Till och med jag blir sugen nu när priserna faktiskt är de som förväntats (mest för att nytt är roligt), vad kan en i februari 10 månader gammal S75D med säg 1000 mil på mätaren vara värd (AP, premiuminteriör, premiumpaket, glasktak, gråa 19")?
Runt 750-800K om du säljer privat!
Nja, så lite tror jag inte det blir faktiskt. Kanske vad Tesla skulle bjuda dock.
En ny S75D kostar 960.000 efter bonus. 20% tapp = 770.000 kr. Tesla har en demo med 678 mil på mätaren för 885k. Möjligen om du säljer den till Norge då
Ja det är sant, lägger jag på färgen och fälgarna är jag iaf uppe i 1060 innan premie men man kanske hamnar någonstans vid 800k då. I så fall blir det svårt att motivera att byta till en 3a inför frun.
Till och med jag blir sugen nu när priserna faktiskt är de som förväntats (mest för att nytt är roligt), vad kan en i februari 10 månader gammal S75D med säg 1000 mil på mätaren vara värd (AP, premiuminteriör, premiumpaket, glasktak, gråa 19")?
Runt 750-800K om du säljer privat!
Nja, så lite tror jag inte det blir faktiskt. Kanske vad Tesla skulle bjuda dock.
En ny S75D kostar 960.000 efter bonus. 20% tapp = 770.000 kr. Tesla har en demo med 678 mil på mätaren för 885k. Möjligen om du säljer den till Norge då
Ja det är sant, lägger jag på färgen och fälgarna är jag iaf uppe i 1060 innan premie men man kanske hamnar någonstans vid 800k då. I så fall blir det svårt att motivera att byta till en 3a inför frun.
Extrautrustning som jag knappast tror påverkar begpriset i större grad. Det är ju ett personligt val som man gör och tillför knappast något värde på begagnatmarknaden. AP däremot är ju något som ger ett visst mervärde.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
8341 kr/mån för en LR utan bling om du kör under 3000 mil/år
6258 kr/mån för en LR utan bling som körs mer än 3000 mil/år
Nejnejnej, nu är du lååååååångt över. Det där är ju skyhögt högre än Model S, kommer inte hända.
Okej, jag använde skatteverkets beräkningsfunktion
Har du gjort avdrag för att det är en elbil då?
Blir högre förmånsvärde än Model S om man använder skatteverkets beräkningsfunktion och manuellt skriver in nybilspris. Vi får helt enkelt vänta till skatteverket lägger till Model 3 i sin lista.
Men du kan inte göra så. Alla elbilar har ett fötmånsvärde baserat på "motsvarande bil med konventiomell drift". Vad detta värde blir för M3 kan vi bara gissa. Kör en beräkning på en MS och visa detaljerad info så ser du ett exempel
Extrautrustning som jag knappast tror påverkar begpriset i större grad. Det är ju ett personligt val som man gör och tillför knappast något värde på begagnatmarknaden. AP däremot är ju något som ger ett visst mervärde.
Beror på vad det är för utrustning. Försök sälja t ex en BMW 5-serie med manuell låda och tygstolar får du se... Däremot kanske inte folk är villiga att betala extra för mindre påtagliga saker. Luftfjädring t ex.
Men du kan inte göra så. Alla elbilar har ett fötmånsvärde baserat på "motsvarande bil med konventiomell drift". Vad detta värde blir för M3 kan vi bara gissa. Kör en beräkning på en MS och visa detaljerad info så ser du ett exempel
Jag gissar att typ BMW 3-serien lär vara bilen som Model 3 jämförs med och då hamnar förmånsvärdet på ca 4 000:-.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
"Uppdatering 13.55: Vi har förtydligat artikeln med information dels om att det bara är kunder som förhandsbokat en Model 3 om nu kommer kunna beställa en bil, och dels att det svenska priset för Model 3 Long Range Dual Motor är 650.200 kronor, inte 660.200 kronor."
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Någon som vet hur man kan förvänta sig att försäkringsbolagen hanterar prisförfrågningar på en Modell3?
De brukar ju vara härligt ointresserade av att ge prisuppgifter på nya saker enligt min erfarenhet.
24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad 4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad! 20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Går det att på ett ungefär räkna ut förmånsvärden redan nu?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Skulle vara intressant att se hur de som reserverade trodde att priset skulle vara. (omröstning? om man skulle svara ärligt)
Det känns som 600 000+ priser är vad en model s kostade för några år sedan. Tror att folket då räknade på halveringen av denna. tyvärr så har kronan drastiskt sjunkigt och det gör en stor inverkan. MEN det gör att folk börjar se på alternativ, och då kanske åt asien. Så jag tror att elbilservolutionen kommer kanske inte mest för model 3 men den har iallfall hållt uppe förväntningarna (och har en stor del även om det inte är den bil som folk i slutändan köper). model3 har i usa gjort väldigt bra försäljningsmässigt och skall man få en rättvis bedömning på köpkraften så kanske man skall göra en mcdonalds burger uträkning. Skall bli intressant att se hur den svenska köpkraften är. spännande blir det i vilket fall. skall det bli en statussymbol eller bruksprodukt?
Nu är de norska priserna klara
No er norske prisar på Modell 3 klare: Long range awd 464 020,-. Performance 555 320,-
Lägg till moms på dem så blir det nog ungefär !
Det är ju rätt så mycket billigare än 660k iaf!
Sedan måste man poängtera att Norska löner (och kostnader) är skyhögt över de svenska (det är därför gränshandeln är så extrem). så Norsk köpkraft går helt enkelt inte att värja sig mot. hmmm, skall sverige vara en lågprisbutik för normännen? (de plockar ju redan våra elbilar).
Så sett med norska ögon så är priset extremt tilltalande. Tror att model3 kommer flyga från hyllorna i norge, det är jag övertygad om.
Skulle vara intressant att se hur de som reserverade trodde att priset skulle vara. (omröstning? om man skulle svara ärligt)
Det känns som 600 000+ priser är vad en model s kostade för några år sedan. Tror att folket då räknade på halveringen av denna. tyvärr så har kronan drastiskt sjunkigt och det gör en stor inverkan. MEN det gör att folk börjar se på alternativ, och då kanske åt asien. Så jag tror att elbilservolutionen kommer kanske inte mest för model 3 men den har iallfall hållt uppe förväntningarna (och har en stor del även om det inte är den bil som folk i slutändan köper). model3 har i usa gjort väldigt bra försäljningsmässigt och skall man få en rättvis bedömning på köpkraften så kanske man skall göra en mcdonalds burger uträkning. Skall bli intressant att se hur den svenska köpkraften är. spännande blir det i vilket fall. skall det bli en statussymbol eller bruksprodukt?
Så här i efterhand kan man konstatera att vi var lite väl optimistiska. Vi trodde på leverans av basversionen till Sverige under 2018.
Nu tyder allt mer på att när väl basversionen kommer kommer den kosta runt 450,000 kronor.
Förvånansvärt många röstade dock på priset 350,000 kronor som många medier basunerade ut på den tiden. De tog USA priset och multiplicerade med dollarkursen utan att räkna med tull och moms
Förvånansvärt många röstade dock på priset 350,000 kronor som många medier basunerade ut på den tiden. De tog USA priset och multiplicerade med dollarkursen utan att räkna med tull och moms
Jag trodde att efter Trump's vinst att dollarkursen snart skulle vara nere i 6kr och den därmed skulle kosta 350K inkl moms och tull ...
Skulle vara intressant att se hur de som reserverade trodde att priset skulle vara. (omröstning? om man skulle svara ärligt)
Det känns som 600 000+ priser är vad en model s kostade för några år sedan. Tror att folket då räknade på halveringen av denna. tyvärr så har kronan drastiskt sjunkigt och det gör en stor inverkan. MEN det gör att folk börjar se på alternativ, och då kanske åt asien. Så jag tror att elbilservolutionen kommer kanske inte mest för model 3 men den har iallfall hållt uppe förväntningarna (och har en stor del även om det inte är den bil som folk i slutändan köper). model3 har i usa gjort väldigt bra försäljningsmässigt och skall man få en rättvis bedömning på köpkraften så kanske man skall göra en mcdonalds burger uträkning. Skall bli intressant att se hur den svenska köpkraften är. spännande blir det i vilket fall. skall det bli en statussymbol eller bruksprodukt?
Så här i efterhand kan man konstatera att vi var lite väl optimistiska. Vi trodde på leverans av basversionen till Sverige under 2018.
Nu tyder allt mer på att när väl basversionen kommer kommer den kosta runt 450,000 kronor.
Förvånansvärt många röstade dock på priset 350,000 kronor som många medier basunerade ut på den tiden. De tog USA priset och multiplicerade med dollarkursen utan att räkna med tull och moms
Men om man räknar med en tesladollarkurs på 12kr så borde basmodellen för 35000 dollar hamna på 420 000kr före miljöbilspremie och 360 000kr efter miljöbilspremie. Eller?
Nu är de norska priserna klara
No er norske prisar på Modell 3 klare: Long range awd 464 020,-. Performance 555 320,-
Lägg till moms på dem så blir det nog ungefär !
Det är ju rätt så mycket billigare än 660k iaf!
Sedan måste man poängtera att Norska löner (och kostnader) är skyhögt över de svenska (det är därför gränshandeln är så extrem). så Norsk köpkraft går helt enkelt inte att värja sig mot. hmmm, skall sverige vara en lågprisbutik för normännen? (de plockar ju redan våra elbilar).
Så sett med norska ögon så är priset extremt tilltalande. Tror att model3 kommer flyga från hyllorna i norge, det är jag övertygad om.
Priserna i Norge är ju utan moms och straffskatt. Priserna på fossilbilar är ju de omvända. Är väl på tiden att norrmännen får köpa nåt billigare nån gång också. Allt annat är ju galet dyrt där. Förutom blöjor som är billiga av nån anledning.