tesla. Räcker mjukvara tro?

Re: Tesla Powerwall

Postat: 05 dec 2015 11:11
av Basunen
jonas skrev:
Fanns det ett extra bra erbjudande om man hade en Tesla och solceller och sedan köpte till en powerwall? Har för mig jag hört att ex Tesla skulle köpa energi som var överproducerad. Men hittar inget.
Tesla har inget elbolag (ännu?), de köper från olika elbolag. Lokalt på varje marknad. Producerar du solel i Sverige idag får du 1,80 kr/kWh för överproduktionen.

Re: Tesla Powerwall

Postat: 05 dec 2015 17:14
av danni
apkungen skrev:
Byd har gjort en elbil, den körs bl.a. som taxi i England, har typ 70kWh batteri eller nått sånt. Från den bilen kan man hämta ström ur ladduttaget. Borde inte vara omöjligt att fixa på tesla. Räcker mjukvara tro?
På japanska marknaden kommer Outlander PHEV med ett helt vanligt strömuttag så du kan dra ström till vad som helst ur batteriet.

Re: Tesla Powerwall

Postat: 07 dec 2015 23:55
av Teslaspolen
Tycker mig sett Nissan snacka om att tillåta något liknande med.

Om Tesla ser till att det inte missbrukas, vilket de kan via sitt OTA system i bilen, då borde det väl inte vara några problem att låta sina bilar agera batteri, eller?

Visst, en del kanske snyltar en snabbladdning på vägen hem när de inte direkt behöver den, men än sen då? Tesla ser ju som sagt om du åker fram och tillbaka hela tiden från en närliggande SuC.

Skulle inte förvåna mig om dom planerar att tillåta något sådant i framtiden.

Re: Tesla Powerwall

Postat: 08 dec 2015 00:02
av Martinen
danni skrev:
apkungen skrev:
Byd har gjort en elbil, den körs bl.a. som taxi i England, har typ 70kWh batteri eller nått sånt. Från den bilen kan man hämta ström ur ladduttaget. Borde inte vara omöjligt att fixa på tesla. Räcker mjukvara tro?
På japanska marknaden kommer Outlander PHEV med ett helt vanligt strömuttag så du kan dra ström till vad som helst ur batteriet.
Men hur mycket effekt kan du plocka på det uttaget?
Det kan man ju köpa till vissa andra bilar också, men då brukar det vara typ 3-500w eller nått sånt.

Re: Tesla Powerwall

Postat: 08 dec 2015 08:52
av danni
Martinen skrev:
danni skrev:
apkungen skrev:
Byd har gjort en elbil, den körs bl.a. som taxi i England, har typ 70kWh batteri eller nått sånt. Från den bilen kan man hämta ström ur ladduttaget. Borde inte vara omöjligt att fixa på tesla. Räcker mjukvara tro?
På japanska marknaden kommer Outlander PHEV med ett helt vanligt strömuttag så du kan dra ström till vad som helst ur batteriet.
Men hur mycket effekt kan du plocka på det uttaget?
Det kan man ju köpa till vissa andra bilar också, men då brukar det vara typ 3-500w eller nått sånt.
Jag har ingen aning, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett större problem. Batteriet kan ju leverera åtminstone 60 kW till elmotorerna. Då kan det väl knappast vara några problem att leverera de 2 kW ett vanligt vägguttag ligger på utan att något överhettas, eller?

Re: Tesla Powerwall

Postat: 09 dec 2015 12:33
av 18650
danni skrev:
danni skrev:
apkungen skrev:
Men hur mycket effekt kan du plocka på det uttaget?
Det kan man ju köpa till vissa andra bilar också, men då brukar det vara typ 3-500w eller nått sånt.
Jag har ingen aning, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett större problem. Batteriet kan ju leverera åtminstone 60 kW till elmotorerna. Då kan det väl knappast vara några problem att leverera de 2 kW ett vanligt vägguttag ligger på utan att något överhettas, eller?
De som har den mesta av alla elbilar har minst koll på hur det elektriska funkar haha. BYD plockar inte ström ur ladduttaget utan har en inverter speciellt för att ge ström ut. Inverters man kan köpa på Jula på 3-500w(ref ovan) har en stor begränsning och det är att dem matas med 12volt. 500watt ut blir alltså minst 50ampere in. Det funkar inte utan det blir varmt. Fördelen med Teslan är att du har 400v att tillgå, då blir strömmarna 30 gånger lägre och allt funkar utan överhettning. Att fixa detta med mjukvara på Tesla går dock ej, där emot kan man mycket väl köpa till en inverter som tar 400volt in och ger 230v växelspänning ut, denna skulle gå att mata via ladduttaget om man har programvara nog för att slå om de reläer som behövs. Din nya inverter måste säga till bilen att den är en SC så att reläerna slår om mm.

Det finns liknande lösningar till Leaf och skulle se snarlika ut till Tesla, chademoadapter någon?

Bild

Re: Tesla Powerwall

Postat: 09 dec 2015 20:14
av danni
18650 skrev:
danni skrev:
Jag har ingen aning, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett större problem. Batteriet kan ju leverera åtminstone 60 kW till elmotorerna. Då kan det väl knappast vara några problem att leverera de 2 kW ett vanligt vägguttag ligger på utan att något överhettas, eller?
De som har den mesta av alla elbilar har minst koll på hur det elektriska funkar haha. BYD plockar inte ström ur ladduttaget utan har en inverter speciellt för att ge ström ut. Inverters man kan köpa på Jula på 3-500w(ref ovan) har en stor begränsning och det är att dem matas med 12volt. 500watt ut blir alltså minst 50ampere in. Det funkar inte utan det blir varmt. Fördelen med Teslan är att du har 400v att tillgå, då blir strömmarna 30 gånger lägre och allt funkar utan överhettning. Att fixa detta med mjukvara på Tesla går dock ej, där emot kan man mycket väl köpa till en inverter som tar 400volt in och ger 230v växelspänning ut, denna skulle gå att mata via ladduttaget om man har programvara nog för att slå om de reläer som behövs. Din nya inverter måste säga till bilen att den är en SC så att reläerna slår om mm.

Det finns liknande lösningar till Leaf och skulle se snarlika ut till Tesla, chademoadapter någon?

Bild
Minst koll? Jag pratade inte om BYD utan om Mitsubishi Outlander PHEV som du ser om du bläddrar tillbaks. Den har en batterispänning på 300 V, och på den japanska modellen så finns det ett vanligt uttag där du kan ta ström ur huvudbatteriet med 100 V (vilket ju är vad de kör i Japan) och upp till 1500 W (jag tog mig i kragen och letade rätt på specen som gav mig den siffran).

Re: Tesla Powerwall

Postat: 06 jan 2016 23:02
av Off Grid Byggaren
Jag har en större "Off Grid" anläggning i min stuga i Roslagen.

Solceller 1000 Watt, batteribank 20Kw och inverter 3,2 kVA.

Fungerar bra april-oktober, sedan är anläggningen nästan "död".

Funderar på att komplettera med ett mini vindkraftverk nu också för lite vinter el.

Problemet är ju att det är strömavbrott i 5 månader här i Sverige för solel. Och även 12 timmar varje dygn....

Enda rimliga lösningen idag är att även ha ett fosileldat elverk som stöd.

Off Grid innebär väldigt många begränsningar i elanvändandet. Uppvärmning är inte att tänka på, men elspis med induktionshäll på 3 kW funkar faktiskt. Den används ju så kort tid i verkligheten.

Likaså Micron går ju oftast bara några minuter, och väljer ni energisnåla hushållsapparater med omsorg finns bra prylar. En kaffebryggare 1500 W som fyller direkt i en termos och stänger av sig automatisk efter 15 minuter tex. Kyl/ frys med AA+ klassade är snåla.

Nästan all "Off Grid" utrustning på land använder idag moderna blybatterier typ AGM eller OPzS, laddutrustningarna är oftast anpassade för dessa batterityper.

Räknat på KWh per krona är dessa överlägsna ännu.

Vill ni testa samma batteriteknik som i Tesla powerwall finns det redan på marknaden, används ofta i lyxyachter tydligen:

https://www.victronenergy.se/batteries/ ... -24v-180ah

Liten powerwall:

https://www.victronenergy.se/batteries/peak-power-pack

Re: Tesla Powerwall

Postat: 07 jan 2016 19:50
av Kalle
har en anläggning på 400w söder 200w öster. har en 12v AGM pack som är rated 850 Ah men som jag mätt up till ca400Ah "användbar" ström (alltså mällan float voltage och att låg volts vakten slår av.) vi har en victron multiplus som omvandlare och en morningstar sol laddare. även ett disel verk för att stötta när vi kör stora verktyg eller om volten i packen skulle falla under 11,5v. den laddar då bara 30 min för att låta solen fylla resten.
nu under jul och mellandagarna bodde vi konstant i huset, och då gick vi -30 Ah/ dag vilket fick diselverket fick gå ca 30 min var 4 dag.
helt ok tycker jag med tanke på att de är mörkaste dagarna på året nu.


jag undrar om de verkligen stämmer att AGM batterier är överlägset billigare per krona, man måste ju räkna hur lång tid packen håller för (många cykler de klarar) också. tar man med de i beräkningarna börjar faktiskt LiFePo4 se bettre ut. (särskilt om du jämför med rolls batterier eller nåt sådant)

Re: Tesla Powerwall

Postat: 07 jan 2016 20:43
av apkungen
Batterier (litium så klart, bly är opålitligt, laddar ur sig och sånt) + lite solkraft + mer vindkraft + bergvärmepump med golvvärme, ftx aggregat avloppsvärmeväxlare på duschen och snåla elprylar och en vedeldad kamin som körs de kalla vintermånaderna när vinden tryter och solen lyser med sin frånvaro (pun intended) istället för elpatron på bergvärmen. Går definitivt helt utan fossilt!

Re: Tesla Powerwall

Postat: 07 jan 2016 21:36
av Off Grid Byggaren
Tesla Powerwall är inte konstruerad för att cykla dagligen som i en Off Grid anläggning. Då håller den i 14 månader enligt databladet.

Men det finns en annan variant av Tesla batteripack som ska klara flera laddcykler.

Det är ju inte någon unik batteriteknik de använder, utan de har tagit vanliga litiumbatterier och stoppat i en fint designad låda.

Men blir priset per kWh och antal cykler lågt kommer förstås köparna. Troligen sjunker då priset på blybatterierna