Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Postat: 07 dec 2018 10:17
Dragkrokskalendern, fast det är som ett lotteri med (nästan?) bara nitlotter? 

Nej, knappast förvånade heller?gellerstam skrev:Ingen dragkrok idag heller....![]()
Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Precis. Drag finns ju redan på eftermarknaden. Helt Model 3 specifikt. Du kan använda det till att frakra cyklar och annat hängande. Men inte dra något (lagligt)Spyder skrev:Är drag inte med i typgodkännandet är det väl kört med att dra släp osv, frågan är vad som står där.
Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).TeslaTissel skrev:Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?
Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?
Debatten lär fortsätta
Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.fth skrev:Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).TeslaTissel skrev:Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?
Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?
Debatten lär fortsätta
/fth
Jeppe_E skrev:Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.fth skrev:Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).TeslaTissel skrev:Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?
Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?
Debatten lär fortsätta
/fth
Nej, en enkel slagning på bilen kommer att avslöja direkt om den får dra eller inte. Det tar polisen 5-10 sekunder.TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.fth skrev:Det är en stor skillnad att eftermontera dragkrok om modellen är godkänd för drag. S är ju inte godkänd, men om 3 senare kommer att levereras med drag så är ju modellen godkänd, då skall det inte heller finnas några hinder att eftermontera. Jämför Model X, där det ju går att eftermontera drag (att sen Tesla inte så gärna vill göra det är en annan historia).TeslaTissel skrev:Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?
Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?
Debatten lär fortsätta
/fth
Och så får man räkna med att Polisen blir förvirrade också.
Inte kul bli stående med båtsläpet helt plötsligt.
Volt skrev:Hej! Jag tror tyvärr svaret är lika enkelt som tråkigt: Tesla planerar att erbjuda dragkrok på Model Y och vill inte kanabilisera på potentiella köpare som kanske rent av annars skulle nöja sig med en dragkrok på Model 3 och inte köpa en Model Y. Och trycket på dragkrok är för svagt som de flesta varit inne på redan, i USA köper man eller lånar en pickup om man ska dra något, helt annan kultur vad det gäller dragkrok på vanliga bilar än i Norden och Tyskland.
Såg fram emot dragkrok på Model 3 och är rätt besviken men ännu viktigare för mig är att det kommer aktiv luftfjädring som tillval till Model 3 och då vill jag kunna höja bilen inte bara sänka den som det redan går om man beställer Model 3 Performance.
Vi får se om de erbjuder dragkrok lite senare, är ju ingen prioritet just nu...Istället är allt fokus på att få ut så många Model 3 så fort som möjligt.
Mvh
Johan
Tror inte att Model Y påverkar Model 3, alls, Model X gjorde ju inte att Model S fick dragkrok. De är bara att konstatera att Amerikanerna inte fattar att vi kan ha dragkrok på en sedan.TeslaTissel skrev:Kalas med all info ni skrapar fram.
Att det inte blir möjlighet till dragkrok förefaller ändå osannolikt.
Model Y är ju i röret och lär introduceras under nästa år!
Ev ser Tesla till (i samband med det) att Tesla Model 3 äntligen får dragkrok?
Det är ju angivet i manualen som någon påpekade.
Kul förslag med Dragkroks-kalender.
Tror inte det har något med förståelse att göra.LarsL skrev:Tror inte att Model Y påverkar Model 3, alls, Model X gjorde ju inte att Model S fick dragkrok. De är bara att konstatera att Amerikanerna inte fattar att vi kan ha dragkrok på en sedan.
Kunde inte hålla migLarsL skrev:Att typa bilen för dragkrok skulle absolut inte komplicera produktionen, de behöver ju inte montera en på bilen. Har den bara typningen så kan jag montera en dragkrok på bilen.
Det skulle inte ta Tesla många ingenjörs timmar för att få till typningen, men de är helt enkelt inte intresserade. Varför inte? Jag gissar att det är för att de inte fattar vad en dragkrok innebär i EU/Sverige för om de hade gjort det så hade de fixat till det för Model S.
Du kan ju inte ta för givet att en polis har koll på alla regler som finns. Väggrupperna brukar ha koll men jag har åkt in i en sån kontroll med en nymonterad dragkrok på en icke helbilsgodkänd bil och de hade ingen aning om att det inte var ok eller att de åtminstone borde fråga mig när jag hade tänkt regga bilen med krok... De kollade dock att jag fick dra vagnen jag hade med mig (2000 kg) men lite mer kunde de ju ha hunnit på den dryga halvtimme jag fick stå där.Jeppe_E skrev:Nej, en enkel slagning på bilen kommer att avslöja direkt om den får dra eller inte. Det tar polisen 5-10 sekunder.TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Jo, bilen på individnivå måste vara typad, alltså chassi/VIN. Det hjälper inte att bilen blir typad i efterhand. För då är det bara de chassi/VINs som registreras efter att den blivit typad som får dra.TeslaTissel skrev:Det är väl ingen fördel eftermontera, vad jag tolkat det som är det inte bra ge sig på den operationen och hur skall man då kunna lita på att det ens blir godkänt?Pontus skrev:En fråga som borde vara mer brinnande är väl om det kommer att gå att eftermontera dragkrok på de bilar som man kan beställa nu? Där borde ju Tesla Sverige göra en insats om dom vill ha igång beställningarna.
Inte så roligt om man rullar in på bilprovningen och genast få ett trist besked?
Någon Tesla Model S -ägare kanske har gjort det? -Inte vad jag känner till i varje fall?
Debatten lär fortsätta
Och så får man räkna med att Polisen blir förvirrade också.
Inte kul bli stående med båtsläpet helt plötsligt.
Fast samtidigt så kan du inte åka in till bilprovningen med kroken monterad. Då blir det tvärstopp.lem skrev:Med LGF triangel är det tom lagligt....
Frugan gjorde detta och fick åka ett varv till (efter lånat en skiftnyckel för att ta bort kulan). Det var på Clio-tiden.lator skrev:Fast samtidigt så kan du inte åka in till bilprovningen med kroken monterad. Då blir det tvärstopp.lem skrev:Med LGF triangel är det tom lagligt....
Gjort samma sak själv... Fick skruva bort den så var det bara ett fotsteg kvar...lem skrev:Frugan gjorde detta och fick åka ett varv till (efter lånat en skiftnyckel för att ta bort kulan). Det var på Clio-tiden.lator skrev:Fast samtidigt så kan du inte åka in till bilprovningen med kroken monterad. Då blir det tvärstopp.lem skrev:Med LGF triangel är det tom lagligt....
/L
PS
Kroken är losstagbar.
DS