Model 3, svenska priser

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Model 3, svenska priser

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:

Japp och bara beräknat på bilen är en Tesla för 660.000 i inköpspris och noll i fordonsskatt.

I vilket fall stämmer det inte. En Model S börjar på 4900:- i förmånsvärde och den är dyrare. Jag skulle gissa på ~3500:- för LR och ~4500:- för P.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:

Japp och bara beräknat på bilen är en Tesla för 660.000 i inköpspris och noll i fordonsskatt.

I vilket fall stämmer det inte. En Model S börjar på 4900:- i förmånsvärde och den är dyrare. Jag skulle gissa på ~3500:- för LR och ~4500:- för P.
Någonting åt det hållet borde det väl bli ja :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
electricfeel skrev:
OfarligTesla skrev:
Till och med jag blir sugen nu när priserna faktiskt är de som förväntats (mest för att nytt är roligt), vad kan en i februari 10 månader gammal S75D med säg 1000 mil på mätaren vara värd (AP, premiuminteriör, premiumpaket, glasktak, gråa 19")?
Runt 750-800K om du säljer privat!
Nja, så lite tror jag inte det blir faktiskt. Kanske vad Tesla skulle bjuda dock.
En ny S75D kostar 960.000 efter bonus. 20% tapp = 770.000 kr. Tesla har en demo med 678 mil på mätaren för 885k. Möjligen om du säljer den till Norge då :lol:
Ja det är sant, lägger jag på färgen och fälgarna är jag iaf uppe i 1060 innan premie men man kanske hamnar någonstans vid 800k då. I så fall blir det svårt att motivera att byta till en 3a inför frun.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:

Någonting åt det hållet borde det väl bli ja :)

Dock finns det väl risk för att P-modellen drar iväg. Men nu skiljer det ju inte lika mycket i pris som det har gjort upp till P förut.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
electricfeel skrev:
OfarligTesla skrev:
Till och med jag blir sugen nu när priserna faktiskt är de som förväntats (mest för att nytt är roligt), vad kan en i februari 10 månader gammal S75D med säg 1000 mil på mätaren vara värd (AP, premiuminteriör, premiumpaket, glasktak, gråa 19")?
Runt 750-800K om du säljer privat!
Nja, så lite tror jag inte det blir faktiskt. Kanske vad Tesla skulle bjuda dock.
En ny S75D kostar 960.000 efter bonus. 20% tapp = 770.000 kr. Tesla har en demo med 678 mil på mätaren för 885k. Möjligen om du säljer den till Norge då :lol:
Ja det är sant, lägger jag på färgen och fälgarna är jag iaf uppe i 1060 innan premie men man kanske hamnar någonstans vid 800k då. I så fall blir det svårt att motivera att byta till en 3a inför frun.
Extrautrustning som jag knappast tror påverkar begpriset i större grad. Det är ju ett personligt val som man gör och tillför knappast något värde på begagnatmarknaden. AP däremot är ju något som ger ett visst mervärde.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

electricfeel skrev:
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
danni skrev:
Jeppe_E skrev:
8341 kr/mån för en LR utan bling om du kör under 3000 mil/år ;)

6258 kr/mån för en LR utan bling som körs mer än 3000 mil/år ;)
Nejnejnej, nu är du lååååååångt över. Det där är ju skyhögt högre än Model S, kommer inte hända.

Okej, jag använde skatteverkets beräkningsfunktion ;)

Har du gjort avdrag för att det är en elbil då?

Blir högre förmånsvärde än Model S om man använder skatteverkets beräkningsfunktion och manuellt skriver in nybilspris. Vi får helt enkelt vänta till skatteverket lägger till Model 3 i sin lista.
Men du kan inte göra så. Alla elbilar har ett fötmånsvärde baserat på "motsvarande bil med konventiomell drift". Vad detta värde blir för M3 kan vi bara gissa. Kör en beräkning på en MS och visa detaljerad info så ser du ett exempel
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:

Extrautrustning som jag knappast tror påverkar begpriset i större grad. Det är ju ett personligt val som man gör och tillför knappast något värde på begagnatmarknaden. AP däremot är ju något som ger ett visst mervärde.
Beror på vad det är för utrustning. Försök sälja t ex en BMW 5-serie med manuell låda och tygstolar får du se... Däremot kanske inte folk är villiga att betala extra för mindre påtagliga saker. Luftfjädring t ex.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bullen skrev:
Men du kan inte göra så. Alla elbilar har ett fötmånsvärde baserat på "motsvarande bil med konventiomell drift". Vad detta värde blir för M3 kan vi bara gissa. Kör en beräkning på en MS och visa detaljerad info så ser du ett exempel
Jag gissar att typ BMW 3-serien lär vara bilen som Model 3 jämförs med och då hamnar förmånsvärdet på ca 4 000:-.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare

Inlägg av wilfried »

"Uppdatering 13.55: Vi har förtydligat artikeln med information dels om att det bara är kunder som förhandsbokat en Model 3 om nu kommer kunna beställa en bil, och dels att det svenska priset för Model 3 Long Range Dual Motor är 650.200 kronor, inte 660.200 kronor."
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Bejje

Inlägg av Bejje »

Någon som vet hur man kan förvänta sig att försäkringsbolagen hanterar prisförfrågningar på en Modell3?
De brukar ju vara härligt ointresserade av att ge prisuppgifter på nya saker enligt min erfarenhet.

24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad
4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad!

20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Går det att på ett ungefär räkna ut förmånsvärden redan nu?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare

Inlägg av jonasperh »

Mer info: https://electrek.co/2018/12/05/tesla-mo ... configure/

544 km WLTP för LR, inte illa.

Hoppas det dimper ner ett mail med länk till konfiguratorn snart då.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kirre skrev:
Går det att på ett ungefär räkna ut förmånsvärden redan nu?
Nej, det är bara gissningar som gäller, samma metod som Skatteverket använder sig av alltså.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Nu är de norska priserna klara
No er norske prisar på Modell 3 klare: Long range awd 464 020,-. Performance 555 320,-

Lägg till moms på dem så blir det nog ungefär !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
robegb

Inlägg av robegb »

Gustafsson skrev:
No er norske prisar på Modell 3 klare: Long range awd 464 020,-. Performance 555 320,-

Det är ju rätt så mycket billigare än 660k iaf!
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Mickep

Inlägg av Mickep »

Skulle vara intressant att se hur de som reserverade trodde att priset skulle vara. (omröstning? om man skulle svara ärligt)
Det känns som 600 000+ priser är vad en model s kostade för några år sedan. Tror att folket då räknade på halveringen av denna. tyvärr så har kronan drastiskt sjunkigt och det gör en stor inverkan. MEN det gör att folk börjar se på alternativ, och då kanske åt asien. Så jag tror att elbilservolutionen kommer kanske inte mest för model 3 men den har iallfall hållt uppe förväntningarna (och har en stor del även om det inte är den bil som folk i slutändan köper). model3 har i usa gjort väldigt bra försäljningsmässigt och skall man få en rättvis bedömning på köpkraften så kanske man skall göra en mcdonalds burger uträkning. Skall bli intressant att se hur den svenska köpkraften är. spännande blir det i vilket fall. skall det bli en statussymbol eller bruksprodukt?
Mickep

Inlägg av Mickep »

robegb skrev:
Gustafsson skrev:

Sedan måste man poängtera att Norska löner (och kostnader) är skyhögt över de svenska (det är därför gränshandeln är så extrem). så Norsk köpkraft går helt enkelt inte att värja sig mot. hmmm, skall sverige vara en lågprisbutik för normännen? (de plockar ju redan våra elbilar).
Så sett med norska ögon så är priset extremt tilltalande. Tror att model3 kommer flyga från hyllorna i norge, det är jag övertygad om.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Mickep skrev:
Skulle vara intressant att se hur de som reserverade trodde att priset skulle vara. (omröstning? om man skulle svara ärligt)
Det känns som 600 000+ priser är vad en model s kostade för några år sedan. Tror att folket då räknade på halveringen av denna. tyvärr så har kronan drastiskt sjunkigt och det gör en stor inverkan. MEN det gör att folk börjar se på alternativ, och då kanske åt asien. Så jag tror att elbilservolutionen kommer kanske inte mest för model 3 men den har iallfall hållt uppe förväntningarna (och har en stor del även om det inte är den bil som folk i slutändan köper). model3 har i usa gjort väldigt bra försäljningsmässigt och skall man få en rättvis bedömning på köpkraften så kanske man skall göra en mcdonalds burger uträkning. Skall bli intressant att se hur den svenska köpkraften är. spännande blir det i vilket fall. skall det bli en statussymbol eller bruksprodukt?
Du menar typ den här?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37&t=10988

Så här i efterhand kan man konstatera att vi var lite väl optimistiska. Vi trodde på leverans av basversionen till Sverige under 2018.

Nu tyder allt mer på att när väl basversionen kommer kommer den kosta runt 450,000 kronor.
Förvånansvärt många röstade dock på priset 350,000 kronor som många medier basunerade ut på den tiden. De tog USA priset och multiplicerade med dollarkursen utan att räkna med tull och moms :roll:
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare

Inlägg av JorgenM »

TiborBlomhall skrev:
Förvånansvärt många röstade dock på priset 350,000 kronor som många medier basunerade ut på den tiden. De tog USA priset och multiplicerade med dollarkursen utan att räkna med tull och moms :roll:
Jag trodde att efter Trump's vinst att dollarkursen snart skulle vara nere i 6kr och den därmed skulle kosta 350K inkl moms och tull :roll: ...
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

TiborBlomhall skrev:
Mickep skrev:
Du menar typ den här?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37&t=10988

Så här i efterhand kan man konstatera att vi var lite väl optimistiska. Vi trodde på leverans av basversionen till Sverige under 2018.

Nu tyder allt mer på att när väl basversionen kommer kommer den kosta runt 450,000 kronor.
Men om man räknar med en tesladollarkurs på 12kr så borde basmodellen för 35000 dollar hamna på 420 000kr före miljöbilspremie och 360 000kr efter miljöbilspremie. Eller?
Tesla Model 3 2019
Verdi

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
robegb skrev:
Gustafsson skrev:

Sedan måste man poängtera att Norska löner (och kostnader) är skyhögt över de svenska (det är därför gränshandeln är så extrem). så Norsk köpkraft går helt enkelt inte att värja sig mot. hmmm, skall sverige vara en lågprisbutik för normännen? (de plockar ju redan våra elbilar).
Så sett med norska ögon så är priset extremt tilltalande. Tror att model3 kommer flyga från hyllorna i norge, det är jag övertygad om.
Priserna i Norge är ju utan moms och straffskatt. Priserna på fossilbilar är ju de omvända. Är väl på tiden att norrmännen får köpa nåt billigare nån gång också. Allt annat är ju galet dyrt där. Förutom blöjor som är billiga av nån anledning. :?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
Förutom blöjor som är billiga av nån anledning. :?
Momsbefriade fast de inte är utan odör när de används?!? ;-)
Tesla Model Y
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag tror vi kommer att få se de 5 klassiska stegen när det kommer en sådan här nyhet ni vet:

Förnekelse
Ilska
Förhandling
Depression
Acceptans

Vi kommer nog se dessa i div artiklar, bara att identifera vilken steg de är i.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Jag tror vi kommer att få se de 5 klassiska stegen när det kommer en sådan här nyhet ni vet:

Förnekelse
Ilska
Förhandling
Depression
Acceptans

Vi kommer nog se dessa i div artiklar, bara att identifera vilken steg de är i.
Vad för nyhet skulle det vara? Att det snart går att boka? Eller att priserna verkar bli exakt som förväntat (förutom P som blir billigare).
Skriv svar