Sida 3 av 6
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 10:15
av Ebenezum
Ett argument för trefasladdning som gäller för de flesta av oss som producerar solel är att invertern levererar trefas ut mot nätet och eventuellt överskott säljs räknat per fas.
Om jag skulle ladda bilen med 16A på en fas och samtidigt producera 10A på alla tre faser så kommer jag få köpa 6A på den fasen jag laddar med samtidigt som jag säljer 10A på två faser.
Med trefasladdning blir det motsvarande effektuttag knappt 6A per fas istället och jag kan istället sälja 4A på alla faser hela tiden. Nu bortser jag från andra förbrukare såklart, men principen är sådan.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 10:24
av Jerker
Ebenezum skrev:Ett argument för trefasladdning som gäller för de flesta av oss som producerar solel är att invertern levererar trefas ut mot nätet och eventuellt överskott säljs räknat per fas.
Om jag skulle ladda bilen med 16A på en fas och samtidigt producera 10A på alla tre faser så kommer jag få köpa 6A på den fasen jag laddar med samtidigt som jag säljer 10A på två faser.
Med trefasladdning blir det motsvarande effektuttag knappt 6A per fas istället och jag kan istället sälja 4A på alla faser hela tiden. Nu bortser jag från andra förbrukare såklart, men principen är sådan.
Detta var ett bra inlägg! Ett helt nytt argument som jag aldrig har tänkt på. Det ska definitivt vara 3-fasladdare i bilarna! Det finns inget hållbart argument för 1-fas, bara dåliga undanflykter.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 10:25
av Mickep
Frågan skall väl mera vara om man klarar sig på enfas.
Man måste också se till hur övriga länger har för system och vad som är vanligt. (bilarna börjar ju komma ned i pris och att förvänta sig att alla känner för att betala en dyr elektriker att dra om kablar känns inte riktigt sannolikt om man känner hur snål människor är)
Det är skillnad på krav dvs "det finns inte en chans att den kommer fungera" och önskan "kommer underlätta".
självklart har man fler möjligheter med 3 fas men man måste se till kostnadsaspekten och hur stor del av marknaden som kommer utnyttja den.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 10:54
av 12man
Förbrukningstoppen i svenska elnäten håller i sig fram till 21 på kvällen, om inte elnätsbolagen ska få alltför mycket vatten på sin vojne kvarn så måste elbilen laddas mellan typ 23-04, och lämnar man 3-4A/fas till bostaden, får man in max 12A till bilen, när alla bostäder ska ladda elbilar i stora områden kan det bli problematiskt, uppsäkring över 20A kommer kosta,
Sen det omvända mot solceller med V2G, måste vara enklare att hålla igång det viktiga utan att behöva trassla med fasmatchning även där
En så stor förbrukare som billaddning måste vara 3fas jmf elspis
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 11:01
av +46
LarsL skrev:samuelsu skrev:Den här laddaren som sitter i bilen; kan de inte byta ut den? Är det en dyr pryl? Alltså de borde kunna montera en trefas- som standard och ifall marknaden kräver det (Norge?) byta den mot en enfas- istället. Eller är den monterad väldigt djupt in i bilen och inte gjord för att bytas?
Hyfsat dyr pryl skulle jag säga, Tesla tog 20kkr för sin när de hade tillvalet dubbelladdare och jag tror att det var ganska billigt.
Standard i världen är 1-fas hemma hos vanligt folk så det är 3-fas laddaren du skulle få betala typ 30kkr extra för i så fall.
20 000:- måste ha varit för eftermontering av dubbelladdare. Jag beställde min bil med dubbelladdare. Merkostnaden var 13 900:-
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 11:20
av Jerker
+46 skrev:LarsL skrev:samuelsu skrev:Den här laddaren som sitter i bilen; kan de inte byta ut den? Är det en dyr pryl? Alltså de borde kunna montera en trefas- som standard och ifall marknaden kräver det (Norge?) byta den mot en enfas- istället. Eller är den monterad väldigt djupt in i bilen och inte gjord för att bytas?
Hyfsat dyr pryl skulle jag säga, Tesla tog 20kkr för sin när de hade tillvalet dubbelladdare och jag tror att det var ganska billigt.
Standard i världen är 1-fas hemma hos vanligt folk så det är 3-fas laddaren du skulle få betala typ 30kkr extra för i så fall.
20 000:- måste ha varit för eftermontering av dubbelladdare. Jag beställde min bil med dubbelladdare. Merkostnaden var 13 900:-
Sen vet vi ju att Tesla verkligen inte bjuder på nåt i sina bilar. De tar ut priser med stora pålägg när det kommer till extrautrustning. Så om Kia/Hyundai/Nissan skulle välja att ändra till 3-fas från 1-fasladdare i sina bilar så betyder det naturligtvis bara en spottstyver i deras kostnader sett på hela bilens produktionskostnad.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 11:29
av per
Tesla har tänkt till. Elnäten skiljer i olika länder. Vissa länder har enfas hög ström fram till fastigheten, andra länder har två faser. I Sverige har vi oftast tre faser och låg ström. Vem klarar att ladda med 32 A i hemmet i Sverige?
Teslas ursprungliga laddare i bilen består av tre enfasladdare 230 V 16 A (3,7 kW) . Dessa kan kopplas till var sin fas, 3x16 A (11 kW) som i Sverige, eller till två faser 2x16 A (7,4 kW) (Tyskland?) eller parallellt för en fas 1x48A (11 kW) som t.ex. i USA (Norge?). De första Teslabilarna som levererades i Sverige innehöll reläer som automatiskt kopplade om till 48 A om det bara fanns spänning på en fas.
Dessutom kan man koppla tio stycken 11 kW-laddare parallellt och få en laddare som ger 110 kW. Så gör Tesla med sina Superchargers. Enkel och tillförlitlig lösning.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 11:58
av Jerker
per skrev:Tesla har tänkt till. Elnäten skiljer i olika länder. Vissa länder har enfas hög ström fram till fastigheten, andra länder har två faser. I Sverige har vi oftast tre faser och låg ström. Vem klarar att ladda med 32 A i hemmet i Sverige?
Teslas ursprungliga laddare i bilen består av tre enfasladdare 230 V 16 A (3,7 kW) . Dessa kan kopplas till var sin fas, 3x16 A (11 kW) som i Sverige, eller till två faser 2x16 A (7,4 kW) (Tyskland?) eller parallellt för en fas 1x48A (11 kW) som t.ex. i USA (Norge?). De första Teslabilarna som levererades i Sverige innehöll reläer som automatiskt kopplade om till 48 A om det bara fanns spänning på en fas.
Dessutom kan man koppla tio stycken 11 kW-laddare parallellt och få en laddare som ger 110 kW. Så gör Tesla med sina Superchargers. Enkel och tillförlitlig lösning.
Tesla har i många fall tänkt riktigt ordentligt, men i vissa fall har de varit påfallande enkelspåriga och bara tittat på hemmamarknaden. Som t.ex. med kombi kontra sedan och model S och dragkrok. I en annan tråd pågår nu en diskussion om höjden i baksätet i 3:an och S:en. Tydligen har man prioriterat ett lågt luftmotstånd över sittkomfort för vuxna i baksätet. Bra eller dåligt?
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 12:09
av mahulkp
LarsL skrev:frippe skrev:Jag förstår inte riktigt argumentet med att när det blir vanligare med större batterier, då minskar behovet av 3fas laddning. Är det inte tvärt om?
Ja, vardagskörandet, dvs. det korta körandet med ett större batteri, gör att marginalerna ökar och därmed klarar du dig med långsammare laddning.
Men de gånger du kommer hem från längre resor, kommer du nog alltid maximera batterianvändningen och helst anlända till hemmet med så låg SoC som möjligt. För att verkligen utnyttja batteriets storlek och minska SuC på resan.
Med långsammare laddning, tar det sedan evigheter att ladda batteriet till en acceptabel nivå igen om bilen bara klarar 1fasladdning.
Eller tänker jag fel.
Men hur troligt är det att du ska iväg på en resa nästa dag som är längre än 10mil? Det kommer hända väldigt sällan åtminstone. Genom att du har ett stort batteri så kommer bilen till slut efter några dagar med normal pendling och laddning vara tillbaka uppe på 80% även med en långsam laddning.
Väldigt troligt, händer mig varje vecka. Ja livet ser ju olika ut för olika människor. Alla har vi olika behov, jag kommer ofta hem sent på kvällen med låg laddning, för att morgonen efter ge mig ivägg på en ny längre resa. Åker ex. från Göteborg till kunder i västsverige 15-20 mil bort över dagen, och tack vare 3-fasladdning kan jag ofta ladda bilen under dagen för att kunna köra direkt hem utan att stanna och ladda. Och väl hemma på kvällen så vet jag att bilen kan vara fulladdad till morgonen därpå. Efter 12000 mil i elbil skulle jag aldrig välja en elbil med enbart 1-fasladdning. Förstår inte inlägget överhuvudtaget. Försök inte att trycka in alla i samma mall baserat på snittsiffror och statistik. Oavsett vad det gäller för egenskaper på en bil (laddning, dragkrok, takräcke osv.) så har vi alla olika behov och preferenser.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 12:44
av Klintan
mahulkp skrev:
Väldigt troligt, händer mig varje vecka. Ja livet ser ju olika ut för olika människor. Alla har vi olika behov, jag kommer ofta hem sent på kvällen med låg laddning, för att morgonen efter ge mig ivägg på en ny längre resa. Åker ex. från Göteborg till kunder i västsverige 15-20 mil bort över dagen, och tack vare 3-fasladdning kan jag ofta ladda bilen under dagen för att kunna köra direkt hem utan att stanna och ladda. Och väl hemma på kvällen så vet jag att bilen kan vara fulladdad till morgonen därpå. Efter 12000 mil i elbil skulle jag aldrig välja en elbil med enbart 1-fasladdning. Förstår inte inlägget överhuvudtaget. Försök inte att trycka in alla i samma mall baserat på snittsiffror och statistik. Oavsett vad det gäller för egenskaper på en bil (laddning, dragkrok, takräcke osv.) så har vi alla olika behov och preferenser.
I snitt behövs nog räckvidd på 1500/365 mil=4,10 mil, dragkrok som lastar 200 kg, laddning 1,5 fas, en takbygel och tre säten. Blir nog en storsäljare.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 13:37
av DSV
Är väl lite som att alla elbilar inte behöver ha ett fungerande snabbladdningsnätverk. Men för många med mig så är det är det ett tungt vägande skäl för de bilar som har det.
Körde innan en laddhybrid med enfasladdning och trots försiktighet var konsumtionen av huvudsäkringar irriterande. En del av problemet löser sig när alla har laddboxar men i dagsläget så är man ju hänvisad till att ladda shucko om trefas inte finns när man besöker bekanta. Eftersom jag oftast inte vet hur varken elnät eller lastbalansering ser ut så vågar jag inte ladda mer än 6-7 ampere och då får jag inte mer än halvfullt om vi åker fred kväll-sönd lunch och kanske gör någon utflykt på lördagen.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 14:35
av Mickep
3 fas laddning är INTE att jämföra med snabbladdverk.
det är hemmaladdning och är att jämföra med att ha 1 fas i lägenheten eller 3fas. Båda funkar men en del gillar inte enfas.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 17:24
av jans
Jag har alltid bara haft 1-fas hemma. Kört lite över 60.000 på dryga 4 år. Aldrig varit ett problem. 1-fas på natt i normalfallet, SuC eller chademo på långresa
Men det beror ju på vilka körmönster man har. Kör man över typ 24 mil några dagar i rad behövs ju komplettering.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 18:05
av hanty
Det fungerar med enfas men jag upplever det som smula opraktiskt. Har kört Tesla i 4,5 år, 12000 mil. Blev utan trefas efter en flytt före sommaren, elektrikern kommer i morgon! Med enfas krävs viss planering och anpassning, jaga destinationsladdare under dagsresa, något besvärligt när alla IKEAs 16 A trefas är upptagna etc ( kommer normalt inte förbi Superchargers på mina vanligaste dagsturer). Utifrån detta skulle jag gladeligen lägga på 10-15t kr på Kia eller Hundai för möjlighet till trefasladdning framför tex HUD eller liknande extrautrustning.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 19:05
av LarsL
Att vissa kunder vill ha 3-fas och tycker det är bättre och trevligare gör inte att bilar MÅSTE ha 3-fas och absolut inte att alla uttag MÅSTE vara 3-fas.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 19:34
av nek0
LarsL skrev:Att vissa kunder vill ha 3-fas och tycker det är bättre och trevligare gör inte att bilar MÅSTE ha 3-fas och absolut inte att alla uttag MÅSTE vara 3-fas.
Alla bilar MÅSTE ha 3-fas om man vill sälja till alla. Vi är rätt många som inte ens tittar på bilar som inte har 3-fas laddning
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 19:49
av LarsL
nek0 skrev:LarsL skrev:Att vissa kunder vill ha 3-fas och tycker det är bättre och trevligare gör inte att bilar MÅSTE ha 3-fas och absolut inte att alla uttag MÅSTE vara 3-fas.
Alla bilar MÅSTE ha 3-fas om man vill sälja till alla. Vi är rätt många som inte ens tittar på bilar som inte har 3-fas laddning
Det är ju för att ni hela tiden blir felinformerade av ”elbils-experter” som TROR att 3-fas är ett MÅSTE. Jag trodde det också, innan jag skaffade Leaf, men nu efter snart 3 år inser jag att det bara var strunt prat.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 20:30
av Jerka
En bil behöver inte ha dragkrok heller, eller takbågar eller ens ett baksäte. Men många kunder vill ha det, så det utökar ju kundgruppen om såna finesser finns. Hade Volvo V60 sålt några bilar alls utan dragkrok? Javisst. Hade den sålt lika bra? Knappast.
Det är förstås upp till var och en om man tycker avsaknad av trefas kan få en att tacka nej till en i övrigt bra bil, och jag kan hålla med trådskaparen om att man gör rätt i att på allvar ställa sig frågan om man klarar sig utan eller om det är ett absolut krav, för man går ju miste om en rad nya modeller som kommer ut på marknaden nu.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 20:34
av Sofie
hanty skrev:Det fungerar med enfas men jag upplever det som smula opraktiskt. Har kört Tesla i 4,5 år, 12000 mil. Blev utan trefas efter en flytt före sommaren, elektrikern kommer i morgon! Med enfas krävs viss planering och anpassning, jaga destinationsladdare under dagsresa, något besvärligt när alla IKEAs 16 A trefas är upptagna etc ( kommer normalt inte förbi Superchargers på mina vanligaste dagsturer). Utifrån detta skulle jag gladeligen lägga på 10-15t kr på Kia eller Hundai för möjlighet till trefasladdning framför tex HUD eller liknande extrautrustning.
Helt klart att jag skulle betala 10-15" extra om tillvalet fanns. Trefas och dragkrok är måsten, jag har kört utan drag tillräckligt länge nu.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 20:34
av Gustafsson
En elbil måste laddas, därom är alla överens. Att laddningen ska vara så smidig som möjligt är en grundbult för att man ska kunna / vilja köra elbil.
Min Roadster kan ta 70A enfas (och numera oftast Chademo). Det skulle jag säga är extremt osmidigt i många fall. En trefas-laddningslösning skulle vara en gudagåva!
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 21:25
av zyax
Lika fjantigt som det är att säga att inte alla elbilsägare behöver 3-fas, lika fjantigt är det av tillverkarna att säga att alla klarar sig med enfas.
Jag har funderat mer på varför tillverkarna bara kollar sin egen marknad när de skiter i trefas på alla bilar. Det är försvinnande få länder som har trefas som vi har det i norden. När man betalar räkningar i de flesta andra länder, betalar man för en fas till hushållet. De har struntat i oss helt enkelt och de ska de ha skit för. Kasta inte skit på andra elbilsförare för att de försvarar trefas eller bara enfas, det är tillverkarna vi ska rikta aggressionen på.
Jag tycker alltså att en elbil går bra att använda enbart med enfas, men alla bilar MÅSTE ha trefasladdning!
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 21:34
av nek0
LarsL skrev:nek0 skrev:LarsL skrev:Att vissa kunder vill ha 3-fas och tycker det är bättre och trevligare gör inte att bilar MÅSTE ha 3-fas och absolut inte att alla uttag MÅSTE vara 3-fas.
Alla bilar MÅSTE ha 3-fas om man vill sälja till alla. Vi är rätt många som inte ens tittar på bilar som inte har 3-fas laddning
Det är ju för att ni hela tiden blir felinformerade av ”elbils-experter” som TROR att 3-fas är ett MÅSTE. Jag trodde det också, innan jag skaffade Leaf, men nu efter snart 3 år inser jag att det bara var strunt prat.
Tror du verkligen på det? Hur ska man värma upp bilen och batteriet plus ladda batteriet med 10A 1-fas?
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 21:35
av zyax
nek0 skrev:LarsL skrev:nek0 skrev:LarsL skrev:Att vissa kunder vill ha 3-fas och tycker det är bättre och trevligare gör inte att bilar MÅSTE ha 3-fas och absolut inte att alla uttag MÅSTE vara 3-fas.
Alla bilar MÅSTE ha 3-fas om man vill sälja till alla. Vi är rätt många som inte ens tittar på bilar som inte har 3-fas laddning
Det är ju för att ni hela tiden blir felinformerade av ”elbils-experter” som TROR att 3-fas är ett MÅSTE. Jag trodde det också, innan jag skaffade Leaf, men nu efter snart 3 år inser jag att det bara var strunt prat.
Tror du verkligen på det? Hur ska man värma upp bilen och batteriet plus ladda batteriet med 10A 1-fas?
Det går bra varje natt, jag gör så. Går gör det, men det är ganska korkat.
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 21:39
av nek0
zyax skrev:nek0 skrev:LarsL skrev:nek0 skrev:LarsL skrev:Att vissa kunder vill ha 3-fas och tycker det är bättre och trevligare gör inte att bilar MÅSTE ha 3-fas och absolut inte att alla uttag MÅSTE vara 3-fas.
Alla bilar MÅSTE ha 3-fas om man vill sälja till alla. Vi är rätt många som inte ens tittar på bilar som inte har 3-fas laddning
Det är ju för att ni hela tiden blir felinformerade av ”elbils-experter” som TROR att 3-fas är ett MÅSTE. Jag trodde det också, innan jag skaffade Leaf, men nu efter snart 3 år inser jag att det bara var strunt prat.
Tror du verkligen på det? Hur ska man värma upp bilen och batteriet plus ladda batteriet med 10A 1-fas?
Det går bra varje natt, jag gör så. Går gör det, men det är ganska korkat.
Hur mycket får du i batteriet på en natt vid -25 ute om du ska värma batteriet och bilen?
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 03 dec 2018 21:41
av zyax
nek0 skrev:
Hur mycket får du i batteriet på en natt vid -25 ute om du ska värma batteriet och bilen?
Fullt givetvis.