Sida 3 av 26

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 14:12
av gellerstam
12man skrev:
Stevvee skrev:
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krock
grova_rör.png
Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.

Enligt ett youtubeklipp från Mercedes.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 14:15
av Jeppe_E
gellerstam skrev:
12man skrev:
Stevvee skrev:
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krock
grova_rör.png
Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.

Enligt ett youtubeklipp från Mercedes.
:shock:

Naturligtvis är det bara en del av sanningen. Den bör ju även vara en del av krocksäkerheten, allt annat är ju korkat. Mercedes är inte korkade :)

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 14:24
av Ric
vigge50 skrev:
Ric skrev:
vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.
Och varför skulle de ange något annat än WLTP förbrukning?
The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing.
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Det har jag ej påstått att de ska göra.

Men för den som ska beräkna ungefär hur långt man kommer så kan det vara bra att tänka på.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 15:25
av gellerstam
Jeppe_E skrev:
gellerstam skrev:
12man skrev:
Stevvee skrev:
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krock
grova_rör.png
Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.

Enligt ett youtubeklipp från Mercedes.
:shock:

Naturligtvis är det bara en del av sanningen. Den bör ju även vara en del av krocksäkerheten, allt annat är ju korkat. Mercedes är inte korkade :)
Det ena utesluter inte det andra i detta fall. :-)

Re: Mercedes EQC

Postat: 08 maj 2019 09:31
av gellerstam
Vet inte om det stått tidigare i tråden. Då får det bli repetition.

Förmånsvärde: 3030kr för bas modellen. Jag antar att de medar Netto vid 50% marginalskatt.
Bagagevolymen är 500l-1400l Antar att det är upp till fönstren som tyskarna brukar mäta.
Leverans från oktober-november. (1886 modellen kommer lite tidigare.)

Re: Mercedes EQC

Postat: 08 maj 2019 09:48
av StefL
gellerstam skrev:
Förmånsvärde: 3030kr för bas modellen. Jag antar att de medar Netto vid 50% marginalskatt.
Är inte det sättet att ange "förmånsvärde" bara ett stort jävla otyg? Jag har länge retat mig på det, för det som anges är ju inte alls ett förmånsvärde utan den förmånsskatt man får betala om man råkar ha just 50% marginalskatt. Jag vet att "alla" bilhandlare (som jag har mina egna åsikter om rent generellt...) använder detta sätt att beskriva förmånsvärde i annonser, men i mina ögon gränsar det närmast till bedrägeri. Jag är ärligt talat förvånad över att ingen dragit det till konsumentverket eller någon annan instans, men det kanske inte spelar någon roll för dem då det ju i fallet med förmåns/tjänste/personalbilar inte handlar om försäljning direkt till konsument.

Men faktum kvarstår att förmånsskatten mycket väl kan bli en helt annan rejält högre. Bor man t.ex. i en kommun med kommunalskatt runt 32% och dessutom ligger över gränsen för värnskatt - troligen inte helt ovanligt för den som plockar ut bilar i miljonklassen som tjänstebil - hamnar man alltså istället på en marginalskatt på 57% vilket med ovan exempel skulle ge en förmånsskatt på 3455.

Re: Mercedes EQC

Postat: 08 maj 2019 10:20
av Zalman3
Nån som beställt en EQC?

Re: Mercedes EQC

Postat: 08 maj 2019 11:54
av gellerstam
Zalman3 skrev:
Nån som beställt en EQC?
Väntar på offert för att se vad ramavtalet ger.

Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?

Re: Mercedes EQC

Postat: 08 maj 2019 11:59
av Zalman3
gellerstam skrev:
Zalman3 skrev:
Nån som beställt en EQC?
Väntar på offert för att se vad ramavtalet ger.

Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Har du 10% i rabatt på ramavtalet?

Re: Mercedes EQC

Postat: 08 maj 2019 12:21
av Nilp
Den kan ladda 110kw som mest men är det någon som sett en laddkurva på EQC? Nästan mer intressant att veta kW-snittet mellan 0-50% soc. Kan en ladda större delen med 110kW eller bara under en kort tid är det stor skillnad av användbarhet av bilen.

Hur är det med batterikylning/värmning?

Re: Mercedes EQC

Postat: 08 maj 2019 12:47
av gellerstam
Zalman3 skrev:
gellerstam skrev:
Zalman3 skrev:
Nån som beställt en EQC?
Väntar på offert för att se vad ramavtalet ger.

Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Har du 10% i rabatt på ramavtalet?
Har aldrig haft ngn Mercedes tidigare så jag har ingen aning om vad koncernen har för avtal. Men vet några i som kört Mercedes tidigare, så ngt avtal bör det finnas.

Re: Mercedes EQC

Postat: 08 maj 2019 12:55
av Zalman3
Som LRF-medlem har du möjlighet att köpa samtliga modeller i Fleet Edition/SE-Edition/X-Klass Edition-utförande, vilka är rabatterade 12-18% lägre än samma bil med motsvarande utrustning. Dessutom får du en bonus på 2 500 kr i efterhand.
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... /mercedes/

Re: Mercedes EQC

Postat: 08 maj 2019 12:59
av gellerstam
Zalman3 skrev:
Som LRF-medlem har du möjlighet att köpa samtliga modeller i Fleet Edition/SE-Edition/X-Klass Edition-utförande, vilka är rabatterade 12-18% lägre än samma bil med motsvarande utrustning. Dessutom får du en bonus på 2 500 kr i efterhand.
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... /mercedes/
Undrar om Autoplan är medlem i LRF? Hmmmmm ;-)

Re: Mercedes EQC

Postat: 09 maj 2019 14:37
av gellerstam
Någon som hört något om detta?

Både EQC och ID.3 har en ljuslist mellan båda främre lyktorna! Detta är inte lagligt idag.

Trafikverkets TSFS 2013:63
Installationskrav
57 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på
bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna
ska vara minst 600 mm.

EQC.jpg
VwID.3.jpg
Betyder det att min LED-ramp snart kommer bli laglig att köra med tänt positionsljus i?
Oti_LED.jpg

Re: Mercedes EQC

Postat: 09 maj 2019 16:33
av Stevvee
gellerstam skrev:
Någon som hört något om detta?

Både EQC och ID.3 har en ljuslist mellan båda främre lyktorna! Detta är inte lagligt idag.

Trafikverkets TSFS 2013:63
Installationskrav
57 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på
bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna
ska vara minst 600 mm.

EQC.jpg
VwID.3.jpg
Betyder det att min LED-ramp snart kommer bli laglig att köra med tänt positionsljus i?
Oti_LED.jpg
Nej din ledramp kommer ej bli laglig. Men precis som när Bmw kom med angeleyes så står godkännandet bakom bilen högre än lagarna i Sverige.

Re: Mercedes EQC

Postat: 09 maj 2019 16:44
av taliz
Ja precis, är bilen helfordonsgodkänd i EU spelar det ingen roll vad de svenska lagarna säger.

Re: Mercedes EQC

Postat: 09 maj 2019 17:31
av Bankiren
Men är den godkänd för det i EU? Har för mig att det bara är i USA i dagsläget?

Re: Mercedes EQC

Postat: 09 maj 2019 17:47
av Stevvee
Bankiren skrev:
Men är den godkänd för det i EU? Har för mig att det bara är i USA i dagsläget?
Har iallafall sett en tyskreggad som har den listen plus emblemet som lyser.

Re: Mercedes EQC

Postat: 09 maj 2019 17:54
av gellerstam
Zalman3 skrev:
gellerstam skrev:
Zalman3 skrev:
Nån som beställt en EQC?
Väntar på offert för att se vad ramavtalet ger.

Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Har du 10% i rabatt på ramavtalet?
Säljaren mailade ngn högre chef i Sverige och fick beskedet att ramavtalsrabatter ej gäller på EQC'n. :-( men väntat.

Re: Mercedes EQC

Postat: 09 maj 2019 18:11
av Stevvee
gellerstam skrev:
Zalman3 skrev:
gellerstam skrev:
Zalman3 skrev:
Nån som beställt en EQC?
Väntar på offert för att se vad ramavtalet ger.

Mest på skoj, bilen kommer troligen ändå ratas av frun pga för litet bagage. (Hon menar att E-tron är för liten med sina 600l+60l) Har ngn sett hur stor baljan under lastgolvet är, det låsbara utrymmet?
Har du 10% i rabatt på ramavtalet?
Säljaren mailade ngn högre chef i Sverige och fick beskedet att ramavtalsrabatter ej gäller på EQC'n. :-( men väntat.
Då hade jag sagt tack o hej :)

Re: Mercedes EQC

Postat: 16 maj 2019 13:42
av Laban
Börjar komma lite recensioner nu



Jag är kanske pessimistkonsult, men, den inredningen går inte att gilla.

Re: Mercedes EQC

Postat: 16 maj 2019 13:48
av Verdi
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 00-4matic/

Verkar som att elmotorerna är tystast i klassen men att den släpper in mer vägljud än Audin. Den är även lite hårdare fjädrad och har mer aggressiv gasrespons än e-tron.

Sammanfattning: Bild

Re: Mercedes EQC

Postat: 16 maj 2019 13:55
av Laban
Verdi skrev:
Verkar som att elmotorerna är tystast i klassen men att den släpper in mer vägljud än Audin. Den är även lite hårdare fjädrad och har mer aggressiv gasrespons än e-tron.
Skulle gissa på att jag föredrar EQC framför e-Tron körmässigt. Undrar när de får in en för provkörning häruppe.

Re: Mercedes EQC

Postat: 16 maj 2019 13:59
av Kronberg
"Bara" 110kW AC laddning och 7,4kW DC
Blev nog lite fel i den slutsatsen!

Re: Mercedes EQC

Postat: 16 maj 2019 14:14
av Laban
Kronberg skrev:
"Bara" 110kW AC laddning och 7,4kW DC
Blev nog lite fel i den slutsatsen!
EQC verkar inte vara speciellt energisnål så det känns lite tveksamt med max 110 kW och avsaknad av trefas. Så "Bara" delen var väl i alla fall korrekt.